štvrtok, 07 február 2013 13:03

Vladimír Remek

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(1 Hlasovať)
Vladimír Remek Vladimír Remek Tibor Anovčin a Soňa Čerteková Topoľčany 1978

Prvý československý kozmonaut

Len pár zasvätených v tedajšom socialistickom Československu vedelo to čo sa na kozmodrome Bajkonur 2. marca 1978 chystá. Krátko pred pol siedmou večer však televízia zrazu prerušila svoj program a nič netušiaci diváci uvideli na obrazovkách zábery štartujúcej rakety. Podľa sovietskych zvyklostí muselo byť všetko a teda aj let prvého československého kozmonauta pred ľuďmi do poslednej chvíle utajené. O niekoľko hodín však meno Vladimíra Remeka poznala celá republika. Po jeho návrate sa rozpútala nevídaná propagandistická mašinéria porovnateľná so slávou Jurija Gagarina. A veď prečo nie. Bol to náš prvý československý kozmonaut. Pamätáte si na to?

Vladimír Remek sa narodil 26. septembra 1948 v Českých Budějoviciach. Vyštudoval strednú školu v Čáslavi, od roku 1966 študoval vo Vyššom leteckom učilišti v Košiciach. Tu lietal na cvičných lietadlách L-29 Delfín. Po ukončení štúdia v roku 1970 nastúpil k leteckému útvaru v Českých Budějoviciach.V roku 1972 začal študovať na Vojenskej leteckej akadémii Jurija Alexejeviča Gagarina v Moskve. Následne sa v 1976 vrátil k leteckému útvaru do Českých Budějovíc.

V roku 1976 sa zúčastnil výberu kandidátov pre kozmický let a od decembra tohto roku sa začal pripravovať vo Hviezdnom mestečku pri Moskve na kozmický let. Výcviku sa tiež zúčastnil ďalší český kandidát Oldřich Pelčák. K letu kozmickej lode Sojuz 28 bol nakoniec vybraný Vladimír Remek, v tej dobe kapitán ČSĽA. Veliteľom lode bol sovietsky kozmonaut plukovník Alexej Gubarev. Išlo o prvú medzinárodnú posádku v programe Interkozmos. Let sa uskutočnil od 2. 3 - 10. 3. 1978. Posádka pracovala na palube orbitálneho komplexu Saľut 6 spolu s jeho základnou posádkou, ktorú tvorili Jurij Romaněnko a Georgij Grečko. Celková dĺžka letu bola 190 hodín a 18 minút. Vladimír Remek sa tak stal prvým československým kozmonautom, ale aj prvým kozmonautom s iným občianstvom než ZSSR a USA.

V rokoch 1978 - 1985 pracoval Vladimír Remek ako vedúci pracovník vo výskumnom vojenskom pracovisku v Prahe-Kbelích. V roku 1985 absolvoval Vojenskú školu Generálneho štábu ZSSR v Moskve.Ako vojenský pilot ČSLA bol zamestnaný do roku 1990, v rokoch 1990 - 1995 bol riaditeľom vo Vojenskom múzeu letectva a kozmonautiky v Prahe-Kbelích. V júni 1995 odišiel z armády. Po odchode do zálohy v hodnosti plukovníka sa stal obchodným zástupcom ČZ Strakonice v Moskve. Do roku 2004 bol vedúcim obchodno-ekonomického úseku Veľvyslanectva SR v Moskve.

V roku 2004 bol Vladimír Remek zvolený za poslanca Európskeho parlamentu, kde zasadá vo výboroch pre priemysel, výskum a energetiku (ako člen), pre dopravu a cestovný ruch (ako náhradník), je členom delegácie pre parlamentnú spoluprácu EÚ - Rusko a delegácie pre vzťahy s Juhoafrickou republikou (ako náhradník). Chce sa venovať najmä oblasti energií ako zásadnému faktora ďalšieho rozvoja v Európe s ohľadom na budúcnosť jadrovej energetiky i všetkých druhov alternatívnych energií, vede a výskume s prioritami kozmických programov a nových technológií vrátane otázok dopravy a tiež otázkam spolupráce EÚ a Ruska, ktoré sa často prelínajú s vyššie uvedeným zameraním.

Zobrazené 2188 krát Naposledy zmenené piatok, 17 október 2014 09:36
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Viac z tejto kategórie: « Zbojník Jurko Vysoké Tatry »

Napíšte komentár

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

 

Vyhľadávanie

 

70. roky normalizácie

Sklenka vína ti neuškodí, a plnou bečku nevypiješ.

Slovácké přísloví

Jiří Menzel

Tolerance není lhostejnost, ale moudrá víra, že i ten druhý může mít pravdu.

 

ONLINE

Práve tu je 49 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Nedal pán boh svini rohy, ani žene mužské nohy.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

  • Jozef Tiso
    Jozef Tiso Fakty a mýty o Jozefovi Tisovi Volajú po jeho historicky a ľudsky spravodlivom zhodnotení. Je však príznačné, že novodobí historici…
 

Kolektivizácia

  • Jawa Stadion S11
    Jawa Stadion S11 Jawa moped - spoľahlivý, pohodlný, ľahko ovládateľný a vhodný dopravný prostriedok do práce na rekreáciu a za športom pre jednu…
 

Stagnácia

 

Normalizácia

  • Považská Bystrica
    Považská Bystrica Nové moderné mesto Považský Bystrica na začiatku 70. rokov 20. storočia Nové a moderné mesto na Považí - takto sa…
 

Socialismus

  • Maturita
    Maturita Pamätáte sa ešte na obdobie maturít? Keď sme s malou dušičkou stáli u maturitnej komisie v očakávaní čo s nami…
 

Privatizácia

  • Čiernohronská železnica
    Čiernohronská železnica Čiernohronská železnica je úzkokoľajná lesná železnica s rozchodom 760 mm. Železnica sa tiahne na trase Chvatimech – Hronec – Čierny…
 

Globalizácia

 

Pripravované články

V tejto chvíli redakcie nepripravuje žiadne nové články pre zverejnenie
Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2019. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.