štvrtok, 07 február 2013 12:32

Škoda 110R Coupé

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(1 Hlasovať)
Škoda 110R Coupé Škoda 110R Coupé wikimedia.org

Vo vtedajšom socialistickom Československu to bol dizajnérsky a technický zázrak.

Športová škodovka 110 R Coupé sa začala vyrábať v sedemdesiatych rokoch dvadsiateho storočia a nevyrobilo sa ich veľa a do dnešných dní sa zachovalo možno niekoľko desiatok kusov. Nám sa však podarilo nájsť unikátny kus v perfektnom a úplne pôvodnom stave. Toto auto vyzerá, akoby práve vyšlo z výrobnej linky. V závode Kvasiny ju začali vyrábať v roku 1970 a posledná séria vyšla z výrobnej linky v roku 1980. Za vyše desať rokov sa vyrobilo 56 702 kusov. Škodovkárske „kupécko“ bolo imidžovou záležitosťou, dvojdverové športové auto vyzeralo ako tie zo západu. Koženkové sedadlá, ostrekovač okien, výkonný motor s objemom 1,1 litra a výkonom 62 koní, auto mohlo ísť až 145 km/hod. Asi aj preto väčšina išla na vývoz do Holandska či Anglicka. Dostať sa k nemu v období reálneho socializmu nebolo vôbec ľahké. Veď auto stálo v tej dobe 78 000 korún, teda o 22 000 viac ako bežná Škoda 100.

Keď vychádzame do garáže automobilového nadšenca Nora Kurčíka vo Veľkom Krtíši, ešte nevieme, čo nás čaká. Vraj má nejakú peknú starú škodovku. Ako však dáva z auta dolu ochrannú plachtu, idú sa nám oči vyočiť. Krásna červená športová škodovka ako zo starých filmov. A keď si ju ohmatávame, náš úžas rastie. Lak je absolútne bez akéhokoľvek kazu a je príjemný na dotyk. Noro začne obiehať okolo auta a vášnivo nás upozorňuje na pôvodné nálepky z predajne, výrobné štítky, originálne tesnenia: "Všetko je originál! Aj pneumatiky mám originál, ale tie som si odložil a jazdím na nových barumkách." vysvetľuje.

Škoda 110 RVýrobný štítok uvádza, že auto bolo vyrobené v roku 1980, má teda presne 30 rokov. Škoda 110 R Coupé sa predstavila na veľtrhu v Brne. Ako to, že Norova škodovka prežila v takomto nedotknutom stave? "Auto som kúpil v roku 2004 od jedného pána v Nových Zámkoch. Hneď ako som ho videl, ostal som v nemom úžase. Rád som za ňu zaplatil 70 000 korún (2 323,57 €)." spomína. "Pôvodný majiteľ robil desať rokov osobného šoféra bývalému komunistickému predsedovi vlády Petrovi Colotkovi. Ten vraj priamo telefonoval do značkovej predajne Škoda v Mladej Boleslavi a o týždeň mal jeho šofér auto v garáži. Tam strávilo väčšinu z 25 rokov, počas ktorých bolo u svojho prvého majiteľa – opatroval ho ako poklad, stále ho mal prikryté dekami. Povedal mi, že s ním jazdil iba málo, dvakrát s ním bol s manželkou v Tatrách.". Preto je na tachometri 30-ročného tátoša krásne číslo 38 381 najazdených kilometrov. A škodovka je v stave, akoby iba prednedávnom vyšla z výrobnej linky.

A akú má dnes hodnotu toto kupéčko? "Pred pár rokmi som si dal len tak inzerát, nech sa dozviem, ako by si ju fajnšmekri cenili. Bol tu pán priamo z vedenia škodovky v Mladej Boleslavi a núkal mi za ňu 220 000 korún (7 300 €). Ďalší záujemca, bohatý zberateľ áut z Opavy, mi núkal dokonca 300 000 korún (takmer 10 000 €). Ale ja ju nedám. To auto milujem - má krásny tvar, ktorý sa úplne vymyká všetkému, čo sa inak za socializmu u nás vyrábalo".

Škodu 110 R Coupé sme skúšali na kľukatých cestách v okolí Veľkého Krtíša. Interiér je priestranný, polohovateľné sedačky sú pohodlné a všetko vypĺňa retro vôňa koženky a plastu. Samozrejme, chod nie je tichý - prácu motora vnútri počuť ako pri všetkých starých škodovkách, ale ani náznak zápachu po benzíne či oleji. Ani z výfuku nejde tmavý dym. Na ceste auto sedí dobre, hoci jeho majiteľ s ním išiel opatrne. "Najlepší výkon má pri 80 kilometrovej rýchlosti, ale chodím menej. Prevetrám ho iba párkrát do roka, keď je pekne. A hlavne nejazdím s ním v zime, to by som mal karosériu už dávno prežratú od hrdze." vysvetľuje Noro.

 

Zdroj: autoskodaklub.sk

Dobové technické parametre vozidla:

  • Motor - řadový čtyřválec chlazený kapalinou o zdvihovém objemu 1 107 cm3 umístěný v zádi dává 52 koní při 4 650 ot/min. Je opatřen buď dvojitým karburátorem JIKOV nebo WEBER. S tímto motorem na palivo „super" oktanového čísla 96 dosahuje vůz rychlosti 145 km/h.
  • Převodovka je čtyřstupňová, plně synchronisovaná se suchou spojkou; řadicí páka je na podlaze.
  • Přední náprava s lichoběžníkovými rameny je odpružena šroubovými pružinami.
  • Zadní náprava s kyvnými poloosami a vlečenými rameny je rovněž odpružena šroubovými pružinami.
  • Brzdy jsou dvouokruhové, vpředu kotoučové, vzadu bubnové.
  • Kola disková se čtyřmi výřezy a ozdobným krytem mají radiál¬ní pneumatiky 155 SR 14.
  • Karosérie je samonosná, svařená s plošinovým rámem, dvou-dveřová se 2 + 2 sedadly a s typickým velkým oknem ve splývající zádi. Maska v zádi může být překryta ozdobnou mřížkou se šesti souměrnými okénky a čtyřmi vodorovnými otvory v každém.

 

Zobrazené 6656 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Viac z tejto kategórie: « Silvester na želanie Škoda 120L »

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

70. roky normalizácie

  • Zorkij 4 a Sokol automat a Horizont, moderné fotoaparáty
    Zorkij 4 a Sokol automat a Horizont, moderné fotoaparáty Máte radi albumy so starými i novšími fotografiami? S napätím obraciate stránky v časopisoch a zaostrujete svoj zrak ak sa…
  • Fluorizácia
    Fluorizácia Vážnym problémom zdravého vývinu ľudského organizmu nie je iba liečba vrodených a získaných ochorení, ale predovšetkým spôsob a metodika preventívnej…
  • Prvý "stotisíckár"
    Prvý "stotisíckár" Výzva Ing. Jaromira Maršálka zo Závodu SNP v Žiari nad Hronom, ušetriť ročne nášmu národnému hospodárstvu stotisíc korún, je dnes…
  • Lodní majstri na chodbách Krajského domu pionierov v Banskej Bystrici
    Lodní majstri na chodbách Krajského domu pionierov v Banskej Bystrici Na chodbách Krajského domu pionierov a mládeže v Banskej Bystrici som si pozeral malý skanzen lietadiel, lodi, autíčiek a výšiviek.…
  • Podťe na kávu
    Podťe na kávu Kaviareň UFO na bratislavskom moste SNP Pravdaže, zatiaľ' môžeme isť na kávu do kaviarne na pylóne nového bratislavského Mosta SNP…
  • Ako sa robí krištáľ
    Ako sa robí krištáľ Na návšteve vo Valaskej Belej. Jeden z najznámejších našich vývozných tovarov je nesporne krištáľové sklo. K podstatnému menu „krištáľ nás…
Sklenka vína ti neuškodí, a plnou bečku nevypiješ.

Slovácké přísloví

Jiří Menzel

Tolerance není lhostejnost, ale moudrá víra, že i ten druhý může mít pravdu.

 

ONLINE

Práve tu je 616 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Ak chcete podporiť finančným darom rozvoj RETROMANIA.SK

PAY BY SQUARE: 1 €

Donate retromania

ALEBO: ĽUBOVOĽNÁ SUMA


EUR

Nedal pán boh svini rohy, ani žene mužské nohy.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

 

Kolektivizácia

  • Jawa Stadion S11
    Jawa Stadion S11 Jawa moped - spoľahlivý, pohodlný, ľahko ovládateľný a vhodný dopravný prostriedok do práce na rekreáciu a za športom pre jednu…
 

Stagnácia

 

Normalizácia

  • Pracovisko medzi mrakmi
    Pracovisko medzi mrakmi MNOHÍ Z NÁVŠTEVNÍKOV Vysokých Tatier poznajú Lomnický štít ako zaujímavý turistický cieľ, kam sa môžu pohodlne vyviezť lanovkou alebo podniknú…
 

Socialismus

  • Sladké starosti
    Sladké starosti Slovenský Biskvit Debouche alebo inak povedané nápoj pre bohov, tak tak nejako by sa dala nazvať úroveň nášho pohostinstva v…
 

Privatizácia

  • Čiernohronská železnica
    Čiernohronská železnica Čiernohronská železnica je úzkokoľajná lesná železnica s rozchodom 760 mm. Železnica sa tiahne na trase Chvatimech – Hronec – Čierny…
 

Globalizácia

  • Arcibiskup Róber Bezák
    Arcibiskup Róber Bezák ThLic. Róbert Bezák, duchovný vodca, symbol nádeje a oázy duchovného pokoja, arcibiskup bez úradu, zosadený bez verejne známeho dôvodu, sa…
 

Pripravované články

V tejto chvíli redakcia nepripravuje žiadne nové články pre zverejnenie.
Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2021. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.