ČSSR 70. roky 20. storočia (174)
Čas bilancovania
Dostal sa mi na čítanie jeden zaujímavý článok z dôb už dávno minulých. O tom, aké problémy sa riešili v národnom hospodárstve v roku 1979 v Československu.
V NÁRODNOM HOSPODÁRSTVE máme za sebou neľahký rok. Dobre sa pamätáme na zimnú kalamitu, na nezvyčajne suchú jar, ktoré spôsobili nielen značný výpadok v priemyselnej a stavebnej výrobe, ale aj nepriaznivý rok v zbere obilovín a niektorých krmovín. Takže štvrtý rok 6. päťročnice znamenal aj dosť tvrdú skúšku pre každého pracujúceho. Treba však otvorene povedať, že všetky tieto skúšky len výraznejšie odhalili niektoré slabšie miesta našej ekonomiky, o ktorých sa síce už mnohokrát hovorilo, ale nie vždy sa účinne odstraňovali ich príčiny.
Predbežné výsledky plnenia plánu síce ukazujú, že vývojový trend, aj za situácie keď pôsobia tvrdšie vonkajšie a vnútorné činitele, je vzostupný. Vďaka obetavosti baníkov, energetikov i ďalších pracovníkov podarilo sa do značnej miery vyrovnať manko vo výrobe, ktoré vzniklo na začiatku roka. Táto skutočnosť však nie je v rozpore s faktom, že väčšina problémov tu zostala, efektívnosť výroby na mnohých pracoviskách je naďalej na neželateľnej nízkej úrovni. Pretrvávajú problémy v dodávateľsko-odberateľských vzťahoch i v kooperácii medzi jednotlivými odvetviami. Napríklad traktoristi a mechanizátori v družstvách dobre vedia, čo pre nich znamená nedostatok niektorých druhov náhradných dielov k poľnohospodárskym strojom. Aj zdanlivá maličkosť môže totiž brzdiť priebeh poľných prác. Už mnohé roky zápasíme a nedostatkom skladovacích priestorov pre obilie, ale aj pre zemiaky a zeleninu.
Prenosný radioprijímač VEF 206
Prenosný rádioprijímač - superhet pre príjem v pásmach DV, SV, 6x KV (13m, 16m, 19m, 25-31m, 41-60m, 60-150m).
Prenosný rádioprijímač - superhet pre príjem v pásmach DV, SV, 6x KV (13m, 16m, 19m, 25-31m, 41-60m, 60-150m) a pre reprodukciu z magnetofónu osadený germániovými tranzistormi, pre napájanie z 6 ks zdroje 9 V. Karuselový volič rozsahov, prútová a feritová anténa, prípojka pre drôtovú anténu, stabilizátor napájania oscilátora a zmiešavača, dva mf zosilňovače, tónová clona, oválny reproduktor, výstup na slúchadlá (konektor Jack atypického priemeru), podsvetlená plast s hliníkovými doplnkami. Obvody sú medzi sebou rôzne jednosmerne viazané, napr. sa emitorový prúd nf predzosilňovača využíva na napájanie báz koncového stupňa. Dôvodom je zníženie príkonu.
Do múzea, alebo do šrotu.
Parná lokomotíva ČKD 200 BS 1435. Ako ju zachrániť? Píše sa rok 1979.
Do múzea, alebo do šrotu? Boli sme sa na parnú lokomotívu pozrieť. Je tam, pomerne zachovalá a tróni na niekoľkometrovom úseku koľajníc. Stavbárom, ktorí tu majú v neďalekej budúcnosti stavať ďalšiu výškovú administratívnu budovu, zavadzia a povedali nám, že ju čoskoro mienia dat do šrotu. A tak sme sa obrátili na odborníkov. Od Ing. Petra Závodného zo Správy východnej dráhy, ktorý je súčasne predsedom výboru odbornej sekcie pre dejiny železničnej dopravy, sme sa dozvedeli, že oná lokomotíva naozaj pôjde — do šrotu. Prečo? Ide o lokomotívu ČKD 200 BS 1435, ktorá bola určená na priemyselné použitie a používali ju na vlečkách v závodoch. Tento typ lokomotívy — výborne zachovalý — majú už v skanzene v Českej Třebovej, takže netreba pre múzeum zachraňovať práve tento bratislavský exemplár. „Pravdaže, — hovori Ing. Závodný, predtým. ako rušeň pôjde do šrotu, vyberieme z neho prúdnice a ďalšie súčiastky, ktoré použijeme pri renovovaní iných podobných typov." Čiže, vec je jasná. Treba vari ešte dodať, že odborná sekcia pre dejiny železničnej dopravy má v Bratislave nemalé plány: okrem iného vybudovať v budove niekdajšej bratislavskej hlavnej stanice, ktorá bola jednou z najstarších v Rakúsko- Uhorsku, múzeum železničnej dopravy. Okrem exponátov by tu boli aj priestory, kde by pracovali záujmové krúžky. Pokiaľ ide o celú problematiku zachovania parných lokomotív pre budúce generácie, je široká a nie je taká jednoduchá, ako by sa po tomto úvode mohlo zdať.
Tatra nábytok v Pravenci
Tatra nábytok v Pravenci - píše sa rok 1979.
Ako by som vás počul. Tie slová sú azda také staré ako vyznanie lásky, pretože po ňom zákonite nasledujú. Dve mladé duše si potrebujú vytvoriť hniezdo, priestor pre založenie novej rodiny. Ak je byt treba ho zariadiť. Záclonami, kobercami a tým najdôležitejším — nábytkom. Tri neznáme časti tajničky, ktoré treba čim skôr vyriešiť. Jednu z nich — tú poslednú — pomáha riešiť nábytkársky priemysel. Do jedného z jeho závodov — Tatra nábytku, národného podniku v Pravenci som si s niektorými kolegami zašiel cez nedávny víkend. Teraz ma iste chcete zastaviť a upozorniť na termín — cez pracovný deň, nie? V Pravenci, v dvoch závodoch, často stroje nezmlknú ani v čase odpočinku. Plán je plán, sľub je sľub a spotrebitelia čakajú. Na krásne obytné súpravy, sedacie súpravy, stoličky, stoly. Najvzácnejším sortimentom tohoto podniku na domácom a zahraničnom trhu je ohýbaný nábytok — stoličky. Sú vyhľadávané a dopyt po nich stále rastie. Hovorí sa, že na Tatra nábytku sedí celý svet. Nie div! Viete, koľko ich v Pravenci vyrobia za jediný rok? Skúste tipovať.
Na končiare, asfaltky nevedú
Lanovky, lanovky a všetko o lanovkách v bývalom Československu.
Lanovky vo svojej dnešnej podobe nie sú veľmi starým dopravným prostriedkom, aj keď myšlienka dopravy materiálu a ľudí po lane je stará a už v minulosti možno zistiť rôzne snahy o jej uskutočnenie. Historicky staršie sú pozemné lanovky, predchodcovia ktorých sa vyskytovali už v stredovekých baniach. Visuté lanovky sa mohli začať úspešne vyvíjať až vtedy, keď boli vynájdené oceľové laná...
AK DNES HOVORÍME o lanovkách, máme na mysli predovšetkým horské dopravné zariadenia. Lanovky a lyžiarske vleky sa v posledných desaťročiach stali neodmysliteľnou súčasťou horských stredisk cestovného ruchu. Sprístupňujú vysokohorské polohy, slúžia na zásobovanie, uľahčujú záchranné akcie, no predovšetkým pohodlne dopravujú turistov a lyžiarov do vyšších polôh. Ide predovšetkým o lyžiarov – veď v poslednom období nastala doslova explózia lyžovania. Počet lyžiarov sa odhaduje vo svete na 100 až 120 miliónov osôb a tento počet stále rastie. A preto si bez lanoviek a lyžiarskych vlekov nemožno predstaviť ani rozvoj cestovného ruchu.
PREČO LANO?
Riešenie dopravy v horách klasickým koľajnicovým systémom je obmedzené určitým maximálnym stúpaním trasy. Adhézne vozidlo (adhézia je trenie medzi hnacími i brzdovými kolesami dopravných prostriedkov a medzi koľajnicou či vozovkou) môže totiž prekonať iba také stúpanie, pri ktorom trenie medzi kolesami a koľajnicami stačí na prekonanie zložky hmotnosti a jazdného odporu vozidla. Z hľadiska bezpečnosti platí zásada možnosti zabrzdenia vozidla na svahu. Hranica maximálneho sklonu pre adhéznej dráhy je dodržanie tejto nízkej hranice stúpania. Preto sú na prekonávanie väčších sklonov terénu vhodné ozubnicové a lanové dráhy. Ozubnicové dráhy "zubačky" sú charakterizované prenosom ťažnej sily ozubenými kolesami zaberajúcimi do ozubeného hrebeňa, ktorý býva uložený medzi koľajnicami. Ozubnicové dráhy mali pre rozvoj osobnej horskej dopravy najmä v jej začiatkoch veľký význam. Pretože sú však investične veľmi nákladné a náročné na údržbu.
Nafukovacie člny, madrace na vodu a voľnočasové produkty do prírody
Dobová socialistická reklama - s cieľom zvýšiť predaj voľnočasových produktov hlavne pre mládež. Nafukovacie lehátka od 145 do 160, - Kčs, veľké od 175 do 190, - Kčs. No nekúpte to (v porovnaní s dnešnými cenami).
SO STÁLE SA ZLEPŠUJÚCIM POČASÍM budete viac a viac túžiť opustiť mestá a dediny. Najmä v mestách je únik do prírody potrebný už dávno nie je slimák jediný tvor, ktorý si sám nosí strechu nad hlavou. Mnohí z vás iste radi zamieňate pohodlné stavby za menej pohodlný stan. A niečo na tom je. Ale všetko chce svoje. Preto premýšľajte o tom či by nebolo treba niečo pre toho ročné prázdniny, dovolenku a víkendy zlepšiť. Určite jazdite s rodičmi autom, a tak nie je treba výbavu veľmi obmedzovať. Niekoľko námetov na premýšľanie vám dnes prinášame a poznáte sa s nami, či by sa vám niečo nenadchlo na lepšie prežitie rekreácie. Všetky potreby pre turistiku, šport, rekreáciu dostanete vo veľkom výbere v každej špeciálnej predajni ŠPORT produktov Drobný tovar.