piatok, 19 máj 2023 14:36

Emil Bosák - jazdec formuly K

Napísal(a)
Tento článok má slov
Čas čítania: min.
Úroveň obtiažnosti čítania :
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Emil Bosák Emil Bosák Časopis Elektrón

FORMULA TOTO ČAROVNÉ SLOVKO vie opantať mysle malých i väčších fanúšikov motoristického športu, vyvoláva predstavy závratných rýchlosti, dramatických súbojov na trati, víťazstiev i prehier, vavrínových vencov. Dnes by sme vám chceli predstaviť jedného z reprezentantov pretekov formuly, s ktorou sa však nespájajú všetky prívlastky naj. Avšak tí, ktorí sa tejto disciplíne venujú, sú rovnako posadnutí vášňou, láskou k svojmu vozidlu aspoň tak, ako jazdci skutočnej formuly jeden. Formula K — to je oficiálny názov disciplíny, ktorú naši motoristickí nadšenci poznajú pod názvom preteky motokár. A jazdcom. ktorého vám dnes chceme predstaviť je Bratislavčan Emil Bosák, pretekár formuly K.

V rodine Bosákovcov neboli motory a dianie okolo nich neznámou vecou. Otec bol aktívnym športovcom. jazdil na cestných motocykloch. A malý Emil už v mladosti poznával taje motoristického sveta. Ako sa blížil vek dospelosti. tak uňho rýchlo rástla túžba stať sa pretekárom. Jablko však tentoraz padlo trošku ďalej od stromu. Emila začali lákať automobilové sútaže. A tak nečudo, že sa v jeho garáži začala po večeroch rodit súťažná verzia škodovky. K prvému štartu chýbal iba krôčik. Emil však spravil krok iným smerom, ako sa očakávalo, do svadobnej siene. A pretože v začínajúcom manželstve bolo treba viac iných veci ako súťažný automobil, ten zmenil majiteľa. Skončila sa jedna epizóda Emilovho života. Z Emila sa stal vzorný manžel a pravidelný návštevník motoristických podujatí, zanietený fanúšik. Počas štúdii v Žiline sa zatúlal vo voľnom čase aj na majstrovské podujatie našich najlepších motorkárov. Emila preteky zaujali, zoznámil sa s Pavlikom, jedným z tých, ktorí na trati bojovali o prvenstvo, vyzvedal možnosti tejto disciplíny. Motokára ho lákala tak ako pred niekoľkými rokmi súťažný automobil. Keď sa Emil Bosák stal členom bratislavského automotoklubu Mladosť a keď dostal ponuku pripraviť na preteky starší typ motokáry, neváhal. Prvé štarty poznamenala neskúsenosť začínajúceho pretekára a — vek motokáry Zmena k lepšiemu nastala koncom sezóny 1975, keď si Bosák z vlastných prostriedkov a s pomocou SZM a našej redakcie i materského automotoklubu kúpil novú motokáru.

Výsledkom bol zisk druhej výkonnostnej triedy a miesto náhradníka pre tohtoročné majstrovstvá Slovenska. Ďalším nadšencom pre motokárový šport v rodine Bosákovcov je aj brat Ľubomír, ktorí je jeho mechanikom a všetok voľný čas trávia v garáži či na samotných pretekoch. Vráťme sa však k Emilovi, jazdcovi. ktorý na pretekoch štartuje vo farbách Elektrónu. Jazdca, ktorý má rád svoju disciplínu, jedného z tých, ktorí chcú pomôcť k rozvoju tejto disciplíny. Tu je teraz jeho monológ.
„Preteky motokár sú skutočne zaujímavou disciplínou, rozdiel v technike jazdy medzi károu a automobilom je obrovský. Na pretekoch motokár sa takmer stále jazdi v šmyku, tomu sa musí prispôsobiť aj technika jazdy. Na jej dokonalé nacvičenie treba 2 až 3 sezóny. Škoda, že motorkári nemajú väčšie možnosti na tréningy, niet dostatok špeciálnych trati. A tak sa celý náš tréning často obmedzi iba na tréningové jazdy pred pretekmi. A to je skutočne málo. Bolo by dobré, keby sa motokáram venovali najmä mladí začínajúci motoristi. Motokáry by mali byt akousi prestupnou stanicou z hurtovnic. Motokáry by mohli stavať v pionierskych domoch či učňovských odborných školách. A malo by tiež vyrásť viac nových špeciálnych trati pre preteky motokár. mohlo by sa na ne pamätať napríklad pri budovaní auto-cvičisk zväzarmovských autoškôl. Iba tak bude úroveň slovenského motokárového športu stúpať".

Zdroj: Časopis Elektrón

Zobrazené 677 krát Naposledy zmenené sobota, 01 apríl 2023 14:59
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

Historie kartigu v ČSSR youtube
 

Vyhľadávanie

 

70. roky normalizácie

  • Škoda
    Škoda V januári 1975 podpísali v Rumunskej socialistickej republike kontrakt na dodávku dvoch kompenzátorových staníc pre rozvody Timisoara a Arad. N.…
  • Lokomotíva ČS200
    Lokomotíva ČS200 V závode EL vyrobili dve prototypové rýchlikové lokomotívy pre rýchlosť 200 km/h. Lokomotívy sú osem nápravové, zložené z dvoch dielov…
  • Začiatok sezóny s FOTO - KINO
    Začiatok sezóny s FOTO - KINO BOLO BY CHYBOU domnievať sa, že fotografická alebo filmárska sezóna je už preč.Sezóna pre fotoamatérov ani filmárov sa prakticky nekonči,…
  • Staviame plastikové modely
    Staviame plastikové modely STAVITELIA PLASTIKOVÝCH modelov — kitov u nás sú organizovaní v modelárskych kluboch Zväzarmu ako samostatná odbornosť. Modelári organizujú časté výstavy,…
  • Olympijský Míša pochádza z Brna
    Olympijský Míša pochádza z Brna AKÝ BY MAL byt maskot Olympijských hier 1980 v Moskve? — túto otázku položil svojho času sovietskym televíznym divákom známy…
  • Stredné odborné učilištia - hlavný článok sústavy stredných škôl
    Stredné odborné učilištia - hlavný článok sústavy stredných škôl Výraznou črtou vedecko-technického rozvoja v rozvinutej socialistickej spoločnosti sú kvalitatívne zmeny v charaktere a obsahu práce človeka vo výrobnom procese…
Sklenka vína ti neuškodí, a plnou bečku nevypiješ.

Slovácké přísloví

Jiří Menzel

Tolerance není lhostejnost, ale moudrá víra, že i ten druhý může mít pravdu.

 

ONLINE

Práve tu je 211 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Nedal pán boh svini rohy, ani žene mužské nohy.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

 

Kolektivizácia

 

Stagnácia

  • Kiná v Československu
    Kiná v Československu Kiná v Československu boli veľmi obľúbené Filmy za veľa nestáli, počítačové hry neboli a televízia sa veľmi pozerať nedala. Bratislava…
 

Normalizácia

  • Danka a Janka
    Danka a Janka Mária Ďuríčková Mária Ďuríčková vlastným menom Mária Masaryková, rodená Piecková, slovenská spisovateľka sa narodila vo Zvolenskej Slatine. Do ľudovej a…
 

Socialismus

  • Nevera po slovensky
    Nevera po slovensky Nevera po slovensky je si myslím hádam najlepším filmom Juraja Jakubiska Príbeh sa odohráva medzi partiou lesných robotníkov a večnej…
 

Privatizácia

  • Retro pohľad na ČSD
    Retro pohľad na ČSD V tomto článku poodhalíme, ako vyzerali železnice, železničné stanice, vlakové nástupištia, samotné vlaky a všetko čo súviselo s prepravou po…
 

Globalizácia

  • Kauza Gorila
    Kauza Gorila Únik tajných dokumentov zo SIS spôsobilo na Slovensku prebudenie do mrazivej politickej noci. Na verejnosť sa prevalilo politické Status Quo.…
 

Pripravované články

Robotron 1040

Robotron 1040

V národnom podniku Elektrosvit v Nových Zámkoch dali do prevádzky na území SSR zatiaľ najväčší inštalovaný počítač systému JSEP krajin RVHP — počítač EC 1040.

Bude publikované:
utorok, 15 júl 2025 08:00


Akadémia vied NDR

Akadémia vied NDR

Akadémia vied NDR má 47 centrálnych ústavov a výskumných miest. V nich pracuje 16 000 vedcov, technikov a iných odborných síl.

Bude publikované:
streda, 30 júl 2025 08:00


Ušetrili milióny

Ušetrili milióny

V Chemlone Humenné v minulom roku podali 74 zlepšovacích návrhov v hodnote 2,5 milióna korún.

Bude publikované:
piatok, 01 august 2025 08:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2025. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.