ČSSR 70. roky 20. storočia

ČSSR 70. roky 20. storočia (190)


Pyrotechnik ZNB Jána Parobka
Ako sa žilo v roku 1974, alebo reportáž o práci pyrotechnika ZNB Jána Parobka

Boli rôzne povolania, ktoré lákali mládež socialistického Československa. Veľa chlapcov chcelo byť letcom, námorníkom, výzkumníkom, ale len málo kto by sa v tej dobe chcel stať príslušníkom ZNB, alebo vojakom. Práca príslušníka ZNB nebola práve tým najpopulárnejším povolaním, ale určite práca pyrotechnika už mala niečo do seba. V tých časoch pracoval  ppráp.Jána Parobka, ako pyrotechnik ZNB vo Zvolene a podieľal sa na likvidácii nevybuchnutej vojnovej munície z druhej svetovej vojny. A práve o Jánovi Parobkovi vyšiel v roku 1979 v časopise Život článok pod názvom "Reportáž o práci pyrotechnika ZNB Jána Parobka - povolenie, ktoré neznáša omyl". Z dobového článku vyberáme.


Železničné motorové vozidlo 860 nazývané Chrochtadlo
Železničné motorové vozidlo 860 nazývané Chrochtadlo s dĺžkou 24,5 metrov a hmotnosťou 56 ton .

Výskumný ústav koľajových vozidiel (VÚKV) dostal v roku 1968 úlohu vyvinúť moderný výkonný motorový vozeň pre neelektrizované tratě. V roku 1974 boli vyrobené dva prototypy. Požiadavky obsahovali výkon 600 koní (442 kW) a dieselový agregát (na rozdiel od predchádzajúcich vozov) umiestnený pod podlahou vozidla z dôvodu úspory priestoru. Hrubej stavby oboch vozidiel boli dokončené už v roku 1970 avšak kvôli oneskorenému dodaniu a zmenám v použitej reguláciu výkonu boli oba prototypy označené radom M 474.0 (neskôr preznačené na M 475.0) dodané až v roku 1974.

Po skúškach oboch prototypov bolo odporučené do sériovej výroby zahrnúť tyristorovou reguláciu výkonu, unifikované pracovisko rušňovodiča automatickú reguláciu rýchlosti a zvýšenie výkonu motora na 500 kW oproti pôvodným 442 kW (neskôr znížené na 480 kW). Celkovo malo byť vyrobených 310 vozidiel tejto rady a ďalších 100 kusov odvodených vozidiel na údržbu trakčného vedenia. Sériová výroba týchto vozidiel však nebola nikdy započatá a to z dôvodu zmien v plánoch výroby priemyselných podnikov. Vzniknutá medzera vo vozovom parku ČSD bola zaplnená vozidlami rady M 152.0.


Letný čas v ČSSR
Každoročný letný čas bol v Československu zavedený v roku 1979.

1. apríla 1979 bol v Československu zavedený takzvaný letný čas. Posun hodín začínal spravidla posledný marcový víkend a končil posledný septembrový víkend. Od roku 1996 v Európskej únii platí, že letný čas končí posledný októbrový víkend. Prvýkrát v histórii bol letný čas zavedený za prvej svetovej vojny v roku 1916. A ako na zavedenie letného času po prvýkrát informoval český rozhlas? To sa dozviete z dobové zvukové ukážky z archívu Českého rozhlasu.


Malé dejiny práčiek v Československu
V článku si zaspomíname na nezabudnuteľné pračky, pre tých skôr narodených rozoberieme ich technické parametre, skúsenosti a mnoho ďalších vecí.

Pračky, vysávače, mixéry, chladničky, fény, mrazničky a ďalšie výrobky československého priemyslu boli neoddeliteľnou súčasťou modernej socialistickej domácnosti. Niektoré značky známe za socializmu sú dnes už dávno zabudnuté a niektoré zotrvali až dodnes. Rada z týchto spotrebičov bola pritom malým technickým zázrakom na ktoré si celé rodiny šetrili peniaze aj niekoľko mesiacov. V tomto článku si zaspomíname na nezabudnuteľné pračky, pre tých skôr narodených rozoberieme ich technické parametre, skúsenosti a mnoho ďalších vecí, možno pre niekoho užitočných informácií a pre iných možno len retro pohľad na časy už dávno minulé. Vírivé, ale aj automatické práčky Romo či automatické práčky Tatramat neodmysliteľne patrili ku koloritu socialistických domácností.


Základná deväťročná škola
V dobách socialistického Československa v sedemdesiatych rokov základným stavebným kameňom vo výchove mladej nastupujúcej generácie reálneho socializmu.

ZDŠ

alebo bez skratky povedané Základná deväťročná škola (spomienkami retrománie) bola v dobách socialistického Československa v sedemdesiatych rokov základným stavebným kameňom vo výchove mladej nastupujúcej generácie reálneho socializmu. Nie nebojte sa nejdem politikárčiť .  Skôr si chcem zaspomínať na tieto staré dobré časy, keď som bol aj ja v tej dobe školopovinný a vždy som sa tešil keď som postupoval z nižšieho ročníka do vyššieho. A prečo? Nuž si dobre ani nepamätám, ako mi ubehli prvé štyri ročníky, ale keď som už bol piatak, tak to som už bol niekto. A hovoril som si, že nech čím skôr budem deviatak. Lebo deviataci to boli páni. Aj ja som chcel byť pánom dospelákom. Z pioniera sa stať zväzákom. V tedy sa totiž dávali prihlášky do SZM. A všetci, ktorí dali prihlášky boli už dospeláci. Nie ako ostatné decká.  Bolo to krásne tešiť sa na dospelosť. Dnes by som dal neviem čo, aby som sa mohol znova do tej doby vrátiť. Stretnúť svojich spolužiakov, súdružky učiteľky, prejsť sa znova po chodbách školy, kde sme sa toľko navystrájali zbojstva. Aj uši som z toho mal riadne vyťahané. Nuž krásne to boli časy. Že? A čo sa takto v späť k nim vrátiť. A ako? Nuž prostredníctvom retrománie si môžete spoločne so mnou na tieto nádherné roky bezstarostného detstva vrelo zaspomínať!


Gustav Husák zapálený slovenský komunista
Kto vlastne bol Gustáv Husák? Kto by povedal, že po rokoch väznenia bude následne rehabilitovaný a dosiahne na najvyššiu politickú métu v Československu.

Gustáv Husák sa 29.5.1975 stal prezidentom Československej Socialistickej Republiky

Je to dávno. Ale keďže Československo nemalo až toľko prezidentov, rozhodol som sa jednému z nich venovať troška viac pozornosti. Nie z politických dôvodov, ale ten dôvod je skutočne prozaický. Ako dieťa, som sa s Gustávom Husákom stretával takmer na každom kroku - v novinách, v časopisoch, v televízii, v rozhlase, no hádam nebola oblasť, kde by ho nebolo možné takmer denne "stretnúť".

Strana 23 z 32
 

Vyhľadávanie

 

70. roky normalizácie

  • Robotron 1040
    Robotron 1040 V národnom podniku Elektrosvit v Nových Zámkoch dali do prevádzky na území SSR zatiaľ najväčší inštalovaný počítač systému JSEP krajin…
  • Škoda
    Škoda V januári 1975 podpísali v Rumunskej socialistickej republike kontrakt na dodávku dvoch kompenzátorových staníc pre rozvody Timisoara a Arad. N.…
  • Lokomotíva ČS200
    Lokomotíva ČS200 V závode EL vyrobili dve prototypové rýchlikové lokomotívy pre rýchlosť 200 km/h. Lokomotívy sú osem nápravové, zložené z dvoch dielov…
  • Začiatok sezóny s FOTO - KINO
    Začiatok sezóny s FOTO - KINO BOLO BY CHYBOU domnievať sa, že fotografická alebo filmárska sezóna je už preč.Sezóna pre fotoamatérov ani filmárov sa prakticky nekonči,…
  • Staviame plastikové modely
    Staviame plastikové modely STAVITELIA PLASTIKOVÝCH modelov — kitov u nás sú organizovaní v modelárskych kluboch Zväzarmu ako samostatná odbornosť. Modelári organizujú časté výstavy,…
  • Olympijský Míša pochádza z Brna
    Olympijský Míša pochádza z Brna AKÝ BY MAL byt maskot Olympijských hier 1980 v Moskve? — túto otázku položil svojho času sovietskym televíznym divákom známy…
Sklenka vína ti neuškodí, a plnou bečku nevypiješ.

Slovácké přísloví

Jiří Menzel

Tolerance není lhostejnost, ale moudrá víra, že i ten druhý může mít pravdu.

 

ONLINE

Práve tu je 910 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Nedal pán boh svini rohy, ani žene mužské nohy.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

 

Kolektivizácia

  • Pyšná princezna
    Pyšná princezna Nad nikoho sa nepovyšuj a pred nikým sa neponižuj Filmová múdrosť z rozprávky o pyšnej princeznej. Film bol nakrútený podľa…
 

Stagnácia

  • Kĺbový autobus ŠM
    Kĺbový autobus ŠM Kde bolo tam bolo, bola raz jeden autobus ... ... tak začína takmer každá rozprávka. Celkom sa však tento úvod…
 

Normalizácia

 

Socialismus

  • Buldoci a třešně
    Buldoci a třešně Jeden z prvých filmov s mafiánskou tématikou vzbudil v Československu veľký ohlas. Ba počul som, že pri natáčaní v Taliansku…
 

Privatizácia

  • Michal Kováč
    Michal Kováč Ing. Michal Kováč, CSc., prvý prezident Slovenskej republiky. Do tejto ústavnej funkcie bol zvolený dňa 15. februára 1993 Prezidentský mandát…
 

Globalizácia

  • Bohatý, bohatší a ešte bohatší
    Bohatý, bohatší a ešte bohatší V slovenskom parlamente 18.5.2005 poslanci Národnej rady rokovali o zákone o odškodnení ľudí, ktorí prišli o svoje vložené peniaze do…
 

Pripravované články

Akadémia vied NDR

Akadémia vied NDR

Akadémia vied NDR má 47 centrálnych ústavov a výskumných miest. V nich pracuje 16 000 vedcov, technikov a iných odborných síl.

Bude publikované:
streda, 30 júl 2025 08:00


Ušetrili milióny

Ušetrili milióny

V Chemlone Humenné v minulom roku podali 74 zlepšovacích návrhov v hodnote 2,5 milióna korún.

Bude publikované:
piatok, 01 august 2025 08:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2025. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.