Nová sústava učebných odborov a študijných smerov účinne prispieva k odstráneniu doterajšej odtrhnutosti učňovského školstva od ostatných typov a stupňov škôl a umožňuje mládeži v systéme prípravy na robotnícke povolania získavať spoločensky rovnocenné vzdelanie.
Novú sústavu tvoria:
a) DVOJROČNÉ UČEBNÉ ODBORY (v počte 23):
— poskytujú stredné vzdelanie a kvalifikáciu pre málo náročné robotnícke povolania;
b) TROJROČNÉ UČEBNÉ ODBORY (102):
— poskytujú stredné vzdelanie a robotnícku kvalifikáciu s vyváženými požiadavkami na rozumové schopnosti a praktické zručnosti;
c) ŠTVORROČNÉ UČEBNÉ ODBORY (23) :
— poskytujú úplné stredná vzdelanie a kvalifikáciu pre robotnícke povolania náročné na teoretické vedomosti a vyžadujúce zložité manuálne zručnosti;
d) ŠTUDIJNÉ SMERY (34)
— v nadväznosti na trojročné a dvojročné učebné odbory poskytujú úplné stredné vzdelanie a kvalifikáciu na vykonávanie náročných robotníckych povolaní a technickohospodárskych funkcii v prevádzkach.
Odrazom kvalitatívnych zmien v učňovskom školstve je vznik stredného odborného učilištia. Stredné odborné učilištia postupne nahradia do-terajšie odborné učilištia, učňovské školy a učňovské strediská. Budú hlavným článkom sústavy stredných škôl a najpočetnejším prúdom stredoškolského vzdelávania mládeže. V nadväznosti na základnú školu budú stredné odborné školy zabezpečovať aj posledné dva roky povinnej desaťročnej školskej dochádzky. A tak ako na ostatných stredných školách, robotnícka mládež môže priamou cestou a za rovnaký čas získať v stredných odbor-ných učilištiach úplné stredné vzdelanie a na základe toho pokračovať aj v ďalšom štúdiu na vysokej škole.