streda, 06 február 2013 17:54

Retro škodovky Škoda Felícia a Škoda Spartak

Napísal(a)
Tento článok má slov
Čas čítania: min.
Úroveň obtiažnosti čítania :
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Škoda Spartak Škoda Spartak wikimedia.org

Retro - Škoda Felícia a Škoda Spartak

boli autá na ktorých jazdilo veľa motoristov v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch 20. storočia. Asi najobľúbenejšou bola známa Škoda Felícia, ktorá bola vyrábaná i vo vyhotovení kabriolet. Aj keď nešlo o masasovo nakupovaný automobil (pretože takýto automobil nebol vôbec lacnou záležitosťou) našiel si svoje miesto v srdciach socialistického motoristu. Ono zaobstarať si auto pre obyčajnú robotnícku rodinu nebolo vôbec jednoduché. Síce všetkého bolo za socializmu dostatok, len tých peňazí nie a automobil sa pokladal, za prepychový tovar, takže ho v podstate vlastnilo ako sa zvykne hovoriť "horných desať tisíc". Škoda Felicia bol model vyrábaný automobilkou Automobilové Závody Mladá Boleslav n.p v rokoch 1959-1964. Vznikol na platforme vozidla Škoda 440 Spartak.

Predchodcom Škody Felície bola Škoda 450, ktorá sa líšila najmä prednou nápravou s listovými pružinami. Škode 440 nikto nepovedal inak, než ako Škoda Spartak. Škoda Felícia sa vyrábala v závode Kvasiny. Bolo  vyrobených 14 852 automobilov plus 1 010 starších verzií Škoda Spartak. V priebehu výroby prechádzali modely miernou modernizáciou. Pri prechode z Škoda 450 na Škoda Felícia bolo najviditeľnejšou zmenou modernizácia prednej nápravy v jej odpružení z listového na vinuté pruženie. Zmenou prešla i prístrojová doska. Najvýkonnejšou verziou bola Škoda Felícia Super s objemom 1 221 cm³.Čistý výkon: 40,4 kW (55k) pri 5600 /min. Vŕtanie / zdvih: 72/75 mm.

Na porovnanie dobových vozidiel (napríklad amerických s tými z Československa) možno podotknúť to, že tie americké boli neporovnateľne kvalitnejšie, rýchlejšie a hlavne pohodlnejšie a disponovali veľkým jazdným

Škoda Felícia

komfortom. Ale keďže američania vyrábali autá pre potreby ľudí a komunisti pre potreby más práve v tom bol ich zásadný rozdiel. Samozrejme že tie americké mali ohromnú spotrebu, ale zas na druhej strane benzín v USA bol niekoľkorát lacnejší a platy vyššie než v Československu, takže ameračania boli v podstatnej výhode oproti československým motoristom (zarobiť na 100 kilometrov jazdy Feliciou trvalo v ČSSR pri priemernej mzde dve a pol hodiny. Oproti tomu zarobiť na prejdenie tej istej trasy Ramblerom s 25 litrovou spotrebou trvalo pri priemernej mzde v USA necelú minútu). Ak porovnáme ceny samotných automobilov, v USA napríklad na Rambler bolo treba odložiť 5 mesačných platov. Pri priemernej mzde v ČSSR bolo potrebných 33 výplat. Čisla hovoria jasnou rečou. Nuž toľko na porovanie ekonomík dvoch diametrálne rozdielnych svetov tej doby.

Zdroj: wikipedia




Zobrazené 7898 krát Naposledy zmenené sobota, 19 december 2020 12:43
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

Stroje Na Výrobu Š440 1954 youtube

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

60. roky stagnácie

Přátelství se Sovětským svazem je nesmysl právě tak, jako nemůže existovat přátelství otroka a otrokáře.

ČSSR Pražské jaro 1968

Chceš-li ztratit přítele, puč mu peníze.

České přísloví

Jan Werich

Jiří Suchý

 

ONLINE

Práve tu je 238 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Prázdná hlava nebolí.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

  • Hitlerova tajná zbraň
    Hitlerova tajná zbraň Adolf Hitler vraj pripravoval atómovú bombu a chcel touto zbraňou zvrátiť výsledok druhej svetovej vojny. Známy nemecký historik Reiner Karlsch…
 

Kolektivizácia

 

Stagnácia

 

Normalizácia

  • Znovu vzducholode?
    Znovu vzducholode? Zaujali nás dve nedávne správy: "Prvý nadzvukové lietadlo TU-144 s cestovnou rýchlosťou okolo 2000 km/hod., bude od októbra lietať na…
 

Socialismus

  • Domáce spotrebiče ETA
    Domáce spotrebiče ETA ANI VY SI URČITE NEVIETE PREDSTAVIŤ modernú domácnosť bez moderných účinných pomocníkov. A práve také vyrába a do špeciálnych predajni…
 

Privatizácia

 

Globalizácia

 

Pripravované články

História ťažby diamantov

História ťažby diamantov

Najväčšie diamantová horúčka sa prejavila v južnej Afrike. Prudký rozvoj tejto časti sveta je spätý s menom Cecila Johna Rhodesa, Barneya Barnatoa, Ernesta Oppenheimera.

Bude publikované:
štvrtok, 13 november 2025 09:00


Reflektor mladých - Železničiari zo Spiša

Reflektor mladých - Železničiari zo Spiša

Hliadky reflektoru mladých kontrolujú priestory železničných staníc, vlakových súprav,čistotu, správanie sa sprievodcov, informovanosť cestujúcich a pod.

Bude publikované:
nedeľa, 16 november 2025 06:00


Hliadka v hlbinách oceánu

Hliadka v hlbinách oceánu

Vojenský život na atómovej ponorke „Krasnogyardejec"

Bude publikované:
sobota, 22 november 2025 07:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2025. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.