
ČSR 50. roky 20. storočia (37)
Pyšná princezna
Nad nikoho sa nepovyšuj a pred nikým sa neponižuj
Nad nikoho sa nepovyšuj a pred nikým sa neponižuj
Filmová múdrosť z rozprávky o pyšnej princeznej.
Film bol nakrútený podľa jednej z najkrajších rozprávok Boženy Němcovej, Potrestaná pýcha. Príbeh rozpráva o tom ... ale v tomto slove sa už zastavím, pretože určite všetci viete o čom táto rozprávka je. Ja však chcem načrieť do iného súdka. Do súdka nášho dectva. Pamätáte si, že keď bežala v televízii táto rozprávka vždy boli Vianoce? Je to zvláštne, ale vždy keď počujem akýkoľvek zvukový tón z tohoto filmu, vždy mi to pripomína Vianoce. Vianoce môjho detstva a čiernobielych televízorov a tej nádhernej Vianočnej atmosféry, keď sme ako decká sedeli pri telke a ani sme nemukli. A ako ste na tom vy? Podelíte sa s nami o vaše Vianočné príbehy s kráľom Miroslavom a princeznou Krasomilou? Na okraj len poviem, že obaja hlavný predstavitelia prežili i skutočnú romancu. A to podotýkam, že nie len na filmovom plátne. No povedzte, kto by sa nezamiloval do tejto princeznej?
Motocykel značky Pionier
Pionier JAWA 50 legendárny stroj Československej mládeže
Pionier JAWA 50 legendárny stroj Československej mládeže
Najobľúbenejší na vidieku, kde vznikali celé klany motorkárov a prevážali sa medzi obcami z jednej dedinskej zábavy na druhú, alebo len tak jazdili krížom krážom po všetkých cestách druhej a tretej triedy. Pamätáte si na to ešte? Pionier sa vyrábal v Československu od 50. rokov 20 storočia. Bol to dvojtaktný jednoválec s obsahom 49,9 cm3. Vzhľadom na tak nízku kubatúru bolo možné na Pionieri jazdiť už od pätnástich rokov. Prvý exemplár tohto malého motocykla bol Typ 359 s pomocnými pedálmi vyrobený v roku 1954. Výrobca tohto legendárneho stroja boli Považské strojárne v Považskej Bystrici.
Kombajny
Kombajny - Technológie 50. roky
Čo myslíte. Je to americký, alebo sovietsky stroj?
Kombajn bol je a bude dôležitý stroj v poľnohospodárstve, ktorý zbiera úrodu a zúročuje tak celoročnú roľníkovú snahu. Dnes nie je problém zaobstarať si moderný kombajn s klimatizáciou, tmavými sklami, CD prehrávačom, elektricky nastaviteľnými zrkadlami a podobne. Ale v časoch socializmu sa na československých poliach objavovali najmä sovietske a východonemecké kombajny. Úplne prvý model firmy SK sa k nám začal dovážať v rokoch 1961 – 1962. Išlo o model SK-3. Bol to na svoju dobu moderný kombajn, ktorý uľahčil prácu poľnohospodárom a preto sa rýchlo rozšíril na jednotlivé JRD. Záber žacej lišty bol ľubovoľný, najbežnejšie sa však používal rozmer 3,2 metra. Separačné ústrojenstvo pozostávalo z štyroch vytriasadiel, ktoré oddeľovali zrno od slamy a pliev. Objem zásobníka bol 1,6 m3. Motor tohoto kombajnu dosahoval výkon 65 konských síl. Pohyboval sa mechanickou prevodovkou, vybavenou tromi rýchlosťami vpred a jednou vzad. Maximálna rýchlosť bola 17 km/h.
Kapitán Dabač
Kapitán Dabač - Film 50. roky Film Paľa Bielika z roku 1959
Film Paľa Bielika z roku 1959 natočený, patril hádam v päťdesiatych rokoch v kinách k tým najnavštevovanejším.
Hlavnú postavu si zahral dnes už legendárny herec Ladislav Chudík. Filmovými partnermi mu boli Hilda Augustovičová, Elo Romančík, Ctibor Filčík, Zdena Grúberová, Eduard Bindas, Ondrej Jariabek a ďalší. Film premieta príbeh o kapitánovi Dabačovi, dôstojníkovi slovenskej Rýchlej divízie, ktorý sa vracia domov z bojov na Ukrajine. Pod vplyvom nevery svojej mladej ženy sa stáva samovražedným individualistom v boji proti fašistickým okupantom. Viac o tomto filme sa dozviete z nasledujúcej retro ukážky.
Réžia: Paľo Bielik. Námet: Vladimír Mináč. Scenár: Paľo Bielik. Kamera: Karol Krška. Hudba: Milan Novák. Architekt: Ivan Vaníček. Hrajú: Ladislav Chudík, Hilda Augustovičová, Elo Romančík, Ctibor Filčík, Zdena Grúberová, Eduard Bindas, Ondrej Jariabek a ďalší. Minutáž: 106 min.
Jawa Stadion S11
Jawa moped spoľahlivý, pohodlný, ľahko ovládateľný a vhodný dopravný prostriedok do práce na rekreáciu a za športom pre jednu osobu.
Jawa moped - spoľahlivý, pohodlný, ľahko ovládateľný a vhodný dopravný prostriedok do práce na rekreáciu a za športom pre jednu osobu.
Pre svoju malú váhu a malé rozmery bol ľahko prenosný a čo viac si človek na sklonku päťdesiatych rokov mohol želať. Moped bolo možné prenášať v ruke, pri chôdzi viesť alebo ísť šliapaním ako na bicykli. Jedným z dvoch výrobcov mopedov v Československu bol národný podnik Motor České Budějovice, ktorý tieto motorky vyrábal vo svojom závode Štadión Rakovník. Už názov závodu napovedá, že sa tu predtým vyrábali bicykle. Podľa spomienok pamätníka, ktorý v uvedenom závode pracoval viac ako 45 rokov, naposledy vo funkcii majstra montáže a vedúceho vývoja, to bola práve vývojová konštrukcia bicyklov (konštruktér pán Sovadina), ktorá spracovala na väčšine technickej dokumentácie mopedov.
Figaro Bratislava
V roku 1958 vznikol národný podnik Figaro
V roku 1958 vznikol národný podnik Figaro
Všetkým deckám v tej dobe známy, ako sladký raj Československých cukroviniek. Veď kto by nepoznal Figaro. Hádam každé dieťa vedelo, že odkiaľ sú cukríky v obchodoch. No predsa z Figara. Dnes je v našich obchodných reťazcoch toľko cukroviniek, že sa človek pri ich nákupe takmer nedíva, že kto to vyrába, ale hľadí sa skôr na cenu a či to pochádza z Francúzka, Nemecka, alebo Poľska je poväčšine jedno. Ale nie za čias socialistického Československa. Vynikajúce čokolády, cukríky, ktorých nikdy nebolo v detských vreckách dosť. Figaro sa od roku 1968 stalo súčasťou súčasťou Československých čokoládovní. Figaro vyrábalo čokoládu, kakao, marcipán, rôzne cukrovinky, oblátky a ikandované ovocie. Vo výrobe cukroviniek prevládali dropsy, furé, karamelky, želé, fondánové salónky a nečokoládové dražé. Pamätáti si na ich chuť? Ja áno. Boli vynikajúce. História Figara siaha až k 19. storočiu, ale najväčší rozmach Figaro zaznamenalo na počiatku 20. storočia, kde jej najväčšiu výrobnú produkciu za Rakúska Uhorska predstavovali mliečne karamelky, ktoré sa vyrábali samozrejme ako inak, ručne. A v tej dobe sa predávali aj v automatoch na železničných staniciach. Naše staré mamy ich poznali pod menom štolverky.