piatok, 09 apríl 2021 10:10

Motocykle "made in Pezinok"

Napísal(a)
Tento článok má slov
Čas čítania: min.
Úroveň obtiažnosti čítania :
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Motocykle "made in Pezinok" Motocykle "made in Pezinok" Časopis Elektrón

Bolo to minulý rok v októbri, na I. rýchlostnom okruhu motocyklov Slavín v Bratislave, posledných vlaňajších pretekoch majstrovstiev republiky Práve tu padlo posledné slovo o tituloch v jednotlivých kubatúrach. A práve tu v Bratislave, kde sa rýchlostné motocyklové preteky nejazdili už dvadsať rokov, malo obecenstvo svojho favorita, ktorému všetci držali palce. "Náš" Srna, náš Fero. Srna to vyhrá... Nuž a Srna najsilnejšiu kubatúru — tristopäťdesiatky — vyhral a získal titul. Avšak iba máloktorý z tých na výsosť spokojných fanúškov rozmýšľal — prečo. Ozaj, prečo? Pretože je dobrý, odpoviete. Má vynikajúce motocykle. (A možno dodáte: keby mne tak dal niekto taký motocykel, to by ste uvideli, čo by som dokázal!). l baže stat sa majstrom, k tomu zďaleka nestačil iba chuť a odvaha, nehovoriac o tom, že Františkovi Srnovi nikdy nikto jeho motocykle nedaroval.

Keď pred dvadsiatimi rokmi začínal, nebolo to v motocyklovom športe ľahké. Aj napriek tomu, že ak mal vtedy motocykel 15 koni a išiel rýchlosťou 140 až 145 km/h, bol to jeden z najlepších strojov. (Dnešné dvestopäťdesiatky dosahujú rýchlosť 220 km/h.) „Pravdaže — vraví František Srna — na takéto rýchlosti aj konštrukcia motocykla musí byť iná, aby vôbec znášal takéto vysoké rýchlosti a pritom bol bezpečný. Aby dobre „sedel" v zákrutách, aby sa „nevinil", aby mal dokonalé brzdy. Navyše si dnešný pretekársky motocykel vyžaduje celkom iné pneumatiky. Pred pár rokmi — pravdaže po skúsenostiach s úpravami mnohých typov motocyklov — sa František Srna rozhodol ísť v tomto smere vlastnou cestou. Ako veľmi dobrý a skúsený pretekár vedel presne čo od stroja vyžaduje, aké by mal mať vlastnosti. A tak sa zrodili dnes už povestné Srnové motocykle vlastnej konštrukcie, vyrobené po domácky v jeho dielni v Pezinku.
Tu je zhruba ich technický popis:

  • Dvestopäťdesiatka je vzduchom chladený dvojvalec,
  • má 11 000 ot/min a výkon 50 koni,
  • jeho maximálna rýchlosť je 220 km/h,
  • motor má dva karburátory a tyristorové bez kontaktné zapaľovanie

Tristopäťdesiatka je podobná, no má väčšie vŕtanie a výkon 69 koni pri 11 200 otáčkach. Maximálna rýchlosť je 240 km/h. Áno, sú to už povestné motocykle a Františkovi Srnovi ich závidia nielen mladí diváci, ale i väčšina pretekárov. Ale vie si niekto predstaviť, koľko je v nich práce a voľného času ?
„Súčiastky som si väčšinou vyrobil sám. Okrem pneumatík, ráfikov a teleskopov sme prakticky všetko skonštruovali sami s mojim mechanikom Kamilom Sandtnerom. Obaja trávime všetok svoj voľný čas v našej dielničke. To je moja zimná príprava na sezónu. Nie je to však jej konečná fáza. Motocykel treba dlho a dôkladne skúšal, odstrániť všetky prípadné poruchy ešte pri skúškach.

Keby ste vedeli, koľko som na týchto mašinách nalietal iba tu po okolí. Ešte pred prvými pretekmi bolo treba na oboch Jawách špeciáloch všetko dôkladne overiť, doladiť ich. Hoci len taký výfuk. V tlmiči je vlastne skrytý celý výkon. Tak ako keď sa robí krb, ktorý musí mať dokonalý ťah,aj pri motocykli treba vytvoriť dobré podmienky pre dokonalé vyplachovanie, aby mal motor čo najväčší výkon. Vyžaduje to veľa trpezlivosti, húževnatosti a veľa času. Ale robím to rád. Oba motocykle sú veľmi spoľahlivé, ľahučké a vzhľadovo sympatické. No a najväčšou odmenou je radosť z jazdy a poslušnosť stroja na pretekoch," dodáva František Srna. Je to tak: Ťažko v príprave, ľahšie v pretekoch. Že tá príprava bola naozaj dôkladná, o tom svedči vlaňajší titul majstra republiky v triede 350 cm a druhé miesto v majstrovstvách republiky v triede 250 cm. V roku 1971 bol majstrom republiky v triede 250 cm v tejto triede vyhral všetky preteky a v triede 350 cm skončil druhý. Ale naozaj na tomto mieste nemožno vyratúvať všetky jeho víťazstvá a úspechy na rýchlostných pretekoch u nás i v zahraničí, bol by to pridlhý zoznam. A aby ten zoznam bol ešte oveľa dlhší. To Zaslúžilému majstrovi športu Františkovi Srnovi všetci úprimne želáme.

Zdroj: Časopis Elektrón

Zobrazené 1850 krát Naposledy zmenené pondelok, 15 február 2021 10:39
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

 

Vyhľadávanie

 

70. roky normalizácie

  • Vedou očarení
    Vedou očarení PRVÉ NOVEMBROVÉ DNI na Vysokej škole ekonomickej v Bratislave už tradične patria mladým vedcom-študentom vysokých škôl ekonomického zamerania zo socialistických…
  • Domáce potreby, Drobný tovar a Drogéria (čo sa ponúka v predajniach?)
    Domáce potreby, Drobný tovar a Drogéria (čo sa ponúka v predajniach?) Čo dnes kúpiť? Všetkých starosti vás zbavia naše špeciálne predajne podnikov Domáce potreby, Drobný tovar a Drogérie. Viac než päťtisíc…
  • Mozog rozpráva o sebe
    Mozog rozpráva o sebe Pracovníci Ústavu kybernetiky Ukrajinskej akadémie vied, ktorý vedie Hrdina socialistickej práce, akademik Viktor Gluškov sa zaoberajú aj tajom stavmi ľudského…
  • Magnetofón B100
    Magnetofón B100 Pred niekoľkými mesiacmi sa objavil na našom trhu nový magnetofón, ktorý svojim koncepčným riešením a parametrami vyhovie väčšine záujemcov o…
  • Tajomstvo Veľkonočného ostrova
    Tajomstvo Veľkonočného ostrova PÍSMO PREDSTAVUJE medzník, ktorý oddeľuje pravek od historického obdobia. Vynález písma však tvori ešte významnejší krok vpred ako objav ohňa.…
  • Československý socialistický priemysel - odozvy zo sveta
    Československý socialistický priemysel - odozvy zo sveta Technické služby mesta Helsínk vyjadrili vo svojom liste Škoda exportu veľké uspokojenie so spoľahlivosťou prevádzky turbo sústroja 3.5 MW, ktorý…
Sklenka vína ti neuškodí, a plnou bečku nevypiješ.

Slovácké přísloví

Jiří Menzel

Tolerance není lhostejnost, ale moudrá víra, že i ten druhý může mít pravdu.

 

ONLINE

Práve tu je 203 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Nedal pán boh svini rohy, ani žene mužské nohy.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

  • Vlakom zo Zvolena do Vrútok
    Vlakom zo Zvolena do Vrútok Všetci, ktorí pravidelne cestujú vlakom medzi Zvolenom a Vrútkami, vidia krajinu len z pohľadu cestujúceho. Určite by možno mnohých z…
 

Kolektivizácia

 

Stagnácia

 

Normalizácia

  • Čierny korzár
    Čierny korzár Corsaro nero - Kabir Bedi je taliansky názov známeho filmu, ktorý sa v Československých kinách premietal pod názvom ČIERNY KORZÁR…
 

Socialismus

  • Elektronika 2
    Elektronika 2 DIGITÁLNE ZOBRAZOVANIE časového údaju je vo svete bežné, no náš hodinársky priemysel sa nemôže pochváliť ani jedným modelom číslicových hodín.…
 

Privatizácia

  • Michal Kováč
    Michal Kováč Ing. Michal Kováč, CSc., prvý prezident Slovenskej republiky. Do tejto ústavnej funkcie bol zvolený dňa 15. februára 1993 Prezidentský mandát…
 

Globalizácia

  • KGB
    KGB KGB. Táto skratka je známa hádam väčšine ľudí. Ale málo kto by si si z tejto skratky vytvoril na Slovensku…
 

Pripravované články

Zima plná života

Zima plná života

Vedeli ste, že zvieratá v zime ozaj netrpia zimou, ak sú dostatočné nakŕmené? A vedeli ste, že teplota tela zvierat v zime sa v ich rôznych častiach tela líši?

Bude publikované:
štvrtok, 12 december 2024 10:00


Probe 1

Probe 1

Čo to je, Probe 1? To sa dočítate z tohoto dobového článku z roku 1980. Pre nedočkavých len prezradím,, že ide o prototip osobného auta.

Bude publikované:
utorok, 17 december 2024 08:00


Olympiáda moskovského metra

Olympiáda moskovského metra

Moskovské metro patrí medzi klenot tohoto druhu. Ako sa budovalo a ako sa pripravovalo na Olympijské hry v roku 1980 sa dozviete z tohoto dobového článku.

Bude publikované:
piatok, 20 december 2024 08:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2024. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.