
ČSSR 70. roky 20. storočia (189)
Spadla z oblakov
Film bol natočený v rokoch 1978–1980 na motívy knihy Spadla z nebe (1967).
Spadla z oblakov, alebo Majka z Gurunu
si hádam ešte všetci tí starší pamätajú. Pre osvieženie pamäti len pripomeniem, že film bol natočený v rokoch 1978–1980 na motívy knihy Spadla z nebe (1967) českého spisovateľa, novinára a scenáristu televíznych programov Václava Borovičku. A pre tých neskôr narodených, ktorý nepoznajú príbeh - v stručnosti načrtnem hlavný dej filmu. Film rozpráva o nezvyčajnom mimozemskom dievčati Majke z planéty Gurun, ktorá sa dostala na planétu Zem čuduj sa svete priamo na Slovensko do malého mestečka Čabovce, kde sa zoznámila s miestnymi deťmi, s ktorými prežíva vzrušujúce dobrodružstvá. Majka, ako sa patrí na mimozemšťanku, má nezvyčajné mimozemské schopnosti - vie lietať bez pomoci prístrojov, chodiť po strope, po vode, replikovať ľubovoľné predmety, meniť rýchlosť plynutia času a mnohé iné. Je prirodzené, že Majka s takýmito unikátnymi schopnosťami sa stane objektom záujmu istých záhadných tajných služieb. Popri tom všetkom Majka zostáva dieťaťom, ktoré nerozumie mnohým jednoduchým veciam. Ale vďaka svojim novým priateľom, Majka postupne odkrýva pre seba svet ľudí, s ich radosťami aj smútkami, priateľstvom a vzájomnou pomocou. Ozaj na tú dobu to bol vinikajúci detský seriál.
Socialistický školský systém
Za čias socializmu v rôznych úrovniach vzdelávania bolo i veľa negatívneho. Hlavne na vysokých školách kde prevládala občas masovosť a našli sa aj klobáskový inžinieri a lekári a deti rôznych komunistických prominentov.
Socialistický vzdelávací proces
mal predsa len niečo do seba. Ak si vezmeme akým spôsobom sa starala spoločnosť o svoju mladú generáciu, možno tomuto systému z dnešného pohľadu iba závidieť. Dnes je školstvo zväčša len predmetom biznisu, kde napríklad úroveň vysokých škôl je založená hádam len na kvantite, pretože viac študentov znamená viac peňazí pre život danej vzdelávacej inštitúcie. A vysokých škôl narástlo za posledné roky ako húb po daždi. Ak si porovnáme úroveň základných deväťročných škôl napríklad so školami podobného typu v kapitalistických krajinách tej doby, drvivá väčšina detí amerických škôl ani nevedela kde sa nachádza Československo. Ba i dnes si mýlia Slovensko so Slovinskom. Oproti tomu pionieri vedeli vymenovať všetky názvy hlavných miest štátov po celom svete. A viete prečo? Nuž učitelia aj takéto veci učili. A bolo dostatok kníh i učebných pomôcok. A dnes? Napríklad v zemepise sa učilo aj národné hospodárstvo. Decká vedeli, kde v akom regióne v ČSSR je aký priemysel. Kde sa čo vyrába, kde sa ťaží čierne a hnedé uhlie, kde je naša mincovňa a mnoho mnoho iných vecí. A koľko detí sa vedelo výborne orientovať v histórii. Neveríte? Skúste sa opýtať vašich detí nech vám povedia napríklad koľko trvala tridsať ročná vojna. Ak si vezmeme rozsah pri výchove stredných kádrov, teda stredoškolskej mládeže v časoch socializmu chcel hádam každý rodič umiestniť svoje dieťa na gymnázium a neskôr na vysokú školu, pretože bolo trendom stať sa takzvaných klobáskovým inžinierom, alebo doktorom. Ale bolo aj veľa takých čo premýšľali racionálnejšie a umiestnili svoje dieťa na odbornú strednú školu, alebo učňovku, pretože poznali to staré známe - remeslo má zlaté dno. A bolo naozaj zlaté. Ako napríklad u profesií akým boli automechanici, murári či vodoinštalatéri.
Socialistická architektúra
Podľa realizačných plánov mala mať Petržalka v priebehu 80. rokov približne 150 tisíc obyvateľov.
Napredovanie socialistickej spoločnosti je zákonité
"Nič ju nemôže zastaviť. Intenzívny budovateľský ruch, lepší a krajší život charakterizujú celé územie našej vlasti. Výsledky toho sú aj výsledky vo štvrtom obvode Bratislavy. Na bratislavskej západnej a juhozápadnej strane z bývalých predmestí okrajových obcí na močaristej pôde a málo úrodných stráňach vzniká najnovšia časť mesta, štvrtý obvod. Socialistická spoločnosť realizuje tie najveľkolepejšie plány ... " toľko na úvod z filmového dobového pohľadu na socialistické premeny mesta. Podľa realizačných plánov mala mať Petržalka v priebehu 80. rokov približne 150 tisíc obyvateľov. A aké boli megalománske plány rozvinutej socialistickej spoločnosti pri výstavbe najväčšieho sídliska v dejinách SSR? Pozrite si nasledovnú dobovú filmovú ukážku. Pamätníkom určite veľa napovie.
Slade
Slade je britská glam rocková skupina. V časoch svojej najväčšej slávy bola táto kapela vo Veľkej Británii jednou z komerčne najúspešnejších.
K skupine SLADE
som sa po prvý krát dostal na mojich štúdiách na gymnáziu (VG SNP) v Banskej Bystrici, keď náš spolužiak odniekaľ "tajne" prišiel ku kazete s nahrávkou albumu Till Deaf Do Us Part. Ako študáci tej doby sme o zahraničných skupinách skoro ani nechyrovali - teda okrem skupín socialistického bloku, ako boli napríklad Die Puhdys, Elektra, Amiga Blues Band, KARAT. Mať kazetu emgeton so zahraničnou skupinou na čierno bolo terno v tej dobe. Čo sa nenachádzalo oficiálne na pultoch Supraphonu, alebo Opusu bolo tabu.
Škoda 720
Škoda 720 bolo vozidlo klasickej koncepcie na pomerne vysokej technologickej úrovni, ohlasy niektorých ľudí ho dokonca prirovnávali k vozidlám BMW tej doby.
Poznáte automobil Škoda 720?
Nie? Ani nemôžete. V dobách reálneho socializmu existoval, ako prototyp. Do sériovej výroby sa však nikdy nedostal. A prečo? Možno preto, že jeho technická úroveň v tej dobe by predčil autá sovietskych značiek. S vývojom Škody 720 sa začalo v roku 1967 a vývoj trval približne do roku 1971 kedy bol vývoj ukončený. Škoda 720 bolo vozidlo klasickej koncepcie na pomerne vysokej technologickej úrovni, ohlasy niektorých ľudí ho dokonca prirovnávali k vozidlám BMW tej doby. Išlo o ucelenú modelovú radu v ktorej boli zastúpené sedan, kombi, hatchback a pre priaznivcov športovej jazdy kupé. Na tvorbe karosérií sa podieľali českí dizajnéri Žáček a Brokeš, ale aj taliansky designer Giugiaro pre ktorého to bola prvá veľká objednávka v jeho živote. Vozidlo bolo v základnej verzii vybavené motormi s objemom 1250 a 1500 cm3 OHC.Motor bol od začiatku riešený ako skladačka, bol dostatočne veľký takže ľahko vznikli jeho modifikácie s objemom 1600, 1800 a 2000cm3.
Škoda 120L
Vozidlo bolo vyrábané v rokoch 1976 - 1988. Celkovo bolo vyrobených impozantných na československé pomery 1.070693 kusov.
Osobný automobil ŠKODA 120 bol priamym pokračovateľom vozidiel typovej rady ŠKODA 105. Vozidlo bolo vyrábané v rokoch 1976 - 1988. Celkovo bolo vyrobených impozantných na československé pomery 1.070693 kusov. Od roku 1983 boli vozidlá podrobené modernizácii (reflektory, zadné svetelné zostavy ...). Jednotlivé série vozidla ŠKODA 120 L, LS a GLS sa od seba líšili výkonom i vybavením vozidla, preto sa môžu líšiť i niektoré údaje. Cena vozidla ŠKODA 120 L bola v roku 1977 - 58.000,- Kčs. Úžitkovosť : osobný automobil - štvordverový - 5 miestny - typ karosérie sedan.