
ČSSR 70. roky 20. storočia (148)
Zo svetovej energetiky
Výroba energie v jadrových elektrárňach v roku 1976 (v miliónoch kWh): USA 203 302, V. Británia 36155, Japonsko 34 080, NSR 24 263; Kanada 17 580, Švédsko 16 012, Francúzsko 15 778 ...
Výkon elektrární v Sovietskom zväze vzrastie v tejto päťročnici o 71 000 MW, v roku 1980 dosiahne tak výroba elektrickej energie jeden bilión 380 miliárd kWh. Od začiatku desiatej päťročnice vyrobili sovietske elektrárne 2 bilióny 600 miliárd kWh elektrickej energie. Koncom roku 1977 predstavoval ich výkon 238 000 MW, v priebehu tohto roku sa zvýši o ďalších 12 000 MW. Na zvyšovanie výkonu sa podieľajú v sovietskych tepelných elektrárňach veľké energetické bloky s výkonom 500 a 800 MW. V hydroelektrárni v Kostromi inštalujú energetický blok výkonu 1200 MW. Nové agregáty výkonu 100 MW uviedli do prevádzky v jadrovej elektrárni v Kursku a Čiernobyľsku. Výkon juhoslovanských elektrárni sa zvýšil za posledné dva roky o 1900 MW. V súčasnosti tu dokončujú ďalšie energetické zdroje, ktoré v najbližších dvoch rokoch zvýšia výrobu o ďalších 7900 MW. Do roku 1980 bude zahájená výstavba nových elektrárni s kapacitou výroby celkom 7400 MW. Výroba elektrickej energie v jadrových elektrárňach krajín OECD vzrástla v roku 1976 o 14,4%. Podľa uverejnených údajov predstavuje jej podiel na celkovej výrobe elektrickej energie v týchto krajinách 8%. Výroba energie v jadrových elektrárňach niektorých členských krajín (v roku 1976) je zrejmá z nasledujúceho prehľadu (v miliónoch kWh): USA 203 302, V. Británia 36155, Japonsko 34 080, NSR 24 263; Kanada 17 580, Švédsko 16 012, Francúzsko 15 778, Belgicko 10 036, Švajčiarsko 8015, Španielsko 7555, Holandsko 3872, Taliansko 3807 miliónov kWh.
Pre pocit sviežosti
Kozmetika Bratislava pripravuje a do špeciálnych predajní PARFURMÉRIE a DROGÉRIE dodáva 20 HP telový dezodorant, ktorý preukazuje výborné služby ženám i mužom.
MODERNÝ ČLOVEK si zvykol obklopovať sa drobnými maličkostiam, ktoré mu spríjemňujú život. Určite máte radi dobrý pocit dokonalej sviežosti a čistoty. Preto by ste nemali ani vy a predovšetkým rodičia zabúdať na potrebnú maličkosť, ktorou sa stali pre moderného človeka dezodoranty a intimspraye. I keď vy sami ich možno zatiaľ nebudete používať, upozornite na ne rodičov. A nielen to. Pri vhodnej príležitosti ich môžu rodičom darovať. Dezodoranty a intimspraye dostanete v ktorejkoľvek našej špeciálnej predajni PARFURMÉRIE alebo DROGERIE. Do týchto predajní ich dodávajú dvaja osvedčení výrobcovia modernej kozmetiky — Kozmetika, n. p., Bratislava a Astrid, n. p., Praha. Podľa charakteru a účelu použitia rozdeľujeme dezodoratné prípravky na typické dezodoranty a intímne dezodoranty. Do skupiny typických dezodorantov patria bežné druhy tekutých telových dezodorantov v tlakovom balení. Nielen že slúžia k dezodorizácii telových pachov, ale pri dlhodobom používaní obmedzujú aj tvorbu potu. Pri zvýšenom fyzickom a psychickom vypätí dávajú pokožke pocit sviežosti. Niektoré dezodoranty okrem dezodoračnej zložky obsahujú špeciálne prísady ako sú zložky antiseptické, antimikrobiálne a antimykoidné. Touto poslednou zložkou sú „vyzbrojené" dezodoranty na nohy. Postrek typickými dezodorantmi je vo väčšine prípadov vlhký a účinok je dlhší ako pri intimsprayoch — asi desať až dvanásť hodín.
Pre voľné chvíle - lepíme modely
Lietadlá známych konštruktérov Tupoleva, Iljušina a Antonova. Budú to TU 154 za 33 Kčs, turbovrtuľový IL 18 za 18, Kčs a hornokridlový AN 12 za 33 Kčs.
VÔBEC NEPOCHYBUJEME o tom, že ste šikovní chlapci. Ide len o to, či máte tiež trpezlivosť. A trpezlivosť, ako je známe, prináša ruže. Ale nejde o ruže. Dnes vám chceme ponúknuť niečo pre váš vek oveľa atraktívnejšie, a to sú zlepšovacie modely lietadiel. Nielenže si budete môcť sami doma na stole "vyrobiť" lietadlo, ale taktiež si vyskúšať svoju trpezlivosť, presnosť a umnosť. Mnoho sa dozviete i o histórii a súčasnosti lietadiel. História a súčasnosť techniky má svoje čaro. Mala, má a bude mať pre chlapca každého veku. A potom, vlastnoručne zlepený model vás nielen poteší, ale ozdobí i vašu izbu. Pozrite si preto v špeciálnych predajniach HRAČKY, podniku Drobný tovar pestrú paletu modelov lietadiel a nezabudnite si pre niektorý z nich čo najskôr prísť. Pretože určite nebudete chcieť kupovať mačku vo vreci, bude vás zaujímať, aké modely v špeciálnych predajniach HRAČKY môžete získať. My vám dnes prinášame malú informáciu, ale bude lepšie, ak sa vyberiete sami do našich predajní a prezriete si modely na vlastné oči. Môžeme vás dopredu ubezpečiť, že si určite vyberiete. Uvidíte tu zlepovacie modely jednomiestnych stíhacích lietadiel, hydroplán, malé dvojmiestne školské a športové lietadlo, jednomiestny stíhací dvojplošník, predstaviteľa málo známej kategórie účelových lieta - diel druhej svetovej vojny a to nehovoríme ešte o veľkých súčasných dopravných lietadlách. Družstvo Smer pre vás pripravilo pár zlepovacích modelov, družstvo Dubena šesť a celú paletu na plný počet doplňuje šesť zlepovacích modelov z dovozu. Je to dovedna sedemnásť zlepovacích modelov. Je to záruka, že si každý môže vybrať podľa vlastného vkusu. A ešte než začneme o jednotlivých modeloch, povieme si, že na lepenie modelov budete potrebovať lepidlo „lepí M". Z dovozu pre vás pripravili v špeciálnych predajniach HRAČKY zlepovací model Trident za 25,— Kčs, Caravelle za 16,— a Boeing 427, ktorý dostanete za 20,— Kčs.
Obri sa rodia v Plzni
Podľa dohôd a návrhov na kooperáciu vo výrobe jadrovo-energetických zariadení v rámci RVHP, má podnik ŠKODA vyrobiť 23 kompletov jadrových reaktorov VVER 440.
V DESIATKACH KRAJĺN všetkých svetadielov šíri dobré meno našich pracujúcich okrídlený šíp v kruhu, doplnený slovným označením ŠKODA. Patri nášmu najväčšiemu strojárskemu podniku, odborovému podniku ŠKODA — Závody V. I. Lenina v Plzni a značka symbolizuje štyri základné pojmy: všestrannosť výroby (veľký kruh), rozmach technického pokroku (krídlo), presnosť výroby a bystrosť (oko) a zameranie na pokrokové výrobné metódy (šíp). Rôzne strojárenské výrobky, parné turbíny, elektrické lokomotívy a trolejbusy, turbogenerátory a hydrogenerátory, valcovacie zariadenia a lisy, obrábacie stroje, prevodové skrine a mnohé ďalšie zariadenia tvoria pestrá náplň výroby v plzenskej škodovke. V posledných rokoch však základnú os rozvoja výrobného programu ŠKODY tvori jadrový program.
Ako sa robí slovenský kožuch
Garbiarstvo a kožušnícka výroba je od roku 1951, je skoncentrovaná v Kožiarskych závodoch národného podniku v Liptovskom Mikuláši.
NA ZAČIATKU roka môj starý otec, ktorý poznal hromadu prísloví a porekadiel, povedal: — Hádam už nebude o jeden kožuch teplejšie Veď je taká tuhá zima, že len tak trešti a voda zamrzla ako múr. Starý Adam vedel robiť dobré kožuchy, ale teraz, keď ho už niet, veru ani neviem, kde takéto kožuchy robia. Kde ? No predsa v Liptovskom Mikuláši a celkom ináč ako ich robieval starý Adam a kožiari kedysi. V Liptove má výroba koží a kožušín skoro tristoročnú tradíciu. Ved tu boli vtedy pre jej rozvoj výborné podmienky. Dostatok surovín — na lúkach sa páslo oveľa viac oviec a dobytka a v lesoch nebolo o divú zver núdze. Bol tu aj dostatok vody, smrekových pilín a kôry, ktorú bolo treba pri vyčíňaní kožušín. Neskôr sa garbiarstvo a kožušnícka výroba sústreďovala do menších súkromných fabričiek a dnes, vlastne už od roku 1951, je skoncentrovaná v Kožiarskych závodoch národného podniku v Liptovskom Mikuláši. Tento závod s 3335 zamestnancami má ešte niekoľko výrobných odborov, ktoré produkujú širokú paletu výrobkov. Garbiarstvo sa zaoberá spracovaním hovädzích koží na usne, ktoré potom poskytujú obuvníckym podnikom, galantéria zase výrobou najrôznejších dámskych kabeliek, aktoviek, diplomatiek či cestovných tašiek z prírodných, ale aj plastických materiálov. Poviete si kožuch ako kožuch, hlavná vec nech je teplý. V prevádzke na prvovýrobu kožušín to tak celkom jedno nie je. Veď spracovanie kožiek, z ktorých budú šiť kožuchy z vlasovej a velúrovej strany, má v mnohom odlišný technologický postup.
Belazy, dnes a zajtra
V novembri 1978 uplynulo 20 rokov odo dňa, keď tu vyrobili prvý ťažký BeIAZ. Teraz v závode vyrábajú 27, 40 a 75 tonové vozidlá.
Jednou z úloh sovietskeho automobilového priemyslu v desiatej päťročnici je zvýšiť výrobu ťažkých nákladných automobilov. Túto požiadavku vyvolal predovšetkým búrlivý rast banského priemyslu a povrchovej ťažby úžitkových nerastov. Ťažké nákladné automobily vyrábajú v automobilke v Žodine pri Minsku. V novembri 1978 uplynulo 20 rokov odo dňa, keď tu vyrobili prvý ťažký BeIAZ. Teraz v závode vyrábajú 27, 40 a 75 tonové vozidlá. Vyrobili aj pokusný exemplár giganta s nosnosťou 110 ton. Vyklápač úctyhodných rozmerov má pritom dobré manévrovacie schopnosti a vyvinie rýchlosť až 50 km/h. Pracujú aj na konštrukcii ešte ťažšieho nákladného auta, ktoré by odviezlo náklad 180 ton. BelAZy sa stali základným druhom dopravy v niektorých priemyselných odvetviach. Napríklad pri prieskumných prácach v metalurgii farebných kovov na ne pripadá vyše polovica celkového objemu prepravy horniny. Progresívne konštrukčné riešenie, dobré ložné charakteristiky podmienili výrobné vlastnosti bieloruských automobilov a postavili ich na úroveň najlepších zahraničných vzorov. Automobily so značkou BeIAZ sa vyvážajú do mnohých krajín na svete.