nedeľa, 11 február 2018 16:31

Bujanovský tunel - železničný tunel medzi Margecanmi a Malou Lodinou na trati Žilina – Košice

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(1 Hlasovať)
Trasa Bujanovského tunela Trasa Bujanovského tunela freemap.sk

V tomto historickom období to bol najdlhší železničný tunel v ČSR

Pri elektrifikácii na začiatku 50. rokov 20. storočia bola v ČSR započatá výstavba obojsmerného koľajového tunela popod vrch Bujanov (Čierna Hora – údolie Hornádu) v celkovej dĺžke trate 3 410.7 m. Tunel mal výrazným spôsobom  urýchliť železničnú dopravu medzi Košicami a Žilinou (trať družby).

Zložité geologické podmienky, náročný terén i podcenenie prípravy znamenali predĺženie výstavby a odklad otvorenia celej Trate družby na predpokladaný termín otvorenia v roku 1952. Napokon tunel otvorili až 5. novembra 1955 (spolu s úsekom železničnej trate od smeru Margecany - Košice). Tunel bol budovaný rakúskou - belgickou tunelovacou metódou s nákladom 370 miliónov korún.

Na jeho výstavbe sa od novembra 1950 mal podieľať špecializovaný podnik na tunelárske práce, závod Baraba Praha. Začiatky výstavby tunela boli silne poddimenzované. Časovo i ľudsky. Keď 3.11.1950 prišiel na stavbu prvý inžinier a namiesto staveniska tunela so stovkami robotníkov, videl len potok s obrovskými balvanmi, bez prístupovej cesty. Až začiatkom februára 1951 sa konečne začalo raziť od oboch budúcich portálov. Z odstreľovačov skaly (strel majster, míneri) sa tu najskôr objavili Getta a Tóno Višťan, potom bratia Fero, Anselm a Adam Humennovci. Pracoviskom sa napokon začalo ozývať zvukom kompresorov, motorov, podzemnými výbuchmi a vŕzgajúcou lanovkou.

Prvá etapa výstavby sa vyznačovala ťažkými geologickými podmienkami, kde sa razičom zasekávali vŕtacie súpravy a postupovali za deň najviac o tri metre. Stavba pracovala bez pracovného harmonogramu zameraného na predurčený termín. Pri takomto tempe by tunel bol dokončený približne za desať rokov. Zmena nastala až po 29.10.1951, keď stavbu prevzal podnik Trate družby. Trať družby dostala v novembri 1951 nového riaditeľa, Ing.Henryka Ramiča a nový plán. Jeho výsledkom bolo:

  • 13.11.1953 - vymurovanie oboch portálov naraz, okrem predzárezov a oporných múrov
  • 24.03.1954 - pásom č.199 boli ukončené plné výlomy na úseku tunela v Rolovej
  • 15.04.1954 - na páse č.193 bol uložený posledný kameň zo strany Rolová
  • 21.05.1954 - posledný výlom skaly v tuneli v páse č.239
  • 26.06.1954 - vylomenie poslednej klenby v tuneli. V ten deň odznel posledný výstrel v tuneli zo strany Rolová
  • 30.06.1954 - ukončenie posledného pásu č.239, betón a klenba
  • 11.11.1954 - v nočných hodinách založený posledný kameň v obmurovke pása č.239
  • 12.11.1954 - dokončenie izolácie a obmurovky na rolovskej strane
  • 24.02.1955 - spoločné dokončenie prác v šachte mínermi a murármi
  • 22.04.1955 - odovzdanie spodku tunela pre pokládku koľají a dokončený vjazd do tunela od Rolovej
  • 03.05.1955 - prvý vlak s nákladom koľají, ktorý prešiel tunelom. Vypravený z Margecian, vedený T200.207 + T200.213 koniec mája 1955 - zamurovanie výlomu dopravnej štôlne
  • 16.07.1955 - odovzdaný vjazd pre obe koľaje do tunela od Rolovej noc 11/12.9.1955 - ukončenie posledných prác v tuneli
  • 13.09.1955 - napojenie novej trate cez Bujanovský a Ružínsky tunel
  • 27.10.1955 - otvorenie dvojkoľajnej prevádzky cez Bujanovský a Ružínsky tunel

Na výstavbe tunela sa na margecanskej strane podieľalo 1690 a na kysackej strane 1550 zamestnancov.  

 

Zdroj informácií k článku: www.rail.sk

Zobrazené 1588 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

Bujanovský tunel prerazený (1953) youtube.com

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

50. roky kolektivizácie

Kam tě nezvou, tam se nehrň.

České přísloví

Keď chceš s vlkmi žiť, musiš s vlkmi viť.

Slovenské príslovie

Josef Škvorecký

Oldřich Lipský

Jak se řekne maďarsky důchodce? Uštván léty.

Josif Vissarionovič Stalin

 

ONLINE

Práve tu je 558 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Ak chcete podporiť RETROMANIA.SK

Donate retromania
 

Vojnové roky

  • Starý kraľovanský železničný tunel
    Starý kraľovanský železničný tunel Starý kraľovanský jednokoľajný železničný tunel je dnes opustenou tunelovou stavbou (patriaci železniciam Slovenskej republiky) nachádzajúci sa vedľa železničnej trate (a…
 

Kolektivizácia

 

Stagnácia

 

Normalizácia

  • Slade
    Slade K skupine SLADE som sa po prvý krát dostal na mojich štúdiách na gymnáziu (VG SNP) v Banskej Bystrici, keď…
 

Socialismus

  • Zlatá brána
    Zlatá brána Košická televízna relácia Zlatá brána mala v dobe jej televízneho vysielania pomerne slušnú sledovanosť. Možno to bolo aj tým, že…
 

Privatizácia

  • Michal Kováč
    Michal Kováč Ing. Michal Kováč, CSc., prvý prezident Slovenskej republiky. Do tejto ústavnej funkcie bol zvolený dňa 15. februára 1993 Prezidentský mandát…
 

Globalizácia

  • Pavel Ján Buvala na cestách po Slovensku
    Pavel Ján Buvala na cestách po Slovensku Obávaný šéfredaktor internetového portálu sduchodci.cz, veľký československý patriot a mediálny kritik Pavel Ján Buvala sa práve v týchto dňoch pohybuje…
 

Pripravované články

V tejto chvíli redakcia nepripravuje žiadne nové články pre zverejnenie.
Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2020. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.