Problém je v tom — ak je energie málo, ak by jej nevyrobili elektrárne dosť, treba ju niekde ušetriť — niekomu ju nedodať. Ak jej vyrobia viac, než je potreba, je to nehospodárne. V oboch prípadoch to má za následok hospodárske škody. A aká je tu úloha dispečera — rozdeľovať to, čo je a ešte všeličo iné, o čom bude reč. Náročná práca dispečingu vychádza z dôležitej zásady súčasnosti — „Šetríme energiou". Energetici preto spolu s odberateľmi hľadajú kritériá vo veľkých aj malých fabrikách (v súčasnosti sa napr. realizujú dohody s niektorými fabrikami, ktoré na požiadanie dispečingu znížia okamžitú spotrebu — napríklad 140 megawattov — samozrejme, že im ich musí dispečing inokedy „vrátiť") a zlepšovatelia si lámu hlavy nad ekonomickejším a racionálnejším narába-nim s neviditeľným zlatom — energiou. Každý dispečerský program musí rešpektovať tieto kritéria regulovania: ekonomicky, čo najrýchlejšie a vo vhodný čas. Zaujímavé je i miesto československého dispečingu v centralizácii z medzinárodného hľadiska. Medzinárodnému dispečingu (CDO) podlieha sedem štátnych (československý, z NDR, rumunský, bulha-ský, poľský, maďarský, sovietsky). Československý štátny dispečing má tri oblastné dispečingy — slovenský, český a moravský. SED riadi tri krajské dispečingy a dispečing vodných elektrárni v Trenčíne. Krajskému dispečingu podliehajú rajónne dispečingy. Žilinský dispečing riadi elektrárne väčšieho výkonu, rozvodne a vedenia vyšších napätí (110 - 400 kilovoltov), krajský dispečing má na starosti závodné rozvodné zariadenie (110 kilovoltov, 22 kilovoltov a nižšie).
NEZABÚDAŤ NA PRAVIDLO ČÍSLO 1!
Každý dispečer pred začatím smeny si podrobne preštuduje denný odhad výroby a spotreby energie. Potom zasadne k telefónu a stáva sa zvrchovaným pánom smeny. Reguluje odber energie a likviduje poruchy. Píše sa to veľmi ľahko. Ale iné je na vlastné oči vidieť, keď nepretržite počas zimnej chumelice, ktorá dokáže vyvaliť tri stožiare v Bratislave, vyzváňa telefón. Vtedy sa veľmi rýchlo zapotí aj skúsený dispečer, kým túto poruchu zlikviduje. Medzitým musí stále sledovať tzv. saldomeranie — to znamená, či neberieme energiu zahraničným krajinám. Alebo: vznikne skrat. Pri prechodnom skrate treba linku zapnúť do troch minút! Počas nich musí dispečer všetko zvážiť, zvoliť riešenie a vydať pokyny. V zime mu je horúco pri rannej špičke, ale aj pri večernej. V lete sa odberový diagram vyrovnáva — ranná špička trvá do jedenástej hodiny a večerná vzniká po devätnástej hodine. Počas špičiek musí regulovať odber vzhľadom aj na možnosti elektrární a nároky individuálnych spotrebiteľov. A keď k tomu všetkému ešte niekde vznikne porucha? Každá porucha je iná. Každú treba riešiť osobitne. Niekedy na jej odstránenie vystačí dispečer, inokedy musí zasiahnuť skupina, ktorá pomôže pri likvidácii. V dispečerskom pracovisku je základným pomocníkom telefón. Nechýba súbor zariadení diaľkového merania a signalizácie s počítačmi tretej generácie. SED má pracovisko tiež v Trenčíne — tu sedí za panelom tzv. vážsky dispečer, ktorý sa riadi denným diagramom zo SED-u a prostredníctvom neho reguluje výrobu vo vážskych vodných elektrárňach (spolu s Oravou od Liptovskej Mary až po Madunice). Jediným tlačidlom môže uviesť do prevádzky elektráreň v Liptovskej Mare. (V zime napríklad už pomaly vypúšťa vodu, aby sa mohli zachytiť jarné vody.) Dispečer okrem iných povinnosti oznamuje veľkoodberateľom prostredníctvom rozhlasu veľkosť regulačného stupňa, ktorých má SED vyše dvetisíc, takže by bolo nemysliteľné všetkým telefonovať. Čo značia čísla regulačných stupňov, ktoré počúvame v rozhlase po správach?
NEMÁ PRÁVO NA OMYL?
Táto otázka sa až bytostne dotýka dispečera. Nové a nové informácie, zjavujúce sa na monitoroch, vyzváňanie telefónov, signalizovanie vypnutia linky, denný odhad výroby a spotreby energie... Je toho dosť, ale i napriek tomu dispečer nemá právo na omyl, i keď sa môže mýliť ako my ostatní. Stačí malá chybička, menšia nepozornosť a v národnom hospodárstve vznikne obrovská škoda. Preto sa každý dispečer musí rozhodovať rýchlo a správne. Musí dobre ovládať schému telekomunikačnej siete a elektrického rozvodu, aby vedel, ktorému závodu dat prioritu pri likvidácii poruchy. No musí poznať aj vlastnosti a typy zariadení vo výrobe, ale aj rozvode energie, a preto potrebuje mat aj veľmi dobrú pamäť. Musí mat zmysel pre kolektívnu spoluprácu (myslieť na dispečera pred svojou a po svojej smene). Musí mat za sebou dlhodobý tréning. Nesmie mu chýbať mimoriadne vyvinutý zmysel pre zodpovednosť. Jedna pracovná hodina dispečera z hradiska psychického predstavuje 12 normálnych pracovných hodín. Keď vám zhasne doma svetlo, nehundrite. V dispečingu pri telefóne sedí dispečer. Reguluje spotrebu a výrobu energie, sleduje generálne opravy zariadení, likviduje poruchy. Je ukrytý v neviditeľnom uzle — v ňom sa zbiehajú všetky základ-né body našej energetickej sústavy.
ČO ZNAMENAJÚ REGULAČNÉ STUPNE
- 1, 2 — rezerva
- 3 — nadlepšovací stupeň (zvýšenie odberu energie pre verkoodberateľov s vysokým percentom žien vo výrobe)
- 4 — nadlepšovaci stupeň (nadlepšenie spotreby energie pre vel'koodberatel'ov zaradených v regulačnom stupni 11, 12)
- 5 — nadlepšovací stupeň (nadlepšenie spotreby energie pre veľkoodberaterov zaradených v regulačnom stupni 13, 14)
- 6 — neutrálny stupeň (odber energie sa riadi podľa dohodnutých odberových diagramov)
- 7— varovný stupeň (upozorňuje na možnosť vyhlásenia regulačných stupňov 11 až 14)
- 8 — rezerva
- 9 — stupeň na maximálne zvýšenie pohotového výkonu závodných elektrární
- 10 — výnimočný stupeň vyhlasovaný vládou (zníženiu odberu energie na jednu hodinu predpoludním a jednu hodinu popoludní v závodoch určitej oblasti (takzvané krajové výseče)
- 11 — stupeň na zníženie odberu energie do 30 minút v závodoch, ktorým možno túto situáciu oznámiť prevádzkovými telefónnymi spojmi energetiky
- 12 — stupeň na zníženie odberu energie do 60 minút
- 13 — stupeň na zníženie odberu energie pre vel'koodberatel'ov na druhý deň (avízo ohlasované rozhlasom)
- 14 — stupeň na zníženie odberu energie pre vel'koodberatel'ov na druhý deň podľa určenej kvóty (ohlasovanie rozhlasom)
- 15, 16 —havarijné stupne schvaľované vládou (zníženie odberu energie sa týka technológie)
Zdroj: Časopis Elektrón