nedeľa, 11 február 2018 16:31

Bujanovský tunel - železničný tunel medzi Margecanmi a Malou Lodinou na trati Žilina – Košice

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(1 Hlasovať)
Trasa Bujanovského tunela Trasa Bujanovského tunela freemap.sk

V tomto historickom období to bol najdlhší železničný tunel v ČSR

Pri elektrifikácii na začiatku 50. rokov 20. storočia bola v ČSR započatá výstavba obojsmerného koľajového tunela popod vrch Bujanov (Čierna Hora – údolie Hornádu) v celkovej dĺžke trate 3 410.7 m. Tunel mal výrazným spôsobom  urýchliť železničnú dopravu medzi Košicami a Žilinou (trať družby).

Zložité geologické podmienky, náročný terén i podcenenie prípravy znamenali predĺženie výstavby a odklad otvorenia celej Trate družby na predpokladaný termín otvorenia v roku 1952. Napokon tunel otvorili až 5. novembra 1955 (spolu s úsekom železničnej trate od smeru Margecany - Košice). Tunel bol budovaný rakúskou - belgickou tunelovacou metódou s nákladom 370 miliónov korún.

Na jeho výstavbe sa od novembra 1950 mal podieľať špecializovaný podnik na tunelárske práce, závod Baraba Praha. Začiatky výstavby tunela boli silne poddimenzované. Časovo i ľudsky. Keď 3.11.1950 prišiel na stavbu prvý inžinier a namiesto staveniska tunela so stovkami robotníkov, videl len potok s obrovskými balvanmi, bez prístupovej cesty. Až začiatkom februára 1951 sa konečne začalo raziť od oboch budúcich portálov. Z odstreľovačov skaly (strel majster, míneri) sa tu najskôr objavili Getta a Tóno Višťan, potom bratia Fero, Anselm a Adam Humennovci. Pracoviskom sa napokon začalo ozývať zvukom kompresorov, motorov, podzemnými výbuchmi a vŕzgajúcou lanovkou.

Prvá etapa výstavby sa vyznačovala ťažkými geologickými podmienkami, kde sa razičom zasekávali vŕtacie súpravy a postupovali za deň najviac o tri metre. Stavba pracovala bez pracovného harmonogramu zameraného na predurčený termín. Pri takomto tempe by tunel bol dokončený približne za desať rokov. Zmena nastala až po 29.10.1951, keď stavbu prevzal podnik Trate družby. Trať družby dostala v novembri 1951 nového riaditeľa, Ing.Henryka Ramiča a nový plán. Jeho výsledkom bolo:

  • 13.11.1953 - vymurovanie oboch portálov naraz, okrem predzárezov a oporných múrov
  • 24.03.1954 - pásom č.199 boli ukončené plné výlomy na úseku tunela v Rolovej
  • 15.04.1954 - na páse č.193 bol uložený posledný kameň zo strany Rolová
  • 21.05.1954 - posledný výlom skaly v tuneli v páse č.239
  • 26.06.1954 - vylomenie poslednej klenby v tuneli. V ten deň odznel posledný výstrel v tuneli zo strany Rolová
  • 30.06.1954 - ukončenie posledného pásu č.239, betón a klenba
  • 11.11.1954 - v nočných hodinách založený posledný kameň v obmurovke pása č.239
  • 12.11.1954 - dokončenie izolácie a obmurovky na rolovskej strane
  • 24.02.1955 - spoločné dokončenie prác v šachte mínermi a murármi
  • 22.04.1955 - odovzdanie spodku tunela pre pokládku koľají a dokončený vjazd do tunela od Rolovej
  • 03.05.1955 - prvý vlak s nákladom koľají, ktorý prešiel tunelom. Vypravený z Margecian, vedený T200.207 + T200.213 koniec mája 1955 - zamurovanie výlomu dopravnej štôlne
  • 16.07.1955 - odovzdaný vjazd pre obe koľaje do tunela od Rolovej noc 11/12.9.1955 - ukončenie posledných prác v tuneli
  • 13.09.1955 - napojenie novej trate cez Bujanovský a Ružínsky tunel
  • 27.10.1955 - otvorenie dvojkoľajnej prevádzky cez Bujanovský a Ružínsky tunel

Na výstavbe tunela sa na margecanskej strane podieľalo 1690 a na kysackej strane 1550 zamestnancov.  

 

Zdroj informácií k článku: www.rail.sk

Zobrazené 2154 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

Bujanovský tunel prerazený (1953) youtube.com

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

50. roky kolektivizácie

Kam tě nezvou, tam se nehrň.

České přísloví

Keď chceš s vlkmi žiť, musiš s vlkmi viť.

Slovenské príslovie

Josef Škvorecký

Oldřich Lipský

Jak se řekne maďarsky důchodce? Uštván léty.

Josif Vissarionovič Stalin

 

ONLINE

Práve tu je 635 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Ak chcete podporiť finančným darom rozvoj RETROMANIA.SK

PAY BY SQUARE: 1 €

Donate retromania

ALEBO: ĽUBOVOĽNÁ SUMA


EUR

 

Vojnové roky

  • Dejiny Slovenského filmu
    Dejiny Slovenského filmu Filmové laboratóriá na Slovensku začali svoju činnosť v roku 1947. V nadväznosti na dekrét prezidenta republiky Eduarda Beneša č. 50/1945…
 

Kolektivizácia

  • Motocykel značky Pionier
    Motocykel značky Pionier Pionier JAWA 50 legendárny stroj Československej mládeže Najobľúbenejší na vidieku, kde vznikali celé klany motorkárov a prevážali sa medzi obcami…
 

Stagnácia

  • História VKV vysielania
    História VKV vysielania Stereofonie, zkráceně stereo, je vícekanálový záznam přenos a reprodukce zvuku která má v posluchačích vyvolat prostorový dojem. Původní systémy záznamu…
 

Normalizácia

 

Socialismus

  • Zlatá brána
    Zlatá brána Košická televízna relácia Zlatá brána mala v dobe jej televízneho vysielania pomerne slušnú sledovanosť. Možno to bolo aj tým, že…
 

Privatizácia

  • Čiernohronská železnica
    Čiernohronská železnica Čiernohronská železnica je úzkokoľajná lesná železnica s rozchodom 760 mm. Železnica sa tiahne na trase Chvatimech – Hronec – Čierny…
 

Globalizácia

  • Arcibiskup Róber Bezák
    Arcibiskup Róber Bezák ThLic. Róbert Bezák, duchovný vodca, symbol nádeje a oázy duchovného pokoja, arcibiskup bez úradu, zosadený bez verejne známeho dôvodu, sa…
 

Pripravované články

V tejto chvíli redakcia nepripravuje žiadne nové články pre zverejnenie.
Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2021. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.