sobota, 20 apríl 2013 20:22

Škoda Favorit

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Škoda Favorit 135 LS Škoda Favorit 135 LS wikimedia.org

Koncepcia osobných automobilov

sa u hlavných európskych výrobcov koncom 70. rokov orientovala na pohon prednej nápravy s priečne uloženým motorom. Vozidlá s takouto koncepciou dosahovali menšie rozmery, nižšie hmotnosti a nižšiu spotrebu. Po neúspešných rokovaniach Škodovky s firmami Volkswagen, Renault, Fiat o kúpe licencií a technológie na výrobu takejto koncepcie vozidla, sa Škoda rozhodla uskutočniť vlastný vývoj vozidla s poháňanou prednou nápravou. Automobil po prvý krát predstavili v roku 1987 na strojárskom veľtrhu v Brne. Pre Československo znamenal Favorit veľký krok vpred. Stal sa jediným automobilom v bývalých komunistických štátoch, ktorý svojimi vlastnosťami sa mohol vo svojej triede postaviť vedľa západoeurópskych áut.

Tak toľko z encyklopédie pre osvieženie pamäti. Dnes sa na Favoritoch vozia buď len zberatelia, alebo v úvodzovkách povedané zúfalci, ktorí ešte stále čakajú na nejaký zázrak, ktorý by mi zhodil z neba nové auto a pretože ani šrotovné u nich nezabralo tak sa predpokladám toho zázraku nikdy nedočkajú. Ale chcem sa vrátiť do minulosti. Pamätáte si, keď prvých Favoritov v Mototechnách dostávali len vyvolení? Ak mal v tej dobe niekto Favorita - tak to bolo ozaj terno. Auto snov. A ako sa predávalo? Tí mladší to isto nevedia, ale ostatní skôr narodení si to dobre pamätajú. Niekde sa robili poradovníky a ľudia sa poctivo zapisovali do zošita a držali stráž na striedačku, aby nedaj bože niekto nedostal vozidlo mimo poradovníka, iní si zas brávali dovolenky a čakali nonstop týždeň na ulici pred predajňou v rade (ako napríklad v Ružomberku) , len aby ich nik nepredbehol. A boli aj takí podnikavci, ktorý si z tej čakacej fronty keď to tak nazvem urobili slušný biznis. A ako sa dá urobiť biznis vo fronte? Nuž jednoducho. Keď prišiel na radu, predal svoje miesto. A takto sa točil pokiaľ ľudia autá kupovali. So štemplom v rukáve, že je na peénke a zbytkom svojej dovolenky spolu s rodinnými príslušníkmi sa čuduj svete za pár týždňov dopracoval k novému autu.

A bolo že to radosti. Nuž takéto boli časy. Škoda Favorit. Neuveriteľné! Že?

Zobrazené 2741 krát Naposledy zmenené utorok, 30 júl 2013 22:34
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Napíšte komentár

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

 

Vyhľadávanie

 

80. roky socializmu

  • Zväzarm (Zväz pre spoluprácu s armádou)
    Zväzarm (Zväz pre spoluprácu s armádou) Chceli ste sa za socializmu venovať rádioamatérstvu? Alebo kynológii? Lietaniu, potápaniu či motorizmu? Tak na to tu bol Zväzarm. Inak…
  • Mäsové výrobky za socializmu
    Mäsové výrobky za socializmu Boli mäsové výrobky za socializmu chutnejšie, zdravšie? Určite áno! Takto si zrejme odpovedala väčšina z čitateľov vekovej kategórie 40+ už…
  • Ako sa dovolenkovalo za socializmu
    Ako sa dovolenkovalo za socializmu Ako sa dovolenkovalo za socializmu? Veľmi často sa hovorievalo, že na malte. To znamenalo, že ľudia si brali dovolenku zvyčajne…
  • Michal Dočolomanský
    Michal Dočolomanský Michal Dočolomanský sa narodil 25. marca 1942 v Nedeci, (Nedeca patrila v tomto období Slovensku, dnes je to Poľské územie)…
  • Lasica & Satinský
    Lasica & Satinský Milan Lasica a Július Satinský dvojica intelektuálnych komikov z čias spoločného Československa. Kto by si ich nepamätal. Československo vo svojej…
  • Nedostatkový tovar za socializmu
    Nedostatkový tovar za socializmu Produkcia výrobkov spotrebného tovaru za socializmu trpela častými nedostatkami. Občas pulty maloobchodov z pohľadu určitého tovarového sortimentu skutočne zívali prázdnotou…
Chodí štěstí dokola, sem tam padne na vola.

České přísloví

Len dotial človek bez starosti žije, dokial si gombík zapät nevie.

Slovenské príslovie

 

Zdeněk Svěrák

 

ONLINE

Práve tu je 977 návštevníkov a žiadni členovia on-line

 

Vojnové roky

  • Starý kraľovanský železničný tunel
    Starý kraľovanský železničný tunel Starý kraľovanský jednokoľajný železničný tunel je dnes opustenou tunelovou stavbou (patriaci železniciam Slovenskej republiky) nachádzajúci sa vedľa železničnej trate (a…
 

Kolektivizácia

  • Parížska výstava budúcnosti
    Parížska výstava budúcnosti Parížska výstava budúcnosti, alebo ako si v 50. rokoch 20. storočia predstavovali rok 2000 Naše babičky vo svojich mladých časoch…
 

Stagnácia

  • Kremienok a Chocholúšik
    Kremienok a Chocholúšik Ktoré slovenské či české socialistické dieťa by nepoznalo animovanú rozprávku Kremienka a Chocholúšika (Křemílka a Vochumůrku)? Veselo spolu hospodária a…
 

Normalizácia

  • Sandokan
    Sandokan Seriál Sandokan si na sklonku sedemdesiatych rokov v bývalom Československu našiel veľkú skupinu fanúšikov. Taký dobrodružný seriál v tej dobe…
 

Socialismus

 

Privatizácia

  • Michal Kováč
    Michal Kováč Ing. Michal Kováč, CSc., prvý prezident Slovenskej republiky. Do tejto ústavnej funkcie bol zvolený dňa 15. februára 1993 Prezidentský mandát…
 

Globalizácia

  • Bohatý, bohatší a ešte bohatší
    Bohatý, bohatší a ešte bohatší V slovenskom parlamente 18.5.2005 poslanci Národnej rady rokovali o zákone o odškodnení ľudí, ktorí prišli o svoje vložené peniaze do…
 

Pripravované články

V tejto chvíli redakcie nepripravuje žiadne nové články pre zverejnenie
Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2019. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.