ČSSR 70. roky 20. storočia

ČSSR 70. roky 20. storočia (159)


Tatra nábytok v Pravenci
Tatra nábytok v Pravenci - píše sa rok 1979.

Ako by som vás počul. Tie slová sú azda také staré ako vyznanie lásky, pretože po ňom zákonite nasledujú. Dve mladé duše si potrebujú vytvoriť hniezdo, priestor pre založenie novej rodiny. Ak je byt treba ho zariadiť. Záclonami, kobercami a tým najdôležitejším — nábytkom. Tri neznáme časti tajničky, ktoré treba čim skôr vyriešiť. Jednu z nich — tú poslednú — pomáha riešiť nábytkársky priemysel. Do jedného z jeho závodov — Tatra nábytku, národného podniku v Pravenci som si s niektorými kolegami zašiel cez nedávny víkend. Teraz ma iste chcete zastaviť a upozorniť na termín — cez pracovný deň, nie? V Pravenci, v dvoch závodoch, často stroje nezmlknú ani v čase odpočinku. Plán je plán, sľub je sľub a spotrebitelia čakajú. Na krásne obytné súpravy, sedacie súpravy, stoličky, stoly. Najvzácnejším sortimentom tohoto podniku na domácom a zahraničnom trhu je ohýbaný nábytok — stoličky. Sú vyhľadávané a dopyt po nich stále rastie. Hovorí sa, že na Tatra nábytku sedí celý svet. Nie div! Viete, koľko ich v Pravenci vyrobia za jediný rok? Skúste tipovať.


Na končiare, asfaltky nevedú
Lanovky, lanovky a všetko o lanovkách v bývalom Československu.

Lanovky vo svojej dnešnej podobe nie sú veľmi starým dopravným prostriedkom, aj keď myšlienka dopravy materiálu a ľudí po lane je stará a už v minulosti možno zistiť rôzne snahy o jej uskutočnenie. Historicky staršie sú pozemné lanovky, predchodcovia ktorých sa vyskytovali už v stredovekých baniach. Visuté lanovky sa mohli začať úspešne vyvíjať až vtedy, keď boli vynájdené oceľové laná...

AK DNES HOVORÍME o lanovkách, máme na mysli predovšetkým horské dopravné zariadenia. Lanovky a lyžiarske vleky sa v posledných desaťročiach stali neodmysliteľnou súčasťou horských stredisk cestovného ruchu. Sprístupňujú vysokohorské polohy, slúžia na zásobovanie, uľahčujú záchranné akcie, no predovšetkým pohodlne dopravujú turistov a lyžiarov do vyšších polôh. Ide predovšetkým o lyžiarov – veď v poslednom období nastala doslova explózia lyžovania. Počet lyžiarov sa odhaduje vo svete na 100 až 120 miliónov osôb a tento počet stále rastie. A preto si bez lanoviek a lyžiarskych vlekov nemožno predstaviť ani rozvoj cestovného ruchu.

PREČO LANO?

Riešenie dopravy v horách klasickým koľajnicovým systémom je obmedzené určitým maximálnym stúpaním trasy. Adhézne vozidlo (adhézia je trenie medzi hnacími i brzdovými kolesami dopravných prostriedkov a medzi koľajnicou či vozovkou) môže totiž prekonať iba také stúpanie, pri ktorom trenie medzi kolesami a koľajnicami stačí na prekonanie zložky hmotnosti a jazdného odporu vozidla. Z hľadiska bezpečnosti platí zásada možnosti zabrzdenia vozidla na svahu. Hranica maximálneho sklonu pre adhéznej dráhy je dodržanie tejto nízkej hranice stúpania. Preto sú na prekonávanie väčších sklonov terénu vhodné ozubnicové a lanové dráhy. Ozubnicové dráhy "zubačky" sú charakterizované prenosom ťažnej sily ozubenými kolesami zaberajúcimi do ozubeného hrebeňa, ktorý býva uložený medzi koľajnicami. Ozubnicové dráhy mali pre rozvoj osobnej horskej dopravy najmä v jej začiatkoch veľký význam. Pretože sú však investične veľmi nákladné a náročné na údržbu.


Nafukovacie člny, madrace na vodu a voľnočasové produkty do prírody
Dobová socialistická reklama - s cieľom zvýšiť predaj voľnočasových produktov hlavne pre mládež. Nafukovacie lehátka od 145 do 160, - Kčs, veľké od 175 do 190, - Kčs. No nekúpte to (v porovnaní s dnešnými cenami).

SO STÁLE SA ZLEPŠUJÚCIM POČASÍM budete viac a viac túžiť opustiť mestá a dediny. Najmä v mestách je únik do prírody potrebný už dávno nie je slimák jediný tvor, ktorý si sám nosí strechu nad hlavou. Mnohí z vás iste radi zamieňate pohodlné stavby za menej pohodlný stan. A niečo na tom je. Ale všetko chce svoje. Preto premýšľajte o tom či by nebolo treba niečo pre toho ročné prázdniny, dovolenku a víkendy zlepšiť. Určite jazdite s rodičmi autom, a tak nie je treba výbavu veľmi obmedzovať. Niekoľko námetov na premýšľanie vám dnes prinášame a poznáte sa s nami, či by sa vám niečo nenadchlo na lepšie prežitie rekreácie. Všetky potreby pre turistiku, šport, rekreáciu dostanete vo veľkom výbere v každej špeciálnej predajni ŠPORT produktov Drobný tovar.


Emil Bosák - jazdec formuly K
Ako sa žilo pretekárom motokár v roku 1979 v Československu, sa dozviete z tohoto retro článku.

FORMULA TOTO ČAROVNÉ SLOVKO vie opantať mysle malých i väčších fanúšikov motoristického športu, vyvoláva predstavy závratných rýchlosti, dramatických súbojov na trati, víťazstiev i prehier, vavrínových vencov. Dnes by sme vám chceli predstaviť jedného z reprezentantov pretekov formuly, s ktorou sa však nespájajú všetky prívlastky naj. Avšak tí, ktorí sa tejto disciplíne venujú, sú rovnako posadnutí vášňou, láskou k svojmu vozidlu aspoň tak, ako jazdci skutočnej formuly jeden. Formula K — to je oficiálny názov disciplíny, ktorú naši motoristickí nadšenci poznajú pod názvom preteky motokár. A jazdcom. ktorého vám dnes chceme predstaviť je Bratislavčan Emil Bosák, pretekár formuly K.


Tajomstvo obličkových kameňov
Predstavte si, na čo prišli vedci v Poľsku za čias socializmu.Organizmus potkana disponuje látkou, ktorá dokáže rozpustiť obličkové kamene. Vedci predpokladajú, že i človek má takúto látku a kamene vznikajú vtedy, keď táto látka v organizme chýba.

Dodnes sa nepodarilo zistiť, prečo sú niektorí ľudia náchylní k obličkovým kameňom a iní zas nie. Na objasnenie tohto problému vykonal poľský výskumník Tadeusz Wrocinski zaujímavé pokusy na zvieratách s ľudskými fosfátovo-oxalátovými kameňmi. Tieto kamene sa veľmi ťažko rozpúšťajú, dokonca keď pôsobíme koncentrovanými kyselinami. Wrocinski vložil takéto kamene do obličiek potkanov. Na jeho najväčšie prekvapenie sa tieto,kamene o niekoľko dni úplne rozpustili. Organizmus potkana zrejme disponuje látkou, ktorá dokáže rozpustiť i najodolnejšie kamene. Vedci preto predpokladajú, že i človek má takúto látku. Obličkové kamene vznikajú vtedy, keď táto látka v organizme chýba. Ak by sa podarilo túto látku identifikovať, potom by bolo možné pripraviť liek, ktorý by rozpustil nielen už vzniklé kamene, ale by zabránil i vzniku nových kameňov.


Magnetické búrky a vplyv na človeka, alebo o čom bola konferencia na Jalte
Niekoľko zaujímavých informácii z čias hlbokého socializmu z ktorých sa dozviete, o čom všetkom sa za tých čias (článok je z roku 1979) diskutovalo - napríklad na Jaltskej konferencii.

ŽIJEME VO SVETE, ktorého neoddeliteľnou častou sú elektromagnetické polia. Pre všetko živé na Zemi sú práve preto také dôležité, ako vzduch, voda, svetlo a teplo. Dnes sa už nepochybujeme o tom, že zmeny v magnetickom poli vyvolané napríklad slnečnými búrkami vplývajú na biosféru zeme. Preto vo vedeckotechnických kruhoch vyvolalo veľký záujem sympózium o „Fyzikálno-matematických a biologických problémoch pôsobenia elektromagnetických poli a ionizácie vzduchu, ktoré sa konalo na Jalte. Jeden z referátov hovoril o tom, že horniny pod vplyvom rozličných faktorov mechanického zaťaženia zohrievania vysielajú impulzne magnetické žiarenie. Zrejme preto mnohé živočíchy cítia, keď sa blíži zemetrasenie, prejavujú nepokoj a opúšťajú ohrozene oblasti. Keby ľudia pociťovali zmeny elektromagnetického poľa, keby vybehli z domov pred prvým strašným otrasom. Ale „kráľ tvorstva" sa priveľmi vzdialil od svojich divých predkov, mnohé vlastnosti jeho „nižších bratov" uňho zanikli ako nepotrebné. No hoci sme necitliví na vyžarovanie ako predzvesť zemetrasenia to ešte vôbec neznamená, že elektromagnetické polia na nás nepôsobia.

Strana 3 z 27
 

Vyhľadávanie

 

70. roky normalizácie

Sklenka vína ti neuškodí, a plnou bečku nevypiješ.

Slovácké přísloví

Jiří Menzel

Tolerance není lhostejnost, ale moudrá víra, že i ten druhý může mít pravdu.

 

ONLINE

Práve tu je 234 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Nedal pán boh svini rohy, ani žene mužské nohy.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

 

Kolektivizácia

  • Kombajny
    Kombajny Čo myslíte. Je to americký, alebo sovietsky stroj? Kombajn bol je a bude dôležitý stroj v poľnohospodárstve, ktorý zbiera úrodu…
 

Stagnácia

  • Prvé Majstrovstvá ČSSR v kulturistike
    Prvé Majstrovstvá ČSSR v kulturistike Legenda československej kulturistiky Juraj Višný, patril v šesťdesiatych rokoch 20. storočia k najvýznamnejším predstaviteľom kulturistiky v bývalom Československu. V roku…
 

Normalizácia

  • RVHP - úspechy a perspektívy
    RVHP - úspechy a perspektívy 23. JANUÁRA 1949 na porade predstaviteľov Bulharska, Československa, Maďarska, Poľska, Rumunska a Sovietskeho zväzu v Moskve bola založená Rada vzájomnej…
 

Socialismus

  • Ako Slnko ukazuje čas
    Ako Slnko ukazuje čas SLNKO je regulátorom všetkého diania života na Zemi. Jeho poloha na oblohe riadi striedanie ročných období a jeho východy a…
 

Privatizácia

  • Čiernohronská železnica
    Čiernohronská železnica Čiernohronská železnica je úzkokoľajná lesná železnica s rozchodom 760 mm. Železnica sa tiahne na trase Chvatimech – Hronec – Čierny…
 

Globalizácia

  • KGB
    KGB KGB. Táto skratka je známa hádam väčšine ľudí. Ale málo kto by si si z tejto skratky vytvoril na Slovensku…
 

Pripravované články

Vyberáme z časopisu Roháč...

Vyberáme z časopisu Roháč...

Kam čert nemôže, pošle ženu, alebo niekoľko úryvkov humoru z dobového časopisu Roháč.

Bude publikované:
streda, 01 máj 2024 08:00


Raketoví modelári Topoľčianskeho okresu

Raketoví modelári Topoľčianskeho okresu

Dnes sa mládež venuje hlavne svojím herným tabletom. A čomu sa venovala mládež v 70.rokoch minulého storočia? Raketovému modelárstvu.

Bude publikované:
pondelok, 13 máj 2024 08:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2024. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.