streda, 06 február 2013 11:44

Kombajny

Napísal(a)
Ohodnoťte tento článok
(0 hlasov)
Kombajn SK-3 Kombajn SK-3 wikimedia.org

Čo myslíte. Je to americký, alebo sovietsky stroj?

Kombajn bol je a bude dôležitý stroj v poľnohospodárstve, ktorý zbiera úrodu a zúročuje tak celoročnú roľníkovú snahu. Dnes nie je problém zaobstarať si moderný kombajn s klimatizáciou, tmavými sklami, CD prehrávačom, elektricky nastaviteľnými zrkadlami a podobne. Ale v časoch socializmu sa na československých poliach objavovali najmä sovietske a východonemecké kombajny. Úplne prvý model firmy SK sa k nám začal dovážať v rokoch 1961 – 1962. Išlo o model SK-3. Bol to na svoju dobu moderný kombajn, ktorý uľahčil prácu poľnohospodárom a preto sa rýchlo rozšíril na jednotlivé JRD. Záber žacej lišty bol ľubovoľný, najbežnejšie sa však používal rozmer 3,2 metra. Separačné ústrojenstvo pozostávalo z štyroch vytriasadiel, ktoré oddeľovali zrno od slamy a pliev. Objem zásobníka bol 1,6 m3. Motor tohoto kombajnu dosahoval výkon 65 konských síl. Pohyboval sa mechanickou prevodovkou, vybavenou tromi rýchlosťami vpred a jednou vzad. Maximálna rýchlosť bola 17 km/h.

Sovietsky inžinieri však veľmi rýchlo tento model modernizovali, zvýšili výkon a svetlo sveta uzrela modernejšia SK-4. Začala sa dovážať v roku 1963 a celkovo sa do ČSSR doviezlo až 12 000 kusov tohoto kombajnu. Kombajn bol vcelku spoľahlivý a v 60 rokoch to boli najpoužívanejšie kombajny v našej zemi. Oproti SK-3 sa tento model dodával aj s 4,1 metrovým záberom žacej lišty. Zvýšila sa aj kapacita zásobníka na 1,8m3. Výkon motora sa zvýšil na 75 konských síl. Mechanická prevodovka tohoto typu mala tri rýchlosti vpred a jednou vzad a maximálna rýchlosť bola 18km/h.

Krátko po roku 1970 sa SK-4 nahradila modernejšou verziou SK-4M a v roku 1974 prišiel prvý kombajn osadený kabínou SK-5 NIVA. Bol to veľmi moderný kombajn, ktorého svahová modifikácia bola určená pre polia do svahov 20 promile. Bol osadený motorom o výkone 80 kW. Klasická verzia mala motor o výkone 73 kW, čo je približne 100 konských síl. Typ motora osadený v Nive bol SMD-17k, alebo SMD-18k. Záber žacej lišty bol väčšinou 4,1m, ale dodávali sa aj modely s 6, či dokonca 7 metrovou kosou. O separáciu zrna sa starali 4 vytriasačky o objeme zásobníka na zrno o 3m3. Maximálnu rýchlosť dokázal tento kombajn vyvinúť na 20 km/h.

V rokoch 1974 – 1979 sa k nám dostal posledný model sovietskej firmy SK a to SK-6 KOLOS. Ten sa dovážal v dvoch modifikáciach a to SK-6 II, ktorý mal dva mlatkové mlátiace bubny a druhou modifikáciu bola SKPR-6, ktorý mal tiež dva bubny, ale jeden bol hrebeňový. Šírka týchto bubnov bola 1465 mm a priemer 600mm. Oproti minulým modelom sa v separačnom oddelení nachádzalo až 5 vytriasadiel. Motor typu SMD-64 mal až 150 koňských síl.. Obsah zásobníka, prevodovka a ani maximálna rýchlosť sa oproti NIVE nezmenili. KOLOS patrilk najmodernejším sovietskym kombajnom, no bol dosť poruchový a tak ho z polí začali vytláčať Východonemecké Fortschritty E-512, poprípade sa používali NIVY. Po KOLOSE už firma SK na náš trh kombajny nedodávala, no v 60. a 70. rokoch boli práve jej kombajny najbežnejším typom v ČSSR.

Zdroj: agromodel

Tento článok si prečítalo 7400 ľudí Naposledy zmenené streda, 31 júl 2013 19:42
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Komentáre k tomuto článku

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený. UPOZORNENIE. Z dôvodu veľkého počtu nechcených reklamných oznámení v komentároch, všetky novo vložené komentáre podliehajú schváleniu našim administrátorom, ktorý ich následne zverejní. Sloboda slova tým nie je dotknutá. Nezverejňujú sa len tie komentáre, ktoré obsahujú reklamné oznamy, alebo komentáre, ktoré sú hanlivé, či urážajúce.

Vyhľadávanie

 

50. roky kolektivizácie

Kam tě nezvou, tam se nehrň.

České přísloví

Keď chceš s vlkmi žiť, musiš s vlkmi viť.

Slovenské príslovie

Josef Škvorecký

Oldřich Lipský

Jak se řekne maďarsky důchodce? Uštván léty.

Josif Vissarionovič Stalin

 

ONLINE

Práve tu je 150 návštevníkov a žiadni členovia on-line

 

Vojnové roky

 

Kolektivizácia

  • Kombajny
    Kombajny Čo myslíte. Je to americký, alebo sovietsky stroj? Kombajn bol je a bude dôležitý stroj v poľnohospodárstve, ktorý zbiera úrodu…
 

Stagnácia

  • História VKV vysielania
    História VKV vysielania Stereofonie, zkráceně stereo, je vícekanálový záznam přenos a reprodukce zvuku která má v posluchačích vyvolat prostorový dojem. Původní systémy záznamu…
 

Normalizácia

  • Obrazy starého sveta
    Obrazy starého sveta Vznik celovečernej snímky režiséra Dušana Hanáka Obrazy starého sveta sprevádzalo viacero ťažkostí Ale napriek týmto ťažkostiam vytvoril pozoruhodné dielo, ktoré…
 

Socialismus

  • Bony a klid
    Bony a klid Vít Olmer Jeden z výborných českých filmov na sklonku 80. rokov 20.storočia, ktorý nastavil zrkadlo absurdite socialistického systému, aj keď…
 

Privatizácia

  • Malá Československá privatizácia?
    Malá Československá privatizácia? Malá privatizácia československej ekonomiky z centrálne plánovanej na trhovú ekonomiku v rokoch 1990 – 1993 znamenala riadený odpredaj štátneho majetku…
 

Globalizácia

 

Pripravované články

Slapská priehrada

Slapská priehrada

Slapská vodná nádrž na rieke Vltava v okresoch Praha a Příbram a patrí k najväčším českých vodným nádržiam Vltavskej kaskády.

Bude publikované:
23.02.2019 16:02


Hľadanie strateného času - cesta okolo ČSR - alebo z Prahy do Prahy

Hľadanie strateného času - cesta okolo ČSR - alebo z Prahy do Prahy

Za pomoci filmových záberov cestopisného filmu naprieč ČSR (1923) s názvom „Cesta kolem republiky“, kameramanom Jindřichem Brichtou sa vydáme po stopách strateného času.

Bude publikované:
01.03.2019 13:03


Bratislava - Zlaté piesky

Bratislava - Zlaté piesky

Ako sa spomína na staré dobré časy na zlatých pieskoch?

Bude publikované:
10.03.2019 12:03


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2019. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.