streda, 20 marec 2013 16:45

Magnetofónové pásky Emgeton

Napísal(a)
Ohodnoťte tento článok
(1 hlas)
Emgeton Emgeton wikimedia.org

Socialistické magnetofónové pásky v Československu

sa netešili príliš veľkej obľube u mládeže. V osemdesiatych rokoch tvorili dominantu na obchodných pultoch práve magnetofónne pásky značky Emgeton. Pamätáte si ich? Československý film - filmové laboratoře Barrandov, odštepný závod Gottwaldov. Boli v takých ošumelých obaloch a predávali sa ľudovo povedané na "kilogramy" do kotúčových magnetofónov, akými boli napríklad B-90 ale aj do kazetových magnetofónov a prvého českosloveského walkmana (Tesla KM 340 ktorý bol vínimočný tým, že potreboval štyri tužkové baterky, ktoré vydržali prehrať nepretržite až jednu kazetu), pretože o ne nebol veľký záujem. Ale keďže v tej dobe takmer na trhu v tejto oblasti nič nebolo, nezostávalo mládeži nič iné, len nakupovať práve emgetonky. Počiatky výroby emgetoniek sa datuje na rok 1951. Medzi tým čo kapitalistický západ súperil o čo najkvalitnejšie audio nosiče (ktoré občas bolo dostať v obchodných sieťach TUZEX, akými boli napríklad značky BASF, AGFA, alebo MAXELL) socializmus ešte vyrábal elektrónkové rádia a do vývoja magnetofónových pások sa príliš nehrnul. Napríklad spojenie československého walkmana s páskami Emgeton bolo niečo technicky neuveriteľné.  Zakúpenú kazetu bolo potrebné najprv previnúť a až potom sa na ňu mohlo nahrávať. Asi mali pri výrobe neustále zle nastavené stroje, ktoré dokázali navinúť pásku do kazety tak, že pri prvom vložení do mechaniky kazeťáku ho proste magnetofón nebo schopný utiahnuť. Ale to nebolo všetko. Ten kto si nahral vytúžené nahrávky z rakúskej hitparády po týždni zistil, že pesničky na páske, akosi vynechávajú a po niekoľkých týždňoch zmizli úplne. Neviem či to bol zámer niektorých súdruhov, ako uchrániť aby sa na magnetofónových páskach nevynieslo zo socialistické tábora na západ žiadne informácie, ale podarilo sa to a to bezo zbytku. Nahrávky spoľahlivo po nejakom čase jednoducho prestali existovať.
Magnetofónová páska je vyrobená na to, aby sa na ňu dal nahrávať zvuk. Podľa potreby ho kedykoľvek zmazať a nahrať zvuk nový. Emgetonky boli vychýrené technickými vlastnosťami, ktoré do bodky nespĺňali toto technické kritérium československého teenegera. Nahrávať a mazať. Mazať a nahrávať, pretože nebolo nič nezvyčajné, keď nahraním na pôvodnú audiostopu pribudla stopa nová a v podstate ste dostali remix. Mix pôvodnej hudby s tou novou. No proste boli to krásne bezstarostné časy, pretože kopírovať hudbu z jedného nosiča na nosič druhý bolo v tej dobe z magnetofónovými páskami Emgeton takmer neprekonateľnou bariérou. Dnes by sa hádam nad takou vymoženosťou určite potešili ochrancovia autorských práv (ACTA). No vidíte čo tí komunisti nevymysleli. A už v tej dobe. Ochrana proti nelegálnemu kopírovaniu (i legálnemu) bola v tej dobe "takmer" zaručená. Keďže každá mládež, a aj tá socialistická nebola s ničím spokojná zháňali sa kvalitné nosiče na čiernych trhoch, alebo za bony nemecké, alebo japonské značky. Tie boli zárukou toho, že čo si na ne nahráte, to vám tam aj zostane. Občas sa robili praktiky, že rôzny šmelinári predávali pod rukou navonok kazety zahraničných značiek, ale tie v skutočnosti boli previnuté emgetonkami. A človek neveriacky krútil hlavou, že ako je to možné, že kazeta značky BASF hrá tak otrasne. Ale pri bližšom pohľade priamo na magnetický pás, už bolo jasné, že to nie je skutočná basfka.

Dnes pri moderných technológiách sa možno len usmievať nad spomienkami tých čias. Keď sme túžili po rokových koncertoch nahratých na kazetách. Keď sme si ich požičiavali a robili párty pri tejto hudbe. Keď sme sa pri takejto hudbe milovali a tešili. Keď sme kšeftovali s páskami, na ktorých boli nahraté pesničky zo západných hitparád a tvárili sme sa pri tom bohémsky, že práve my sme tí nositelia pokroku a že sme práve tí, ktorí sú IN a ktorí sú na špici. A dnes? Stačí si sadnúť k internetu a máte "všetko". Už je to akési nezaujímavé. Chýba tá nostalgia emgetoniek, remixovanie bez mixážneho pultu, šumenie a praskanie, kde aj na tých najlepších zahraničných kazeťákoch hudba znela, ako zo skrine, plnej starého železa. Nuž boli to svojím spôsobom krásne časy. Nemyslíte?

Tento článok si prečítalo 5036 ľudí Naposledy zmenené utorok, 30 júl 2013 22:36
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Viac z tejto kategórie: « Karel Kryl Marec mesiac knihy »

2 komentáre

  • Odkaz na komentáre mikrob nedeľa, 04 jún 2017 19:40 Autor mikrob

    No jo, ono je módní pomlouvat tehdejší výrobky. Já jsem nejraději nahrával na Maxell UD nebo Agfa PE41, pak PE46 a nakonec PE49. Občas i na Scotch 220. Tyto pásky se daly občas sehnat za cenu shodnou nebo dokonce levnější než Emgetony. Když ovšem nebyly Maxelly ani Agfy (s BASFama jsem měl velmi špatné zkušenosti) nahrával jsem i na Emgetony, těch jsem však neměl mnoho. Nahrávky nebyly špatné, ale na Maxell UD to nemělo. Pravda, pásky jsem málokdy mazal, ale nevzpomínám si na něco takového, co popisuje autor. Já jsem řadil Emgeton pásky mezi střední třídu, kam patřily i Agfa PE41 nebo BASF PES 26 (ty měly ovšem mnoho dropoutů a velmi špinily hlavy). Do vyšší střední třídy patřily Agfa PE46 a Scotch 220 a špičkové byly Maxell UD a Agfa PE49. Velmi dobře mi hrály i Emgeton TP18LN a nahrávky jsou na nich dodnes. Podařilo se mi před pár lety sehnat ještě nepoužité Emgeton LP35LHD a zkusil je nahrát na dvoustopém Revoxu A77 rychlostí 19,05 cm/s. Nahrávka je vynikající a hraje perfektně již třetím rokem.

  • Odkaz na komentáre Tomáš pondelok, 05 jún 2017 22:44 Autor Tomáš

    Svatá pravda. Strašně záleží na čem,v mém případě audiokazetu nahrajete.. Pásky Emgeton LH jsou srovnatelné s BASF LH,Stejně tak pásky Emgeton LN jsou shodné s pásky Basf LN.Což posledně zminěné není žádná sláva. Je to tím,že v bývalém Gottwaldově měli kompletní linku licenčně od firmy BASF.

Komentáre k tomuto článku

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený. UPOZORNENIE. Z dôvodu veľkého počtu nechcených reklamných oznámení v komentároch, všetky novo vložené komentáre podliehajú schváleniu našim administrátorom, ktorý ich následne zverejní. Sloboda slova tým nie je dotknutá. Nezverejňujú sa len tie komentáre, ktoré obsahujú reklamné oznamy, alebo komentáre, ktoré sú hanlivé, či urážajúce.

Vyhľadávanie

 

80. roky socializmu

  • Mäsové výrobky za socializmu
    Mäsové výrobky za socializmu Boli mäsové výrobky za socializmu chutnejšie, zdravšie? Určite áno! Takto si zrejme odpovedala väčšina z čitateľov vekovej kategórie 40+ už…
  • Ako sa dovolenkovalo za socializmu
    Ako sa dovolenkovalo za socializmu Ako sa dovolenkovalo za socializmu? Veľmi často sa hovorievalo, že na malte. To znamenalo, že ľudia si brali dovolenku zvyčajne…
  • Michal Dočolomanský
    Michal Dočolomanský Michal Dočolomanský sa narodil 25. marca 1942 v Nedeci, (Nedeca patrila v tomto období Slovensku, dnes je to Poľské územie)…
  • Lasica & Satinský
    Lasica & Satinský Milan Lasica a Július Satinský dvojica intelektuálnych komikov z čias spoločného Československa. Kto by si ich nepamätal. Československo vo svojej…
  • Nedostatkový tovar za socializmu
    Nedostatkový tovar za socializmu Produkcia výrobkov spotrebného tovaru za socializmu trpela častými nedostatkami. Občas pulty maloobchodov z pohľadu určitého tovarového sortimentu skutočne zívali prázdnotou…
  • Vojaci základnej služby ČSĽA
    Vojaci základnej služby ČSĽA Názov ČSĽA (Československá ľudová armáda) dostala táto ozbrojená zložka na základe rozhodnutia Hlavnej politickej správy v júni 1954. Od tohto…
Chodí štěstí dokola, sem tam padne na vola.

České přísloví

Len dotial človek bez starosti žije, dokial si gombík zapät nevie.

Slovenské príslovie

 

Zdeněk Svěrák

ON LINE

Práve tu je 133 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2018. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk