piatok, 09 apríl 2021 10:10

Motocykle "made in Pezinok"

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Motocykle "made in Pezinok" Motocykle "made in Pezinok" Časopis Elektrón

Bolo to minulý rok v októbri, na I. rýchlostnom okruhu motocyklov Slavín v Bratislave, posledných vlaňajších pretekoch majstrovstiev republiky Práve tu padlo posledné slovo o tituloch v jednotlivých kubatúrach. A práve tu v Bratislave, kde sa rýchlostné motocyklové preteky nejazdili už dvadsať rokov, malo obecenstvo svojho favorita, ktorému všetci držali palce. "Náš" Srna, náš Fero. Srna to vyhrá... Nuž a Srna najsilnejšiu kubatúru — tristopäťdesiatky — vyhral a získal titul. Avšak iba máloktorý z tých na výsosť spokojných fanúškov rozmýšľal — prečo. Ozaj, prečo? Pretože je dobrý, odpoviete. Má vynikajúce motocykle. (A možno dodáte: keby mne tak dal niekto taký motocykel, to by ste uvideli, čo by som dokázal!). l baže stat sa majstrom, k tomu zďaleka nestačil iba chuť a odvaha, nehovoriac o tom, že Františkovi Srnovi nikdy nikto jeho motocykle nedaroval.

Keď pred dvadsiatimi rokmi začínal, nebolo to v motocyklovom športe ľahké. Aj napriek tomu, že ak mal vtedy motocykel 15 koni a išiel rýchlosťou 140 až 145 km/h, bol to jeden z najlepších strojov. (Dnešné dvestopäťdesiatky dosahujú rýchlosť 220 km/h.) „Pravdaže — vraví František Srna — na takéto rýchlosti aj konštrukcia motocykla musí byť iná, aby vôbec znášal takéto vysoké rýchlosti a pritom bol bezpečný. Aby dobre „sedel" v zákrutách, aby sa „nevinil", aby mal dokonalé brzdy. Navyše si dnešný pretekársky motocykel vyžaduje celkom iné pneumatiky. Pred pár rokmi — pravdaže po skúsenostiach s úpravami mnohých typov motocyklov — sa František Srna rozhodol ísť v tomto smere vlastnou cestou. Ako veľmi dobrý a skúsený pretekár vedel presne čo od stroja vyžaduje, aké by mal mať vlastnosti. A tak sa zrodili dnes už povestné Srnové motocykle vlastnej konštrukcie, vyrobené po domácky v jeho dielni v Pezinku.
Tu je zhruba ich technický popis:

  • Dvestopäťdesiatka je vzduchom chladený dvojvalec,
  • má 11 000 ot/min a výkon 50 koni,
  • jeho maximálna rýchlosť je 220 km/h,
  • motor má dva karburátory a tyristorové bez kontaktné zapaľovanie

Tristopäťdesiatka je podobná, no má väčšie vŕtanie a výkon 69 koni pri 11 200 otáčkach. Maximálna rýchlosť je 240 km/h. Áno, sú to už povestné motocykle a Františkovi Srnovi ich závidia nielen mladí diváci, ale i väčšina pretekárov. Ale vie si niekto predstaviť, koľko je v nich práce a voľného času ?
„Súčiastky som si väčšinou vyrobil sám. Okrem pneumatík, ráfikov a teleskopov sme prakticky všetko skonštruovali sami s mojim mechanikom Kamilom Sandtnerom. Obaja trávime všetok svoj voľný čas v našej dielničke. To je moja zimná príprava na sezónu. Nie je to však jej konečná fáza. Motocykel treba dlho a dôkladne skúšal, odstrániť všetky prípadné poruchy ešte pri skúškach.

Keby ste vedeli, koľko som na týchto mašinách nalietal iba tu po okolí. Ešte pred prvými pretekmi bolo treba na oboch Jawách špeciáloch všetko dôkladne overiť, doladiť ich. Hoci len taký výfuk. V tlmiči je vlastne skrytý celý výkon. Tak ako keď sa robí krb, ktorý musí mať dokonalý ťah,aj pri motocykli treba vytvoriť dobré podmienky pre dokonalé vyplachovanie, aby mal motor čo najväčší výkon. Vyžaduje to veľa trpezlivosti, húževnatosti a veľa času. Ale robím to rád. Oba motocykle sú veľmi spoľahlivé, ľahučké a vzhľadovo sympatické. No a najväčšou odmenou je radosť z jazdy a poslušnosť stroja na pretekoch," dodáva František Srna. Je to tak: Ťažko v príprave, ľahšie v pretekoch. Že tá príprava bola naozaj dôkladná, o tom svedči vlaňajší titul majstra republiky v triede 350 cm a druhé miesto v majstrovstvách republiky v triede 250 cm. V roku 1971 bol majstrom republiky v triede 250 cm v tejto triede vyhral všetky preteky a v triede 350 cm skončil druhý. Ale naozaj na tomto mieste nemožno vyratúvať všetky jeho víťazstvá a úspechy na rýchlostných pretekoch u nás i v zahraničí, bol by to pridlhý zoznam. A aby ten zoznam bol ešte oveľa dlhší. To Zaslúžilému majstrovi športu Františkovi Srnovi všetci úprimne želáme.

Zdroj: Časopis Elektrón

Zobrazené 21 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Viac z tejto kategórie: « Chrípka

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

70. roky normalizácie

  • Motocykle "made in Pezinok"
    Motocykle "made in Pezinok" Bolo to minulý rok v októbri, na I. rýchlostnom okruhu motocyklov Slavín v Bratislave, posledných vlaňajších pretekoch majstrovstiev republiky Práve…
  • Chrípka
    Chrípka Každý rok sa vyskytujú skoro pravidelné obdobia, kedy sa problém chrípky stáva znova aktuálnym. Napríklad teraz! Dozvedáme sa, že tu…
  • Cesta pre Tjumenský plyn
    Cesta pre Tjumenský plyn Už od toku 1967 k nám prúdi zemný plyn zo ZSSR. Slúži ako základná surovina pri výrobe umelých hnojív v…
  • Viliam Thurzo - lekár,onkológ, vysokoškolský pedagóg
    Viliam Thurzo - lekár,onkológ, vysokoškolský pedagóg V prvej línii v boji proti rakovine Ústav experimentálnej onkológie Slovenskej akadémie vied v Bratislave jestvuje pomerne krátko. Jeho meno…
  • Domáce hudobné štúdio STUDIO 5000
    Domáce hudobné štúdio STUDIO 5000 Záujemci o kvalitné reprodukované slovo a hudbu obľubujú hudobné kombinácie, akou je napríklad STUDIO 5000 firmy Telefunken. Celá kombinácia patri…
  • Vznášadlo VTM
    Vznášadlo VTM Z INICIATÍVY PRAŽSKEJ redakcie Věda a technika mládeži uzrel, svetlo sveta nový dopravný prostriedok — šesť metrákový ovál, vznášajúci sa…
Sklenka vína ti neuškodí, a plnou bečku nevypiješ.

Slovácké přísloví

Jiří Menzel

Tolerance není lhostejnost, ale moudrá víra, že i ten druhý může mít pravdu.

 

ONLINE

Práve tu je 859 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Ak chcete podporiť finančným darom rozvoj RETROMANIA.SK

PAY BY SQUARE: 1 €

Donate retromania

ALEBO: ĽUBOVOĽNÁ SUMA


EUR

Nedal pán boh svini rohy, ani žene mužské nohy.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

  • Parašutizmus v Partizánskom
    Parašutizmus v Partizánskom Zrod športového parašutizmu v Partizánskom sa datuje od roku 1947. Vtedy z podnetu Slovenského leteckého zboru v Baťovanoch bol založený…
 

Kolektivizácia

  • Československá televízia
    Československá televízia Kľúčový dátum vzniku televízie bol 3. November 1956. Vtedy sa začalo po prvý krát oficiálne vysielať. Televízia ani zďaleka nevysielala…
 

Stagnácia

  • Zasedání ÚV KSČ 31. 5. 1969
    Zasedání ÚV KSČ 31. 5. 1969 Soudružky a soudruzi dnešnímu zasedání ÚV se předkládá návrh, aby byli někteří soudruzi vyloučeni z pléna ÚV, mezi nimi i…
 

Normalizácia

  • Miazgovci
    Miazgovci Miazgovci - animovaný seriál Ktorý patril hádam medzi najsledovanejšie detské seriály sedemdesiatych a začiatkom osemdesiatych rokov. Seriál postupne vznikal medzi…
 

Socialismus

  • Československé státní dráhy
    Československé státní dráhy Československé státní dráhy boli za čias socialistického Československa najvyťaženejším diaľkovým prepravcom. Autobusmi sa chodievalo z väčša z dedín za prácou…
 

Privatizácia

  • Bavlnárske závody Ružomberok
    Bavlnárske závody Ružomberok Bavlnárske závody Ružomberok - na vrchole 80. rokov 20.storočia pod názvom Bavlnárske závody Vladimíra Iľjiča Lenina (skratka BZVIL). Továreň na…
 

Globalizácia

  • KGB
    KGB KGB. Táto skratka je známa hádam väčšine ľudí. Ale málo kto by si si z tejto skratky vytvoril na Slovensku…
 

Pripravované články

Závod 29. augusta v Partizánskom

Závod 29. augusta v Partizánskom

Aj topánky majú svoje tajomstvá, alebo malá exkurzia do histórie i prítomnosti Závodov 29. augusta v Partizánskom z roku 1973.

Bude publikované:
sobota, 01 máj 2021 10:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2021. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.