nedeľa, 11 február 2018 16:31

Bujanovský tunel - železničný tunel medzi Margecanmi a Malou Lodinou na trati Žilina – Košice

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(1 Hlasovať)
Trasa Bujanovského tunela Trasa Bujanovského tunela freemap.sk

V tomto historickom období to bol najdlhší železničný tunel v ČSR

Pri elektrifikácii na začiatku 50. rokov 20. storočia bola v ČSR započatá výstavba obojsmerného koľajového tunela popod vrch Bujanov (Čierna Hora – údolie Hornádu) v celkovej dĺžke trate 3 410.7 m. Tunel mal výrazným spôsobom  urýchliť železničnú dopravu medzi Košicami a Žilinou (trať družby).

Zložité geologické podmienky, náročný terén i podcenenie prípravy znamenali predĺženie výstavby a odklad otvorenia celej Trate družby na predpokladaný termín otvorenia v roku 1952. Napokon tunel otvorili až 5. novembra 1955 (spolu s úsekom železničnej trate od smeru Margecany - Košice). Tunel bol budovaný rakúskou - belgickou tunelovacou metódou s nákladom 370 miliónov korún.

Na jeho výstavbe sa od novembra 1950 mal podieľať špecializovaný podnik na tunelárske práce, závod Baraba Praha. Začiatky výstavby tunela boli silne poddimenzované. Časovo i ľudsky. Keď 3.11.1950 prišiel na stavbu prvý inžinier a namiesto staveniska tunela so stovkami robotníkov, videl len potok s obrovskými balvanmi, bez prístupovej cesty. Až začiatkom februára 1951 sa konečne začalo raziť od oboch budúcich portálov. Z odstreľovačov skaly (strel majster, míneri) sa tu najskôr objavili Getta a Tóno Višťan, potom bratia Fero, Anselm a Adam Humennovci. Pracoviskom sa napokon začalo ozývať zvukom kompresorov, motorov, podzemnými výbuchmi a vŕzgajúcou lanovkou.

Prvá etapa výstavby sa vyznačovala ťažkými geologickými podmienkami, kde sa razičom zasekávali vŕtacie súpravy a postupovali za deň najviac o tri metre. Stavba pracovala bez pracovného harmonogramu zameraného na predurčený termín. Pri takomto tempe by tunel bol dokončený približne za desať rokov. Zmena nastala až po 29.10.1951, keď stavbu prevzal podnik Trate družby. Trať družby dostala v novembri 1951 nového riaditeľa, Ing.Henryka Ramiča a nový plán. Jeho výsledkom bolo:

  • 13.11.1953 - vymurovanie oboch portálov naraz, okrem predzárezov a oporných múrov
  • 24.03.1954 - pásom č.199 boli ukončené plné výlomy na úseku tunela v Rolovej
  • 15.04.1954 - na páse č.193 bol uložený posledný kameň zo strany Rolová
  • 21.05.1954 - posledný výlom skaly v tuneli v páse č.239
  • 26.06.1954 - vylomenie poslednej klenby v tuneli. V ten deň odznel posledný výstrel v tuneli zo strany Rolová
  • 30.06.1954 - ukončenie posledného pásu č.239, betón a klenba
  • 11.11.1954 - v nočných hodinách založený posledný kameň v obmurovke pása č.239
  • 12.11.1954 - dokončenie izolácie a obmurovky na rolovskej strane
  • 24.02.1955 - spoločné dokončenie prác v šachte mínermi a murármi
  • 22.04.1955 - odovzdanie spodku tunela pre pokládku koľají a dokončený vjazd do tunela od Rolovej
  • 03.05.1955 - prvý vlak s nákladom koľají, ktorý prešiel tunelom. Vypravený z Margecian, vedený T200.207 + T200.213 koniec mája 1955 - zamurovanie výlomu dopravnej štôlne
  • 16.07.1955 - odovzdaný vjazd pre obe koľaje do tunela od Rolovej noc 11/12.9.1955 - ukončenie posledných prác v tuneli
  • 13.09.1955 - napojenie novej trate cez Bujanovský a Ružínsky tunel
  • 27.10.1955 - otvorenie dvojkoľajnej prevádzky cez Bujanovský a Ružínsky tunel

Na výstavbe tunela sa na margecanskej strane podieľalo 1690 a na kysackej strane 1550 zamestnancov.  

 

Zdroj informácií k článku: www.rail.sk

Zobrazené 2670 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

Bujanovský tunel prerazený (1953) youtube.com

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

50. roky kolektivizácie

  • Bohatí chudáci a chudobní boháči
    Bohatí chudáci a chudobní boháči V Sebehrabliach založili družstvo. Tejto udalosti sa začudovali blízki susedia i úrady v ďalekých mestách. To nie je možné! Nechcú…
  • Finančné odmeňovanie väzňov za socializmu
    Finančné odmeňovanie väzňov za socializmu Od konca 40. rokov až do roku 1992 sa v československých väzniciach používala sústava účelových platidiel, ktorými sa odsúdeným vyplácala,…
  • Tuzex
    Tuzex V období socialistického Československa išlo o maloobchodné predajne (TUZEX, podnik zahraničného obchodu, v ktorom sa predával tovar najmä z kapitalistických…
  • Jasnovidec, okultista
    Jasnovidec, okultista Jasnovidec - okultista - prorok Prvotriedna indická škola. — Zaručené výsledky. — Všetky nadprirodzené úkazy hravo predvediem. — Levitácia na…
  • Všetko pre efektívnosť
    Všetko pre efektívnosť Juraj Poličko sa vrútil do kancelárie výkupného podniku oko blesk. Kde je riaditeľ! — skríkol na sekretárku, že až okná…
  • Polievky - Národný podnik Karpatia
    Polievky - Národný podnik Karpatia Časy, keď naše staré mamy a prastaré mamy varili a piekli z domácich surovín sú už dávno preč. V súčasnosti…
Kam tě nezvou, tam se nehrň.

České přísloví

Keď chceš s vlkmi žiť, musiš s vlkmi viť.

Slovenské príslovie

Josef Škvorecký

Oldřich Lipský

Jak se řekne maďarsky důchodce? Uštván léty.

Josif Vissarionovič Stalin

 

ONLINE

Práve tu je 194 návštevníkov a žiadni členovia on-line

 

Vojnové roky

  • Malá vojna
    Malá vojna 17. marca maďarské ministerstvo zahraničných vecí Oznámilo Nemcom, že Maďarsko chce rokovať so Slovákmi ohľadom hraníc Slovenska so Zakarpatskou Rusou,…
 

Kolektivizácia

 

Stagnácia

  • Potkali se u Kolína
    Potkali se u Kolína Břetislav Pojar - séria grotesiek s dvoma "vypečenými" medveďmi - Potkali se u Kolína Narodený 07.10.1923, Bábkár, animátor a režisér…
 

Normalizácia

  • Chlieb
    Chlieb Zvyčajne sa dnes zvykne hovorievať, že chuť chleba za socializmu bola lepšia. Pri výrobe chleba sa v tých časoch používala…
 

Socialismus

  • Elektronika 2
    Elektronika 2 DIGITÁLNE ZOBRAZOVANIE časového údaju je vo svete bežné, no náš hodinársky priemysel sa nemôže pochváliť ani jedným modelom číslicových hodín.…
 

Privatizácia

  • Čiernohronská železnica
    Čiernohronská železnica Čiernohronská železnica je úzkokoľajná lesná železnica s rozchodom 760 mm. Železnica sa tiahne na trase Chvatimech – Hronec – Čierny…
 

Globalizácia

  • KGB
    KGB KGB. Táto skratka je známa hádam väčšine ľudí. Ale málo kto by si si z tejto skratky vytvoril na Slovensku…
 

Pripravované články

V tejto chvíli redakcia nepripravuje žiadne nové články pre zverejnenie.
Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2023. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.