piatok, 31 marec 2017 10:04

Ružomberok - Korytnica. Úzkorozchodná železničná trať.

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(2 hlasov)
Korytnica, železničná zastávka Korytnica, železničná zastávka Facebook

V súčasnosti zrušená úzkorozchodná trať Ružomberok - Korytnica o rozchode 760 mm mala pôvodne spájať železnicou mesto Ružomberok a Banskú Bystricu. Oproti pôvodnému plánu bola trať postavená len v dĺžke 23,564 km z Ružomberka v smere Ružomberok - Biely Potok, Podsuchá, Liptovská Osada pozdĺž vodného toku Revúca cez Korytnickú dolinu až do kúpeľného mestečka Korytnica. Pravidelný železničný spoj v uvedenom smere sa započal od 5.6.1908. Železnica zabezpečovala okrem osobnej i nákladnú prepravu. Nákladná preprava bola predurčená k zvozu dreva z lesov na pílu v Ružomberku a reziva do ružomberských papierní. Osobná doprava zabezpečovala predovšetkým prepravu obyvateľov do práce a v sezóne pacientov do vtedajších Korytnických kúpeľov. Pravidelnými hosťami Korytnice boli i významní ľudia Uhorska a vysokí predstavitelia monarchie tej doby. Korytnicu navštívil aj cisár František Jozef.

Stavbu úzkokoľajnej trate zrealizovala firma Mandel a Révész z Budapešti. Výstavba v členitom a miestami úzkom teréne si vyžiadala 300 stavieb (prevádzkové budovy a 75 m dlhý most cez rieku Váh do železničnej stanice Ružomberok s remízami pre rušne v Ružomberku a v Liptovskej Osade). Ako prvá pre túto železnicu dodala 3 lokomotívy budapeštianska fabrika MÁVAG. Išlo o  lokomotívy typu 51. V neskorších rokoch prišli lokomotívy triedy kkStB - rady U, ktoré boli na tejto trati používané až do roku 1959. Od 50. rokov jazdili na trati dieselové lokomotívy radu T47.0. Pre osobnú dopravu sa v období socialistického Československa používali osobné vagóny ČKD Tatra, typ Balm / u. Pôvodná parná lokomotíva U37 006 je dodnes vystavená ako spomienka na túto ružomberskú regionálnu železničnú epochu a je umiestnená na podstavci v parku pred železničnou stanicou v Ružomberku.

Stanice a (nakladacie) zastávky na trati:

  • stanica Ružomberok km: 0,000
  • stanica Ružomberok Celulózka (papiereň) km: 2,266
  • zastávka Ružomberok- Biely Potok km: 5,427
  • nákladná zastávka Biely Potok - Trlenská dolina km: 6,652
  • stanica Ružomberok - Jazierce km: 7,976
  • nákladná zastávka Ružomberok - Podsuchá km: 11,420
  • stanica Liptovská Osada (Osadianská píla) km: 15,279v
  • zastávka Liptovská Osada obec km: 16,436
  • nákladná zastávka Liptovská Osada - Patočiny km: 20,549
  • stanica Korytnica kúpele km: 23,467

Posledná vlaková súprava prešla po trati 28.9.1974. Socialistická Slovenská Republika v súčinnosti s ČSD následne celú trať vrátane zvršku zlikvidovala a presmerovala výkon osobnej a nákladnej dopravy zo železnice na cestný automobilový ťah Ružomberok - Korytnica - Banská Bystrica tak, ako ako tento cestný ťah poznáme dnes (cesta bola v rokoch 1946 až 1950 klasifikovaná ako cesta II. triedy, v roku 1950 bola preklasifikovaná na cestu I. triedy a medzi rokmi 1958 až 1962 bola cesta rozšírená a vyasfaltovaná, pričom došlo k zmene i trasovania medzi obcami Motyčky a Liptovská Osada). Zrušenie trate v roku 1974 prinieslo rozčarovanie miestneho obyvateľstva, ktorí nechápali politické rozhodnutie komunistickej strany trať strhnúť a tak zničiť historickú regionálnu železnicu, ktorá tak dobre tomuto regiónu slúžila. Po roku 1989 je historicky evidovaných niekoľko pokusov zo strany mesta Ružomberok a jej nadšencov trať obnoviť. A keďže kde nie sú peniaze, nie je cesta - s najväčšou pravdepodobnosťou sa tento historický traťový unikát nepodarí oživiť už asi nikdy.

Zdroj informácií:

VLAKY.NET

Úzkorozchodky

Wikipedia

Zobrazené 2883 krát Naposledy zmenené piatok, 19 máj 2017 13:01
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

youtube youtube

Napíšte komentár

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

 

Vyhľadávanie

 

50. roky kolektivizácie

Kam tě nezvou, tam se nehrň.

České přísloví

Keď chceš s vlkmi žiť, musiš s vlkmi viť.

Slovenské príslovie

Josef Škvorecký

Oldřich Lipský

Jak se řekne maďarsky důchodce? Uštván léty.

Josif Vissarionovič Stalin

 

ONLINE

Práve tu je 827 návštevníkov a žiadni členovia on-line

 

Vojnové roky

 

Kolektivizácia

  • Parížska výstava budúcnosti
    Parížska výstava budúcnosti Parížska výstava budúcnosti, alebo ako si v 50. rokoch 20. storočia predstavovali rok 2000 Naše babičky vo svojich mladých časoch…
 

Stagnácia

 

Normalizácia

  • Brigády socialistickej práce
    Brigády socialistickej práce BSP, alebo inak povedané Brigády socialistickej práce v závode Slovenského národného povstania v Žiari nad Hronom sa v roku 1976…
 

Socialismus

  • Vrchní, prchni!
    Vrchní, prchni! Vrchní, prchni. Vyobrazenie ducha socialistických pohostinstiev. Tí skôr narodení si určite pamätajú na obdobie za socializmu, keď dovolať sa čašníka,…
 

Privatizácia

  • Mečiarizmus
    Mečiarizmus Mečiarizmus - pojem, ktorý sa stal na Slovensku "legendou". O mečiarizme sa toho v slovenskej tlači veľmi veľa popísalo. Písali…
 

Globalizácia

  • Kauza Gorila
    Kauza Gorila Únik tajných dokumentov zo SIS spôsobilo na Slovensku prebudenie do mrazivej politickej noci. Na verejnosť sa prevalilo politické Status Quo.…
 

Pripravované články

Pozor, zákruta! Motoristický rozhlasový magazín.

Pozor, zákruta! Motoristický rozhlasový magazín.

Magazín o cestovnom ruchu, motorizme a pre motoristov vysielaný Československým rozhlasom od roku 1962.

Bude publikované:
22.11.2019


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2019. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.