ČSSR 70. roky 20. storočia

ČSSR 70. roky 20. storočia (148)


Do múzea, alebo do šrotu.
Parná lokomotíva ČKD 200 BS 1435. Ako ju zachrániť? Píše sa rok 1979.

Do múzea, alebo do šrotu? Boli sme sa na parnú lokomotívu pozrieť. Je tam, pomerne zachovalá a tróni na niekoľkometrovom úseku koľajníc. Stavbárom, ktorí tu majú v neďalekej budúcnosti stavať ďalšiu výškovú administratívnu budovu, zavadzia a povedali nám, že ju čoskoro mienia dat do šrotu. A tak sme sa obrátili na odborníkov. Od Ing. Petra Závodného zo Správy východnej dráhy, ktorý je súčasne predsedom výboru odbornej sekcie pre dejiny železničnej dopravy, sme sa dozvedeli, že oná lokomotíva naozaj pôjde — do šrotu. Prečo? Ide o lokomotívu ČKD 200 BS 1435, ktorá bola určená na priemyselné použitie a používali ju na vlečkách v závodoch. Tento typ lokomotívy — výborne zachovalý — majú už v skanzene v Českej Třebovej, takže netreba pre múzeum zachraňovať práve tento bratislavský exemplár. „Pravdaže, — hovori Ing. Závodný, predtým. ako rušeň pôjde do šrotu, vyberieme z neho prúdnice a ďalšie súčiastky, ktoré použijeme pri renovovaní iných podobných typov." Čiže, vec je jasná. Treba vari ešte dodať, že odborná sekcia pre dejiny železničnej dopravy má v Bratislave nemalé plány: okrem iného vybudovať v budove niekdajšej bratislavskej hlavnej stanice, ktorá bola jednou z najstarších v Rakúsko- Uhorsku, múzeum železničnej dopravy. Okrem exponátov by tu boli aj priestory, kde by pracovali záujmové krúžky. Pokiaľ ide o celú problematiku zachovania parných lokomotív pre budúce generácie, je široká a nie je taká jednoduchá, ako by sa po tomto úvode mohlo zdať.


Tatra nábytok v Pravenci
Tatra nábytok v Pravenci - píše sa rok 1979.

Ako by som vás počul. Tie slová sú azda také staré ako vyznanie lásky, pretože po ňom zákonite nasledujú. Dve mladé duše si potrebujú vytvoriť hniezdo, priestor pre založenie novej rodiny. Ak je byt treba ho zariadiť. Záclonami, kobercami a tým najdôležitejším — nábytkom. Tri neznáme časti tajničky, ktoré treba čim skôr vyriešiť. Jednu z nich — tú poslednú — pomáha riešiť nábytkársky priemysel. Do jedného z jeho závodov — Tatra nábytku, národného podniku v Pravenci som si s niektorými kolegami zašiel cez nedávny víkend. Teraz ma iste chcete zastaviť a upozorniť na termín — cez pracovný deň, nie? V Pravenci, v dvoch závodoch, často stroje nezmlknú ani v čase odpočinku. Plán je plán, sľub je sľub a spotrebitelia čakajú. Na krásne obytné súpravy, sedacie súpravy, stoličky, stoly. Najvzácnejším sortimentom tohoto podniku na domácom a zahraničnom trhu je ohýbaný nábytok — stoličky. Sú vyhľadávané a dopyt po nich stále rastie. Hovorí sa, že na Tatra nábytku sedí celý svet. Nie div! Viete, koľko ich v Pravenci vyrobia za jediný rok? Skúste tipovať.


Na končiare, asfaltky nevedú
Lanovky, lanovky a všetko o lanovkách v bývalom Československu.

Lanovky vo svojej dnešnej podobe nie sú veľmi starým dopravným prostriedkom, aj keď myšlienka dopravy materiálu a ľudí po lane je stará a už v minulosti možno zistiť rôzne snahy o jej uskutočnenie. Historicky staršie sú pozemné lanovky, predchodcovia ktorých sa vyskytovali už v stredovekých baniach. Visuté lanovky sa mohli začať úspešne vyvíjať až vtedy, keď boli vynájdené oceľové laná...

AK DNES HOVORÍME o lanovkách, máme na mysli predovšetkým horské dopravné zariadenia. Lanovky a lyžiarske vleky sa v posledných desaťročiach stali neodmysliteľnou súčasťou horských stredisk cestovného ruchu. Sprístupňujú vysokohorské polohy, slúžia na zásobovanie, uľahčujú záchranné akcie, no predovšetkým pohodlne dopravujú turistov a lyžiarov do vyšších polôh. Ide predovšetkým o lyžiarov – veď v poslednom období nastala doslova explózia lyžovania. Počet lyžiarov sa odhaduje vo svete na 100 až 120 miliónov osôb a tento počet stále rastie. A preto si bez lanoviek a lyžiarskych vlekov nemožno predstaviť ani rozvoj cestovného ruchu.

PREČO LANO?

Riešenie dopravy v horách klasickým koľajnicovým systémom je obmedzené určitým maximálnym stúpaním trasy. Adhézne vozidlo (adhézia je trenie medzi hnacími i brzdovými kolesami dopravných prostriedkov a medzi koľajnicou či vozovkou) môže totiž prekonať iba také stúpanie, pri ktorom trenie medzi kolesami a koľajnicami stačí na prekonanie zložky hmotnosti a jazdného odporu vozidla. Z hľadiska bezpečnosti platí zásada možnosti zabrzdenia vozidla na svahu. Hranica maximálneho sklonu pre adhéznej dráhy je dodržanie tejto nízkej hranice stúpania. Preto sú na prekonávanie väčších sklonov terénu vhodné ozubnicové a lanové dráhy. Ozubnicové dráhy "zubačky" sú charakterizované prenosom ťažnej sily ozubenými kolesami zaberajúcimi do ozubeného hrebeňa, ktorý býva uložený medzi koľajnicami. Ozubnicové dráhy mali pre rozvoj osobnej horskej dopravy najmä v jej začiatkoch veľký význam. Pretože sú však investične veľmi nákladné a náročné na údržbu.


Nafukovacie člny, madrace na vodu a voľnočasové produkty do prírody
Dobová socialistická reklama - s cieľom zvýšiť predaj voľnočasových produktov hlavne pre mládež. Nafukovacie lehátka od 145 do 160, - Kčs, veľké od 175 do 190, - Kčs. No nekúpte to (v porovnaní s dnešnými cenami).

SO STÁLE SA ZLEPŠUJÚCIM POČASÍM budete viac a viac túžiť opustiť mestá a dediny. Najmä v mestách je únik do prírody potrebný už dávno nie je slimák jediný tvor, ktorý si sám nosí strechu nad hlavou. Mnohí z vás iste radi zamieňate pohodlné stavby za menej pohodlný stan. A niečo na tom je. Ale všetko chce svoje. Preto premýšľajte o tom či by nebolo treba niečo pre toho ročné prázdniny, dovolenku a víkendy zlepšiť. Určite jazdite s rodičmi autom, a tak nie je treba výbavu veľmi obmedzovať. Niekoľko námetov na premýšľanie vám dnes prinášame a poznáte sa s nami, či by sa vám niečo nenadchlo na lepšie prežitie rekreácie. Všetky potreby pre turistiku, šport, rekreáciu dostanete vo veľkom výbere v každej špeciálnej predajni ŠPORT produktov Drobný tovar.


Emil Bosák - jazdec formuly K
Ako sa žilo pretekárom motokár v roku 1979 v Československu, sa dozviete z tohoto retro článku.

FORMULA TOTO ČAROVNÉ SLOVKO vie opantať mysle malých i väčších fanúšikov motoristického športu, vyvoláva predstavy závratných rýchlosti, dramatických súbojov na trati, víťazstiev i prehier, vavrínových vencov. Dnes by sme vám chceli predstaviť jedného z reprezentantov pretekov formuly, s ktorou sa však nespájajú všetky prívlastky naj. Avšak tí, ktorí sa tejto disciplíne venujú, sú rovnako posadnutí vášňou, láskou k svojmu vozidlu aspoň tak, ako jazdci skutočnej formuly jeden. Formula K — to je oficiálny názov disciplíny, ktorú naši motoristickí nadšenci poznajú pod názvom preteky motokár. A jazdcom. ktorého vám dnes chceme predstaviť je Bratislavčan Emil Bosák, pretekár formuly K.


Tajomstvo obličkových kameňov
Predstavte si, na čo prišli vedci v Poľsku za čias socializmu.Organizmus potkana disponuje látkou, ktorá dokáže rozpustiť obličkové kamene. Vedci predpokladajú, že i človek má takúto látku a kamene vznikajú vtedy, keď táto látka v organizme chýba.

Dodnes sa nepodarilo zistiť, prečo sú niektorí ľudia náchylní k obličkovým kameňom a iní zas nie. Na objasnenie tohto problému vykonal poľský výskumník Tadeusz Wrocinski zaujímavé pokusy na zvieratách s ľudskými fosfátovo-oxalátovými kameňmi. Tieto kamene sa veľmi ťažko rozpúšťajú, dokonca keď pôsobíme koncentrovanými kyselinami. Wrocinski vložil takéto kamene do obličiek potkanov. Na jeho najväčšie prekvapenie sa tieto,kamene o niekoľko dni úplne rozpustili. Organizmus potkana zrejme disponuje látkou, ktorá dokáže rozpustiť i najodolnejšie kamene. Vedci preto predpokladajú, že i človek má takúto látku. Obličkové kamene vznikajú vtedy, keď táto látka v organizme chýba. Ak by sa podarilo túto látku identifikovať, potom by bolo možné pripraviť liek, ktorý by rozpustil nielen už vzniklé kamene, ale by zabránil i vzniku nových kameňov.

Strana 1 z 25
 

Vyhľadávanie

 

70. roky normalizácie

Sklenka vína ti neuškodí, a plnou bečku nevypiješ.

Slovácké přísloví

Jiří Menzel

Tolerance není lhostejnost, ale moudrá víra, že i ten druhý může mít pravdu.

 

ONLINE

Práve tu je 197 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Nedal pán boh svini rohy, ani žene mužské nohy.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

 

Kolektivizácia

  • Šťastie príde v nedeľu
    Šťastie príde v nedeľu Šťastie príde v nedeľu - filmová veselohra natočená v roku 1958 režisérom Jánom Lackom rozpráva príbeh o troch priateľoch, notorických…
 

Stagnácia

 

Normalizácia

  • Džez v Československu
    Džez v Československu V KLUB Ak chápeme pojem džez širšie a veľkorysejšie (a veľkorysosť je priam základný kameň džezu), do hudby tejto oblasti…
 

Socialismus

 

Privatizácia

  • Čiernohronská železnica
    Čiernohronská železnica Čiernohronská železnica je úzkokoľajná lesná železnica s rozchodom 760 mm. Železnica sa tiahne na trase Chvatimech – Hronec – Čierny…
 

Globalizácia

  • Video, ktoré rozplakalo celý svet
    Video, ktoré rozplakalo celý svet. Video o tom, aký jednoduchý a aký emocionálny môže byť pohľad na náš všedný každodenný…
 

Pripravované články

Súťaž zručnosti ZENIT v profesii mäsiar

Súťaž zručnosti ZENIT v profesii mäsiar

Najväčší počet bodov, a prvé miesto patrilo mladým mäsiarom zo závodu Trenčín, druhé získalo družstvo z nitrianskeho mäsokombinátu a tretie zo závodu Tmava.

Bude publikované:
piatok, 06 október 2023 08:00


Statočná Alena

Statočná Alena

Dobový článok o Alene Valáškovej členkou výboru ZO SZM a predsedníčkou CZV SZM v Gumárenskom závode.

Bude publikované:
piatok, 13 október 2023 10:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2023. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.