ČSR 60. roky 20. storočia

ČSR 60. roky 20. storočia (54)


Retro škodovky Škoda Felícia a Škoda Spartak
Škode 440 nikto nepovedal inak, než ako Škoda Spartak. Škoda Felícia sa vyrábala v závode Kvasiny.

Retro - Škoda Felícia a Škoda Spartak

boli autá na ktorých jazdilo veľa motoristov v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch 20. storočia. Asi najobľúbenejšou bola známa Škoda Felícia, ktorá bola vyrábaná i vo vyhotovení kabriolet. Aj keď nešlo o masasovo nakupovaný automobil (pretože takýto automobil nebol vôbec lacnou záležitosťou) našiel si svoje miesto v srdciach socialistického motoristu. Ono zaobstarať si auto pre obyčajnú robotnícku rodinu nebolo vôbec jednoduché. Síce všetkého bolo za socializmu dostatok, len tých peňazí nie a automobil sa pokladal, za prepychový tovar, takže ho v podstate vlastnilo ako sa zvykne hovoriť "horných desať tisíc". Škoda Felicia bol model vyrábaný automobilkou Automobilové Závody Mladá Boleslav n.p v rokoch 1959-1964. Vznikol na platforme vozidla Škoda 440 Spartak.


Retro pohľad na mesto Zvolen
Zvolen je okresným sídlom so spoločenským centrom regiónu.

Zvolen patrí medzi najstaršie mestá na Slovensku

Je okresným sídlom so spoločenským centrom regiónu, centrom vzdelania, vedy s komplexnou sieťou škôl a širokou sieťou vedecko výskumných pracovísk. Za čias socializmu bol Zvolen v povedomí zväčša prítomnosťou sovietskych vojsk, ktoré mali svoju posádku a výcvikový priestor na území vojenského obvodu Lesť. Zvolen je dnes moderným priemyselným mestom, ale ako vyzeral v polovici 60. rokov 20. storočia si môžete pozrieť v nasledovnej filmovej ukážke.


Prvá striptízová tanečnica v Československu
Šesťdesiate roky boli určite výnimočné a to nie len z pohľadu okupácie Československa, ale čuduj sa svete v čase pred príchodom normalizácie

Prvá striptízová tanečnica v Československu

Šesťdesiate roky boli určite výnimočné a to nie len z pohľadu okupácie Československa, ale čuduj sa svete v čase pred príchodom normalizácie vtedajšej socialistickej spoločnosti sa po prvý krát v Prahe na verejnosti objavila prvá striptízová tanečnica. Jej meno sa mi nepodarilo zistiť, ale to v podstate nie ani tak dôležité, ako skutočnosť s ktorou sa striptérka vyspovedala zo svojich striptízových aktivít do spravodajskej kamery "Týždeň vo filme".


O Pražskej jari v roku 1968
Pražská jar - Politika 60. roky O Pražskej jari v roku 1968 som vždy počul iba z rozprávania.

O Pražskej jari v roku 1968 som vždy počul iba z rozprávania

Napriek tomu boli asi nielen pre mňa počas dospievania prelomové roky 1968-69 magickými. Bol to prísľub slobody a nádeje, že má zmysel brať život vážne, pokúšať sa hľadať a žiť pravdu a slobodu. Bol to pre mňa priamo nezažitý svet, sprostredkovaný iba spomienkami, starými novinami a občasnými správami Slobodnej Európy, ale aj tak bol mojím skutočným svetom, ktorý má živil svojou odvahou. Možno iba náhodou som sa stal súčasťou spoločnej pamäte na obdobie, keď ľudia prebudili v sebe nádej a vieru, že môžu a sú schopní byť spoluautormi svojich osobných aj národných dejín. Keď pocítili, čo je to nadšenie zo slobody.


Potkali se u Kolína
Ak sa mám priznať tak z môjho pohľadu nádherné spomienky na moje detstvo.

Břetislav Pojar - séria grotesiek s dvoma "vypečenými" medveďmi - Potkali se u Kolína

Narodený 07.10.1923, Bábkár, animátor a režisér krátkych a hraných filmov.

Najväčší popularitu na domácej pôde zožala jeho séria grotesiek s dvoma "vypečenými" medveďmi, začatá filmom Potkali se u Kolína. Malých i veľkých divákov si toto poňatie filmového humoru veľmi rýchlo získalo. Vtipné texty v podaní Rudolfa Deyla mladšieho, neskôr Františka Filipovského vás určite nenechajú v spomienkach na tie časy chladnými.
Hlavní hrdinovia sú plyšové hračky, konkrétne dva medvede. Ten väčší a múdrejší si hovorí Veľký Medveď, a ten menší a roztomilejší sa volá Malý Medveď. Vystupujú tu aj iné postavičky a všetky majú tú schopnosť, že sa dokážu premeniť od auta cez semafor až po loptu alebo "houkací Kačenku". Koho že naši dvaja plyšové medvede na ceste stretli? Ak sa mám priznať tak z môjho pohľadu nádherné spomienky na moje detstvo.


Most SNP v Bratislave
Je to jediný most v Bratislave, ktorý nemá žiadny pilier v prúde rieky Dunaj, čím je to bratislavský most s najväčším hlavným rozpätím a tým vo všeobecnosti klasifikovaný ako najväčší v Bratislave.

Nový most cez Dunaj postavený v rokoch 1967-1972

známy, ako most Slovenského národného povstania (SNP), získal označenie najcharakteristickejšia stavba mesta. Autori projektu J. Lacko a A. Tesár ho riešili ako zavesený oceľový most na jednom pylóne. Na vrchole pylónu sa vo výške 80 m nachádza reštaurácia, ktorá je v jednom ramene pylónu spojená so samotným mostom šikmým rýchlovýťahom a v druhom ramene sa nachádza núdzové schodište so 430 schodmi. Most je 431,8 m dlhý a 21 m široký. Celková váha oceľovej konštrukcie vrátane pylónu je 7537 ton. Je to jediný most v Bratislave, ktorý nemá žiadny pilier v prúde rieky Dunaj, čím je to bratislavský most s najväčším hlavným rozpätím a tým vo všeobecnosti klasifikovaný ako najväčší v Bratislave. V roku 2001 bol vyhlásený za stavbu storočia na Slovensku v kategórii mostné stavby. Most patrí do asociácie World Federation of Great Towers, pričom je to 28. a najnižšia stavba tejto asociácie a súčasne jediná stavba tejto asociácie, ktorá slúži ako pylón mosta.

Strana 6 z 9
 

Vyhľadávanie

 

60. roky stagnácie

Přátelství se Sovětským svazem je nesmysl právě tak, jako nemůže existovat přátelství otroka a otrokáře.

ČSSR Pražské jaro 1968

Chceš-li ztratit přítele, puč mu peníze.

České přísloví

Jan Werich

Jiří Suchý

 

ONLINE

Práve tu je 244 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Prázdná hlava nebolí.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

  • O milionáři, který ukradl slunce
    O milionáři, který ukradl slunce Animovaný krátkometrážnych film z roku 1948 v dĺžke 10 min. Réžia: Zdeněk Miler. Príbeh bez slov, podľa námetu Jiřího Wolkera,…
 

Kolektivizácia

  • Figaro Bratislava
    Figaro Bratislava V roku 1958 vznikol národný podnik Figaro Všetkým deckám v tej dobe známy, ako sladký raj Československých cukroviniek. Veď kto…
 

Stagnácia

  • Kúpele Korytnica - sláva a pád
    Kúpele Korytnica - sláva a pád Korytnica kúpele sa nachádzali na úpätí horského masívu Nízkych Tatier - pod severnými svahmi Prašivej prístupná z hlavnej štátnej cesty…
 

Normalizácia

  • Cigáni idú do neba
    Cigáni idú do neba Cigáni idú do neba vo filmovom príbehu sa predstavuje tragický príbeh zradenej lásky a túžby po voľnosti a slobode, nakrútený…
 

Socialismus

 

Privatizácia

  • Rozkopávková vojna
    Rozkopávková vojna Rozkopávka vojna je špecifický československý variant zákopovej vojny. A predsa nikdy nestrácame nádej. Keď sa zjavia chlapi so zbíjačkou, lopatou,…
 

Globalizácia

 

Pripravované články

Zima plná života

Zima plná života

Vedeli ste, že zvieratá v zime ozaj netrpia zimou, ak sú dostatočné nakŕmené? A vedeli ste, že teplota tela zvierat v zime sa v ich rôznych častiach tela líši?

Bude publikované:
štvrtok, 12 december 2024 10:00


Probe 1

Probe 1

Čo to je, Probe 1? To sa dočítate z tohoto dobového článku z roku 1980. Pre nedočkavých len prezradím,, že ide o prototip osobného auta.

Bude publikované:
utorok, 17 december 2024 08:00


Olympiáda moskovského metra

Olympiáda moskovského metra

Moskovské metro patrí medzi klenot tohoto druhu. Ako sa budovalo a ako sa pripravovalo na Olympijské hry v roku 1980 sa dozviete z tohoto dobového článku.

Bude publikované:
piatok, 20 december 2024 08:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2024. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.