štvrtok, 07 február 2013 12:32

Škoda 110R Coupé

Napísal(a)
Ohodnoťte tento článok
(1 hlas)
Škoda 110R Coupé Škoda 110R Coupé wikimedia.org

Vo vtedajšom socialistickom Československu to bol dizajnérsky a technický zázrak.

Športová škodovka 110 R Coupé sa začala vyrábať v sedemdesiatych rokoch dvadsiateho storočia a nevyrobilo sa ich veľa a do dnešných dní sa zachovalo možno niekoľko desiatok kusov. Nám sa však podarilo nájsť unikátny kus v perfektnom a úplne pôvodnom stave. Toto auto vyzerá, akoby práve vyšlo z výrobnej linky. V závode Kvasiny ju začali vyrábať v roku 1970 a posledná séria vyšla z výrobnej linky v roku 1980. Za vyše desať rokov sa vyrobilo 56 702 kusov. Škodovkárske „kupécko“ bolo imidžovou záležitosťou, dvojdverové športové auto vyzeralo ako tie zo západu. Koženkové sedadlá, ostrekovač okien, výkonný motor s objemom 1,1 litra a výkonom 62 koní, auto mohlo ísť až 145 km/hod. Asi aj preto väčšina išla na vývoz do Holandska či Anglicka. Dostať sa k nemu v období reálneho socializmu nebolo vôbec ľahké. Veď auto stálo v tej dobe 78 000 korún, teda o 22 000 viac ako bežná Škoda 100.

Keď vychádzame do garáže automobilového nadšenca Nora Kurčíka vo Veľkom Krtíši, ešte nevieme, čo nás čaká. Vraj má nejakú peknú starú škodovku. Ako však dáva z auta dolu ochrannú plachtu, idú sa nám oči vyočiť. Krásna červená športová škodovka ako zo starých filmov. A keď si ju ohmatávame, náš úžas rastie. Lak je absolútne bez akéhokoľvek kazu a je príjemný na dotyk. Noro začne obiehať okolo auta a vášnivo nás upozorňuje na pôvodné nálepky z predajne, výrobné štítky, originálne tesnenia: "Všetko je originál! Aj pneumatiky mám originál, ale tie som si odložil a jazdím na nových barumkách." vysvetľuje.

Škoda 110 RVýrobný štítok uvádza, že auto bolo vyrobené v roku 1980, má teda presne 30 rokov. Škoda 110 R Coupé sa predstavila na veľtrhu v Brne. Ako to, že Norova škodovka prežila v takomto nedotknutom stave? "Auto som kúpil v roku 2004 od jedného pána v Nových Zámkoch. Hneď ako som ho videl, ostal som v nemom úžase. Rád som za ňu zaplatil 70 000 korún (2 323,57 €)." spomína. "Pôvodný majiteľ robil desať rokov osobného šoféra bývalému komunistickému predsedovi vlády Petrovi Colotkovi. Ten vraj priamo telefonoval do značkovej predajne Škoda v Mladej Boleslavi a o týždeň mal jeho šofér auto v garáži. Tam strávilo väčšinu z 25 rokov, počas ktorých bolo u svojho prvého majiteľa – opatroval ho ako poklad, stále ho mal prikryté dekami. Povedal mi, že s ním jazdil iba málo, dvakrát s ním bol s manželkou v Tatrách.". Preto je na tachometri 30-ročného tátoša krásne číslo 38 381 najazdených kilometrov. A škodovka je v stave, akoby iba prednedávnom vyšla z výrobnej linky.

A akú má dnes hodnotu toto kupéčko? "Pred pár rokmi som si dal len tak inzerát, nech sa dozviem, ako by si ju fajnšmekri cenili. Bol tu pán priamo z vedenia škodovky v Mladej Boleslavi a núkal mi za ňu 220 000 korún (7 300 €). Ďalší záujemca, bohatý zberateľ áut z Opavy, mi núkal dokonca 300 000 korún (takmer 10 000 €). Ale ja ju nedám. To auto milujem - má krásny tvar, ktorý sa úplne vymyká všetkému, čo sa inak za socializmu u nás vyrábalo".

Škodu 110 R Coupé sme skúšali na kľukatých cestách v okolí Veľkého Krtíša. Interiér je priestranný, polohovateľné sedačky sú pohodlné a všetko vypĺňa retro vôňa koženky a plastu. Samozrejme, chod nie je tichý - prácu motora vnútri počuť ako pri všetkých starých škodovkách, ale ani náznak zápachu po benzíne či oleji. Ani z výfuku nejde tmavý dym. Na ceste auto sedí dobre, hoci jeho majiteľ s ním išiel opatrne. "Najlepší výkon má pri 80 kilometrovej rýchlosti, ale chodím menej. Prevetrám ho iba párkrát do roka, keď je pekne. A hlavne nejazdím s ním v zime, to by som mal karosériu už dávno prežratú od hrdze." vysvetľuje Noro.

 

Zdroj: autoskodaklub.sk

Dobové technické parametre vozidla:

  • Motor - řadový čtyřválec chlazený kapalinou o zdvihovém objemu 1 107 cm3 umístěný v zádi dává 52 koní při 4 650 ot/min. Je opatřen buď dvojitým karburátorem JIKOV nebo WEBER. S tímto motorem na palivo „super" oktanového čísla 96 dosahuje vůz rychlosti 145 km/h.
  • Převodovka je čtyřstupňová, plně synchronisovaná se suchou spojkou; řadicí páka je na podlaze.
  • Přední náprava s lichoběžníkovými rameny je odpružena šroubovými pružinami.
  • Zadní náprava s kyvnými poloosami a vlečenými rameny je rovněž odpružena šroubovými pružinami.
  • Brzdy jsou dvouokruhové, vpředu kotoučové, vzadu bubnové.
  • Kola disková se čtyřmi výřezy a ozdobným krytem mají radiál¬ní pneumatiky 155 SR 14.
  • Karosérie je samonosná, svařená s plošinovým rámem, dvou-dveřová se 2 + 2 sedadly a s typickým velkým oknem ve splývající zádi. Maska v zádi může být překryta ozdobnou mřížkou se šesti souměrnými okénky a čtyřmi vodorovnými otvory v každém.

 

Tento článok si prečítalo 5229 ľudí Naposledy zmenené štvrtok, 27 jún 2013 20:30
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Viac z tejto kategórie: « Silvester na želanie Škoda 120L »

Komentáre k tomuto článku

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený. UPOZORNENIE. Z dôvodu veľkého počtu nechcených reklamných oznámení v komentároch, všetky novo vložené komentáre podliehajú schváleniu našim administrátorom, ktorý ich následne zverejní. Sloboda slova tým nie je dotknutá. Nezverejňujú sa len tie komentáre, ktoré obsahujú reklamné oznamy, alebo komentáre, ktoré sú hanlivé, či urážajúce.

Vyhľadávanie

 

70. roky normalizácie

  • Československá diaľnica D1
    Československá diaľnica D1 Diaľnica D1 (tiež Brnenská diaľnica) je najstaršia a najdlhšia diaľnica na území Česka (a historicky prvá diaľnica Československa), ktorá mala…
  • Životospráva za socializmu
    Životospráva za socializmu Večná téma. I v súčasnosti. Dnes na nás takmer zo všetkých strán pôsobia rôzne médiá, reklamy o tom, ako sa…
  • Tatranské železnice a lanové dráhy
    Tatranské železnice a lanové dráhy Tatranské elektrické železnice tvoria jednokoľajné úzkorozchodné elektrifikované železničné trate Poprad Tatry – Starý Smokovec – Štrbské Pleso (29,110 km) a…
  • Náradie stavbárov v roku 1973
    Náradie stavbárov v roku 1973 Dláto a kladivo bolo v rokoch socializmu pravdepodobne jedným z načastejšie používaných náradí v stavebníctve. Ak myslím dláto a kladivo,…
  • Neľahké nákupy, alebo svet bez konzumu
    Neľahké nákupy, alebo svet bez konzumu Možno, málo kto z vás v súčasnosti pozná pocit, ísť do obchodu a nekúpiť si v podstate nič, pretože výber,…
  • Legendárne československé autobusy
    Legendárne československé autobusy Vydajte sa s nami na malú restro cestu za autobusmi z Československa. Už pred druhou svetovou vojnou boli automobilové továrne,…
Sklenka vína ti neuškodí, a plnou bečku nevypiješ.

Slovácké přísloví

Jiří Menzel

Tolerance není lhostejnost, ale moudrá víra, že i ten druhý může mít pravdu.

 

ON LINE

Práve tu je 160 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Nedal pán boh svini rohy, ani žene mužské nohy.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

 

Kolektivizácia

  • Dovolená s Andělem
    Dovolená s Andělem Kto žeby nevidel túto filmovú klasiku o trávení dovoleniek v päťdesiatych a šesťdesiatych rokoch minulého storočia. Dnes už v novom…
 

Stagnácia

 

Normalizácia

  • Pipi dlhá pančucha
    Pipi dlhá pančucha Nie je ňou nik iný ako Švédka Inger Nilsson Jej meno mnohým a zvlásť tým mladším veľa hovorí, ale keď…
 

Socialismus

  • Nevera po slovensky
    Nevera po slovensky Nevera po slovensky je si myslím hádam najlepším filmom Juraja Jakubiska Príbeh sa odohráva medzi partiou lesných robotníkov a večnej…
 

Privatizácia

  • Železná opona
    Železná opona Železná opona, termín ktorý vyjadroval imaginárnu hranicu rozdelenia Európu na dva politické póly. Na socialistický a kapitalistický. Išlo o hermeticky…
 

Globalizácia

  • Bohatý, bohatší a ešte bohatší
    Bohatý, bohatší a ešte bohatší V slovenskom parlamente 18.5.2005 poslanci Národnej rady rokovali o zákone o odškodnení ľudí, ktorí prišli o svoje vložené peniaze do…
 

Pripravované články

Rada vzájomnej hospodárskej pomoci

RVHP vznikla za účelom koordinácie hospodárskeho vývoja členských krajín na princípoch centrálne plánovanej ekonomiky.

Bude publikované:
18.12.2018 16:12


Čo deťom pod stromček? Alebo Vianoce z dôb dávno minulých.

V 30. rokoch 20. storočia, deti z majetnejších rodín dostávali pod stromček hračky zvyčajne z plechu. Niektoré z nich boli dokonca aj naťahovacie.

Bude publikované:
25.12.2018 15:12


Mlieko a mliečne výrobky za socializmu

Mlieko bolo najskôr vozené do obchodov v mliekarenských konviciach, odkiaľ bolo spotrebiteľom rozlievanié do prinesených nádob (konvičky).

Bude publikované:
26.12.2018 08:12


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2018. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk