streda, 06 február 2013 11:44

Kombajny

Napísal(a)
Tento článok má slov
Čas čítania: min.
Úroveň obtiažnosti čítania :
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Kombajn SK-3 Kombajn SK-3 wikimedia.org

Čo myslíte. Je to americký, alebo sovietsky stroj?

Kombajn bol je a bude dôležitý stroj v poľnohospodárstve, ktorý zbiera úrodu a zúročuje tak celoročnú roľníkovú snahu. Dnes nie je problém zaobstarať si moderný kombajn s klimatizáciou, tmavými sklami, CD prehrávačom, elektricky nastaviteľnými zrkadlami a podobne. Ale v časoch socializmu sa na československých poliach objavovali najmä sovietske a východonemecké kombajny. Úplne prvý model firmy SK sa k nám začal dovážať v rokoch 1961 – 1962. Išlo o model SK-3. Bol to na svoju dobu moderný kombajn, ktorý uľahčil prácu poľnohospodárom a preto sa rýchlo rozšíril na jednotlivé JRD. Záber žacej lišty bol ľubovoľný, najbežnejšie sa však používal rozmer 3,2 metra. Separačné ústrojenstvo pozostávalo z štyroch vytriasadiel, ktoré oddeľovali zrno od slamy a pliev. Objem zásobníka bol 1,6 m3. Motor tohoto kombajnu dosahoval výkon 65 konských síl. Pohyboval sa mechanickou prevodovkou, vybavenou tromi rýchlosťami vpred a jednou vzad. Maximálna rýchlosť bola 17 km/h.

Sovietsky inžinieri však veľmi rýchlo tento model modernizovali, zvýšili výkon a svetlo sveta uzrela modernejšia SK-4. Začala sa dovážať v roku 1963 a celkovo sa do ČSSR doviezlo až 12 000 kusov tohoto kombajnu. Kombajn bol vcelku spoľahlivý a v 60 rokoch to boli najpoužívanejšie kombajny v našej zemi. Oproti SK-3 sa tento model dodával aj s 4,1 metrovým záberom žacej lišty. Zvýšila sa aj kapacita zásobníka na 1,8m3. Výkon motora sa zvýšil na 75 konských síl. Mechanická prevodovka tohoto typu mala tri rýchlosti vpred a jednou vzad a maximálna rýchlosť bola 18km/h.

Krátko po roku 1970 sa SK-4 nahradila modernejšou verziou SK-4M a v roku 1974 prišiel prvý kombajn osadený kabínou SK-5 NIVA. Bol to veľmi moderný kombajn, ktorého svahová modifikácia bola určená pre polia do svahov 20 promile. Bol osadený motorom o výkone 80 kW. Klasická verzia mala motor o výkone 73 kW, čo je približne 100 konských síl. Typ motora osadený v Nive bol SMD-17k, alebo SMD-18k. Záber žacej lišty bol väčšinou 4,1m, ale dodávali sa aj modely s 6, či dokonca 7 metrovou kosou. O separáciu zrna sa starali 4 vytriasačky o objeme zásobníka na zrno o 3m3. Maximálnu rýchlosť dokázal tento kombajn vyvinúť na 20 km/h.

V rokoch 1974 – 1979 sa k nám dostal posledný model sovietskej firmy SK a to SK-6 KOLOS. Ten sa dovážal v dvoch modifikáciach a to SK-6 II, ktorý mal dva mlatkové mlátiace bubny a druhou modifikáciu bola SKPR-6, ktorý mal tiež dva bubny, ale jeden bol hrebeňový. Šírka týchto bubnov bola 1465 mm a priemer 600mm. Oproti minulým modelom sa v separačnom oddelení nachádzalo až 5 vytriasadiel. Motor typu SMD-64 mal až 150 koňských síl.. Obsah zásobníka, prevodovka a ani maximálna rýchlosť sa oproti NIVE nezmenili. KOLOS patrilk najmodernejším sovietskym kombajnom, no bol dosť poruchový a tak ho z polí začali vytláčať Východonemecké Fortschritty E-512, poprípade sa používali NIVY. Po KOLOSE už firma SK na náš trh kombajny nedodávala, no v 60. a 70. rokoch boli práve jej kombajny najbežnejším typom v ČSSR.

Zdroj: agromodel

Zobrazené 13531 krát Naposledy zmenené štvrtok, 19 december 2019 18:00
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

 

Vyhľadávanie

 

50. roky kolektivizácie

  • Škoda družstevníka Tichého
    Škoda družstevníka Tichého Jedného dňa, začiatkom roku povedal družstevník Emanuel Tichý svojej žene: — Vyplatené doplatky nám stačia, aby sme si kúpili auto.…
  • Sila poézie, alebo, mlčať je zlato
    Sila poézie, alebo, mlčať je zlato Stretli sa na rohu mestskej ulice. Jesenný vietor zosypal na nich žlté peniažky lístia a on povedal, nežne hľadiac do…
  • Žiť či nežiť.
    Žiť či nežiť. Mám v rukách časopis Roháč z roku 1957. Čo som v ňom našiel? Čítajte: Kostlivec v prijímacej kancelárii záhrobí prezrel…
  • Bohatí chudáci a chudobní boháči
    Bohatí chudáci a chudobní boháči V Sebehrabliach založili družstvo. Tejto udalosti sa začudovali blízki susedia i úrady v ďalekých mestách. To nie je možné! Nechcú…
  • Finančné odmeňovanie väzňov za socializmu
    Finančné odmeňovanie väzňov za socializmu Od konca 40. rokov až do roku 1992 sa v československých väzniciach používala sústava účelových platidiel, ktorými sa odsúdeným vyplácala,…
  • Tuzex
    Tuzex V období socialistického Československa išlo o maloobchodné predajne (TUZEX, podnik zahraničného obchodu, v ktorom sa predával tovar najmä z kapitalistických…
Kam tě nezvou, tam se nehrň.

České přísloví

Keď chceš s vlkmi žiť, musiš s vlkmi viť.

Slovenské príslovie

Josef Škvorecký

Oldřich Lipský

Jak se řekne maďarsky důchodce? Uštván léty.

Josif Vissarionovič Stalin

 

ONLINE

Práve tu je 214 návštevníkov a žiadni členovia on-line

 

Vojnové roky

  • Ave Eva
    Ave Eva Ján Kostra pochádzal z rodiny maloroľníka a vzdelanie získaval v Žiline, v rokoch 1928 - 1934 študoval na umeleckej priemyslovke…
 

Kolektivizácia

  • Jasnovidec, okultista
    Jasnovidec, okultista Jasnovidec - okultista - prorok Prvotriedna indická škola. — Zaručené výsledky. — Všetky nadprirodzené úkazy hravo predvediem. — Levitácia na…
 

Stagnácia

  • Chuligánstvo za socializmu
    Chuligánstvo za socializmu Chuligánstvo, záškoláctvo a vyhýbanie sa práci bola častou témou výchovno vzdelávacích činností doby socialistického realizmu. Veľa vecí bolo za socializmu…
 

Normalizácia

  • Brigády socialistickej práce
    Brigády socialistickej práce BSP, alebo inak povedané Brigády socialistickej práce v závode Slovenského národného povstania v Žiari nad Hronom sa v roku 1976…
 

Socialismus

  • Zima plná života
    Zima plná života V SÚVISLOSTI S PREDSTAVAMI o tom, že v zime sa príroda ukladá k hlbokému spánku, mnohí ľudia nadobudli presvedčenie, že…
 

Privatizácia

  • Železničná stanica Kraľovany
    Železničná stanica Kraľovany Železničná stanica Kraľovany je hlavná železničná stanica na smere Žilina - Košice. železničná stanica sa nachádza sa na severnom okraji…
 

Globalizácia

  • Pavel Ján Buvala na cestách po Slovensku
    Pavel Ján Buvala na cestách po Slovensku Obávaný šéfredaktor internetového portálu sduchodci.cz, veľký československý patriot a mediálny kritik Pavel Ján Buvala sa práve v týchto dňoch pohybuje…
 

Pripravované články

Nikita Chruščov

Nikita Chruščov

Historický pohľad na Nikitu Chruščova "zvonku".

Bude publikované:
štvrtok, 19 jún 2025 08:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2025. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.