ČSSR 80. roky 20. storočia

ČSSR 80. roky 20. storočia (99)


Zima plná života
Vedeli ste, že zvieratá v zime ozaj netrpia zimou, ak sú dostatočné nakŕmené? A vedeli ste, že teplota tela zvierat v zime sa v ich rôznych častiach tela líši?

V SÚVISLOSTI S PREDSTAVAMI o tom, že v zime sa príroda ukladá k hlbokému spánku, mnohí ľudia nadobudli presvedčenie, že zvieratá, ktoré neprespia zimu, trpia. Pravda je však iná. Zvieratá nepociťujú zimu dotiaľ, kým nemajú hlad, alebo nie sú poranené. V zime hynú zvieratá rovnako ako aj v lete bez ohradu na to, či aktívne bojujú o svoju existenciu, alebo sa uložili na zimný spánok. Príroda vybavila zvieratá za dlhé tisícročia proti zime dômyselnými adaptačnými mechanizmami, ktoré im pomáhajú prežiť treskúce mrazy. Diviak, ktorý má v lete krátku riedku sotva 15 milimetrovú srsť, má teraz až 25 cm dlhé štetiny pod ktorými je hustá zvlnená podsada. Ani jelenia a srnčia zver netrpí zimou. Jej srsť je v zime sivá a mierne zvlnená. Ak by sme ju pozorovali pod mikroskopom, videli by sme, že každý chlp je v prostriedku dutý a jeho steny tvoria veľké vzdušné vakuoly. Takáto srsť je dokonalou izolačnou vrstvou, ktorá chráni zvieratá pred chladom. Šelmy chráni zasa pred zimou hustá a dlhá srsť s jemnou podsadou,ktorú neprefúka ani ostrý severák. Jedným z mnohých prispôsobení sa zvierat na zimu je aj to, že sa im zo zmenou fyziologického režimu mení aj zafarbenie srsti.


Veternica narcisokvetá
Rastie prevažne na holiach, medzi kosodrevinou, ale i na horských lúkach. Vyznačuje sa tým, že rastie rovnako na vápenci ako aj na silikátoch.

KTO UŽ BOL počiatkom leta vo Veľkej Fatre na Krížnej, či na Kráľovej holi v Nízkych Tatrách, alebo na Babej hore v slovenských Beskydách určite si bude pamätať nezabudnuteľný zážitok na hôrne lúky posiate bielymi kobercami krásnej veternico narcisokvetej (Anemone narcissiflora L.). Táto dôstojná a dekoratívna chránená rastlina je vysoká 20 až 40 cm. Prízemné listy majú dlhé stopky a dlaňovito delenú čeper s klinovitými zastrihovanými úkrojkami. Hrubá chlpatá byľ sa konči okolikom z 3 až 8 väčších bielych kvetov, vyrastajúcich na dlhých stopkách z trojice zastrihovaných listenov.


Sen, ktorý možno uskutočniť.
Ako to bolo s amatérskym lietaním v časoch socialistického Československa? Kde si bolo možné urobiť letecký preukaz? To sa dozviete z tohoto dobového článku.

Túžba človeka lietať, vznášať sa v povetrí, je taká stará ako samotné ľudstvo. Dlhé stáročia však trval vývoj technického myslenia, kým sa táto túžba realizovala, a vývoj lietajúcich prostriedkov stále trvá. Aj dnešných ľudí, najmä mladých priťahuje trojrozmerný pohyb v atmosfére. Nie je to nesplnené želanie — môžu ho realizovať v branno-športovej organizácii Zväzu pre spoluprácu s armádou, ktorá má vo svojej pôsobnosť, všetky odbornosti leteckého výcviku. Dnes vám chceme o nich porozprávať podrobnejšie.

HNEĎ NA ZAČIATOK treba povedať, že amaterizmus v konštrukcii a stavbe lietadiel bez povolenia je v ČSSR zakázaný, so všetkými dôsledkami právneho postihu. To isté platí aj o výcviku pilotov. A tak svoju túžbu po lietaní musí každý hľadať v bezpečnom zázemí niektorého odboru športového lietania vo Zväzarme. Zväzarmovské letecké športy možno rozdeliť do dvoch skupín. Prvú by sme mohli nazvať ,,voľne v atmosfére". Sem patri predovšetkým parašutizmus, balónové lietanie a lietanie na závesných klzákoch. Do druhej skupiny zaraďujeme bezmotorové a motorové lietanie, teda odvetvie leteckého športu, kde už človek sedí v kabíne za riadiacou pákou.


Kazetový HiFi magnetofón z Poľska: M 601 SD UNITRA
Frekvenčný rozsah magnetofónu pri použití normálneho pásika s Fe2O3 v intervale 40 až 12 500 Hz, s pásikom CrO2 40 až 14 000 Hz.Hovorí vám to niečo? Dnes nie. Ale v roku 1980, áno.

Výrobky poľského podniku UNITRA poznáme i u nás a dobrému menu tohoto podniku prispela aj rozumná licenčná politika, ktorú už dlhší čas presadzuje. Medzi výrobky spĺňajúce aj najnáročnejšie požiadavky patrí stereofónny magnetofón M 601 SD ULTRA. Technickými parametrami a vybavením spĺňa toto zariadenie podmienky HiFi. V magnetofóne možno používať kazety s pásikmi a vrstvou Fe2O3 alebo CrO2. Rýchlosť posuvu pásika je 4,76 cm/s. Dva motory a hnací hriadeľ umožňujú zaznamenávať i produkovať záznam v obidvoch smeroch bez prekladania kazety. Frekvenčný rozsah pri použití normálneho pásika s Fe2O3 v intervale 40 až 12 500 Hz, s pásikom CrO2 40 až 14 000 Hz. Odstup rušivých napätí s pásikom Fe2O3 bez obmedzovača šumu CNRS je 48 dB, so zapnutým obmedzovačom až hodnotu až 56 dB. Pri použití pásika s CrO2 a pri vyradenom obmedzovači je odstup rušivých napätí 52 dB a s obmedzovačom 60 dB.


Predstavujeme: Ing.Dušan Turanský
Ing.Dušan Turanský počúva hudbu, fotografuje, zostavuje modely leteckých konštrukcii a študuje technickú literatúru.

S jeho menom sme sa zoznámili na výstave vynálezov, zlepšovacích návrhov racionalizačných riešení RACIO '79 V expozícii SZM medzi jednotlivými exponátmi boli aj jeho vynálezy, hnacie pojazdné koleso a trecí variátor. Neskôr sme ho našli v Bratislavských automobilových závodoch v oddelení pre vývoj motorových vozidiel, kde pracuje ako vedúci konštruktér agregátov. Po ukončení strednej priemyselnej školy strojníckej v štúdiu pokračoval. A v roku 1978 spolu s ostatnými kráčal v aule Maxima po diplom absolventa Slovenskej vysokej školy technickej. Nesporne môžeme obdivovať na ňom to, že pracuje stále a neúnavne. Podal už 15 prihlášok na vynálezy a 4 z nich už dostali autorské osvedčenie hnacie pojazdné koleso (č. 187 114), trecí variátor (č. 185 267), rotujúca kefa s ochranným krytom (č. 196 044) a rýchlo-viazač písomnosti (č 191 812) .Podáva prihlášky na vynálezy, ale nezabúda na svoju rodinu (má dve malé dievčatká), počúva hudbu, fotografuje, zostavuje modely leteckých konštrukcii, študuje technickú literatúru. V socialistickej súťaži BAZ získal za rok 1978 titul Najlepší mladý vynálezca. A to už samo za seba hovori o tom, kto je Ing Dušan Turanský.
Zdroj: Časopis Elektrón


Lyžiarsky vlek s pohonom z JAWA 250
Čo tí východniari nevymyslia. Lyžiarsky vlek poháňaný motorom z motorky. Píše sa rok 1980.

Žiaci technického krúžku Strednej priemyselnej školy strojníckej v Prešove nečakali so založenými rukami až príde zima. V spolupráci so svojimi učiteľmi si vyrobili jednoduchý prenosný lyžiarsky vlek, skonštruovaný v podstate z hnacieho agregátu motocykla JAWA 250 cm3. Vlek má tieto parametre: pohon – JAWA 250 cm3, výkon 8,8 kW, nosné lano — priemer 6,3 mm, dĺžka: 450 m, rýchlosť pohybu lana: 0.2 až 2 m/s, dĺžka terénu: 225 m. Zdroj: Časopis Elektrón

Strana 2 z 17
 

Vyhľadávanie

 

80. roky socializmu

  • Reštauračné vagóny ČSD pred rokom 1989
    Reštauračné vagóny ČSD pred rokom 1989 Reštauračné vozidlá ČSD pred rokom 1989 jazdili na vnútroštátnych linkách, do socialistických krajín aj na západ, napríklad do Frankfurtu nad…
  • Čo som našiel (chcem nájsť) pod Vianočným stromčekom?
    Čo som našiel (chcem nájsť) pod Vianočným stromčekom? Čo by som chcel nájsť (našiel) pod Vianočným stromčekom. Jednoduchá odpoveď. TELKU! Asi by to chcelo nový a kvalitný televízny…
  • PRAKTICA DLT 3
    PRAKTICA DLT 3 Dnes vám predstavíme fotoaparát s označením PRAKTICA DTL 3. Ide o inovovaný model DTL 2, ktorý dostal zhodný šat tretej…
  • Mestá vo vesmíre
    Mestá vo vesmíre PEVNÁ PLOCHA našej Zeme je 149 390 000 km2. Antarktida má asi 16 000 000 km2, 33 000 000 km2…
  • Olympiáda moskovského metra
    Olympiáda moskovského metra OLYMPIJSKÝ ROK bude klásť na moskovskú dopravu nemalé nároky. Ak si uvedomíme, že Moskva má 8 miliónov obyvateľov a v…
  • Probe 1
    Probe 1 PRI POSUDZOVANÍ života - schopnosti nového vozidla je základným problémom úspora pohonných hmôt pri prevádzke. Nečudo, že sa všetky renomované…
Chodí štěstí dokola, sem tam padne na vola.

České přísloví

Len dotial človek bez starosti žije, dokial si gombík zapät nevie.

Slovenské príslovie

 

Zdeněk Svěrák

 

ONLINE

Práve tu je 163 návštevníkov a žiadni členovia on-line

 

Vojnové roky

  • Bratislava
    Bratislava Hlavné mesto Slovenskej Republiky Kto by to nevedel z nás Slovákov. O cudzincoch to už povedať nemožno. Ak sa spýtate…
 

Kolektivizácia

  • Šťastie príde v nedeľu
    Šťastie príde v nedeľu Šťastie príde v nedeľu - filmová veselohra natočená v roku 1958 režisérom Jánom Lackom rozpráva príbeh o troch priateľoch, notorických…
 

Stagnácia

  • Smoliar Binche
    Smoliar Binche Už v roku 1952 patril Anglán Lloyd Binche k najvážnejším kandidátom na majstrovstvá sveta. A hoci už osem rokov bojuje…
 

Normalizácia

  • Vasil Biľak - šedá eminencia KSČ
    Vasil Biľak - šedá eminencia KSČ RSDr.Vasil Biľak bývalý slovenský komunistický politik rusínskeho pôvodu Pôvodným povolaním krajčír v časoch hlbokého socializmu keď v Sovietskom Zväze pochovávali…
 

Socialismus

  • Vojaci základnej služby ČSĽA
    Vojaci základnej služby ČSĽA Názov ČSĽA (Československá ľudová armáda) dostala táto ozbrojená zložka na základe rozhodnutia Hlavnej politickej správy v júni 1954. Od tohto…
 

Privatizácia

  • Michal Kováč
    Michal Kováč Ing. Michal Kováč, CSc., prvý prezident Slovenskej republiky. Do tejto ústavnej funkcie bol zvolený dňa 15. februára 1993 Prezidentský mandát…
 

Globalizácia

  • Video, ktoré rozplakalo celý svet
    Video, ktoré rozplakalo celý svet. Video o tom, aký jednoduchý a aký emocionálny môže byť pohľad na náš všedný každodenný…
 

Pripravované články

Dni dedinskej a poľnohospodárskej mládeže

Dni dedinskej a poľnohospodárskej mládeže

V malej útulnej dedinke, sa zišlo 400 chlapcov a dievčat z dedín, poľnohospodárskych podnikov, z potravinárskeho priemyslu a mládežníckych kolektívov.

Bude publikované:
pondelok, 28 apríl 2025 08:00


Kozmos

Kozmos

Kozmos. Čo to vlastne je Kozmos? To sa dozviete z tohoto dobového článku z roku 1978.

Bude publikované:
štvrtok, 01 máj 2025 10:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2025. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.