streda, 06 február 2013 17:02

JAWA 250

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(4 hlasov)
JAWA 250 JAWA 250 wikimedia.org

JAWA 250 motorka pre veľkých chlapcov

Aspoň tak si hovorievali chalani z čias socialistického Československa, kde na Pionieroch o 50 cm kubických sa preháňali hore chotárom len pubertiaci. Vyššia šlachta vlastnila motocykle JAWA 250. Boli to tej dobe  (na sklonku  šesťdesiatych rokov) červení baróni. Jednoducho nebolo nad nich. Kto mal JAWU 250 bol postrach ciest. A teraz trošku histórie. Názov pochádza zo spojenia Janeček - Wanderer. Jej registrácia je datovaná 17. augusta 1929. Český majiteľ zbrojovky, podnikateľ a vynálezca František Janeček,  hľadal svoj nový výrobný program. Kúpil práva na motocykel nemeckej značky Wanderer, čo bol jednoválec s rozvodom OHV so zdvihovým objemom 500 ccm, hriadeľovým pohonom a rámom z oceľových profilov. Ľudovo nazývaný „Rumpál“, bol nedostatočne vyvinutý a pre množstvo detských chorôb sa mohol iba s čiastočným úspechom usadiť na trhu (firma Wanderer končila predovšetkým v dôsledku technických problémov s týmto motocyklom výrobu, možno práve preto sa mohli nazdávať Janečkovi ponúknuté podmienky ako výhodné). Predstavený bol na Pražskom autosalóne 23. októbra 1929. V tejto branži neskúsenej firme vytiahol tŕň z päty anglický motocyklový pretekár a konštruktér George William Patchett, ktorý začal konštruovať úspešný pretekársky stroj a roku 1932 bol uvedený na trh nový motocykel s motorom Villiers 175ccm. Patchett navrhol pre Jawu i dva cestné stroje so zdvihovým objemom 350ccm, verziu SV a OHV, potom však už prišli návrhy Ing. Josefa Jozífa, najprv dvojtaktný 100ccm. Po druhej svetovej vojne bola Jawa znárodnená a jadrom jej produkcie sa stali dvojtaktné stroje,  jednoválce 125 a 175 ccm, jedno, alebo dvojvalec 250ccm a dvojvalec 350ccm.

Okrem toho vyrábala Jawa oveľa rafinovanejšie pretekárske stroje DOHC (niektoré prepĺnané) a od polovice 50. rokov dvojvalce OHC 500ccm. V celom povojnovom období žala úspechy v Šesťdňovej súťaži, v motokrosoch i na plochých dráhach, ale jej hitmi ostávali dvojtaktné motocykle 250 a 350ccm aj malé motocykle predovšetkým pre mládež 50 ccm. Jawa vyrába motocykle dodnes. Jej hlavným produktom je JAWA 650 s motorom Rotax.

Zobrazené 16345 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

60. roky stagnácie

Přátelství se Sovětským svazem je nesmysl právě tak, jako nemůže existovat přátelství otroka a otrokáře.

ČSSR Pražské jaro 1968

Chceš-li ztratit přítele, puč mu peníze.

České přísloví

Jan Werich

Jiří Suchý

 

ONLINE

Práve tu je 670 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Prázdná hlava nebolí.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

 

Kolektivizácia

  • Československá štátna lotéria
    Československá štátna lotéria Myšlienka zaviesť v socialistickom Československu štátnu lotériu bola následne realizovaná v januári 1957. Herný plán výhier bol nasledovný: 16 prémií…
 

Stagnácia

  • Most SNP v Bratislave
    Most SNP v Bratislave Nový most cez Dunaj postavený v rokoch 1967-1972 známy, ako most Slovenského národného povstania (SNP), získal označenie najcharakteristickejšia stavba mesta.…
 

Normalizácia

  • Brontosauři
    Brontosauři Brontosauři folková a trampská skupina založena v roce 1972 bratry Janem a Františkem Nedvědovými. Vznikla z původní hudební skupiny Toronto…
 

Socialismus

  • Kotúčové magnetofóny
    Kotúčové  magnetofóny V špeciálnych predajniach ELEKTRO, podnikov Domáce potreby vám ich ponúknu i bez hotovosti na účelovú pôžičku. A to znamená bez…
 

Privatizácia

 

Globalizácia

  • Pavel Ján Buvala na cestách po Slovensku
    Pavel Ján Buvala na cestách po Slovensku Obávaný šéfredaktor internetového portálu sduchodci.cz, veľký československý patriot a mediálny kritik Pavel Ján Buvala sa práve v týchto dňoch pohybuje…
 

Pripravované články

Bratislavské Metro

Bratislavské Metro

Bratislavské metro sa viackrát aj reálne začalo stavať, ale "chyba lávky". V dnešnom článku si niečo to čo povieme o osude bratislavského metra.

Bude publikované:
piatok, 03 február 2023 08:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2023. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.