ČSR 50. roky 20. storočia

ČSR 50. roky 20. storočia (29)

streda, 20 marec 2019 10:36

Polievky - Národný podnik Karpatia

Napísal(a)

Časy, keď naše staré mamy a prastaré mamy varili a piekli z domácich surovín sú už dávno preč. V súčasnosti je svet založený na polotovaroch, mikrovlnkách čo umožňuje súčasným gazdinkám stráviť len zlomok času prípravy stravy. A ako to bolo za socializmu? Aj za socializmu sa snažili vo väčšej miere uľahčiť dennú rutinu u sporáku tým, že sa do obchodov s potravinami začali objavovať prvé polotovary. Napríklad polievky v konzervách, polievky v sáčkoch a polievky v kockách. A ako sa začínalo s výrobou polievok v tomto národnom podniku?

Chopok (2 023 m n. m.) je tretí najvyšší vrch (Ďumbier 2 043, Štiavnica 2 025 m n. m.) Nízkych Tatier. Ide o vrchol s rozsiahlym kruhovým výhľadom. Blízko vrcholu sa nachádza horská chata – Kamenná chata pod Chopkom a konečná stanica lanovky (z dvoch smerov - juh a sever). Chopok je súčasťou regiónu Jasná ako turisticko-športové centrum predovšetkým zimnej lyžiarskej rekreácie. Jasná je najväčšie lyžiarske stredisko na Slovensku. Nachádza sa tu 13 lanoviek a 10 vlekov. Celková dĺžka zjazdoviek je asi 49 km. V Liptove sa lyžuje už vyše sto rokov. Prvé lyžiarske pokusy sa tu odohrali už koncom 19. storočia. No nie lyžovanie pre rekreačné účely, ale lyže sa využívali pri práci najmä u lesných robotníkov a poštových doručovateľov. Medzníkom v histórii bolo rozhodnutie v roku 1936 vybudovať lanovku na Chopok. Na podporu tejto myšlienky inicioval Alojz Lutonský lyžiarske preteky, ktoré nazvali Veľká cena Demänovských jaskýň. 26. marca 1939 sa zišlo 47 pretekárov pri Pálkovej chate pri Vrbickom plese (neskôr Sokolská chata). Trať viedla zo sedla Poľana cez Tri vody do cieľa na Zadných. Po tom ubehlo niekoľko rokov a prišla vojna. Keďže pôvodná lanovka na Chopok už neexistovala, po skončení druhej svetovej vony sa znova začalo uvažovať o jej znovu vybudovaní. V roku 1949 sa podarilo postaviť prvý úsek lanovky na sever Chopka. Naplánovaná bola dvojúseková trasa Koliesko–Luková–Chopok v dĺžke 1 145 a 1 090 metrov. Lanovka bola dvojsedačková s odpojiteľným závesom. Cestujúci cestujúci sedeli bokom v smeru jazdy. Prvý úsek bol uvedený do prevádzky v roku 1949. Následne Chopok začal poskytovať aj nové ubytovacie možnosti v hoteloch a chatách. Ďalší prelom prišiel koncom 50. rokov 20. storočia spojením severnej a južne strany Chopku lanovkou  (požiadavka vzišla od samotných zamestnancov lanovky)  (1954-1957).

V 30. rokoch 20. storočia, deti z majetnejších rodín dostávali pod stromček hračky zvyčajne z plechu. Niektoré z nich boli dokonca aj naťahovacie. Dospelým sa zas zväčša okrem oblečenia nakupovali výrobky do domácnosti. 40. roky 20. storočia už boli o niečom inom, keďže šlo o vojnové roky. Najväčšou radosťou bolo, ak bol veľký a bohatý vianočný stôl plný sladkých dobrôt pre deti. V 50. rokoch 20. storočia začal z Vianoc vytlačovať Ježiška, dedo Mráz. A medzi darčekmi pod stromček pre deti nemohli chýbať plechové hračky a bábiky a napríklad i také korčule, lyže a samozrejme drevené hračky. V 60. rokoch 20. storočia už začína nástup technológie umelých hmôt. Pod stromček tej doby už sa začali objavovať umelohmotné hračky a možno povedať, že započali dejiny vianočného konzumu, pretože hračky tohoto druhu neboli až tak drahé a bola ich (relatívne) široká ponuka. Okrem umelohmotných hračiek sa v obchodoch objavili mechanické, plechové hračky, poháňané batériami, plechové autíčka na diaľkové ovládanie (pomocou predlžovacieho drôtu), ale i obyčajné autíčka (embéčky, skútre...).

nedeľa, 30 december 2018 08:38

Železničné prekladisko Čierna nad Tisou

Napísal(a)

Železničné prekladisko Čierna nad Tisou bolo založené v roku 1946 na základe vládneho uznesenia Československej republiky na zabezpečenie výmeny tovarov medzi Sovietskym zväzom a Československom, vybudovaním dovtedy najväčšieho železničného prekladiska na území Československa. Na výstavbu sa vyčlenilo územie, ktoré svojou rozlohou v budúcnosti dosiahne v koľajisku dĺžku 160 kilometrov koľají na ploche takmer 10 kilometrov. Z hľadiska histórie obec Čierna (išlo o malú usadlosť, vybudovanú pre potreby zamestnancov pracujúcich na založenej železnici) disponovala najprv troma drevenými stavbami, ktoré plnili funkciu ubytovne, obchodu a kultúrnej miestnosti. Výstavba prekládkovej stanice začala v máji 1946 a 15. apríla 1947 sa širokorozchodná trať vybudovaná na Slovensku spojila so širokorozchodnou traťou na sovietskom území. Najprv sa postavili štyri koľaje rozchodu 1435 mm, ku ktorým pribudli následne ďalšie štyri koľaje z toho tri dopravné širokého rozchodu 1524 mm. Základňu rušňového depa tvorilo 5 parných rušňov.

streda, 26 december 2018 08:35

Mlieko a mliečne výrobky za socializmu

Napísal(a)

Ako to bolo s mliekom za socializmu? Tak ako všetko (celé hospodárstvo po roku 1948) došlo i u mlieka k znárodneniu mliekarní a následne bol v každom kraji vytvorený minimálne jeden mliekarenský národný podnik. Mlieko bolo najskôr vozené do obchodov vo veľkých niekoľkolitrových mliekarenských konviciach, odkiaľ bolo spotrebiteľom rozlievané do prinesených nádob (konvičky). Do nich sa stáčalo nielen mlieko, ale aj smotana a jogurt. Neskôr sa začalo mlieko distribuovať v mliekarňach do sklenených fliaš s hliníkovým uzáverom. Od 80. rokov 20. storočia sa mlieko začalo plniť do polyetylénových vreciek. Polotučné mlieko bolo v sáčkoch s modrou potlačou s podielom tuku 2% a stálo 2 Kčs. Plnotučné mlieko bolo v sáčkoch s červenou, alebo fialovým potlačou a malo podiel tuku 3,6% a stálo 3,10 Kčs. V roku 1988 sa v Československu objavilo prvej krabicové mlieko. Od roku 1957 boli všetci distribútori mlieka zlúčení pod hlavnú správu mliekarní - celkovo do 16 národných podnikov (n.p.) s 198 prevádzkami.

V tomto historickom období to bol najdlhší železničný tunel v ČSR

Pri elektrifikácii na začiatku 50. rokov 20. storočia bola v ČSR započatá výstavba obojsmerného koľajového tunela popod vrch Bujanov (Čierna Hora – údolie Hornádu) v celkovej dĺžke trate 3 410.7 m. Tunel mal výrazným spôsobom  urýchliť železničnú dopravu medzi Košicami a Žilinou (trať družby).

Zložité geologické podmienky, náročný terén i podcenenie prípravy znamenali predĺženie výstavby a odklad otvorenia celej Trate družby na predpokladaný termín otvorenia v roku 1952. Napokon tunel otvorili až 5. novembra 1955 (spolu s úsekom železničnej trate od smeru Margecany - Košice). Tunel bol budovaný rakúskou - belgickou tunelovacou metódou s nákladom 370 miliónov korún.

Strana 1 z 5
 

Vyhľadávanie

 

50. roky kolektivizácie

Kam tě nezvou, tam se nehrň.

České přísloví

Keď chceš s vlkmi žiť, musiš s vlkmi viť.

Slovenské príslovie

Josef Škvorecký

Oldřich Lipský

Jak se řekne maďarsky důchodce? Uštván léty.

Josif Vissarionovič Stalin

 

ONLINE

Práve tu je 111 návštevníkov a žiadni členovia on-line

 

Vojnové roky

 

Kolektivizácia

  • ABC - časopis mladých pionierov
    ABC - časopis mladých pionierov ABC nazývané "abecečko", česky "abíčko" je dvojtýždenník technického a prírodovedného zamerania pre mládež. Jeho súčasťou sú kreslené seriály, vystrihovačky papierových…
 

Stagnácia

  • Louis de Funes
    Louis de Funes Louis de Funes Známa to postava z vynikajúcich francúzskych komédií, ktoré tak skvele nadaboval František Filipovský. V tomto článku sa…
 

Normalizácia

  • Miazgovci
    Miazgovci Miazgovci - animovaný seriál Ktorý patril hádam medzi najsledovanejšie detské seriály sedemdesiatych a začiatkom osemdesiatych rokov. Seriál postupne vznikal medzi…
 

Socialismus

  • Škoda Favorit
    Škoda Favorit Koncepcia osobných automobilov sa u hlavných európskych výrobcov koncom 70. rokov orientovala na pohon prednej nápravy s priečne uloženým motorom.…
 

Privatizácia

 

Globalizácia

 

Pripravované články

V tejto chvíli redakcie nepripravuje žiadne nové články pre zverejnenie
Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2019. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.