
ČSSR 80. roky 20. storočia (99)
Škoda GARDE
Štvortaktný, štvorvalcový motor objemu 1174 cm3, 42,7 kW . Maximálna rýchlosť vozidla je 153 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 18 s.
NÁVŠTEVNÍCI tohtoročného Medzinárodného strojárske-ho veľtrhu v Brne v expozícii AZNP Mladá Boleslav mali možnosť si prezrieť nový československý automobil ŠKODA GARDE. Je to vlastne nástupca populárnych vozidiel typu kupé 110 R zo závodu AZNP v Kvasinách. Pri konštrukcii tohto automobilu sa využili skúsenosti z prevádzky pretekárskych automobilov ŠKODA 130 RS. Garde je úplne nový automobil so splývajúcou zadnou časťou. Predná maska je podobná tej ako majú automobily Škoda 105/120 model 1982, teda s hranatými reflektormi a halogénovými žiarovkami H4. Predné smerové svetlá sú umiestnené v nárazníku novej konštrukcie, na výrobu ktorého použili materiál Prepreg. Úplne nová je zadná čast vozidla, s malým spoilerom, skupinovými pozdĺžne usporiadanými koncovými svetlami a nárazníkom. Karoséria má špeciálnu protikoróznu ochranu. Navyše má okrasné doplnky, krycie lesklé lišty, ktoré lemujú strechové odtokové žliabky a okná.
Ako Slnko ukazuje čas
Ak by sme merali dĺžku dňa podľa Slnka, zistili by sme, že idylka plného dňa (t. j. deň a noc spolu) nie je vždy 24 hodín, ale počas roka kolíše až o pol minúty.
SLNKO je regulátorom všetkého diania života na Zemi. Jeho poloha na oblohe riadi striedanie ročných období a jeho východy a západy rozdeľujú deň na dennú a nočnú dobu. Tieto stále sa opakujúce javy sú pre nás také bežné, že im ani nevenujeme pozornosť. A predsa, ak sa pozrieme do kalendára, v ktorom sú uvedené východy a západy Slnka, zistime v novembri pozoruhodnú vec: okamihy východu a západu Slnka v tomto mesiaci nie sú symetrické vzhľadom k poludniu. Poludnie znamená polovicu dňa. Od východu Slnka uplynul práve taký čas, aký bude Slnko ešte potrebovať po svoj západ. Ak napr. 15. novembra trvá čas od východu do západu Slnka 9 hodín 13 minút — ako zistime odčítaním okamihu východu od západu Slnka — očakávame, že Slnko má vychádzať o polovicu tejto doby pred 12. hodinou a zapadať o polovicu tejto doby po 12. hodine, t. j. 12h-4h36,5m-7H23,5m a 12h-4h36,5m-16h36,5m. V skutočnosti však Slnko vychádza o 7 hodín 08 minút a zapadá o 16 hodín 21 minút miestneho časiť, teda o štvrť hodiny skôr ako sme počítali. Čo to zapríčiňuje?
Predstavujeme vám - Alojz Kubica - Mechanik z Tatry
Alojz Kubica, i keď je ešte mladý, patri medzi najlepších pracovníkov závodu.
JE ŽENATÝ a má dve deti. Práve stavia rodinný domček. Jeho koníčkom sú knihy a technika. No predovšetkým malý traktor, v ktorom sa vraj stále „babre". Keď pred dvoma rokmi skončil Strednú priemyselnú školu strojnícku v Kysuckom Novom Meste, prihlásil sa na vysokú školu. A prišiel prvý neúspech — neprijali ho. „No nič to", hovori, „aj tak každú voľnú chvíľku strávim pri knihe o technike." Alojz Kubica teda po skončení strednej školy nastúpil do závodu TATRA v Čadci, n. p., Kopřivnice. dôverovali mu hneď pri príchode. Zverili mu náročnú úlohu mechanika v skúšobni motorov. A nesklamali sa, pretože Alojz Kubica patri v súčastnosti k najlepším mladým tatrovákom. O jeho prístupe k práci svedčí i to, že keď treba, pracuje v sobotu i v nedeľu.
Čo je IQ?
Ak napríklad osemročné dieťa dokáže vyriešiť iba také úlohy ako šesťročné, vieme, že zaostáva o dva roky.Celkove teda pod pojmom inteligencia rozumieme schopnosť rýchle a presne vnímať, myslieť a konať.
INTENZÍVNY ZÁUJEM o podstatu inteligencie začali v minulom storočí prejavovať najmä biológovia a psychológovia. Slávni vedci Ch. Darwin a H. Spencer vo svojich prácach dokazovali, že evolúciou sa popri vývoji mozgu súčasne zvyšuje aktivita organizmu, objavujú sa zložitejšie formy správania. U nižšie organizovaných živočíchov je možné pozorovať jednoduché, vrodené reakcie na podnety z prostredia. Tieto mechanizmy uľahčujú prispôsobovanie sa organizmu novým podmienkam. Na druhej strane vyššie živočíchy a človek sa podstatne ľahšie prispôsobujú novému prostrediu a dokážu vytvoriť zložitejšie formy správania. Obaja spomenutí vedci považovali inteligenciu za všeobecnú vrodenú vlastnosť, vďaka ktorej organizmus využíva predošlé skúsenosti, dokáže sa dostatočne prispôsobiť prostrediu a prejavuje schopnosť učiť sa. Avšak po čase vysvitlo, že ľudská inteligencia má zložitejšiu podstatu. Roky 1904 sa stali známe práce francúzskeho psychológa Alfréda Bineta, ktorý bol menovaný do funkcie člena komisie francúzskeho ministerstva osvety pre skúmanie duševných schopnosti deti, zaraďovaných do špeciálnych škôl. Binet vedel, že komisia nedosiahne úspech, pokiaľ sa všeobecné úvahy o inteligencii nedoplnia konkrétnymi meraniami. V rokoch 1905 až 1911 so svojim spolupracovníkom lekárom Simonom zostavil niekoľko skúšok na zisťovanie úrovne rozumových schopnosti, ako sú napr. pamäť, chápanie slov, usudzovanie. Takto bolo možné rozlíšiť normálnych jednotlivcov od duševne zaostalých.
Kotúčové magnetofóny
B 93 s netradičným diagonálnym usporiadaním cievok a možnosťou prevádzky vo vodorovnej, zvislej a pripadne i šikmej polohe. Tento typ umožní i príposluch zaznamenávaného programu.
V špeciálnych predajniach ELEKTRO, podnikov Domáce potreby vám ich ponúknu i bez hotovosti na účelovú pôžičku. A to znamená bez dlhého šetrenia použivať magnetofón okamžite. V prijateľných mesačných splátkach potom rodičia prístroj splatia. Všetky magnetofóny, ktoré vám dnes predstavíme, sú cievkové prístroje, určené na vstupné napätie 220 V a s možnosťou použiť cievky s maximálnym priemerom 18 cm. Skôr, než sa vám predstaví svojim zvukom, dovoľte nám, aby sme vám magnetofóny predstavili aspoň slovom. Veľmi pekným „kúskom" medzi stereofónnymi magnetofónmi je pristroj s krátkym označením B 73 Hi-Fi. Označenie špičkových reprodukčných zariadení nesie naozaj oprávnene. Je to pristroj stolný, štvorstopový s trojhlavovým systémom a moinosťou používať ho vo vodorovnej i zvislej polohe. Umožni vám počúvanie záznamového programu tzv. kontroly „pred páskou" alebo odpočúvanie nahrávky záznamu tzv. kontrola „za páskou". Pri tvorbe vlastných monofónnych nahrávok využijete množstvo trikových zariadení ako je napriklad synchrónny záznam alebo prepis zo stopy na stopu. Pri prístroji B 73 Hi-Fi stereo budete mať možnosť vypnúť motorček a použiť ho ako výkonový zosilňovač. Oceníte tiež koncové vypínanie posuvu pásky, a to i pri rýchlom behu. Nahrávať i reprodukovať možno mono alebo stereo, a to rýchlosťami 9,53 a 19,05 cm/s. Výstupný výkon 2 X 10 W/4 Ohm, hmotnosť asi 13 kg a cena 5330,- Kčs. Tento pristroj však nie je jediným stereofónnym magnetofónom, ktorý u nás uvidíte i počujete. Pozrite sa tiež na stereofónny magnetofón stolný B 101, ktorý vám umožni mono alebo stereonahrávky a reprodukciu pri rýchlosti 9,53 cm/s. Má vodorovnú prevádzkovú polohu, možnosť počúvania zaznamenávaného programu a samočinné odpojenie kontrolného reproduktora pripojením vonkajších reproduktorov alebo slúchadiel. B 101 stereo má výstupný výkon 2 X 3,5 W/4 Ohm, hmotnosť cca 10 kg a dostanete ho za 3320,- Kčs.
Nové autobusy Karosa
Základná spotreba paliva — meraná podľa príslušnej ČSN — je 21 I/ 100 km. Pri otáčkach motora 2100/min dosahuje vozidlo maximálnu rýchlosť 100 km/h.
Z TOVÁRENSKEJ HALY VYSOKOMÝTSKEJ KAROSY vyšiel 21. júla posledný autobus radu Š 11 (celkom ich vyrobili 26 669) a od toho času prebiehala intenzívna prestavba výrobnej linky, na ktorej sa podieľali pracovníci stavebnej údržby, generálnych opráv a elektroúdržby. Vďaka dobrej organizácii a pripravenosti práce sa podarilo výmenu základného vybavenia — zvarovacích liniek, lakovne a montážnej podkovy — zvládnuť presne do mesiaca. V súčasnosti produkujú plné plánované množstvo — 14 autobusov radu 730 denne. Vozidlá typu 730 majú spoločnú súčiastkovú a skupinovú základňu. Táto široká unifikácia je výhodná pre výrobcu a z hľadiska údržby, servisu a náhradných dielov, pochopiteľne, aj pre používateľa. Funkčné vzorky a prototypy autobusov podrobili náročným životnostným a funkčne prevádzkovým skúškam. Vykonali jazdné testy na špeciálnej polygónovej dráhe a cestnom okruhu. Vozidlá počas overovania najazdili niekoľko sto tisíc kilometrov a ukázali veľmi dobré výsledky. V niektorých prípadoch docielili až polovičnú poruchovosť oproti minulým typom. Základný interval údržby sa predĺžil na dvojnásobok (7500 km). Spotreba paliva je o 5 až 8 0/o nižšia, ročná úspora nafty je 1430 až 1800 litrov na jeden autobus. Pritom dosahujú vyššiu rýchlosť než pri predchádzajúcom rade Š 11.