ČSSR 70. roky 20. storočia (175)
Tajomstvá Chufevovej pyramídy
Dobový článok z roku 1974 o Chufevovej pyramíde.
Egyptské pyramídy patria k najväčšmi a najstarším divom sveta. Je ich asi sedemdesiat a prvú z nich (stupňovitú skladajúcu sa zo šiestich stupňov) rozkázal postaviť okolo rok u 2700 pred n. I. faraón Džóser. Pravdepodobne za panovania Snofreva postavili prvú pyramídu ihlanovitého tvaru - volá sa Ružová, jej základňa meria 220 x 220 m a vysoká je 99 m. Egyptskí vládcovia si dávali pyramídy stavať ako hrobky. Keď zomrel, ukladali tam ich telesné pozostatky — aj s pokladmi. Stavba každej pyramídy znamenala nesmiernu námahu státisícov otrokov. Mnohí pri tom prišli o život. „Bola to práca plná útrap — napísal Zenon Kosidowski v knihe Keď slnko bolo bohom — vyžadujúca veľké ľudské obete Množstvo robotníkov robotovalo pod bičom dozorcov.
Motocykle na FICC
Stretnutie Rallye FILL Federation international cemping and caravaning, vo Vysokých Tatrách - jedno z najväčších podujatí na svete.
Vo Vysokých Tatrách bolo v dňoch 11. augusta (píše sa rok 1974 - poznámka redakcie) XXXV stretnutie Rallye FILL Federation international cemping and caravaning, jedno z najväčších podujatí na svete. V tomto roku to bolo po prvý krát v Československu. Patronát nad Rallye mal Vládny výbor pre cestovný ruch a turistická sekcia telovýchovnej jednoty Košice. Organizačný výbor Rallye požiadal n p. Považské strojárne v Považskej Bystrici o zapožičanie motocyklov a mopedov k propagačným účelom. Medzi tisíckami stanov a campingových prívesov z celého sveta jazdilo 5 motocyklov, ktoré okrem reklamy pomáhali organizátorom Rallye zabezpečovať všetky podujatia a úlohy v rozsiahlom areáli Eurocampingu vo Vysokých Tatrách.
Trenčianskí textilní pracovníci oslavujú
Trenčianskí textilní pracovníci - TOS-ky Trenčín oslavujú. Píše sa rok 1974. A o čo vlastne ide? Dozviete sa z tohoto dobového článku.
IX. plenárne zasadanie Ústredného výboru SZM 11 a 12 októbra 1974 posúdilo prácu organizácie Socialistického zväzu mládeže v textilných závodoch. Urobilo tak s vedomím, že rozhoduje o náplň programových členov nášho zväzu, že pracujúca mládež tvorí jeho podstatnú čast. Vychádzalo z doterajších skúseností a osobitne zo záverov plenárneho zasadania Ústredného výboru KSČ tohto roku v máji o problematike vedeckotechnického rozvoja, ktorý je jedným zo základných predpokladov ďalšieho úspešného vývoja našej socialistickej cesty. Z rezolúcie IX plenárneho zasadania ÚV SZM sme vybrali pri plnení úloh štátneho plánu cieľavedome orientovať pracovnú iniciatívu a aktivitu mládeže v súlade s nárokmi vedeckotechnického rozvoja.
Ponuka špeciálnych predajní Šport
Medzi prikrývkovými uvidíte spací vak Sázava za 295 Kčs, Termosil za 320 Kčs, Toledo za 305 Kčs, Venuša za 450 Kčs.
Vám, mladým, nemusíme o stanovaní a jeho krásach nič rozprávať. Poznáte ich, pretože ste iste mnohé prázdniny prežili v pionierskych táboroch práve pod stanmi. Ale mali by ste na možnosť stráviť tohtoročnú dovolenku pod stanom upozorniť rodičov. Iste sa im bude páčiť pod kvalitnými a komfortnými stanmi zo špeciálnych predajni ŠPORT, podnikov Drobný tovar. Pre turistickú dovolenku štvorčlennej rodiny je vhodným stanom typ IDEAL 250/P s váhovou zvarovanou dlážkou z beztextilného plastiku. Ideal 250/P je rozdelený prepážkou na priestor na spanie a predsienku s uzatváracou prednou stenou. V prednej stene je trojuholníkové okienko a zadná čast je predĺžená o priestor na batožinu, tzv. apsidu. Tam uložíte všetky veci, ktoré by vám Inak zaberali zbytočné miesto v spálňovom priestore. Ideal 250/P váži vrátane konštrukcie a všetkých kolíkov 17,6 kg a stojí 1430 Kčs. Ak pocestujete na dovolenku vlastným autom, potom si môžete dopriať väčší stan, ťažší a tiež komfortnejší. Takým stanom je APOLLO 111/70 pre štyri osoby. Váha stanu vrátane konštrukcie a kolíkov je asi 40 kg. Jeho pôdorys meria 360 x 345 cm a svojou stavbou pripomína skôr malú peknú chatu. Má dve spálne nerovnakých rozmerov, z ktorých každá má vlastný vchod v tvare L, uzatváraný 1 zvislým a 1 vodorovným zipsom. Každá zo spálni poskytne súkromie vždy dvom členom rodiny. Vo vrchnej Časti je vetrací pás s monofilovou sieťovinou. Vchod v prednej časti pôsobí efektne a v hornej časti je oblúkovite zakončený krycou APOLLO 111/70 dostanete za 3740 Kčs. Ak pôjdete kupovať stan s rodičmi, upozornite ich na exkluzívny autocampingový stan pre 6 osôb OSTENDE LUX. Má dve spálne, obidve majú rozmer 200 x 200 cm. Medzi spálňami je ešte priestor na batožinu, ktorý je 200 cm hlboký a 60 cm široký. V takom stane je potom hračkou udržovať poriadok počas celej dovolenky. Celková plocha stanu je 460x420 cm. Ostende Lux má striešku proti slnku, ktorú zdobia strapce a pod strop obytného priestoru sa ešte zavesuje strop z potlačenej tkaniny. Celková váha stanu je 55 kg a stoji 4840 Kčs.
Prečo musíme spať?
Spánku musíme dať to, čo mu prirodzene patri. Škoda mu je dávať viac, ale nemožno ho okradnúť.
Náš produktívny život je vedomý a bdelý. Ale vedomie a bdelosť sú mimoriadne náročné funkcie, môžeme povedať, že každý vedomý a bdelý organizmus žije „nad pomery". Občas sa musí vrátiť do stavu, ktorý ho priblíži nižším formám bytia: do bezvedomia a zmenšenej bdelosti. Stav, keď si usporadúvame svoj život „nad pomery", je spánok. Hoci už elementárna ľudská skúsenosť ukazuje nevyhnutnosť spánku pre zachovanie života a hoci veda študuje tento úkaz veľmi intenzívne, nie je doteraz celkom jasné, prečo musíme spať. Najzákladnejšou funkciou spánku je sprostredkovať oddych. Útlm sa rozprestrie v nervových centrách, preťažených bdením a poskytne im čas na chemické procesy, ktoré hromadia energiu a Nervový systém jednoducho načerpá sily. Ale spánok nie je len oddych. Utlm si nesmierne predstavovať len ako neprítomnosti činnosti. Výskumy aktivity jednotlivých nervových buniek v mozgu zistili skôr redistribúciu činnosti ako jej jednoduchý pokles. Neuróny neprestávajú pracovať, ale pracujú ináč. Niektoré z nich a najmä v niektorých fázach spánku — pracujú dokonca viac ako v bdelom stave.
Esá vo vzduchu - rozhovor s veliteľom leteckej školy
Dostali ste sa už niekedy do situácie, v ktorej ste si povedali, že to je koniec, že nieto východiska . A čo bolo potom?
Raz sme leteli za mimoriadne pekného počasia. Jednoduchšiu úlohu, ako sme mali, ťažko vymyslieť. Keď sme sa vracali, chytila nás neďaleko letiska búrka. Posádka, duševne pripravená na obyčajný „výlet", zažila poriadny nervák: museli sme obísť búrku. Času však bolo príliš malo — pohonné hmoty boli celkom na dne. Rutina a pohotovosť však zachránili posádku. Poučenie? V našom povolaní jednoduchých letov niet.
— Dostali ste sa už niekedy do situácie, v ktorej ste si povedali, že to je koniec, že nieto východiska . A čo bolo potom?
Boli sme na konci štartovacej plochy, keď stíchol jeden z motorov. Aj tak sme sa odlepili od zeme, nabrali sme výšku asi 20 metrov a v tom sa ozval signál „horí druhý motor". Podľa inštrukcii bolo treba tento motor okamžite vypnúť. V našej situácii však sa podľa inštrukcií konať nedalo, museli sme vymyslieť niečo celkom iné. Rozhodol som sa nevypnúť horiaci motor, vzdialiť sa od letiska a tam bude ako bude. Ako pilotovi mi bolo jasné jedno: posádku už nemôžem zachrániť. Na katapultovanie sme boli príliš nízko nad zemou Prešla minúta dve... strelec-radista, ktorý sedel v chvoste lietadla, hlásil. „Dym nevidno!"