piatok, 31 marec 2017 10:04

Ružomberok - Korytnica. Úzkorozchodná železničná trať.

Napísal(a)
Ohodnoťte tento článok
(0 hlasov)
Korytnica, železničná zastávka Korytnica, železničná zastávka Facebook

V súčasnosti zrušená úzkorozchodná trať Ružomberok - Korytnica o rozchode 760 mm mala pôvodne spájať železnicou mesto Ružomberok a Banskú Bystricu. Oproti pôvodnému plánu bola trať postavená len v dĺžke 23,564 km z Ružomberka v smere Ružomberok - Biely Potok, Podsuchá, Liptovská Osada pozdĺž vodného toku Revúca cez Korytnickú dolinu až do kúpeľného mestečka Korytnica. Pravidelný železničný spoj v uvedenom smere sa započal od 5.6.1908. Železnica zabezpečovala okrem osobnej i nákladnú prepravu. Nákladná preprava bola predurčená k zvozu dreva z lesov na pílu v Ružomberku a reziva do ružomberských papierní. Osobná doprava zabezpečovala predovšetkým prepravu obyvateľov do práce a v sezóne pacientov do vtedajších Korytnických kúpeľov. Pravidelnými hosťami Korytnice boli i významní ľudia Uhorska a vysokí predstavitelia monarchie tej doby. Korytnicu navštívil aj cisár František Jozef.

Stavbu úzkokoľajnej trate zrealizovala firma Mandel a Révész z Budapešti. Výstavba v členitom a miestami úzkom teréne si vyžiadala 300 stavieb (prevádzkové budovy a 75 m dlhý most cez rieku Váh do železničnej stanice Ružomberok s remízami pre rušne v Ružomberku a v Liptovskej Osade). Ako prvá pre túto železnicu dodala 3 lokomotívy budapeštianska fabrika MÁVAG. Išlo o  lokomotívy typu 51. V neskorších rokoch prišli lokomotívy triedy kkStB - rady U, ktoré boli na tejto trati používané až do roku 1959. Od 50. rokov jazdili na trati dieselové lokomotívy radu T47.0. Pre osobnú dopravu sa v období socialistického Československa používali osobné vagóny ČKD Tatra, typ Balm / u. Pôvodná parná lokomotíva U37 006 je dodnes vystavená ako spomienka na túto ružomberskú regionálnu železničnú epochu a je umiestnená na podstavci v parku pred železničnou stanicou v Ružomberku.

Stanice a (nakladacie) zastávky na trati:

  • stanica Ružomberok km: 0,000
  • stanica Ružomberok Celulózka (papiereň) km: 2,266
  • zastávka Ružomberok- Biely Potok km: 5,427
  • nákladná zastávka Biely Potok - Trlenská dolina km: 6,652
  • stanica Ružomberok - Jazierce km: 7,976
  • nákladná zastávka Ružomberok - Podsuchá km: 11,420
  • stanica Liptovská Osada (Osadianská píla) km: 15,279v
  • zastávka Liptovská Osada obec km: 16,436
  • nákladná zastávka Liptovská Osada - Patočiny km: 20,549
  • stanica Korytnica kúpele km: 23,467

Posledná vlaková súprava prešla po trati 28.9.1974. Socialistická Slovenská Republika v súčinnosti s ČSD následne celú trať vrátane zvršku zlikvidovala a presmerovala výkon osobnej a nákladnej dopravy zo železnice na cestný automobilový ťah Ružomberok - Korytnica - Banská Bystrica tak, ako ako tento cestný ťah poznáme dnes (cesta bola v rokoch 1946 až 1950 klasifikovaná ako cesta II. triedy, v roku 1950 bola preklasifikovaná na cestu I. triedy a medzi rokmi 1958 až 1962 bola cesta rozšírená a vyasfaltovaná, pričom došlo k zmene i trasovania medzi obcami Motyčky a Liptovská Osada). Zrušenie trate v roku 1974 prinieslo rozčarovanie miestneho obyvateľstva, ktorí nechápali politické rozhodnutie komunistickej strany trať strhnúť a tak zničiť historickú regionálnu železnicu, ktorá tak dobre tomuto regiónu slúžila. Po roku 1989 je historicky evidovaných niekoľko pokusov zo strany mesta Ružomberok a jej nadšencov trať obnoviť. A keďže kde nie sú peniaze, nie je cesta - s najväčšou pravdepodobnosťou sa tento historický traťový unikát nepodarí oživiť už asi nikdy.

Zdroj informácií:

VLAKY.NET

Úzkorozchodky

Wikipedia

Tento článok si prečítalo 1831 ľudí Naposledy zmenené piatok, 19 máj 2017 13:01
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

youtube youtube

Komentáre k tomuto článku

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený. UPOZORNENIE. Z dôvodu veľkého počtu nechcených reklamných oznámení v komentároch, všetky novo vložené komentáre podliehajú schváleniu našim administrátorom, ktorý ich následne zverejní. Sloboda slova tým nie je dotknutá. Nezverejňujú sa len tie komentáre, ktoré obsahujú reklamné oznamy, alebo komentáre, ktoré sú hanlivé, či urážajúce.

Vyhľadávanie

 

50. roky kolektivizácie

Kam tě nezvou, tam se nehrň.

České přísloví

Keď chceš s vlkmi žiť, musiš s vlkmi viť.

Slovenské príslovie

Josef Škvorecký

Oldřich Lipský

Jak se řekne maďarsky důchodce? Uštván léty.

Josif Vissarionovič Stalin

 

ON LINE

Práve tu je 245 návštevníkov a žiadni členovia on-line

 

Vojnové roky

  • Oslobodenie
    Oslobodenie 9. mája oslavujeme výročie Víťazstva nad fašistickým Nemeckom v Druhej svetovej vojne. Do spoločného víťazstva nad „hnedým morom" vniesli neoceniteľný…
 

Kolektivizácia

  • ABC - časopis mladých pionierov
    ABC - časopis mladých pionierov ABC nazývané "abecečko", česky "abíčko" je dvojtýždenník technického a prírodovedného zamerania pre mládež. Jeho súčasťou sú kreslené seriály, vystrihovačky papierových…
 

Stagnácia

  • Vodné dielo Veľká Domaša
    Vodné dielo Veľká Domaša Vodná nádrž Domaša leží v Ondavskej vrchovine v doline Ondavy, pod ňou je malá vyrovnávacia nádrž Malá Domaša. Vodná nádrž…
 

Normalizácia

  • Miazgovci
    Miazgovci Miazgovci - animovaný seriál Ktorý patril hádam medzi najsledovanejšie detské seriály sedemdesiatych a začiatkom osemdesiatych rokov. Seriál postupne vznikal medzi…
 

Socialismus

  • Nevera po slovensky
    Nevera po slovensky Nevera po slovensky je si myslím hádam najlepším filmom Juraja Jakubiska Príbeh sa odohráva medzi partiou lesných robotníkov a večnej…
 

Privatizácia

  • Čiernohronská železnica
    Čiernohronská železnica Čiernohronská železnica je úzkokoľajná lesná železnica s rozchodom 760 mm. Železnica sa tiahne na trase Chvatimech – Hronec – Čierny…
 

Globalizácia

 

Pripravované články

Životospráva za socializmu

K fenoménom socializmu patrili polotovary. Keď si otvoríte kuchárku z 50. a 60. rokov, v receptoch nájde samé sušené či konzervované potraviny.

Bude publikované:
20.11.2018 16:11


Treska v majonéze, národný podnik Ryba

Za socializmu sa treska v majonéze predávala, ako teplé rožky (hovorievalo sa tak ľudovo), alebo lepšie povedané, s teplými rožkami.

Bude publikované:
30.11.2018 15:11


Československá diaľnica D1

Prvé návrhy na výstavbu diaľnice naprieč Československom sa objavili už v 30. rokoch 20. storočia.

Bude publikované:
10.12.2018 14:12


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2018. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk