
ČSSR 80. roky 20. storočia (99)
Zima plná života
Vedeli ste, že zvieratá v zime ozaj netrpia zimou, ak sú dostatočné nakŕmené? A vedeli ste, že teplota tela zvierat v zime sa v ich rôznych častiach tela líši?
V SÚVISLOSTI S PREDSTAVAMI o tom, že v zime sa príroda ukladá k hlbokému spánku, mnohí ľudia nadobudli presvedčenie, že zvieratá, ktoré neprespia zimu, trpia. Pravda je však iná. Zvieratá nepociťujú zimu dotiaľ, kým nemajú hlad, alebo nie sú poranené. V zime hynú zvieratá rovnako ako aj v lete bez ohradu na to, či aktívne bojujú o svoju existenciu, alebo sa uložili na zimný spánok. Príroda vybavila zvieratá za dlhé tisícročia proti zime dômyselnými adaptačnými mechanizmami, ktoré im pomáhajú prežiť treskúce mrazy. Diviak, ktorý má v lete krátku riedku sotva 15 milimetrovú srsť, má teraz až 25 cm dlhé štetiny pod ktorými je hustá zvlnená podsada. Ani jelenia a srnčia zver netrpí zimou. Jej srsť je v zime sivá a mierne zvlnená. Ak by sme ju pozorovali pod mikroskopom, videli by sme, že každý chlp je v prostriedku dutý a jeho steny tvoria veľké vzdušné vakuoly. Takáto srsť je dokonalou izolačnou vrstvou, ktorá chráni zvieratá pred chladom. Šelmy chráni zasa pred zimou hustá a dlhá srsť s jemnou podsadou,ktorú neprefúka ani ostrý severák. Jedným z mnohých prispôsobení sa zvierat na zimu je aj to, že sa im zo zmenou fyziologického režimu mení aj zafarbenie srsti.
Veternica narcisokvetá
Rastie prevažne na holiach, medzi kosodrevinou, ale i na horských lúkach. Vyznačuje sa tým, že rastie rovnako na vápenci ako aj na silikátoch.
KTO UŽ BOL počiatkom leta vo Veľkej Fatre na Krížnej, či na Kráľovej holi v Nízkych Tatrách, alebo na Babej hore v slovenských Beskydách určite si bude pamätať nezabudnuteľný zážitok na hôrne lúky posiate bielymi kobercami krásnej veternico narcisokvetej (Anemone narcissiflora L.). Táto dôstojná a dekoratívna chránená rastlina je vysoká 20 až 40 cm. Prízemné listy majú dlhé stopky a dlaňovito delenú čeper s klinovitými zastrihovanými úkrojkami. Hrubá chlpatá byľ sa konči okolikom z 3 až 8 väčších bielych kvetov, vyrastajúcich na dlhých stopkách z trojice zastrihovaných listenov.
Sen, ktorý možno uskutočniť.
Ako to bolo s amatérskym lietaním v časoch socialistického Československa? Kde si bolo možné urobiť letecký preukaz? To sa dozviete z tohoto dobového článku.
Túžba človeka lietať, vznášať sa v povetrí, je taká stará ako samotné ľudstvo. Dlhé stáročia však trval vývoj technického myslenia, kým sa táto túžba realizovala, a vývoj lietajúcich prostriedkov stále trvá. Aj dnešných ľudí, najmä mladých priťahuje trojrozmerný pohyb v atmosfére. Nie je to nesplnené želanie — môžu ho realizovať v branno-športovej organizácii Zväzu pre spoluprácu s armádou, ktorá má vo svojej pôsobnosť, všetky odbornosti leteckého výcviku. Dnes vám chceme o nich porozprávať podrobnejšie.
HNEĎ NA ZAČIATOK treba povedať, že amaterizmus v konštrukcii a stavbe lietadiel bez povolenia je v ČSSR zakázaný, so všetkými dôsledkami právneho postihu. To isté platí aj o výcviku pilotov. A tak svoju túžbu po lietaní musí každý hľadať v bezpečnom zázemí niektorého odboru športového lietania vo Zväzarme. Zväzarmovské letecké športy možno rozdeliť do dvoch skupín. Prvú by sme mohli nazvať ,,voľne v atmosfére". Sem patri predovšetkým parašutizmus, balónové lietanie a lietanie na závesných klzákoch. Do druhej skupiny zaraďujeme bezmotorové a motorové lietanie, teda odvetvie leteckého športu, kde už človek sedí v kabíne za riadiacou pákou.
Kazetový HiFi magnetofón z Poľska: M 601 SD UNITRA
Frekvenčný rozsah magnetofónu pri použití normálneho pásika s Fe2O3 v intervale 40 až 12 500 Hz, s pásikom CrO2 40 až 14 000 Hz.Hovorí vám to niečo? Dnes nie. Ale v roku 1980, áno.
Výrobky poľského podniku UNITRA poznáme i u nás a dobrému menu tohoto podniku prispela aj rozumná licenčná politika, ktorú už dlhší čas presadzuje. Medzi výrobky spĺňajúce aj najnáročnejšie požiadavky patrí stereofónny magnetofón M 601 SD ULTRA. Technickými parametrami a vybavením spĺňa toto zariadenie podmienky HiFi. V magnetofóne možno používať kazety s pásikmi a vrstvou Fe2O3 alebo CrO2. Rýchlosť posuvu pásika je 4,76 cm/s. Dva motory a hnací hriadeľ umožňujú zaznamenávať i produkovať záznam v obidvoch smeroch bez prekladania kazety. Frekvenčný rozsah pri použití normálneho pásika s Fe2O3 v intervale 40 až 12 500 Hz, s pásikom CrO2 40 až 14 000 Hz. Odstup rušivých napätí s pásikom Fe2O3 bez obmedzovača šumu CNRS je 48 dB, so zapnutým obmedzovačom až hodnotu až 56 dB. Pri použití pásika s CrO2 a pri vyradenom obmedzovači je odstup rušivých napätí 52 dB a s obmedzovačom 60 dB.
Predstavujeme: Ing.Dušan Turanský
Ing.Dušan Turanský počúva hudbu, fotografuje, zostavuje modely leteckých konštrukcii a študuje technickú literatúru.
S jeho menom sme sa zoznámili na výstave vynálezov, zlepšovacích návrhov racionalizačných riešení RACIO '79 V expozícii SZM medzi jednotlivými exponátmi boli aj jeho vynálezy, hnacie pojazdné koleso a trecí variátor. Neskôr sme ho našli v Bratislavských automobilových závodoch v oddelení pre vývoj motorových vozidiel, kde pracuje ako vedúci konštruktér agregátov. Po ukončení strednej priemyselnej školy strojníckej v štúdiu pokračoval. A v roku 1978 spolu s ostatnými kráčal v aule Maxima po diplom absolventa Slovenskej vysokej školy technickej. Nesporne môžeme obdivovať na ňom to, že pracuje stále a neúnavne. Podal už 15 prihlášok na vynálezy a 4 z nich už dostali autorské osvedčenie hnacie pojazdné koleso (č. 187 114), trecí variátor (č. 185 267), rotujúca kefa s ochranným krytom (č. 196 044) a rýchlo-viazač písomnosti (č 191 812) .Podáva prihlášky na vynálezy, ale nezabúda na svoju rodinu (má dve malé dievčatká), počúva hudbu, fotografuje, zostavuje modely leteckých konštrukcii, študuje technickú literatúru. V socialistickej súťaži BAZ získal za rok 1978 titul Najlepší mladý vynálezca. A to už samo za seba hovori o tom, kto je Ing Dušan Turanský.
Zdroj: Časopis Elektrón
Lyžiarsky vlek s pohonom z JAWA 250
Čo tí východniari nevymyslia. Lyžiarsky vlek poháňaný motorom z motorky. Píše sa rok 1980.
Žiaci technického krúžku Strednej priemyselnej školy strojníckej v Prešove nečakali so založenými rukami až príde zima. V spolupráci so svojimi učiteľmi si vyrobili jednoduchý prenosný lyžiarsky vlek, skonštruovaný v podstate z hnacieho agregátu motocykla JAWA 250 cm3. Vlek má tieto parametre: pohon – JAWA 250 cm3, výkon 8,8 kW, nosné lano — priemer 6,3 mm, dĺžka: 450 m, rýchlosť pohybu lana: 0.2 až 2 m/s, dĺžka terénu: 225 m. Zdroj: Časopis Elektrón