
ČSSR 70. roky 20. storočia (179)
Škoda 720
Škoda 720 bolo vozidlo klasickej koncepcie na pomerne vysokej technologickej úrovni, ohlasy niektorých ľudí ho dokonca prirovnávali k vozidlám BMW tej doby.
Poznáte automobil Škoda 720?
Nie? Ani nemôžete. V dobách reálneho socializmu existoval, ako prototyp. Do sériovej výroby sa však nikdy nedostal. A prečo? Možno preto, že jeho technická úroveň v tej dobe by predčil autá sovietskych značiek. S vývojom Škody 720 sa začalo v roku 1967 a vývoj trval približne do roku 1971 kedy bol vývoj ukončený. Škoda 720 bolo vozidlo klasickej koncepcie na pomerne vysokej technologickej úrovni, ohlasy niektorých ľudí ho dokonca prirovnávali k vozidlám BMW tej doby. Išlo o ucelenú modelovú radu v ktorej boli zastúpené sedan, kombi, hatchback a pre priaznivcov športovej jazdy kupé. Na tvorbe karosérií sa podieľali českí dizajnéri Žáček a Brokeš, ale aj taliansky designer Giugiaro pre ktorého to bola prvá veľká objednávka v jeho živote. Vozidlo bolo v základnej verzii vybavené motormi s objemom 1250 a 1500 cm3 OHC.Motor bol od začiatku riešený ako skladačka, bol dostatočne veľký takže ľahko vznikli jeho modifikácie s objemom 1600, 1800 a 2000cm3.
Škoda 120L
Vozidlo bolo vyrábané v rokoch 1976 - 1988. Celkovo bolo vyrobených impozantných na československé pomery 1.070693 kusov.
Osobný automobil ŠKODA 120 bol priamym pokračovateľom vozidiel typovej rady ŠKODA 105. Vozidlo bolo vyrábané v rokoch 1976 - 1988. Celkovo bolo vyrobených impozantných na československé pomery 1.070693 kusov. Od roku 1983 boli vozidlá podrobené modernizácii (reflektory, zadné svetelné zostavy ...). Jednotlivé série vozidla ŠKODA 120 L, LS a GLS sa od seba líšili výkonom i vybavením vozidla, preto sa môžu líšiť i niektoré údaje. Cena vozidla ŠKODA 120 L bola v roku 1977 - 58.000,- Kčs. Úžitkovosť : osobný automobil - štvordverový - 5 miestny - typ karosérie sedan.
Škoda 110R Coupé
Športová škodovka 110 R Coupé sa začala vyrábať v sedemdesiatych rokoch dvadsiateho storočia a nevyrobilo sa ich veľa a do dnešných dní sa zachovalo možno niekoľko desiatok kusov.
Vo vtedajšom socialistickom Československu to bol dizajnérsky a technický zázrak.
Športová škodovka 110 R Coupé sa začala vyrábať v sedemdesiatych rokoch dvadsiateho storočia a nevyrobilo sa ich veľa a do dnešných dní sa zachovalo možno niekoľko desiatok kusov. Nám sa však podarilo nájsť unikátny kus v perfektnom a úplne pôvodnom stave. Toto auto vyzerá, akoby práve vyšlo z výrobnej linky. V závode Kvasiny ju začali vyrábať v roku 1970 a posledná séria vyšla z výrobnej linky v roku 1980. Za vyše desať rokov sa vyrobilo 56 702 kusov. Škodovkárske „kupécko“ bolo imidžovou záležitosťou, dvojdverové športové auto vyzeralo ako tie zo západu. Koženkové sedadlá, ostrekovač okien, výkonný motor s objemom 1,1 litra a výkonom 62 koní, auto mohlo ísť až 145 km/hod. Asi aj preto väčšina išla na vývoz do Holandska či Anglicka. Dostať sa k nemu v období reálneho socializmu nebolo vôbec ľahké. Veď auto stálo v tej dobe 78 000 korún, teda o 22 000 viac ako bežná Škoda 100.
Silvester na želanie
Pamätáte si na Silvester v roku 1977 s Vladimírom Menšíkom?
Sandokan
Taký dobrodružný seriál v tej dobe a na televíznych obrazovkách znamenalo malý zázrak, pretože sa na Sandokana netešili nie len deti.
Seriál Sandokan
si na sklonku sedemdesiatych rokov v bývalom Československu našiel veľkú skupinu fanúšikov. Taký dobrodružný seriál v tej dobe a na televíznych obrazovkách znamenalo malý zázrak, pretože sa na Sandokana netešili nie len deti, ale aj rodičia i prarodičia (teda hlavne tí, ktorí mali televízor. Lebo boli aj takí čo ho v tej dobe ešte nemali). Eufória made in Sandokan prešla až do takej polohy, že v tedy známy humoristický časopis Roháč zverejnil kreslenú paródiu Sandokan verzus Juraj Jánošík. Pamätáte si to? No nebolo to nádherné?
Mojim cieľom nie je popisovať vznik seriálu (mimochodom natočili ho v koprodukcii Taliani, Nemci a Francúzi v sedemdesiatomšiestom) a herecké obsadenie, ale pripomenúť si nostalgicky chvíle, keď ste možno aj vy ako ja sedeli už 10 minút pred začatím seriálu, aby som nebodaj nepremeškal ani sekundu a "čučal" som spolu s mojou mladšou sestrou do nášho čiernobieleho televízora značky Aurora a nedočkavo čakal kedy to konečne vypukne.
Rysavá jalovica
Adam Krt so svojou ženou Evou nažívajú v svornosti, nebyť škriepnych susedov Trnkovcov, s ktorými sa povadia pre kozu a hydinu.
Martin Kukučín
predbehol svoju dobu pretože mentalita Slovákov sa za tie roky skutočne nezmenila. Ani v dnešných časoch. Je skutočne až pozoruhodné, že tak málo nám Slovákom stačí, aby sme sa rozkmotrili. Niektorí majetkovo, poniektorí politicky, iní zas nábožensky a takto by sa dalo hádam pokračovať do nekonečna. A i večná téma - muž verzus jeho žena. Chlap zarába peniaze, žena ich míňa. No len v tomto príbehu je to na dnešné pomery, akosi naopak. Slovenský muž zväčša aj tak všetko preleje dolu hrdlom. A práve toto ma primälo, aby som si túto skutočnosť pripomenul malo retro ukážkou z rovnomenného filmu Rysavá jalovica. Adam Krt so svojou ženou Evou nažívajú v svornosti, nebyť škriepnych susedov Trnkovcov, s ktorými sa povadia pre kozu a hydinu. A tu začína filmový príbeh. Martin Kukučín, vlastným menom Matej Bencúr sa narodil v Jasenovej na Orave. Študoval v Revúcej a Martine na gymnáziu, neskôr na učiteľskom ústave v Kláštore pod Znievom. Sprvu pôsobil ako učiteľ, vyštudoval medicínu v Prahe a ako lekár pôsobil v Selciach na ostrove Brač. Medzi jeho najznámejšie diela patria: Dies Irae, Dom v stráni, Mať volá, pred skúškou, Do školy, Mladé letá.