streda, 01 máj 2013 16:59

Čiernohronská železnica

Napísal(a)
Ohodnoťte tento článok
(1 hlas)
Stanica v Čiernom Balogu Stanica v Čiernom Balogu wikimedia.org

Čiernohronská železnica je úzkokoľajná lesná železnica s rozchodom 760 mm. Železnica sa tiahne na trase Chvatimech – Hronec – Čierny Balog – Vydrovo v Slovenskom rudohorí. Do roku 1982 bola značne rozvetvená a mala celkovú dĺžku 131,98 km. Trate železnice viedli údoliami Čierneho Hronu a jeho prítokov. V roku 1982 bola vyhlásená za národnú kultúrnu pamiatku. Čiernohronská železnica bola v roku 2011 vyhlásená za jeden zo siedmych divov Banskobystrického samosprávneho kraja. Železnica bola postupne vybudovaná od roku 1908 najprv Rakúskouhorskom a po roku 1918 ČSR. Zániku sa dožila v roku 1982, kedy súdruhovia komunistickej strany rozhodli, že všetko staré treba zniesť zo sveta a treba sa venovať len novým veciam a všetko - lokomotívy, vozne a koľajnice mali byť zošrtotované najneskôr do roku 1985. Táto železnica patri medzi posledné, ktorá dokázala v 80. rokov 20. storočia ešte v Československu ako tak fungovať. Nakoniec sa podarilo zachrániť 17 km trate - kmeňovú trať z Hronca do Čierneho Balogu spolu s časťami niektorých odbočiek. Trvalo však 13 dlhých rokov pokiaľ sa nadšencom pre túto lesnú železnicu podarilo v roku 1995 znova spustiť sezónnu prevádzku na kmeňovej trati medzi Čiernym Balogom a Hroncom.

Okrem kmeňovej trate vláčiky premávajú ešte v časti odbočky Vydrovo (Čiernym Balog - Vydrovo most) - 2km. Preprava na železnici je v súčasnosti už iba sezónna a turistická. Sezóna začína slávnostným otvorením 1. mája a končí 30.septembra Vlaky v uvedenom období premávajú  denne celkovo 18 párov spojov z toho 4 páry na trase Čierny Balog - Chvatimech a späť, 6 párov na trase Čierny Balog - Dobroč-ihrisko a späť a 8 párov na trase Čierny Balog - Vydrovo-Európska lesnícka škola, ale najintenzívnejšia premávka je cez víkendy. Mimoriadne vlaky pre turistické skupiny je možné objednať i celoročne.

Plánovanie trasy železnice sa začalo v roku 1898 po vydaní nariadenia vtedajšieho ministra poľnohospodárstva. Stavba prvého úseku Hronec - Čierny Balog úseku začala v roku 1908. Sieť sa postupne rozširovala, bolo možné zvážať drevo priamo z lesov. Na výstavbe tratí pracovali miestni obyvatelia, počas 1. svetovej vojny ruskí zajatci. Prvý oficiálny názov železnice bol po maďarsky "Fekete garamvolgyivasút"(Železnica v údolí Čierneho Hrona). Na niektorých miestach pri trati ešte dodnes vidieť hektometrovníky s pôvodným označením F.G.V. Dňa 19. júla 1927 bola na trati Čierny Balog – Hronec povolená obmedzená osobná doprava. Najdlhšia odbočka pozdĺž Kamenistého potoka bola dlhá takmer 20 km a sieť v tomto údolí mala 40 km. Zachoval sa z nej okrem zvyškov násypu len mohutný oceľový most cez údolie Čierneho Hronu. Denne v týchto starých časoch premávalo niekoľko lokomotív rôznej konštrukcie a previezlo denne sa zhruba 250 ľudí a ročne sa prepravilo asi 300 tisíc m3 drevnej hmoty. Svoju úlohu zohrala lesná železnička aj počas Slovenského národného povstania kde sa pomocou nej vozil do hôr partizánom proviant, zbrane a munícia.

Od roku 1995 je majiteľom a prevádzkovateľom Čiernohronskej železnice miestne združenie obcí - Mikroregión Čierny Hron. Počnúc rokom 2001 je dopravcom - prevádzkovateľom dopravy Čiernohronská železnica, nezisková organizácia poskytujúca verejnoprospešné služby. Na oficiálnych web stránkach ČHŽ nájdete veľa informácii o rušňoch a vozňoch Čiernohronskej železnice o jej histórii a budúcnosti. Vo fotogalérii môžete zhliadnúť fotografie z rôznych akcií na Čiernohronskej železnici. V okolí ČHŽ môžete nájsť i veľa turistických lákadiel, ako napríklad lesnícky skanzen vo Vydrove alebo Dobročský prales. V zimných mesiacoch môžete isť na lyžovačku na Urbanov vrch. V okolí Čierneho Balogu taktiež nájdete množstvo miest na prenocovanie a výbornú stravu.



Tento článok si prečítalo 2504 ľudí Naposledy zmenené nedeľa, 06 september 2015 14:18
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Viac z tejto kategórie: « Michal Kováč Mečiarizmus »

Komentáre k tomuto článku

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený. UPOZORNENIE. Z dôvodu veľkého počtu nechcených reklamných oznámení v komentároch, všetky novo vložené komentáre podliehajú schváleniu našim administrátorom, ktorý ich následne zverejní. Sloboda slova tým nie je dotknutá. Nezverejňujú sa len tie komentáre, ktoré obsahujú reklamné oznamy, alebo komentáre, ktoré sú hanlivé, či urážajúce.

Vyhľadávanie

 

90. roky privatizácie

  • Zoznam národných (štátnych) podnikov v Slovenskej socialistickej republike
    Zoznam národných (štátnych) podnikov v Slovenskej socialistickej republike Štátne podniky existovali v Československu do konca druhej svetovej vojny a od roku 1945 sa z nich postupne vytvorili národné…
  • Železná opona
    Železná opona Železná opona, termín ktorý vyjadroval imaginárnu hranicu rozdelenia Európu na dva politické póly. Na socialistický a kapitalistický. Išlo o hermeticky…
  • Retro pohľad na ČSD
    Retro pohľad na ČSD V tomto článku poodhalíme, ako vyzerali železnice, železničné stanice, vlakové nástupištia, samotné vlaky a všetko čo súviselo s prepravou po…
  • Mečiarizmus
    Mečiarizmus Mečiarizmus - pojem, ktorý sa stal na Slovensku "legendou". O mečiarizme sa toho v slovenskej tlači veľmi veľa popísalo. Písali…
  • Čiernohronská železnica
    Čiernohronská železnica Čiernohronská železnica je úzkokoľajná lesná železnica s rozchodom 760 mm. Železnica sa tiahne na trase Chvatimech – Hronec – Čierny…
  • Michal Kováč
    Michal Kováč Ing. Michal Kováč, CSc., prvý prezident Slovenskej republiky. Do tejto ústavnej funkcie bol zvolený dňa 15. februára 1993 Prezidentský mandát…

Miroslav Plzák

Plzákův zákon oblíbenosti tchýně: "Oblíbenost tchýně roste se čtvercem vzdálenosti".

Miroslav Plzák

Každé hrábě hrabou k sobě.

České přísloví

Ladislav Smoljak

Plzákův zákon oblíbenosti tchýně: "Oblíbenost tchýně roste se čtvercem vzdálenosti".

Miroslav Plzák

ON LINE

Práve tu je 61 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2017. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk