ČSSR 70. roky 20. storočia

ČSSR 70. roky 20. storočia (69)

štvrtok, 07 február 2013 13:06

Vysoké Tatry

Napísal(a)

Zima vo Vysokých Tatrách

Najmä tých skôr narodených vždy potešia retro spomienky na obdobie, v ktorom prežívali svoju mladosť či detské časy. Ono je vždy dobré sa občas pozrieť do minulosti a zaspomínať si v kruhu priateľov na všetko pekné čo sa v minulosti udialo. A práve pre týchto pamätníkov som zaradil na konci článku filmovú ukážku Slovenskej televízie z cyklu noc v archíve, konkrétne ide o natočené zábery zo 70. rokov 20. storočia z Vysokých Tatier. Možno sa aj vy niekde na filmových záberoch nájdete. A ak nie, možno vám pohľad na Vysoké Tatry tej doby pripomenú vaše lyžiarske začiatky, alebo vám znova navodia krásne pocity, ktoré ste vo Vysokých Tatrách práve v tom období zažili. A tým neskôr narodeným táto filmová ukážka aspoň ukáže, ako ich otcovia a mamy trávili dovolenku a ako to vlastne v tej dobe v našich slovenských veľhorách vlastne vyzeralo. 

štvrtok, 07 február 2013 13:03

Vladimír Remek

Napísal(a)

Prvý československý kozmonaut

Len pár zasvätených v tedajšom socialistickom Československu vedelo to čo sa na kozmodrome Bajkonur 2. marca 1978 chystá. Krátko pred pol siedmou večer však televízia zrazu prerušila svoj program a nič netušiaci diváci uvideli na obrazovkách zábery štartujúcej rakety. Podľa sovietskych zvyklostí muselo byť všetko a teda aj let prvého československého kozmonauta pred ľuďmi do poslednej chvíle utajené. O niekoľko hodín však meno Vladimíra Remeka poznala celá republika. Po jeho návrate sa rozpútala nevídaná propagandistická mašinéria porovnateľná so slávou Jurija Gagarina. A veď prečo nie. Bol to náš prvý československý kozmonaut. Pamätáte si na to?

štvrtok, 07 február 2013 13:02

Zbojník Jurko

Napísal(a)

Zbojník Jurko

Poznáte? Nepoznáte? Chápem, že nepoznáte, pretože dnešná animovaná filmová tvorba na Slovensku je v hlbokom útlme a to dobré čo sa vytvorilo v zlatom veku slovenskej animovanej tvorby si už hádam ani nik nepamätá, (pretože nik nám to nepripomína čo je na škodu) a dnes a denne nás obrazovky televízorov zahlcujú "filmovým dlhometrážnym bahnom" ktoré zdarne pohlcujú vysielací čas pretkávaný dookola sa opakujúcimi reklamnými blokmi o nekonečne výhodných paušáloch, čistiacich  prostriedkoch, práškoch na pranie i bolesti pri "zmysluplných" nekonečných seriáloch, kde sa dramatická hudba strieda s tými istými dlhotrvajúcimi zábermi z niekoľkých kamier. Zbojník Jurko je dnes už  slovenská animovaná klasika od Viktora Kubala. Film mal vo svojej dobe veľkú odozvu a to nie len v radoch odbornej kritiky, ale i u náročných divákoch pre svoje umelecké stvárnenie. Viktor Kubal, ako autor a animátor sa vynikajúcim spôsobom zhostil tohoto filmového žánru a vytvori dlhometrážny  slovenský animovaný film, ktorý má do značenej miery čo povedať aj dnešnému divákovi. Film získal mnoho zahraničných i domácich ocenení (cena Jiřího Trnku, cena mesta Gión, cena za najlepší animovaný film na MFF pre deti a mládež Lyon, cena federácie talianskych filmových klubov). Kubal svojsky  pretvoril legendu o Jurajovi Jánošíkovi do postavy zbojníka Jurka. Grafické prostredie pre svoj film Kubal čerpal z obce Terchová vo forme skíc pre filmové pozadia. Zbojník Jurko má typický Kubalovský rukopis na ktorom sa dramaturgicky podieľal i Rudolf Urc. Pamätníci túto filmovú rozprávku dobre poznajú. Dnešnej mladej generácii pravdepodobne zbojník Jurko nič nehovorí. No práve pre nich som pripravil niekoľko retro ukážok. Skutočne stojí za to, vidieť to. A pre tých starších to možno bude nostalgický návrat do kina 70. rokov 20. storočia.

štvrtok, 07 február 2013 12:59

Viktor Kubal

Napísal(a)

Večerníčkový seriál Puf a Muf

si hádam pamätajú len štyridsiatnici, peťdesiatnici a ešte generácia tých skôr narodených a preto nie náhodou sa chcem prostredníctvom Pufa a Mufa vrátiť  k prvopočiatkom slovenského kresleného filmu. Rozprávkový seriál má svoje začiatky v roku 1969. Kreslené postavy kocúrov sú z dielne spisovateľky Nataše Tanskej a výtvarníka a režiséra Viktora Kubala. O tom, že Puf a Muf sú skutočne nadčasovým dielom svedčí aj to, že si ho pamätajú i mladšie generácie. O tom, že je tomu tak sa môžete presvedčiť na youtube.com, kde jednotlivé diely majú  aj po štyridsiatych rokoch od vzniku výbornú sledovanosť. A čo mňa spája s Pufom a Mufom?

štvrtok, 07 február 2013 12:56

Vasil Biľak - šedá eminencia KSČ

Napísal(a)

RSDr.Vasil Biľak bývalý slovenský komunistický politik rusínskeho pôvodu

Pôvodným povolaním krajčír v časoch hlbokého socializmu keď v Sovietskom Zväze pochovávali vedúcich post brežnevovských tajomníkov Ústredného výboru Komunistickej strany Sovietskeho Zväzu (Andropov a Černenko),  po Slovensku koloval vtip, že keď umrie Vasil, že aký bude mať štátny pohreb. Pravda sarkofág najvyšších predstaviteľov štátu sa v tej dobe ťahal za vojenským delom, ale u Vasiľa to ma l byť veľký alegorický voz so šijacím strojom. Nuž vtipov o politikoch bolo neúrekom, ale keďže sa to verejne nikde nemohli takto prezentovať, šírili sa takéto vtipné poznámky len v uzavretých apolitických kruhoch. Vasil Biľak v rokoch 1955–1968 a 1969–1971 bol členom ústredného výboru Komunistickej strany Slovenska (ÚV KSS), v rokoch 1954–1989 členom ústredného výboru Komunistickej strany Československa (ÚV KSČ), v rokoch 1962–1968 bol tajomníkom a od januára do augusta 1968 prvým tajomníkom ÚV KSS a od apríla 1968 do decembra 1988 členom predsedníctva ÚV KSČ.

štvrtok, 07 február 2013 12:54

Tatra T-148

Napísal(a)

Tatra T 148 česko-slovenský nákladný automobil s podvozkom 6x6

Alebo 4x4 s nosnosťou 12 ton. V roku 1969 bola začatá overovacia séria modernizovaného automobilu s označením T148 ako inovačný stupeň typovej rady T138, ktorú nahradila a v mnohých variantoch rozšírila. Prevádzku v teréne umožňuje najmä dostatočná svetlá výška 290mm, na otočenie postačoval priemer 18,5m. Pohonnú jednotku tvoril naftový, vzduchom chladený osemválcový motor do "V" usporiadaný s ventilovým rozvodom OHV rady T 928, ktorý bol modernizovaný a dostal nové označenie T2 – 928E. Zmenil sa zdvih z pôvodných 130mm na 140mm, vŕtanie ostalo nezmenené. Celkový zdvihový objem sa zväčšil na 12 667 cm3. Maximálny výkon stúpol na 148,6 kW (202 koní) pri 2000 otáčkach za minútu. Rôzne modifikácie automobilu mali rôzne motory, ktoré boli konštrukčne rovnaké, ale napr. vojenské verzie sa líšili prevedením vstrekovacích čerpadiel. Vojenské verzie mali tiež úpravu motora, ktorá umožňovala prevádzku na rôzne palivá (nafta, benzín alebo letecký benzín) a v kabíne mali namontované zariadenie, ktoré slúžilo na vstrekovanie ľahko zápalnej zmesi do nasávacieho potrubia a uľahčilo tak štartovanie motora pri veľmi nízkych teplotách. Na boku motora bol, rovnako ako u T138, namontovaný vypínateľný chladič motorového oleja. Základná spotreba bola 31,2 litrov nafty na 100 km. Objem palivovej nádrže bol 200 litrov.

Strana 4 z 12

Vyhľadávanie

 

70. roky normalizácie

Sklenka vína ti neuškodí, a plnou bečku nevypiješ.

Slovácké přísloví

Jiří Menzel

Tolerance není lhostejnost, ale moudrá víra, že i ten druhý může mít pravdu.

 

ONLINE

Práve tu je 398 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Nedal pán boh svini rohy, ani žene mužské nohy.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

  • Horský hotel Hrebienok
    Horský hotel Hrebienok Po prvej svetovej vojne sa majitelia pozemnej lanovky zo Starého Smokovca na Hrebienok (Legiobanka v Prahe) rozhodli presadiť výstavu ľudového…
 

Kolektivizácia

  • Kapitán Dabač
    Kapitán Dabač Film Paľa Bielika z roku 1959 natočený, patril hádam v päťdesiatych rokoch v kinách k tým najnavštevovanejším. Hlavnú postavu si…
 

Stagnácia

  • Móda Twiggy
    Móda Twiggy 60. roky boli obdobie kedy sa žena konečne dostala do popriedia a móda bola ako stvorená pe ženy. Na mužov…
 

Normalizácia

  • Matelko
    Matelko Drobček a Matelko Legendárna relácia pre deti, keď sme sa na ňu dívali, ešte ako pionieri, alebo presnejšie povedané, ako…
 

Socialismus

  • Škoda Favorit
    Škoda Favorit Koncepcia osobných automobilov sa u hlavných európskych výrobcov koncom 70. rokov orientovala na pohon prednej nápravy s priečne uloženým motorom.…
 

Privatizácia

  • Čiernohronská železnica
    Čiernohronská železnica Čiernohronská železnica je úzkokoľajná lesná železnica s rozchodom 760 mm. Železnica sa tiahne na trase Chvatimech – Hronec – Čierny…
 

Globalizácia

  • Arcibiskup Róber Bezák
    Arcibiskup Róber Bezák ThLic. Róbert Bezák, duchovný vodca, symbol nádeje a oázy duchovného pokoja, arcibiskup bez úradu, zosadený bez verejne známeho dôvodu, sa…
 

Pripravované články

Slapská priehrada

Slapská priehrada

Slapská vodná nádrž na rieke Vltava v okresoch Praha a Příbram a patrí k najväčším českých vodným nádržiam Vltavskej kaskády.

Bude publikované:
23.02.2019 16:02


Hľadanie strateného času - cesta okolo ČSR - alebo z Prahy do Prahy

Hľadanie strateného času - cesta okolo ČSR - alebo z Prahy do Prahy

Za pomoci filmových záberov cestopisného filmu naprieč ČSR (1923) s názvom „Cesta kolem republiky“, kameramanom Jindřichem Brichtou sa vydáme po stopách strateného času.

Bude publikované:
01.03.2019 13:03


Bratislava - Zlaté piesky

Bratislava - Zlaté piesky

Ako sa spomína na staré dobré časy na zlatých pieskoch?

Bude publikované:
10.03.2019 12:03


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2019. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.