ČSSR 70. roky 20. storočia

ČSSR 70. roky 20. storočia (68)

štvrtok, 07 február 2013 12:47

Socialistický školský systém

Napísal(a)

Socialistický vzdelávací proces

mal predsa len niečo do seba. Ak si vezmeme akým spôsobom sa starala spoločnosť o svoju mladú generáciu, možno tomuto systému z dnešného pohľadu iba závidieť. Dnes je školstvo zväčša len predmetom biznisu, kde napríklad úroveň vysokých škôl je založená hádam len na kvantite, pretože viac študentov znamená viac peňazí pre život danej vzdelávacej inštitúcie. A vysokých škôl narástlo za posledné roky ako húb po daždi.  Ak si porovnáme úroveň základných deväťročných škôl napríklad so školami podobného typu v kapitalistických krajinách tej doby, drvivá väčšina detí amerických škôl ani nevedela kde sa nachádza Československo. Ba i dnes si mýlia Slovensko so Slovinskom. Oproti tomu pionieri vedeli vymenovať všetky názvy hlavných miest štátov po celom svete.  A viete prečo? Nuž učitelia aj takéto veci učili. A bolo dostatok kníh i učebných pomôcok. A dnes? Napríklad v zemepise sa učilo aj národné hospodárstvo. Decká vedeli, kde v akom regióne v ČSSR je aký priemysel. Kde sa čo vyrába, kde sa ťaží čierne a hnedé uhlie, kde je naša mincovňa a mnoho mnoho iných vecí. A koľko detí sa vedelo výborne orientovať v histórii. Neveríte? Skúste sa opýtať vašich detí nech vám povedia napríklad koľko trvala tridsať ročná vojna. Ak si vezmeme rozsah pri výchove stredných kádrov, teda stredoškolskej mládeže v časoch socializmu chcel hádam každý rodič umiestniť svoje dieťa na gymnázium a neskôr na vysokú školu, pretože bolo trendom stať sa takzvaných klobáskovým inžinierom, alebo doktorom. Ale bolo aj veľa takých čo premýšľali racionálnejšie a umiestnili svoje dieťa na odbornú strednú školu, alebo učňovku, pretože poznali to staré známe - remeslo má zlaté dno. A bolo naozaj zlaté. Ako napríklad u profesií akým boli automechanici, murári či vodoinštalatéri.

štvrtok, 07 február 2013 12:45

Socialistická architektúra

Napísal(a)

Napredovanie socialistickej spoločnosti je zákonité

"Nič ju nemôže zastaviť. Intenzívny budovateľský ruch, lepší a krajší život charakterizujú celé územie našej vlasti. Výsledky toho sú aj výsledky vo štvrtom obvode Bratislavy. Na bratislavskej západnej a juhozápadnej strane z bývalých predmestí okrajových obcí na močaristej pôde a málo úrodných stráňach vzniká najnovšia časť mesta, štvrtý obvod. Socialistická spoločnosť realizuje tie najveľkolepejšie plány ... " toľko na úvod z filmového dobového pohľadu na socialistické premeny mesta. Podľa realizačných plánov mala mať Petržalka v priebehu 80. rokov približne 150 tisíc obyvateľov. A aké boli megalománske plány rozvinutej socialistickej spoločnosti pri výstavbe najväčšieho sídliska v dejinách SSR? Pozrite si nasledovnú dobovú filmovú ukážku. Pamätníkom určite veľa napovie.

štvrtok, 07 február 2013 12:40

Slade

Napísal(a)

K skupine SLADE

som sa po prvý krát dostal na mojich štúdiách na gymnáziu (VG SNP) v Banskej Bystrici, keď náš spolužiak odniekaľ "tajne" prišiel ku kazete s nahrávkou albumu Till Deaf Do Us Part. Ako študáci tej doby sme o zahraničných skupinách skoro ani nechyrovali - teda okrem skupín socialistického bloku, ako boli napríklad Die Puhdys, Elektra, Amiga Blues Band, KARAT. Mať kazetu emgeton so zahraničnou skupinou na čierno bolo terno v tej dobe. Čo sa nenachádzalo oficiálne na pultoch Supraphonu, alebo Opusu bolo tabu.

štvrtok, 07 február 2013 12:38

Škoda 720

Napísal(a)

Poznáte automobil Škoda 720?

Nie? Ani nemôžete. V dobách reálneho socializmu existoval, ako prototyp. Do sériovej výroby sa však nikdy nedostal. A prečo? Možno preto, že jeho technická úroveň v tej dobe by predčil autá sovietskych značiek. S vývojom Škody 720 sa začalo v roku 1967 a vývoj trval približne do roku 1971 kedy bol vývoj ukončený. Škoda 720 bolo vozidlo klasickej koncepcie na pomerne vysokej technologickej úrovni, ohlasy niektorých ľudí ho dokonca prirovnávali k vozidlám BMW tej doby. Išlo o ucelenú modelovú radu v ktorej boli zastúpené sedan, kombi, hatchback a pre priaznivcov športovej jazdy kupé. Na tvorbe karosérií sa podieľali českí dizajnéri Žáček a Brokeš, ale aj taliansky designer Giugiaro pre ktorého to bola prvá veľká objednávka v jeho živote. Vozidlo bolo v základnej verzii vybavené motormi s objemom 1250 a 1500 cm3 OHC.Motor bol od začiatku riešený ako skladačka, bol dostatočne veľký takže ľahko vznikli jeho modifikácie s objemom 1600, 1800 a 2000cm3.

štvrtok, 07 február 2013 12:35

Škoda 120L

Napísal(a)

Osobný automobil ŠKODA 120 bol priamym pokračovateľom vozidiel typovej rady ŠKODA 105. Vozidlo bolo vyrábané v rokoch 1976 - 1988. Celkovo bolo vyrobených impozantných  na československé pomery 1.070693 kusov. Od roku 1983 boli vozidlá podrobené modernizácii (reflektory, zadné svetelné zostavy ...). Jednotlivé série vozidla ŠKODA 120 L, LS a GLS sa od seba líšili výkonom i vybavením vozidla, preto sa môžu líšiť i niektoré údaje.  Cena vozidla ŠKODA 120 L bola v roku 1977 - 58.000,- Kčs. Úžitkovosť : osobný automobil - štvordverový - 5 miestny - typ karosérie sedan.

štvrtok, 07 február 2013 12:32

Škoda 110R Coupé

Napísal(a)

Vo vtedajšom socialistickom Československu to bol dizajnérsky a technický zázrak.

Športová škodovka 110 R Coupé sa začala vyrábať v sedemdesiatych rokoch dvadsiateho storočia a nevyrobilo sa ich veľa a do dnešných dní sa zachovalo možno niekoľko desiatok kusov. Nám sa však podarilo nájsť unikátny kus v perfektnom a úplne pôvodnom stave. Toto auto vyzerá, akoby práve vyšlo z výrobnej linky. V závode Kvasiny ju začali vyrábať v roku 1970 a posledná séria vyšla z výrobnej linky v roku 1980. Za vyše desať rokov sa vyrobilo 56 702 kusov. Škodovkárske „kupécko“ bolo imidžovou záležitosťou, dvojdverové športové auto vyzeralo ako tie zo západu. Koženkové sedadlá, ostrekovač okien, výkonný motor s objemom 1,1 litra a výkonom 62 koní, auto mohlo ísť až 145 km/hod. Asi aj preto väčšina išla na vývoz do Holandska či Anglicka. Dostať sa k nemu v období reálneho socializmu nebolo vôbec ľahké. Veď auto stálo v tej dobe 78 000 korún, teda o 22 000 viac ako bežná Škoda 100.

Strana 5 z 12

Vyhľadávanie

 

70. roky normalizácie

  • Československá diaľnica D1
    Československá diaľnica D1 Diaľnica D1 (tiež Brnenská diaľnica) je najstaršia a najdlhšia diaľnica na území Česka (a historicky prvá diaľnica Československa), ktorá mala…
  • Životospráva za socializmu
    Životospráva za socializmu Večná téma. I v súčasnosti. Dnes na nás takmer zo všetkých strán pôsobia rôzne médiá, reklamy o tom, ako sa…
  • Tatranské železnice a lanové dráhy
    Tatranské železnice a lanové dráhy Tatranské elektrické železnice tvoria jednokoľajné úzkorozchodné elektrifikované železničné trate Poprad Tatry – Starý Smokovec – Štrbské Pleso (29,110 km) a…
  • Náradie stavbárov v roku 1973
    Náradie stavbárov v roku 1973 Dláto a kladivo bolo v rokoch socializmu pravdepodobne jedným z načastejšie používaných náradí v stavebníctve. Ak myslím dláto a kladivo,…
  • Neľahké nákupy, alebo svet bez konzumu
    Neľahké nákupy, alebo svet bez konzumu Možno, málo kto z vás v súčasnosti pozná pocit, ísť do obchodu a nekúpiť si v podstate nič, pretože výber,…
  • Legendárne československé autobusy
    Legendárne československé autobusy Vydajte sa s nami na malú restro cestu za autobusmi z Československa. Už pred druhou svetovou vojnou boli automobilové továrne,…
Sklenka vína ti neuškodí, a plnou bečku nevypiješ.

Slovácké přísloví

Jiří Menzel

Tolerance není lhostejnost, ale moudrá víra, že i ten druhý může mít pravdu.

 

ON LINE

Práve tu je 73 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Nedal pán boh svini rohy, ani žene mužské nohy.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

  • Vasilij Grigorievič Zajcev
    Vasilij Grigorievič Zajcev Vasilij Grigorievič Zajcev sovietsky ostreľovač hrdina Sovietskeho zväzu, účastník bitky o Stalingrad. Jeden z najslávnejších sovietskych snajperov druhej svetovej vojny.…
 

Kolektivizácia

  • Motocykel značky Pionier
    Motocykel značky Pionier Pionier JAWA 50 legendárny stroj Československej mládeže Najobľúbenejší na vidieku, kde vznikali celé klany motorkárov a prevážali sa medzi obcami…
 

Stagnácia

  • Čiernobiela literatúra
    Čiernobiela literatúra Šeťdesiate roky boli prevratom v myslení ľudí. Československý spisovatelia neboli obľúbení, čítali sa zahraničné knihy. Väčšina novín a časopisov bola…
 

Normalizácia

 

Socialismus

  • Autá značky Trabant
    Autá značky Trabant Trabant 601 Kto by si nepamätal túto skvelú značku, ktorú si bolo možno v období socializmu kúpiť síce na poradovník,…
 

Privatizácia

  • Čiernohronská železnica
    Čiernohronská železnica Čiernohronská železnica je úzkokoľajná lesná železnica s rozchodom 760 mm. Železnica sa tiahne na trase Chvatimech – Hronec – Čierny…
 

Globalizácia

  • KGB
    KGB KGB. Táto skratka je známa hádam väčšine ľudí. Ale málo kto by si si z tejto skratky vytvoril na Slovensku…
 

Pripravované články

Rada vzájomnej hospodárskej pomoci

RVHP vznikla za účelom koordinácie hospodárskeho vývoja členských krajín na princípoch centrálne plánovanej ekonomiky.

Bude publikované:
18.12.2018 16:12


Čo deťom pod stromček? Alebo Vianoce z dôb dávno minulých.

V 30. rokoch 20. storočia, deti z majetnejších rodín dostávali pod stromček hračky zvyčajne z plechu. Niektoré z nich boli dokonca aj naťahovacie.

Bude publikované:
25.12.2018 15:12


Mlieko a mliečne výrobky za socializmu

Mlieko bolo najskôr vozené do obchodov v mliekarenských konviciach, odkiaľ bolo spotrebiteľom rozlievanié do prinesených nádob (konvičky).

Bude publikované:
26.12.2018 08:12


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2018. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk