piatok, 09 apríl 2021 10:10

Motocykle "made in Pezinok"

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Motocykle "made in Pezinok" Motocykle "made in Pezinok" Časopis Elektrón

Bolo to minulý rok v októbri, na I. rýchlostnom okruhu motocyklov Slavín v Bratislave, posledných vlaňajších pretekoch majstrovstiev republiky Práve tu padlo posledné slovo o tituloch v jednotlivých kubatúrach. A práve tu v Bratislave, kde sa rýchlostné motocyklové preteky nejazdili už dvadsať rokov, malo obecenstvo svojho favorita, ktorému všetci držali palce. "Náš" Srna, náš Fero. Srna to vyhrá... Nuž a Srna najsilnejšiu kubatúru — tristopäťdesiatky — vyhral a získal titul. Avšak iba máloktorý z tých na výsosť spokojných fanúškov rozmýšľal — prečo. Ozaj, prečo? Pretože je dobrý, odpoviete. Má vynikajúce motocykle. (A možno dodáte: keby mne tak dal niekto taký motocykel, to by ste uvideli, čo by som dokázal!). l baže stat sa majstrom, k tomu zďaleka nestačil iba chuť a odvaha, nehovoriac o tom, že Františkovi Srnovi nikdy nikto jeho motocykle nedaroval.

Keď pred dvadsiatimi rokmi začínal, nebolo to v motocyklovom športe ľahké. Aj napriek tomu, že ak mal vtedy motocykel 15 koni a išiel rýchlosťou 140 až 145 km/h, bol to jeden z najlepších strojov. (Dnešné dvestopäťdesiatky dosahujú rýchlosť 220 km/h.) „Pravdaže — vraví František Srna — na takéto rýchlosti aj konštrukcia motocykla musí byť iná, aby vôbec znášal takéto vysoké rýchlosti a pritom bol bezpečný. Aby dobre „sedel" v zákrutách, aby sa „nevinil", aby mal dokonalé brzdy. Navyše si dnešný pretekársky motocykel vyžaduje celkom iné pneumatiky. Pred pár rokmi — pravdaže po skúsenostiach s úpravami mnohých typov motocyklov — sa František Srna rozhodol ísť v tomto smere vlastnou cestou. Ako veľmi dobrý a skúsený pretekár vedel presne čo od stroja vyžaduje, aké by mal mať vlastnosti. A tak sa zrodili dnes už povestné Srnové motocykle vlastnej konštrukcie, vyrobené po domácky v jeho dielni v Pezinku.
Tu je zhruba ich technický popis:

  • Dvestopäťdesiatka je vzduchom chladený dvojvalec,
  • má 11 000 ot/min a výkon 50 koni,
  • jeho maximálna rýchlosť je 220 km/h,
  • motor má dva karburátory a tyristorové bez kontaktné zapaľovanie

Tristopäťdesiatka je podobná, no má väčšie vŕtanie a výkon 69 koni pri 11 200 otáčkach. Maximálna rýchlosť je 240 km/h. Áno, sú to už povestné motocykle a Františkovi Srnovi ich závidia nielen mladí diváci, ale i väčšina pretekárov. Ale vie si niekto predstaviť, koľko je v nich práce a voľného času ?
„Súčiastky som si väčšinou vyrobil sám. Okrem pneumatík, ráfikov a teleskopov sme prakticky všetko skonštruovali sami s mojim mechanikom Kamilom Sandtnerom. Obaja trávime všetok svoj voľný čas v našej dielničke. To je moja zimná príprava na sezónu. Nie je to však jej konečná fáza. Motocykel treba dlho a dôkladne skúšal, odstrániť všetky prípadné poruchy ešte pri skúškach.

Keby ste vedeli, koľko som na týchto mašinách nalietal iba tu po okolí. Ešte pred prvými pretekmi bolo treba na oboch Jawách špeciáloch všetko dôkladne overiť, doladiť ich. Hoci len taký výfuk. V tlmiči je vlastne skrytý celý výkon. Tak ako keď sa robí krb, ktorý musí mať dokonalý ťah,aj pri motocykli treba vytvoriť dobré podmienky pre dokonalé vyplachovanie, aby mal motor čo najväčší výkon. Vyžaduje to veľa trpezlivosti, húževnatosti a veľa času. Ale robím to rád. Oba motocykle sú veľmi spoľahlivé, ľahučké a vzhľadovo sympatické. No a najväčšou odmenou je radosť z jazdy a poslušnosť stroja na pretekoch," dodáva František Srna. Je to tak: Ťažko v príprave, ľahšie v pretekoch. Že tá príprava bola naozaj dôkladná, o tom svedči vlaňajší titul majstra republiky v triede 350 cm a druhé miesto v majstrovstvách republiky v triede 250 cm. V roku 1971 bol majstrom republiky v triede 250 cm v tejto triede vyhral všetky preteky a v triede 350 cm skončil druhý. Ale naozaj na tomto mieste nemožno vyratúvať všetky jeho víťazstvá a úspechy na rýchlostných pretekoch u nás i v zahraničí, bol by to pridlhý zoznam. A aby ten zoznam bol ešte oveľa dlhší. To Zaslúžilému majstrovi športu Františkovi Srnovi všetci úprimne želáme.

Zdroj: Časopis Elektrón

Zobrazené 1021 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

70. roky normalizácie

  • Pre voľné chvíle - lepíme modely
    Pre voľné chvíle - lepíme modely VÔBEC NEPOCHYBUJEME o tom, že ste šikovní chlapci. Ide len o to, či máte tiež trpezlivosť. A trpezlivosť, ako je…
  • Obri sa rodia v Plzni
    Obri sa rodia v Plzni V DESIATKACH KRAJĺN všetkých svetadielov šíri dobré meno našich pracujúcich okrídlený šíp v kruhu, doplnený slovným označením ŠKODA. Patri nášmu…
  • Ako sa robí slovenský kožuch
    Ako sa robí slovenský kožuch NA ZAČIATKU roka môj starý otec, ktorý poznal hromadu prísloví a porekadiel, povedal: — Hádam už nebude o jeden kožuch…
  • Belazy, dnes a zajtra
    Belazy, dnes a zajtra Jednou z úloh sovietskeho automobilového priemyslu v desiatej päťročnici je zvýšiť výrobu ťažkých nákladných automobilov. Túto požiadavku vyvolal predovšetkým búrlivý…
  • Škoda Felicia - dobový filmový dokument
    Škoda Felicia - dobový filmový dokument Pripravil som na dnes pre Vás dobový inštruktážny film pre autoškoly. Ako inak, so Škodou Felíciou.
  • Avia A 15 / A 20 / A 30
    Avia A 15 / A 20 / A 30 AVIA bol ľahký nákladný automobily československej výroby. Tento typ sa vyrábal v rokoch 1968 až 1983 v národnom podniku Avia…
Sklenka vína ti neuškodí, a plnou bečku nevypiješ.

Slovácké přísloví

Jiří Menzel

Tolerance není lhostejnost, ale moudrá víra, že i ten druhý může mít pravdu.

 

ONLINE

Práve tu je 115 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Ak chcete podporiť finančným darom rozvoj RETROMANIA.SK

PAY BY SQUARE: 1 €

Donate retromania

ALEBO: ĽUBOVOĽNÁ SUMA


EUR

Nedal pán boh svini rohy, ani žene mužské nohy.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

  • Vasilij Grigorievič Zajcev
    Vasilij Grigorievič Zajcev Vasilij Grigorievič Zajcev sovietsky ostreľovač hrdina Sovietskeho zväzu, účastník bitky o Stalingrad. Jeden z najslávnejších sovietskych snajperov druhej svetovej vojny.…
 

Kolektivizácia

  • Šťastie príde v nedeľu
    Šťastie príde v nedeľu Šťastie príde v nedeľu - filmová veselohra natočená v roku 1958 režisérom Jánom Lackom rozpráva príbeh o troch priateľoch, notorických…
 

Stagnácia

  • Kĺbový autobus ŠM
    Kĺbový autobus ŠM Kde bolo tam bolo, bola raz jeden autobus ... ... tak začína takmer každá rozprávka. Celkom sa však tento úvod…
 

Normalizácia

  • Tatra T-148
    Tatra T-148 Tatra T 148 česko-slovenský nákladný automobil s podvozkom 6x6 Alebo 4x4 s nosnosťou 12 ton. V roku 1969 bola začatá…
 

Socialismus

  • Strom života - čisté hory
    Strom života - čisté hory NAŠE NAJVZÁCNEJŠIE ÚZEMIA chránime v troch národných parkoch, dvanástich chránených krajinných oblastiach, zriad'ujeme rezervácie a chránené prírodné útvary. Hodnoty týchto…
 

Privatizácia

  • Retro pohľad na ČSD
    Retro pohľad na ČSD V tomto článku poodhalíme, ako vyzerali železnice, železničné stanice, vlakové nástupištia, samotné vlaky a všetko čo súviselo s prepravou po…
 

Globalizácia

 

Pripravované články

V tejto chvíli redakcia nepripravuje žiadne nové články pre zverejnenie.
Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2022. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.