streda, 01 máj 2013 16:59

Čiernohronská železnica

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(1 Hlasovať)
Stanica v Čiernom Balogu Stanica v Čiernom Balogu wikimedia.org

Čiernohronská železnica je úzkokoľajná lesná železnica s rozchodom 760 mm. Železnica sa tiahne na trase Chvatimech – Hronec – Čierny Balog – Vydrovo v Slovenskom rudohorí. Do roku 1982 bola značne rozvetvená a mala celkovú dĺžku 131,98 km. Trate železnice viedli údoliami Čierneho Hronu a jeho prítokov. V roku 1982 bola vyhlásená za národnú kultúrnu pamiatku. Čiernohronská železnica bola v roku 2011 vyhlásená za jeden zo siedmych divov Banskobystrického samosprávneho kraja. Železnica bola postupne vybudovaná od roku 1908 najprv Rakúskouhorskom a po roku 1918 ČSR. Zániku sa dožila v roku 1982, kedy súdruhovia komunistickej strany rozhodli, že všetko staré treba zniesť zo sveta a treba sa venovať len novým veciam a všetko - lokomotívy, vozne a koľajnice mali byť zošrtotované najneskôr do roku 1985. Táto železnica patri medzi posledné, ktorá dokázala v 80. rokov 20. storočia ešte v Československu ako tak fungovať. Nakoniec sa podarilo zachrániť 17 km trate - kmeňovú trať z Hronca do Čierneho Balogu spolu s časťami niektorých odbočiek. Trvalo však 13 dlhých rokov pokiaľ sa nadšencom pre túto lesnú železnicu podarilo v roku 1995 znova spustiť sezónnu prevádzku na kmeňovej trati medzi Čiernym Balogom a Hroncom.

Okrem kmeňovej trate vláčiky premávajú ešte v časti odbočky Vydrovo (Čiernym Balog - Vydrovo most) - 2km. Preprava na železnici je v súčasnosti už iba sezónna a turistická. Sezóna začína slávnostným otvorením 1. mája a končí 30.septembra Vlaky v uvedenom období premávajú  denne celkovo 18 párov spojov z toho 4 páry na trase Čierny Balog - Chvatimech a späť, 6 párov na trase Čierny Balog - Dobroč-ihrisko a späť a 8 párov na trase Čierny Balog - Vydrovo-Európska lesnícka škola, ale najintenzívnejšia premávka je cez víkendy. Mimoriadne vlaky pre turistické skupiny je možné objednať i celoročne.

Plánovanie trasy železnice sa začalo v roku 1898 po vydaní nariadenia vtedajšieho ministra poľnohospodárstva. Stavba prvého úseku Hronec - Čierny Balog úseku začala v roku 1908. Sieť sa postupne rozširovala, bolo možné zvážať drevo priamo z lesov. Na výstavbe tratí pracovali miestni obyvatelia, počas 1. svetovej vojny ruskí zajatci. Prvý oficiálny názov železnice bol po maďarsky "Fekete garamvolgyivasút"(Železnica v údolí Čierneho Hrona). Na niektorých miestach pri trati ešte dodnes vidieť hektometrovníky s pôvodným označením F.G.V. Dňa 19. júla 1927 bola na trati Čierny Balog – Hronec povolená obmedzená osobná doprava. Najdlhšia odbočka pozdĺž Kamenistého potoka bola dlhá takmer 20 km a sieť v tomto údolí mala 40 km. Zachoval sa z nej okrem zvyškov násypu len mohutný oceľový most cez údolie Čierneho Hronu. Denne v týchto starých časoch premávalo niekoľko lokomotív rôznej konštrukcie a previezlo denne sa zhruba 250 ľudí a ročne sa prepravilo asi 300 tisíc m3 drevnej hmoty. Svoju úlohu zohrala lesná železnička aj počas Slovenského národného povstania kde sa pomocou nej vozil do hôr partizánom proviant, zbrane a munícia.

Od roku 1995 je majiteľom a prevádzkovateľom Čiernohronskej železnice miestne združenie obcí - Mikroregión Čierny Hron. Počnúc rokom 2001 je dopravcom - prevádzkovateľom dopravy Čiernohronská železnica, nezisková organizácia poskytujúca verejnoprospešné služby. Na oficiálnych web stránkach ČHŽ nájdete veľa informácii o rušňoch a vozňoch Čiernohronskej železnice o jej histórii a budúcnosti. Vo fotogalérii môžete zhliadnúť fotografie z rôznych akcií na Čiernohronskej železnici. V okolí ČHŽ môžete nájsť i veľa turistických lákadiel, ako napríklad lesnícky skanzen vo Vydrove alebo Dobročský prales. V zimných mesiacoch môžete isť na lyžovačku na Urbanov vrch. V okolí Čierneho Balogu taktiež nájdete množstvo miest na prenocovanie a výbornú stravu.



Zobrazené 4138 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

Viac z tejto kategórie: « Michal Kováč Mečiarizmus »

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

90. roky privatizácie

  • Bavlnárske závody Ružomberok
    Bavlnárske závody Ružomberok Bavlnárske závody Ružomberok - na vrchole 80. rokov 20.storočia pod názvom Bavlnárske závody Vladimíra Iľjiča Lenina (skratka BZVIL). Továreň na…
  • Zoznam národných (štátnych) podnikov v Slovenskej socialistickej republike
    Zoznam národných (štátnych) podnikov v Slovenskej socialistickej republike Štátne podniky existovali v Československu do konca druhej svetovej vojny a od roku 1945 sa z nich postupne vytvorili národné…
  • Železná opona
    Železná opona Železná opona, termín ktorý vyjadroval imaginárnu hranicu rozdelenia Európu na dva politické póly. Na socialistický a kapitalistický. Išlo o hermeticky…
  • Retro pohľad na ČSD
    Retro pohľad na ČSD V tomto článku poodhalíme, ako vyzerali železnice, železničné stanice, vlakové nástupištia, samotné vlaky a všetko čo súviselo s prepravou po…
  • Mečiarizmus
    Mečiarizmus Mečiarizmus - pojem, ktorý sa stal na Slovensku "legendou". O mečiarizme sa toho v slovenskej tlači veľmi veľa popísalo. Písali…
  • Čiernohronská železnica
    Čiernohronská železnica Čiernohronská železnica je úzkokoľajná lesná železnica s rozchodom 760 mm. Železnica sa tiahne na trase Chvatimech – Hronec – Čierny…

Miroslav Plzák

Plzákův zákon oblíbenosti tchýně: "Oblíbenost tchýně roste se čtvercem vzdálenosti".

Miroslav Plzák

Každé hrábě hrabou k sobě.

České přísloví

Ladislav Smoljak

Plzákův zákon oblíbenosti tchýně: "Oblíbenost tchýně roste se čtvercem vzdálenosti".

Miroslav Plzák

 

ONLINE

Práve tu je 245 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Ak chcete podporiť finančným darom rozvoj RETROMANIA.SK

PAY BY SQUARE: 1 €

Donate retromania

ALEBO: ĽUBOVOĽNÁ SUMA


EUR

 

Vojnové roky

  • Kristián
    Kristián Elegán a gavalier V roku 1939 bol natočený hádam jeden z najlepších filmov prvej Československej republiky - Kristián. Táto komédia…
 

Kolektivizácia

  • Pozor na vesnické boháče
    Pozor na vesnické boháče Škůdci veřejného zásobování - Pozor na vesnické boháče Vláda naší republiky učinila nedávno rázná opatření proti rušitelům a škůdcům veřejného…
 

Stagnácia

 

Normalizácia

  • Vladimír Remek
    Vladimír Remek Prvý československý kozmonaut Len pár zasvätených v tedajšom socialistickom Československu vedelo to čo sa na kozmodrome Bajkonur 2. marca 1978…
 

Socialismus

  • Socialistické reklamy
    Socialistické reklamy Televízna reklama za socializmu nepatrila medzi tie najpôsobivejšie Pretože v podstate ani nebolo čo reklamovať, keďže žiadny zo socialistických podnikov…
 

Privatizácia

  • Malá Československá privatizácia?
    Malá Československá privatizácia? Malá privatizácia československej ekonomiky z centrálne plánovanej na trhovú ekonomiku v rokoch 1990 – 1993 znamenala riadený odpredaj štátneho majetku…
 

Globalizácia

  • Pavel Ján Buvala na cestách po Slovensku
    Pavel Ján Buvala na cestách po Slovensku Obávaný šéfredaktor internetového portálu sduchodci.cz, veľký československý patriot a mediálny kritik Pavel Ján Buvala sa práve v týchto dňoch pohybuje…
 

Pripravované články

Závod 29. augusta v Partizánskom

Závod 29. augusta v Partizánskom

Aj topánky majú svoje tajomstvá, alebo malá exkurzia do histórie i prítomnosti Závodov 29. augusta v Partizánskom z roku 1973.

Bude publikované:
sobota, 01 máj 2021 10:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2021. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.