piatok, 09 apríl 2021 10:10

Motocykle "made in Pezinok"

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Motocykle "made in Pezinok" Motocykle "made in Pezinok" Časopis Elektrón

Bolo to minulý rok v októbri, na I. rýchlostnom okruhu motocyklov Slavín v Bratislave, posledných vlaňajších pretekoch majstrovstiev republiky Práve tu padlo posledné slovo o tituloch v jednotlivých kubatúrach. A práve tu v Bratislave, kde sa rýchlostné motocyklové preteky nejazdili už dvadsať rokov, malo obecenstvo svojho favorita, ktorému všetci držali palce. "Náš" Srna, náš Fero. Srna to vyhrá... Nuž a Srna najsilnejšiu kubatúru — tristopäťdesiatky — vyhral a získal titul. Avšak iba máloktorý z tých na výsosť spokojných fanúškov rozmýšľal — prečo. Ozaj, prečo? Pretože je dobrý, odpoviete. Má vynikajúce motocykle. (A možno dodáte: keby mne tak dal niekto taký motocykel, to by ste uvideli, čo by som dokázal!). l baže stat sa majstrom, k tomu zďaleka nestačil iba chuť a odvaha, nehovoriac o tom, že Františkovi Srnovi nikdy nikto jeho motocykle nedaroval.

Keď pred dvadsiatimi rokmi začínal, nebolo to v motocyklovom športe ľahké. Aj napriek tomu, že ak mal vtedy motocykel 15 koni a išiel rýchlosťou 140 až 145 km/h, bol to jeden z najlepších strojov. (Dnešné dvestopäťdesiatky dosahujú rýchlosť 220 km/h.) „Pravdaže — vraví František Srna — na takéto rýchlosti aj konštrukcia motocykla musí byť iná, aby vôbec znášal takéto vysoké rýchlosti a pritom bol bezpečný. Aby dobre „sedel" v zákrutách, aby sa „nevinil", aby mal dokonalé brzdy. Navyše si dnešný pretekársky motocykel vyžaduje celkom iné pneumatiky. Pred pár rokmi — pravdaže po skúsenostiach s úpravami mnohých typov motocyklov — sa František Srna rozhodol ísť v tomto smere vlastnou cestou. Ako veľmi dobrý a skúsený pretekár vedel presne čo od stroja vyžaduje, aké by mal mať vlastnosti. A tak sa zrodili dnes už povestné Srnové motocykle vlastnej konštrukcie, vyrobené po domácky v jeho dielni v Pezinku.
Tu je zhruba ich technický popis:

  • Dvestopäťdesiatka je vzduchom chladený dvojvalec,
  • má 11 000 ot/min a výkon 50 koni,
  • jeho maximálna rýchlosť je 220 km/h,
  • motor má dva karburátory a tyristorové bez kontaktné zapaľovanie

Tristopäťdesiatka je podobná, no má väčšie vŕtanie a výkon 69 koni pri 11 200 otáčkach. Maximálna rýchlosť je 240 km/h. Áno, sú to už povestné motocykle a Františkovi Srnovi ich závidia nielen mladí diváci, ale i väčšina pretekárov. Ale vie si niekto predstaviť, koľko je v nich práce a voľného času ?
„Súčiastky som si väčšinou vyrobil sám. Okrem pneumatík, ráfikov a teleskopov sme prakticky všetko skonštruovali sami s mojim mechanikom Kamilom Sandtnerom. Obaja trávime všetok svoj voľný čas v našej dielničke. To je moja zimná príprava na sezónu. Nie je to však jej konečná fáza. Motocykel treba dlho a dôkladne skúšal, odstrániť všetky prípadné poruchy ešte pri skúškach.

Keby ste vedeli, koľko som na týchto mašinách nalietal iba tu po okolí. Ešte pred prvými pretekmi bolo treba na oboch Jawách špeciáloch všetko dôkladne overiť, doladiť ich. Hoci len taký výfuk. V tlmiči je vlastne skrytý celý výkon. Tak ako keď sa robí krb, ktorý musí mať dokonalý ťah,aj pri motocykli treba vytvoriť dobré podmienky pre dokonalé vyplachovanie, aby mal motor čo najväčší výkon. Vyžaduje to veľa trpezlivosti, húževnatosti a veľa času. Ale robím to rád. Oba motocykle sú veľmi spoľahlivé, ľahučké a vzhľadovo sympatické. No a najväčšou odmenou je radosť z jazdy a poslušnosť stroja na pretekoch," dodáva František Srna. Je to tak: Ťažko v príprave, ľahšie v pretekoch. Že tá príprava bola naozaj dôkladná, o tom svedči vlaňajší titul majstra republiky v triede 350 cm a druhé miesto v majstrovstvách republiky v triede 250 cm. V roku 1971 bol majstrom republiky v triede 250 cm v tejto triede vyhral všetky preteky a v triede 350 cm skončil druhý. Ale naozaj na tomto mieste nemožno vyratúvať všetky jeho víťazstvá a úspechy na rýchlostných pretekoch u nás i v zahraničí, bol by to pridlhý zoznam. A aby ten zoznam bol ešte oveľa dlhší. To Zaslúžilému majstrovi športu Františkovi Srnovi všetci úprimne želáme.

Zdroj: Časopis Elektrón

Zobrazené 252 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

70. roky normalizácie

  • Zorkij 4 a Sokol automat a Horizont, moderné fotoaparáty
    Zorkij 4 a Sokol automat a Horizont, moderné fotoaparáty Máte radi albumy so starými i novšími fotografiami? S napätím obraciate stránky v časopisoch a zaostrujete svoj zrak ak sa…
  • Fluorizácia
    Fluorizácia Vážnym problémom zdravého vývinu ľudského organizmu nie je iba liečba vrodených a získaných ochorení, ale predovšetkým spôsob a metodika preventívnej…
  • Prvý "stotisíckár"
    Prvý "stotisíckár" Výzva Ing. Jaromira Maršálka zo Závodu SNP v Žiari nad Hronom, ušetriť ročne nášmu národnému hospodárstvu stotisíc korún, je dnes…
  • Lodní majstri na chodbách Krajského domu pionierov v Banskej Bystrici
    Lodní majstri na chodbách Krajského domu pionierov v Banskej Bystrici Na chodbách Krajského domu pionierov a mládeže v Banskej Bystrici som si pozeral malý skanzen lietadiel, lodi, autíčiek a výšiviek.…
  • Podťe na kávu
    Podťe na kávu Kaviareň UFO na bratislavskom moste SNP Pravdaže, zatiaľ' môžeme isť na kávu do kaviarne na pylóne nového bratislavského Mosta SNP…
  • Ako sa robí krištáľ
    Ako sa robí krištáľ Na návšteve vo Valaskej Belej. Jeden z najznámejších našich vývozných tovarov je nesporne krištáľové sklo. K podstatnému menu „krištáľ nás…
Sklenka vína ti neuškodí, a plnou bečku nevypiješ.

Slovácké přísloví

Jiří Menzel

Tolerance není lhostejnost, ale moudrá víra, že i ten druhý může mít pravdu.

 

ONLINE

Práve tu je 178 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Ak chcete podporiť finančným darom rozvoj RETROMANIA.SK

PAY BY SQUARE: 1 €

Donate retromania

ALEBO: ĽUBOVOĽNÁ SUMA


EUR

Nedal pán boh svini rohy, ani žene mužské nohy.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

 

Kolektivizácia

  • Prešovská pionierska železnica
    Prešovská pionierska železnica Pred železničným depom v Prešove stojí zakonzervovaná lokomotíva - maletka U47.002 Ktorá pôvodne premávala na jindřihohradeckých úzkokoľajkách a ťahala vagóniky…
 

Stagnácia

 

Normalizácia

  • Socialistická architektúra
    Socialistická architektúra Napredovanie socialistickej spoločnosti je zákonité "Nič ju nemôže zastaviť. Intenzívny budovateľský ruch, lepší a krajší život charakterizujú celé územie našej…
 

Socialismus

  • Strom života - čisté hory
    Strom života - čisté hory NAŠE NAJVZÁCNEJŠIE ÚZEMIA chránime v troch národných parkoch, dvanástich chránených krajinných oblastiach, zriad'ujeme rezervácie a chránené prírodné útvary. Hodnoty týchto…
 

Privatizácia

 

Globalizácia

  • Arcibiskup Róber Bezák
    Arcibiskup Róber Bezák ThLic. Róbert Bezák, duchovný vodca, symbol nádeje a oázy duchovného pokoja, arcibiskup bez úradu, zosadený bez verejne známeho dôvodu, sa…
 

Pripravované články

V tejto chvíli redakcia nepripravuje žiadne nové články pre zverejnenie.
Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2021. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.