nedeľa, 11 február 2018 16:31

Bujanovský tunel - železničný tunel medzi Margecanmi a Malou Lodinou na trati Žilina – Košice

Napísal(a)
Tento článok má slov
Čas čítania: min.
Úroveň obtiažnosti čítania :
Ohodnotiť túto položku
(1 Hlasovať)
Trasa Bujanovského tunela Trasa Bujanovského tunela freemap.sk

V tomto historickom období to bol najdlhší železničný tunel v ČSR

Pri elektrifikácii na začiatku 50. rokov 20. storočia bola v ČSR započatá výstavba obojsmerného koľajového tunela popod vrch Bujanov (Čierna Hora – údolie Hornádu) v celkovej dĺžke trate 3 410.7 m. Tunel mal výrazným spôsobom  urýchliť železničnú dopravu medzi Košicami a Žilinou (trať družby).

Zložité geologické podmienky, náročný terén i podcenenie prípravy znamenali predĺženie výstavby a odklad otvorenia celej Trate družby na predpokladaný termín otvorenia v roku 1952. Napokon tunel otvorili až 5. novembra 1955 (spolu s úsekom železničnej trate od smeru Margecany - Košice). Tunel bol budovaný rakúskou - belgickou tunelovacou metódou s nákladom 370 miliónov korún.

Na jeho výstavbe sa od novembra 1950 mal podieľať špecializovaný podnik na tunelárske práce, závod Baraba Praha. Začiatky výstavby tunela boli silne poddimenzované. Časovo i ľudsky. Keď 3.11.1950 prišiel na stavbu prvý inžinier a namiesto staveniska tunela so stovkami robotníkov, videl len potok s obrovskými balvanmi, bez prístupovej cesty. Až začiatkom februára 1951 sa konečne začalo raziť od oboch budúcich portálov. Z odstreľovačov skaly (strel majster, míneri) sa tu najskôr objavili Getta a Tóno Višťan, potom bratia Fero, Anselm a Adam Humennovci. Pracoviskom sa napokon začalo ozývať zvukom kompresorov, motorov, podzemnými výbuchmi a vŕzgajúcou lanovkou.

Prvá etapa výstavby sa vyznačovala ťažkými geologickými podmienkami, kde sa razičom zasekávali vŕtacie súpravy a postupovali za deň najviac o tri metre. Stavba pracovala bez pracovného harmonogramu zameraného na predurčený termín. Pri takomto tempe by tunel bol dokončený približne za desať rokov. Zmena nastala až po 29.10.1951, keď stavbu prevzal podnik Trate družby. Trať družby dostala v novembri 1951 nového riaditeľa, Ing.Henryka Ramiča a nový plán. Jeho výsledkom bolo:

  • 13.11.1953 - vymurovanie oboch portálov naraz, okrem predzárezov a oporných múrov
  • 24.03.1954 - pásom č.199 boli ukončené plné výlomy na úseku tunela v Rolovej
  • 15.04.1954 - na páse č.193 bol uložený posledný kameň zo strany Rolová
  • 21.05.1954 - posledný výlom skaly v tuneli v páse č.239
  • 26.06.1954 - vylomenie poslednej klenby v tuneli. V ten deň odznel posledný výstrel v tuneli zo strany Rolová
  • 30.06.1954 - ukončenie posledného pásu č.239, betón a klenba
  • 11.11.1954 - v nočných hodinách založený posledný kameň v obmurovke pása č.239
  • 12.11.1954 - dokončenie izolácie a obmurovky na rolovskej strane
  • 24.02.1955 - spoločné dokončenie prác v šachte mínermi a murármi
  • 22.04.1955 - odovzdanie spodku tunela pre pokládku koľají a dokončený vjazd do tunela od Rolovej
  • 03.05.1955 - prvý vlak s nákladom koľají, ktorý prešiel tunelom. Vypravený z Margecian, vedený T200.207 + T200.213 koniec mája 1955 - zamurovanie výlomu dopravnej štôlne
  • 16.07.1955 - odovzdaný vjazd pre obe koľaje do tunela od Rolovej noc 11/12.9.1955 - ukončenie posledných prác v tuneli
  • 13.09.1955 - napojenie novej trate cez Bujanovský a Ružínsky tunel
  • 27.10.1955 - otvorenie dvojkoľajnej prevádzky cez Bujanovský a Ružínsky tunel

Na výstavbe tunela sa na margecanskej strane podieľalo 1690 a na kysackej strane 1550 zamestnancov.  

 

Zdroj informácií k článku: www.rail.sk

Zobrazené 3581 krát Naposledy zmenené štvrtok, 19 december 2019 17:20
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

Bujanovský tunel prerazený (1953) youtube.com
 

Vyhľadávanie

 

50. roky kolektivizácie

  • Nikita Chruščov
    Nikita Chruščov Keď sa Chruščov dostal na čelo strany, začal sa zbavovať všetkých ľudí verných veci socializmu – Beriju, Malenkova, Kaganoviča, Molotova.…
  • Škoda družstevníka Tichého
    Škoda družstevníka Tichého Jedného dňa, začiatkom roku povedal družstevník Emanuel Tichý svojej žene: — Vyplatené doplatky nám stačia, aby sme si kúpili auto.…
  • Sila poézie, alebo, mlčať je zlato
    Sila poézie, alebo, mlčať je zlato Stretli sa na rohu mestskej ulice. Jesenný vietor zosypal na nich žlté peniažky lístia a on povedal, nežne hľadiac do…
  • Žiť či nežiť.
    Žiť či nežiť. Mám v rukách časopis Roháč z roku 1957. Čo som v ňom našiel? Čítajte: Kostlivec v prijímacej kancelárii záhrobí prezrel…
  • Bohatí chudáci a chudobní boháči
    Bohatí chudáci a chudobní boháči V Sebehrabliach založili družstvo. Tejto udalosti sa začudovali blízki susedia i úrady v ďalekých mestách. To nie je možné! Nechcú…
  • Finančné odmeňovanie väzňov za socializmu
    Finančné odmeňovanie väzňov za socializmu Od konca 40. rokov až do roku 1992 sa v československých väzniciach používala sústava účelových platidiel, ktorými sa odsúdeným vyplácala,…
Kam tě nezvou, tam se nehrň.

České přísloví

Keď chceš s vlkmi žiť, musiš s vlkmi viť.

Slovenské príslovie

Josef Škvorecký

Oldřich Lipský

Jak se řekne maďarsky důchodce? Uštván léty.

Josif Vissarionovič Stalin

 

ONLINE

Práve tu je 300 návštevníkov a žiadni členovia on-line

 

Vojnové roky

 

Kolektivizácia

  • Československá televízia
    Československá televízia Kľúčový dátum vzniku televízie bol 3. November 1956. Vtedy sa začalo po prvý krát oficiálne vysielať. Televízia ani zďaleka nevysielala…
 

Stagnácia

  • Jurij Gagarin
    Jurij Gagarin Prvý človek vo vesmíre Jurij Alexejevič Gagarin A po ňom nasledovali ďalší a ďalší kozmonauti a astronauti. Jurij Gagarin oznamoval…
 

Normalizácia

  • Rádia z Tesly
    Rádia z Tesly TESLA bol česko-slovenský koncernový podnik Vyrábajúci elektrotechnické a elektronické prístroje a súčiastky na vojenské, profesionálne a amatérske účely. Priamym pokračovateľom…
 

Socialismus

  • Poistenie a zabezpečenie domácnosti
    Poistenie a zabezpečenie domácnosti Poistenie a zabezpečenie domácnosti bolo za čias socializmu jednou z mála využívaných služieb Pretože policajný štát, akým Československo tej doby…
 

Privatizácia

  • Železná opona
    Železná opona Železná opona, termín ktorý vyjadroval imaginárnu hranicu rozdelenia Európu na dva politické póly. Na socialistický a kapitalistický. Išlo o hermeticky…
 

Globalizácia

 

Pripravované články

Akadémia vied NDR

Akadémia vied NDR

Akadémia vied NDR má 47 centrálnych ústavov a výskumných miest. V nich pracuje 16 000 vedcov, technikov a iných odborných síl.

Bude publikované:
streda, 30 júl 2025 08:00


Ušetrili milióny

Ušetrili milióny

V Chemlone Humenné v minulom roku podali 74 zlepšovacích návrhov v hodnote 2,5 milióna korún.

Bude publikované:
piatok, 01 august 2025 08:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2025. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.