streda, 06 február 2013 17:54

Retro škodovky Škoda Felícia a Škoda Spartak

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Škoda Spartak Škoda Spartak wikimedia.org

Retro - Škoda Felícia a Škoda Spartak

boli autá na ktorých jazdilo veľa motoristov v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch 20. storočia. Asi najobľúbenejšou bola známa Škoda Felícia, ktorá bola vyrábaná i vo vyhotovení kabriolet. Aj keď nešlo o masasovo nakupovaný automobil (pretože takýto automobil nebol vôbec lacnou záležitosťou) našiel si svoje miesto v srdciach socialistického motoristu. Ono zaobstarať si auto pre obyčajnú robotnícku rodinu nebolo vôbec jednoduché. Síce všetkého bolo za socializmu dostatok, len tých peňazí nie a automobil sa pokladal, za prepychový tovar, takže ho v podstate vlastnilo ako sa zvykne hovoriť "horných desať tisíc". Škoda Felicia bol model vyrábaný automobilkou Automobilové Závody Mladá Boleslav n.p v rokoch 1959-1964. Vznikol na platforme vozidla Škoda 440 Spartak.

Predchodcom Škody Felície bola Škoda 450, ktorá sa líšila najmä prednou nápravou s listovými pružinami. Škode 440 nikto nepovedal inak, než ako Škoda Spartak. Škoda Felícia sa vyrábala v závode Kvasiny. Bolo  vyrobených 14 852 automobilov plus 1 010 starších verzií Škoda Spartak. V priebehu výroby prechádzali modely miernou modernizáciou. Pri prechode z Škoda 450 na Škoda Felícia bolo najviditeľnejšou zmenou modernizácia prednej nápravy v jej odpružení z listového na vinuté pruženie. Zmenou prešla i prístrojová doska. Najvýkonnejšou verziou bola Škoda Felícia Super s objemom 1 221 cm³.Čistý výkon: 40,4 kW (55k) pri 5600 /min. Vŕtanie / zdvih: 72/75 mm.

Na porovnanie dobových vozidiel (napríklad amerických s tými z Československa) možno podotknúť to, že tie americké boli neporovnateľne kvalitnejšie, rýchlejšie a hlavne pohodlnejšie a disponovali veľkým jazdným

Škoda Felícia

komfortom. Ale keďže američania vyrábali autá pre potreby ľudí a komunisti pre potreby más práve v tom bol ich zásadný rozdiel. Samozrejme že tie americké mali ohromnú spotrebu, ale zas na druhej strane benzín v USA bol niekoľkorát lacnejší a platy vyššie než v Československu, takže ameračania boli v podstatnej výhode oproti československým motoristom (zarobiť na 100 kilometrov jazdy Feliciou trvalo v ČSSR pri priemernej mzde dve a pol hodiny. Oproti tomu zarobiť na prejdenie tej istej trasy Ramblerom s 25 litrovou spotrebou trvalo pri priemernej mzde v USA necelú minútu). Ak porovnáme ceny samotných automobilov, v USA napríklad na Rambler bolo treba odložiť 5 mesačných platov. Pri priemernej mzde v ČSSR bolo potrebných 33 výplat. Čisla hovoria jasnou rečou. Nuž toľko na porovanie ekonomík dvoch diametrálne rozdielnych svetov tej doby.

Zdroj: wikipedia




Zobrazené 5097 krát Naposledy zmenené štvrtok, 27 jún 2013 20:36
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Napíšte komentár

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

 

Vyhľadávanie

 

60. roky stagnácie

Přátelství se Sovětským svazem je nesmysl právě tak, jako nemůže existovat přátelství otroka a otrokáře.

ČSSR Pražské jaro 1968

Chceš-li ztratit přítele, puč mu peníze.

České přísloví

Jan Werich

Jiří Suchý

 

ONLINE

Práve tu je 145 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Prázdná hlava nebolí.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

  • Vasilij Grigorievič Zajcev
    Vasilij Grigorievič Zajcev Vasilij Grigorievič Zajcev sovietsky ostreľovač hrdina Sovietskeho zväzu, účastník bitky o Stalingrad. Jeden z najslávnejších sovietskych snajperov druhej svetovej vojny.…
 

Kolektivizácia

  • Nový život v Novej Sedlici (1958)
    Nový život v Novej Sedlici (1958) Najvýchodnejším bodom Slovenskej republiky (bývalej Československej republiky) kde sa stretávajú hraničné pásma Slovenska, Poľska a Ukrajiny sa nachádza obec Nová…
 

Stagnácia

  • Elektrifikácia Slovenska 1960 – 1993
    Elektrifikácia Slovenska 1960 – 1993 Históriu elektrifikácie Slovenska môžeme zoradiť do štyroch období. Prvé obdobie približne do roku 1930 sa riešilo malými lokálnymi elektrárňami, ktoré…
 

Normalizácia

 

Socialismus

  • No počkaj zajac
    No počkaj zajac No, počkaj zajac! Pamätáte si ho? Veľký vlk, ktorého nedokázalo nič rozhádzať. Majster sveta! Na čo siahol to mu vyšlo!.…
 

Privatizácia

  • Železná opona
    Železná opona Železná opona, termín ktorý vyjadroval imaginárnu hranicu rozdelenia Európu na dva politické póly. Na socialistický a kapitalistický. Išlo o hermeticky…
 

Globalizácia

  • KGB
    KGB KGB. Táto skratka je známa hádam väčšine ľudí. Ale málo kto by si si z tejto skratky vytvoril na Slovensku…
 

Pripravované články

Chlieb

Chlieb

Od roku 1970 výroba chleba za socializmu prebiehala najmä v priemyselných pekárňach, s rovnakou výrobnou technológiu. Výroba sa líšila len kapacitou.

Bude publikované:
21.08.2019 09:08


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2019. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.