ČSSR 80. roky 20. storočia

ČSSR 80. roky 20. storočia (53)

nedeľa, 10 február 2013 19:27

Sladké starosti

Napísal(a)

Slovenský Biskvit Debouche

alebo inak povedané nápoj pre bohov, tak tak nejako by sa dala nazvať úroveň nášho pohostinstva v osemdesiatych rokoch. Bez urážky. Nechcem sa týmto výrokom dotknúť ľudí, ktorí si svoju prácu vykonávali poctivo, ale ak sa na to pozriem z nadhľadu, tak unavených čašníkov som stretával stovky. A fiškúsov, desiatky. Vybral som pre vás filmovú ukážku ktorej prostredníctvom sa chcem vrátiť k obdobiu, keď veľa vecí bolo takých, ako by som to povedal - takých rovnakých a jednotvárnych. My  skôr narodení môžeme donekonečna porovnávať časy pohostinstva tej doby a dneška. V globálnej rovine došlo k jasnému posunu vpred a vo väčšine prevádzok už dnes platí to známe - náš zákazník náš pán. Teda samozrejme v závislosti od poberanej mzdy čašníka (na ktorého narazíte) a na ktorom hneď vidíte, ako je zaplatený. Aj dnes tak, ako aj za starých čias sedíme si  za jedným stolom a sme si rovní, poniektorí rovnejší, iní sú zas z tak vysokej spoločnosti, že  nevedia čo so sebou. A na takýchto ľudí mal v tej dobe každý dobrý čašník vždy eso v rukáve. A aké to bolo eso?

sobota, 20 apríl 2013 20:22

Škoda Favorit

Napísal(a)

Koncepcia osobných automobilov

sa u hlavných európskych výrobcov koncom 70. rokov orientovala na pohon prednej nápravy s priečne uloženým motorom. Vozidlá s takouto koncepciou dosahovali menšie rozmery, nižšie hmotnosti a nižšiu spotrebu. Po neúspešných rokovaniach Škodovky s firmami Volkswagen, Renault, Fiat o kúpe licencií a technológie na výrobu takejto koncepcie vozidla, sa Škoda rozhodla uskutočniť vlastný vývoj vozidla s poháňanou prednou nápravou. Automobil po prvý krát predstavili v roku 1987 na strojárskom veľtrhu v Brne. Pre Československo znamenal Favorit veľký krok vpred. Stal sa jediným automobilom v bývalých komunistických štátoch, ktorý svojimi vlastnosťami sa mohol vo svojej triede postaviť vedľa západoeurópskych áut.

štvrtok, 18 apríl 2013 20:09

Škoda 110 Supersport

Napísal(a)

Škoda Super Sport Ferat Prototyp dvojmiestného kupé s odklopným strednom dielom karosérie

Motor uprostred pred zadnou nápravou a pohonom zadných kolies. Laminátová karoséria s kovovými výstuhami. Radový štvorvalec (Škoda 110L Rallye) s rozvodom OHV, objem 1107 cm ³, vŕtanie 72 mm, zdvih 68 mm, kompresia 10,4, výkon 55 kW (75 koní) pri 6250 otáčkach za minútu, krútiaci moment 81 Nm pri 5250 otáčkach za minútu. Štvorstupňová prevodovka, rázvor 2500 mm, rozchod 1310/1300 mm, vonkajšie rozmery 4060x1640x1120 mm, hmotnosť 898 kg, maximálna rýchlosť 180 km/hod, zrýchlenie na stovku za 15,3 s. Voz bol postavený vývojom AZNP za spolupráce ďalších firiem. Škoda 110 Supersport, typ 724, podľa slávneho filmu prezývaný "Ferat", bol vyrobený v Kvasinách na báze vozidla Škoda 110 R. Podľa pamätníkov a zamestnancov Kvasiny bol vyrobený iba jediný kus.

utorok, 16 apríl 2013 19:53

Sexmisia

Napísal(a)

Sexmisia film z poľskej produkcie ktorá sa objavila v kinách bývalého Československa v roku 1985

Alebo 1986 a vyvolala u publika veľké ovácie. Socialistické tabu vo filmovej nahote bolo nakoniec zdárne prelomené a táto filmová komédia si myslím patrí k tomu najlepšiemu, čo poľská kinematografia v tej dobre nafilmovala. Hlavní hrdinovia, dobrovoľníci Max a Albert sa po umelom zmrazení tela prebúdzajú o "niečo" dlhšie, než ako to plánoval pôvodný vedecký experiment. Ich šok je dvojnásobný, pretože sa ocitli v 21. storočí, v novom spoločenstve, kde žijú len ženy. Muži na Zemi vyhynuli, ženy sa stali úplne sebestačnými a silnejšie pohlavie - teda muži  sú nepriateľom číslo jedna. Max a Albert sú tak proti svojej vôli považovaní za akési nepohodlné fosílie a hrozí im to najhoršie. Smrť, alebo násilná premena v ženy.

nedeľa, 14 apríl 2013 19:44

Pražský výběr

Napísal(a)

Pražský výběr hudobná legendá 80. rokov za hlbokého socializmu

Dnes som započul  skladbu z oných starých čias z hviezdnej éry tejto skupiny a rozhodol som sa, že si ju na týchto stránkach retrománie aspoň v stručnosti pripomeniem. Pražský výběr bola česká hudobná formácia, ktorá sa začala formovať v polovici 70' rokov v Prahe ako odnož jazz rockového Pražského Big Bandu. Snaha združenia vyvrcholila v roku 1978, kedy po vydaní albumu Žízeň došlo k jeho zániku. V roku 1980 gitarista Michal Pavlíček navrhol bývalému členovi Pražského výběru Michaelovi Kocábovi spoluprácu na projekte, ktorý by niesol názov „Pražský výběr“. Ku skupine sa vtedy pripojil Kocábov dlhoročný spoluhráč Ondřej Soukup (basová gitara) a spevák Jiří Tomek.

piatok, 12 apríl 2013 19:22

Poistenie a zabezpečenie domácnosti

Napísal(a)

Poistenie a zabezpečenie domácnosti bolo za čias socializmu jednou z mála využívaných služieb

Pretože policajný štát, akým Československo tej doby nesporne bolo, poskytovalo obyvateľstvu väčšiu bezpečnosť, než dnes. Nie že by sa v tej dobe nekradlo, ale oproti dnešným časom je to obrovský rozdiel. Keďže všetci v tej dobe museli pracovať - mať teda trvalý pracovný pomer - a teda  kradlo sa medzi obyvateľmi v menšej miere, pretože nebol na to akosi čas. Buď ste boli na šichte, alebo ste sedel po šichte v krčme a keďže tam sedeli všetci "nemal kto v tej chvíli kradnúť". V tej dobe kradli len tí, ktorí v tom vedeli chodiť a zväčša sa rozkrádal majetok v socialistickom vlastníctve. No dnes sa kradne hádam všade. Vidíme to i vo vysokej politike na Slovensku i v Čechách. Za socializmu sa obohacovala iba jediná politická strana, dnes sa obohacujú všetky politické strany, ktoré sa dostanú k moci a na rozdiel od budovateľskej komunistickej strany, tým dnešným demokratom nie je nič sväté. A kde sme my? Obyčajní ľudia? My sme tu asi len na to, aby z nás vždy niekto ťahal peniaze rôznymi reformami a ekonomickými balíčkami a okradol nás o všetko čo nám ešte  po rodičoch zostalo. To isté ja osobne vidím aj v oblasti dnešného poisťovníctva, keď človeka stále presviedčajú o tom, že potrebujete uzavrieť ešte výhodnejšiu poistku, než tú, ktorú ste uzavreli pred dvoma rokmi a tá súčasná má oproti tej pôvodnej toľko výhod, že som až nestačím čudovať, ako veľmi im na mne záleží. Len škoda, že tie výhody nie sú za moje peniaze na mojej strane. Ale o tom je biznis. Zarobiť na vás. Čím viac, tým lepšie.

Strana 5 z 9
 

Vyhľadávanie

 

80. roky socializmu

Chodí štěstí dokola, sem tam padne na vola.

České přísloví

Len dotial človek bez starosti žije, dokial si gombík zapät nevie.

Slovenské príslovie

 

Zdeněk Svěrák

 

ONLINE

Práve tu je 159 návštevníkov a žiadni členovia on-line

 

Vojnové roky

 

Kolektivizácia

  • Jawa Stadion S11
    Jawa Stadion S11 Jawa moped - spoľahlivý, pohodlný, ľahko ovládateľný a vhodný dopravný prostriedok do práce na rekreáciu a za športom pre jednu…
 

Stagnácia

 

Normalizácia

  • Škoda 120L
    Škoda 120L Osobný automobil ŠKODA 120 bol priamym pokračovateľom vozidiel typovej rady ŠKODA 105. Vozidlo bolo vyrábané v rokoch 1976 - 1988.…
 

Socialismus

  • Nevera po slovensky
    Nevera po slovensky Nevera po slovensky je si myslím hádam najlepším filmom Juraja Jakubiska Príbeh sa odohráva medzi partiou lesných robotníkov a večnej…
 

Privatizácia

  • Železná opona
    Železná opona Železná opona, termín ktorý vyjadroval imaginárnu hranicu rozdelenia Európu na dva politické póly. Na socialistický a kapitalistický. Išlo o hermeticky…
 

Globalizácia

 

Pripravované články

Pozor, zákruta! Motoristický rozhlasový magazín.

Pozor, zákruta! Motoristický rozhlasový magazín.

Magazín o cestovnom ruchu, motorizme a pre motoristov vysielaný Československým rozhlasom od roku 1962.

Bude publikované:
22.11.2019


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2019. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.