streda, 06 február 2013 11:44

Kombajny

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Kombajn SK-3 Kombajn SK-3 wikimedia.org

Čo myslíte. Je to americký, alebo sovietsky stroj?

Kombajn bol je a bude dôležitý stroj v poľnohospodárstve, ktorý zbiera úrodu a zúročuje tak celoročnú roľníkovú snahu. Dnes nie je problém zaobstarať si moderný kombajn s klimatizáciou, tmavými sklami, CD prehrávačom, elektricky nastaviteľnými zrkadlami a podobne. Ale v časoch socializmu sa na československých poliach objavovali najmä sovietske a východonemecké kombajny. Úplne prvý model firmy SK sa k nám začal dovážať v rokoch 1961 – 1962. Išlo o model SK-3. Bol to na svoju dobu moderný kombajn, ktorý uľahčil prácu poľnohospodárom a preto sa rýchlo rozšíril na jednotlivé JRD. Záber žacej lišty bol ľubovoľný, najbežnejšie sa však používal rozmer 3,2 metra. Separačné ústrojenstvo pozostávalo z štyroch vytriasadiel, ktoré oddeľovali zrno od slamy a pliev. Objem zásobníka bol 1,6 m3. Motor tohoto kombajnu dosahoval výkon 65 konských síl. Pohyboval sa mechanickou prevodovkou, vybavenou tromi rýchlosťami vpred a jednou vzad. Maximálna rýchlosť bola 17 km/h.

Sovietsky inžinieri však veľmi rýchlo tento model modernizovali, zvýšili výkon a svetlo sveta uzrela modernejšia SK-4. Začala sa dovážať v roku 1963 a celkovo sa do ČSSR doviezlo až 12 000 kusov tohoto kombajnu. Kombajn bol vcelku spoľahlivý a v 60 rokoch to boli najpoužívanejšie kombajny v našej zemi. Oproti SK-3 sa tento model dodával aj s 4,1 metrovým záberom žacej lišty. Zvýšila sa aj kapacita zásobníka na 1,8m3. Výkon motora sa zvýšil na 75 konských síl. Mechanická prevodovka tohoto typu mala tri rýchlosti vpred a jednou vzad a maximálna rýchlosť bola 18km/h.

Krátko po roku 1970 sa SK-4 nahradila modernejšou verziou SK-4M a v roku 1974 prišiel prvý kombajn osadený kabínou SK-5 NIVA. Bol to veľmi moderný kombajn, ktorého svahová modifikácia bola určená pre polia do svahov 20 promile. Bol osadený motorom o výkone 80 kW. Klasická verzia mala motor o výkone 73 kW, čo je približne 100 konských síl. Typ motora osadený v Nive bol SMD-17k, alebo SMD-18k. Záber žacej lišty bol väčšinou 4,1m, ale dodávali sa aj modely s 6, či dokonca 7 metrovou kosou. O separáciu zrna sa starali 4 vytriasačky o objeme zásobníka na zrno o 3m3. Maximálnu rýchlosť dokázal tento kombajn vyvinúť na 20 km/h.

V rokoch 1974 – 1979 sa k nám dostal posledný model sovietskej firmy SK a to SK-6 KOLOS. Ten sa dovážal v dvoch modifikáciach a to SK-6 II, ktorý mal dva mlatkové mlátiace bubny a druhou modifikáciu bola SKPR-6, ktorý mal tiež dva bubny, ale jeden bol hrebeňový. Šírka týchto bubnov bola 1465 mm a priemer 600mm. Oproti minulým modelom sa v separačnom oddelení nachádzalo až 5 vytriasadiel. Motor typu SMD-64 mal až 150 koňských síl.. Obsah zásobníka, prevodovka a ani maximálna rýchlosť sa oproti NIVE nezmenili. KOLOS patrilk najmodernejším sovietskym kombajnom, no bol dosť poruchový a tak ho z polí začali vytláčať Východonemecké Fortschritty E-512, poprípade sa používali NIVY. Po KOLOSE už firma SK na náš trh kombajny nedodávala, no v 60. a 70. rokoch boli práve jej kombajny najbežnejším typom v ČSSR.

Zdroj: agromodel

Zobrazené 9429 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

50. roky kolektivizácie

Kam tě nezvou, tam se nehrň.

České přísloví

Keď chceš s vlkmi žiť, musiš s vlkmi viť.

Slovenské príslovie

Josef Škvorecký

Oldřich Lipský

Jak se řekne maďarsky důchodce? Uštván léty.

Josif Vissarionovič Stalin

 

ONLINE

Práve tu je 244 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Ak chcete podporiť RETROMANIA.SK

Donate retromania
 

Vojnové roky

 

Kolektivizácia

  • Elvis a Československo
    Elvis a Československo 8. januára 1935 v meste Tupelo, štáte Missisippi sa zrodila legenda. Legenda Rock´n´Rollu, Elvis Aaron Presley. Zaujímavosťou je, že bol…
 

Stagnácia

 

Normalizácia

  • Čierny korzár
    Čierny korzár Corsaro nero - Kabir Bedi je taliansky názov známeho filmu, ktorý sa v Československých kinách premietal pod názvom ČIERNY KORZÁR…
 

Socialismus

  • Škoda Favorit
    Škoda Favorit Koncepcia osobných automobilov sa u hlavných európskych výrobcov koncom 70. rokov orientovala na pohon prednej nápravy s priečne uloženým motorom.…
 

Privatizácia

  • Železná opona
    Železná opona Železná opona, termín ktorý vyjadroval imaginárnu hranicu rozdelenia Európu na dva politické póly. Na socialistický a kapitalistický. Išlo o hermeticky…
 

Globalizácia

  • Arcibiskup Róber Bezák
    Arcibiskup Róber Bezák ThLic. Róbert Bezák, duchovný vodca, symbol nádeje a oázy duchovného pokoja, arcibiskup bez úradu, zosadený bez verejne známeho dôvodu, sa…
 

Pripravované články

V tejto chvíli redakcia nepripravuje žiadne nové články pre zverejnenie.
Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2020. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.