nedeľa, 30 december 2018 08:38

Železničné prekladisko Čierna nad Tisou

Napísal(a)
Tento článok má slov
Čas čítania: min.
Úroveň obtiažnosti čítania :
Ohodnotiť túto položku
(1 Hlasovať)
Železničné prekladisko Čierna nad Tisou Železničné prekladisko Čierna nad Tisou youtube

Železničné prekladisko Čierna nad Tisou bolo založené v roku 1946 na základe vládneho uznesenia Československej republiky na zabezpečenie výmeny tovarov medzi Sovietskym zväzom a Československom, vybudovaním dovtedy najväčšieho železničného prekladiska na území Československa. Na výstavbu sa vyčlenilo územie, ktoré svojou rozlohou v budúcnosti dosiahne v koľajisku dĺžku 160 kilometrov koľají na ploche takmer 10 kilometrov. Z hľadiska histórie obec Čierna (išlo o malú usadlosť, vybudovanú pre potreby zamestnancov pracujúcich na založenej železnici) disponovala najprv troma drevenými stavbami, ktoré plnili funkciu ubytovne, obchodu a kultúrnej miestnosti. Výstavba prekládkovej stanice začala v máji 1946 a 15. apríla 1947 sa širokorozchodná trať vybudovaná na Slovensku spojila so širokorozchodnou traťou na sovietskom území. Najprv sa postavili štyri koľaje rozchodu 1435 mm, ku ktorým pribudli následne ďalšie štyri koľaje z toho tri dopravné širokého rozchodu 1524 mm. Základňu rušňového depa tvorilo 5 parných rušňov.

V druhej etape domovej výstavby bola vybudovaná časť rodinných domov a dva činžové domy. Súčasne bola postavená železničná stanica a hospodárska budova železníc a rušňového depa. Časom sa oblasť železničného prekladiska rozširovala, čo so sebou prinieslo nutnosť vybudovania ďalších železničiarskych bytov, ako aj začiatok budovania infraštruktúry, škôl, škôlok, obchodov, služieb a tiež budovy kultúrneho domu, ktorá splnila aj historickú úlohu v roku 1968 (rokovanie medzi najvyššími predstaviteľmi ZSSR a ČSSR ktoré bolo predzvesťou vpádu vojsk Varšavskej zmluvy do Československa.). Ako mladá obec od začiatku výstavby disponovala ústredným kúrením, ktoré zabezpečovali dva parné rušne. V meste bola postavená nová základná škola s vyučovacím jazykom slovenským, budova miestneho obecného úradu, ako aj ďalšie obytné bloky a Hotel Úsvit. Ďalej pribudol závod Železničné staviteľstvo a traťová dištancia. Čierna nad Tisou to je urbanisticky šestnásť ulíc a jedno centrálne námestie. Mesto bolo budované podľa vtedajšieho sovietskeho vzoru. Mesto Čierna nad Tisou bolo pol storočia jediným mestom na Slovensku, ktoré nemalo kostol. Väčšinu obyvateľstva tvorili občania s maďarskou a rusínskou národnosťou.

Tretia etapa priniesla so sebou okrem výstavby obchodov a obytných blokov aj výstavbu jediného závodu na tomto území. Výrobného závodu AŽD (Automatizácia železničnej dopravy). V 80. rokoch 20. storočia začala výstavba mesta postupne upadať. Železničné prekladisko bolo na počiatku budované, ako jednosmerné prekladisko tovaru zo Sovietskeho zväzu a Ďalekého východu do Európy. Významnú úlohu zohralo v roku 1947 pri prekládke obilia v dôsledku veľkého sucha. Jeho význam so zvyšujúcim sa objemom prekladaného tovaru za socializmu postupne rástol. Zo začiatku prevládala prekládka ropy do rafinérie Slovnaft, neskôr rástol objem strojov a zariadení a tiež objem umelých hnojív, nechýbali ani stavebné, potravinárske či iné špeciálne obchodné komodity.

Roku 1947 sa na železničnom prekladisku priemerne denne prekladalo 3500 ton tovaru. Medzi najvýznamnejšie komodity patrila a stále patrí železná ruda. Požiadavky na prekládku neustále narastali a tak bolo nevyhnutné dobudovať ďalšie koľaje a prekládkové rampy:

  • 1949: nová mäsová rampa, čelná rampa, bočno-čelná rampa
  • 1950: vyvýšená rampa
  • 1951: colná rampa
  • 1952: I. rozmrazovňa rudy
  • 1953: I. vysoká rudná rampa, zahrádzkovacia rampa, východná rampa
  • 1954: portálová rampa, prvá časť prečerpávacej stanice
  • 1955: obecná rampa, ďalšia časť prečerpávacej stanice
  • 1956: rozšírenie prečerpávajúcej stanice
  • 1957: II. vysoká rudná rampa
  • 1958: II. rozmrazovňa rudy
  • 1959: ďalšia časť portálovej rampy

S rastom počtu prekládkových rámp sa zvyšovala i prekládková mechanizácia a rástla i rozloha koľajiska. Z troch koľají širokého rozchodu vyrástli postupne štyri rozsiahle koľajové skupiny. Podstatná časť koľajových kapacít sa budovala tesne po roku 1948 a doplnila sa v rokoch 1959-1962. V roku 1951 boli vybudované smerové koľaje, v roku 1953 vchodové koľaje, v roku 1954 zásobné koľaje a v roku 1960 manipulačné koľaje. V roku 1953 začala výstavba koľajiska v Dobrej pri Čiernej nad Tisou. Práce na tomto úseku sa ukončili v roku 1969. Železničná stanica nemala nástupišťa (ako klasická železničná stanica, keďže prekladisko nie je určené na prepravu osôb).

Zdroj: wikipedia

Zobrazené 4251 krát Naposledy zmenené štvrtok, 19 december 2019 17:09
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

Čierna nad Tisou v roku 1975 youtube
 

Vyhľadávanie

 

50. roky kolektivizácie

  • Škoda družstevníka Tichého
    Škoda družstevníka Tichého Jedného dňa, začiatkom roku povedal družstevník Emanuel Tichý svojej žene: — Vyplatené doplatky nám stačia, aby sme si kúpili auto.…
  • Sila poézie, alebo, mlčať je zlato
    Sila poézie, alebo, mlčať je zlato Stretli sa na rohu mestskej ulice. Jesenný vietor zosypal na nich žlté peniažky lístia a on povedal, nežne hľadiac do…
  • Žiť či nežiť.
    Žiť či nežiť. Mám v rukách časopis Roháč z roku 1957. Čo som v ňom našiel? Čítajte: Kostlivec v prijímacej kancelárii záhrobí prezrel…
  • Bohatí chudáci a chudobní boháči
    Bohatí chudáci a chudobní boháči V Sebehrabliach založili družstvo. Tejto udalosti sa začudovali blízki susedia i úrady v ďalekých mestách. To nie je možné! Nechcú…
  • Finančné odmeňovanie väzňov za socializmu
    Finančné odmeňovanie väzňov za socializmu Od konca 40. rokov až do roku 1992 sa v československých väzniciach používala sústava účelových platidiel, ktorými sa odsúdeným vyplácala,…
  • Tuzex
    Tuzex V období socialistického Československa išlo o maloobchodné predajne (TUZEX, podnik zahraničného obchodu, v ktorom sa predával tovar najmä z kapitalistických…
Kam tě nezvou, tam se nehrň.

České přísloví

Keď chceš s vlkmi žiť, musiš s vlkmi viť.

Slovenské príslovie

Josef Škvorecký

Oldřich Lipský

Jak se řekne maďarsky důchodce? Uštván léty.

Josif Vissarionovič Stalin

 

ONLINE

Práve tu je 666 návštevníkov a žiadni členovia on-line

 

Vojnové roky

 

Kolektivizácia

 

Stagnácia

  • Zasedání ÚV KSČ 31. 5. 1969
    Zasedání ÚV KSČ 31. 5. 1969 Soudružky a soudruzi dnešnímu zasedání ÚV se předkládá návrh, aby byli někteří soudruzi vyloučeni z pléna ÚV, mezi nimi i…
 

Normalizácia

 

Socialismus

  • Lyžiarsky vlek s pohonom z JAWA 250
    Lyžiarsky vlek s pohonom z JAWA 250 Žiaci technického krúžku Strednej priemyselnej školy strojníckej v Prešove nečakali so založenými rukami až príde zima. V spolupráci so svojimi…
 

Privatizácia

  • Malá Československá privatizácia?
    Malá Československá privatizácia? Malá privatizácia československej ekonomiky z centrálne plánovanej na trhovú ekonomiku v rokoch 1990 – 1993 znamenala riadený odpredaj štátneho majetku…
 

Globalizácia

 

Pripravované články

Mladí rybári z Trnavy

Mladí rybári z Trnavy

Pre pionierov, rybárov z okresu Trnava pripravili spolu s Krajským domom pionierov a mládeže „Rybársku olympiádu". O čom to bolo? Píše sa rok 1978.

Bude publikované:
streda, 02 apríl 2025 08:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2025. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.