streda, 01 máj 2013 16:59

Čiernohronská železnica

Napísal(a)
Tento článok má slov
Čas čítania: min.
Úroveň obtiažnosti čítania :
Ohodnotiť túto položku
(1 Hlasovať)
Stanica v Čiernom Balogu Stanica v Čiernom Balogu wikimedia.org

Čiernohronská železnica je úzkokoľajná lesná železnica s rozchodom 760 mm. Železnica sa tiahne na trase Chvatimech – Hronec – Čierny Balog – Vydrovo v Slovenskom rudohorí. Do roku 1982 bola značne rozvetvená a mala celkovú dĺžku 131,98 km. Trate železnice viedli údoliami Čierneho Hronu a jeho prítokov. V roku 1982 bola vyhlásená za národnú kultúrnu pamiatku. Čiernohronská železnica bola v roku 2011 vyhlásená za jeden zo siedmych divov Banskobystrického samosprávneho kraja. Železnica bola postupne vybudovaná od roku 1908 najprv Rakúskouhorskom a po roku 1918 ČSR. Zániku sa dožila v roku 1982, kedy súdruhovia komunistickej strany rozhodli, že všetko staré treba zniesť zo sveta a treba sa venovať len novým veciam a všetko - lokomotívy, vozne a koľajnice mali byť zošrtotované najneskôr do roku 1985. Táto železnica patri medzi posledné, ktorá dokázala v 80. rokov 20. storočia ešte v Československu ako tak fungovať. Nakoniec sa podarilo zachrániť 17 km trate - kmeňovú trať z Hronca do Čierneho Balogu spolu s časťami niektorých odbočiek. Trvalo však 13 dlhých rokov pokiaľ sa nadšencom pre túto lesnú železnicu podarilo v roku 1995 znova spustiť sezónnu prevádzku na kmeňovej trati medzi Čiernym Balogom a Hroncom.

Okrem kmeňovej trate vláčiky premávajú ešte v časti odbočky Vydrovo (Čiernym Balog - Vydrovo most) - 2km. Preprava na železnici je v súčasnosti už iba sezónna a turistická. Sezóna začína slávnostným otvorením 1. mája a končí 30.septembra Vlaky v uvedenom období premávajú  denne celkovo 18 párov spojov z toho 4 páry na trase Čierny Balog - Chvatimech a späť, 6 párov na trase Čierny Balog - Dobroč-ihrisko a späť a 8 párov na trase Čierny Balog - Vydrovo-Európska lesnícka škola, ale najintenzívnejšia premávka je cez víkendy. Mimoriadne vlaky pre turistické skupiny je možné objednať i celoročne.

Plánovanie trasy železnice sa začalo v roku 1898 po vydaní nariadenia vtedajšieho ministra poľnohospodárstva. Stavba prvého úseku Hronec - Čierny Balog úseku začala v roku 1908. Sieť sa postupne rozširovala, bolo možné zvážať drevo priamo z lesov. Na výstavbe tratí pracovali miestni obyvatelia, počas 1. svetovej vojny ruskí zajatci. Prvý oficiálny názov železnice bol po maďarsky "Fekete garamvolgyivasút"(Železnica v údolí Čierneho Hrona). Na niektorých miestach pri trati ešte dodnes vidieť hektometrovníky s pôvodným označením F.G.V. Dňa 19. júla 1927 bola na trati Čierny Balog – Hronec povolená obmedzená osobná doprava. Najdlhšia odbočka pozdĺž Kamenistého potoka bola dlhá takmer 20 km a sieť v tomto údolí mala 40 km. Zachoval sa z nej okrem zvyškov násypu len mohutný oceľový most cez údolie Čierneho Hronu. Denne v týchto starých časoch premávalo niekoľko lokomotív rôznej konštrukcie a previezlo denne sa zhruba 250 ľudí a ročne sa prepravilo asi 300 tisíc m3 drevnej hmoty. Svoju úlohu zohrala lesná železnička aj počas Slovenského národného povstania kde sa pomocou nej vozil do hôr partizánom proviant, zbrane a munícia.

Od roku 1995 je majiteľom a prevádzkovateľom Čiernohronskej železnice miestne združenie obcí - Mikroregión Čierny Hron. Počnúc rokom 2001 je dopravcom - prevádzkovateľom dopravy Čiernohronská železnica, nezisková organizácia poskytujúca verejnoprospešné služby. Na oficiálnych web stránkach ČHŽ nájdete veľa informácii o rušňoch a vozňoch Čiernohronskej železnice o jej histórii a budúcnosti. Vo fotogalérii môžete zhliadnúť fotografie z rôznych akcií na Čiernohronskej železnici. V okolí ČHŽ môžete nájsť i veľa turistických lákadiel, ako napríklad lesnícky skanzen vo Vydrove alebo Dobročský prales. V zimných mesiacoch môžete isť na lyžovačku na Urbanov vrch. V okolí Čierneho Balogu taktiež nájdete množstvo miest na prenocovanie a výbornú stravu.



Zobrazené 5941 krát Naposledy zmenené štvrtok, 22 november 2018 18:30
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

Viac z tejto kategórie: « Michal Kováč Mečiarizmus »
 

Vyhľadávanie

 

90. roky privatizácie

  • Vyberáme z časopisu Roháč...
    Vyberáme z časopisu Roháč... Vážení srandisti Týmto záväzne prihlasujem seba aj všetkých starých mládencov do Vášho hnutia — pokiaľ to už voľakto neurobil. Dôvody:…
  • Boženka bez prémií (na basovú nôtu)
    Boženka bez prémií (na basovú nôtu) Božena hodila najedovane výplatnú pásku na zem. — Ten gauner, — precedila cez zuby, — tak on to predsa len…
  • Kysuca, kysuca, netečie vodička
    Kysuca, kysuca, netečie vodička Súdiac podľa listu podpísaného viacerými obyvateľmi obce Olešná (časť Potôčky) z horných Kysúc, nemajú kysucké predajne domácich potrieb problémy s…
  • Rozkopávková vojna
    Rozkopávková vojna Rozkopávka vojna je špecifický československý variant zákopovej vojny. A predsa nikdy nestrácame nádej. Keď sa zjavia chlapi so zbíjačkou, lopatou,…
  • Usmievajme sa, pretože už zajtra bude horšie
    Usmievajme sa, pretože už zajtra bude horšie Na dnes som pre vás vybral niekoľko úryvkov z časopisu Roháč z roku 1993: Pravda vraj vyjde na povrch! Ale…
  • Železničná stanica Kraľovany
    Železničná stanica Kraľovany Železničná stanica Kraľovany je hlavná železničná stanica na smere Žilina - Košice. železničná stanica sa nachádza sa na severnom okraji…

Miroslav Plzák

Plzákův zákon oblíbenosti tchýně: "Oblíbenost tchýně roste se čtvercem vzdálenosti".

Miroslav Plzák

Každé hrábě hrabou k sobě.

České přísloví

Ladislav Smoljak

Plzákův zákon oblíbenosti tchýně: "Oblíbenost tchýně roste se čtvercem vzdálenosti".

Miroslav Plzák

 

ONLINE

Práve tu je 352 návštevníkov a žiadni členovia on-line

 

Vojnové roky

  • Magická osmička
    Magická osmička Pod tlakom Veľkonemeckej ríše a domácich slovenských a českých politických strán, došlo k odštiepeniu veľkého územia od ČSR a k…
 

Kolektivizácia

  • Prešovská pionierska železnica
    Prešovská pionierska železnica Pred železničným depom v Prešove stojí zakonzervovaná lokomotíva - maletka U47.002 Ktorá pôvodne premávala na jindřihohradeckých úzkokoľajkách a ťahala vagóniky…
 

Stagnácia

  • Potkali se u Kolína
    Potkali se u Kolína Břetislav Pojar - séria grotesiek s dvoma "vypečenými" medveďmi - Potkali se u Kolína Narodený 07.10.1923, Bábkár, animátor a režisér…
 

Normalizácia

  • Ako sa robí slovenský kožuch
    Ako sa robí slovenský kožuch NA ZAČIATKU roka môj starý otec, ktorý poznal hromadu prísloví a porekadiel, povedal: — Hádam už nebude o jeden kožuch…
 

Socialismus

 

Privatizácia

  • Železničná stanica Kraľovany
    Železničná stanica Kraľovany Železničná stanica Kraľovany je hlavná železničná stanica na smere Žilina - Košice. železničná stanica sa nachádza sa na severnom okraji…
 

Globalizácia

  • Pavel Ján Buvala na cestách po Slovensku
    Pavel Ján Buvala na cestách po Slovensku Obávaný šéfredaktor internetového portálu sduchodci.cz, veľký československý patriot a mediálny kritik Pavel Ján Buvala sa práve v týchto dňoch pohybuje…
 

Pripravované články

Symbolický zvar

Symbolický zvar

Na sovietsko-českoslovonských hraniciach uskutočnil sa koncom septembra symbolický zvar na líniovej časti tranzitného plynovodu Sojuz.

Bude publikované:
utorok, 21 január 2025 08:00


ÚVODNY SPLAVNIK

ÚVODNY SPLAVNIK

Stretnutie plavcov v krásnom prostredí Bojníc. Píše sa rok 1978.

Bude publikované:
štvrtok, 30 január 2025 08:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2025. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.