Na jeho výstavbe sa od novembra 1950 mal podieľať špecializovaný podnik na tunelárske práce, závod Baraba Praha. Začiatky výstavby tunela boli silne poddimenzované. Časovo i ľudsky. Keď 3.11.1950 prišiel na stavbu prvý inžinier a namiesto staveniska tunela so stovkami robotníkov, videl len potok s obrovskými balvanmi, bez prístupovej cesty. Až začiatkom februára 1951 sa konečne začalo raziť od oboch budúcich portálov. Z odstreľovačov skaly (strel majster, míneri) sa tu najskôr objavili Getta a Tóno Višťan, potom bratia Fero, Anselm a Adam Humennovci. Pracoviskom sa napokon začalo ozývať zvukom kompresorov, motorov, podzemnými výbuchmi a vŕzgajúcou lanovkou.
Prvá etapa výstavby sa vyznačovala ťažkými geologickými podmienkami, kde sa razičom zasekávali vŕtacie súpravy a postupovali za deň najviac o tri metre. Stavba pracovala bez pracovného harmonogramu zameraného na predurčený termín. Pri takomto tempe by tunel bol dokončený približne za desať rokov. Zmena nastala až po 29.10.1951, keď stavbu prevzal podnik Trate družby. Trať družby dostala v novembri 1951 nového riaditeľa, Ing.Henryka Ramiča a nový plán. Jeho výsledkom bolo:
- 13.11.1953 - vymurovanie oboch portálov naraz, okrem predzárezov a oporných múrov
- 24.03.1954 - pásom č.199 boli ukončené plné výlomy na úseku tunela v Rolovej
- 15.04.1954 - na páse č.193 bol uložený posledný kameň zo strany Rolová
- 21.05.1954 - posledný výlom skaly v tuneli v páse č.239
- 26.06.1954 - vylomenie poslednej klenby v tuneli. V ten deň odznel posledný výstrel v tuneli zo strany Rolová
- 30.06.1954 - ukončenie posledného pásu č.239, betón a klenba
- 11.11.1954 - v nočných hodinách založený posledný kameň v obmurovke pása č.239
- 12.11.1954 - dokončenie izolácie a obmurovky na rolovskej strane
- 24.02.1955 - spoločné dokončenie prác v šachte mínermi a murármi
- 22.04.1955 - odovzdanie spodku tunela pre pokládku koľají a dokončený vjazd do tunela od Rolovej
- 03.05.1955 - prvý vlak s nákladom koľají, ktorý prešiel tunelom. Vypravený z Margecian, vedený T200.207 + T200.213 koniec mája 1955 - zamurovanie výlomu dopravnej štôlne
- 16.07.1955 - odovzdaný vjazd pre obe koľaje do tunela od Rolovej noc 11/12.9.1955 - ukončenie posledných prác v tuneli
- 13.09.1955 - napojenie novej trate cez Bujanovský a Ružínsky tunel
- 27.10.1955 - otvorenie dvojkoľajnej prevádzky cez Bujanovský a Ružínsky tunel
Na výstavbe tunela sa na margecanskej strane podieľalo 1690 a na kysackej strane 1550 zamestnancov.
Zdroj informácií k článku: www.rail.sk