streda, 06 február 2013 17:54

Retro škodovky Škoda Felícia a Škoda Spartak

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Škoda Spartak Škoda Spartak wikimedia.org

Retro - Škoda Felícia a Škoda Spartak

boli autá na ktorých jazdilo veľa motoristov v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch 20. storočia. Asi najobľúbenejšou bola známa Škoda Felícia, ktorá bola vyrábaná i vo vyhotovení kabriolet. Aj keď nešlo o masasovo nakupovaný automobil (pretože takýto automobil nebol vôbec lacnou záležitosťou) našiel si svoje miesto v srdciach socialistického motoristu. Ono zaobstarať si auto pre obyčajnú robotnícku rodinu nebolo vôbec jednoduché. Síce všetkého bolo za socializmu dostatok, len tých peňazí nie a automobil sa pokladal, za prepychový tovar, takže ho v podstate vlastnilo ako sa zvykne hovoriť "horných desať tisíc". Škoda Felicia bol model vyrábaný automobilkou Automobilové Závody Mladá Boleslav n.p v rokoch 1959-1964. Vznikol na platforme vozidla Škoda 440 Spartak.

Predchodcom Škody Felície bola Škoda 450, ktorá sa líšila najmä prednou nápravou s listovými pružinami. Škode 440 nikto nepovedal inak, než ako Škoda Spartak. Škoda Felícia sa vyrábala v závode Kvasiny. Bolo  vyrobených 14 852 automobilov plus 1 010 starších verzií Škoda Spartak. V priebehu výroby prechádzali modely miernou modernizáciou. Pri prechode z Škoda 450 na Škoda Felícia bolo najviditeľnejšou zmenou modernizácia prednej nápravy v jej odpružení z listového na vinuté pruženie. Zmenou prešla i prístrojová doska. Najvýkonnejšou verziou bola Škoda Felícia Super s objemom 1 221 cm³.Čistý výkon: 40,4 kW (55k) pri 5600 /min. Vŕtanie / zdvih: 72/75 mm.

Na porovnanie dobových vozidiel (napríklad amerických s tými z Československa) možno podotknúť to, že tie americké boli neporovnateľne kvalitnejšie, rýchlejšie a hlavne pohodlnejšie a disponovali veľkým jazdným

Škoda Felícia

komfortom. Ale keďže američania vyrábali autá pre potreby ľudí a komunisti pre potreby más práve v tom bol ich zásadný rozdiel. Samozrejme že tie americké mali ohromnú spotrebu, ale zas na druhej strane benzín v USA bol niekoľkorát lacnejší a platy vyššie než v Československu, takže ameračania boli v podstatnej výhode oproti československým motoristom (zarobiť na 100 kilometrov jazdy Feliciou trvalo v ČSSR pri priemernej mzde dve a pol hodiny. Oproti tomu zarobiť na prejdenie tej istej trasy Ramblerom s 25 litrovou spotrebou trvalo pri priemernej mzde v USA necelú minútu). Ak porovnáme ceny samotných automobilov, v USA napríklad na Rambler bolo treba odložiť 5 mesačných platov. Pri priemernej mzde v ČSSR bolo potrebných 33 výplat. Čisla hovoria jasnou rečou. Nuž toľko na porovanie ekonomík dvoch diametrálne rozdielnych svetov tej doby.

Zdroj: wikipedia




Zobrazené 5594 krát Naposledy zmenené štvrtok, 19 december 2019 18:04
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Napíšte komentár

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

 

Vyhľadávanie

 

60. roky stagnácie

Přátelství se Sovětským svazem je nesmysl právě tak, jako nemůže existovat přátelství otroka a otrokáře.

ČSSR Pražské jaro 1968

Chceš-li ztratit přítele, puč mu peníze.

České přísloví

Jan Werich

Jiří Suchý

 

ONLINE

Práve tu je 150 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Ak chcete podporiť RETROMANIA.SK

Donate retromania
Prázdná hlava nebolí.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

 

Kolektivizácia

 

Stagnácia

  • Mesto Humenné v minulom storočí
    Mesto Humenné v minulom storočí Mesto Humenné v roku 1960 Podarilo sa mi nájsť archívne zábery jedného z východoslovenských miest a to konkrétne mesta Humenné…
 

Normalizácia

  • Roky po oslobodení
    Roky po oslobodení Do Rajca prichádza jar o troška neskôr, takto začína úvod filmového žurnálu z roku 1979 Tridsaťštyri rokov po oslobodení Československa…
 

Socialismus

  • Mäsové výrobky za socializmu
    Mäsové výrobky za socializmu Boli mäsové výrobky za socializmu chutnejšie, zdravšie? Určite áno! Takto si zrejme odpovedala väčšina z čitateľov vekovej kategórie 40+ už…
 

Privatizácia

  • Retro pohľad na ČSD
    Retro pohľad na ČSD V tomto článku poodhalíme, ako vyzerali železnice, železničné stanice, vlakové nástupištia, samotné vlaky a všetko čo súviselo s prepravou po…
 

Globalizácia

  • KGB
    KGB KGB. Táto skratka je známa hádam väčšine ľudí. Ale málo kto by si si z tejto skratky vytvoril na Slovensku…
 

Pripravované články

Čas dovoleniek a prázdnin

Čas dovoleniek a prázdnin

Čo ponúkali oddelenia autokozmetiky špeciálnych predajni DROGÉRIE motoristom v 80. rokoch 20. storočia?

Bude publikované:
pondelok, 01 jún 2020 10:00


Pionierska kotva po štvrtýkrát

Pionierska kotva po štvrtýkrát

Štvrtý ročník súťaže lodných modelárov Pionierska kotva, na Štrkoveckom jazere v Bratislave.

Bude publikované:
štvrtok, 04 jún 2020 07:00


Pôvab chémie v dievčenskej sukni

Pôvab chémie v dievčenskej sukni

Hana Humlová, študentka, budúca štvrtáčka na Gymnáziu v Plzni.

Bude publikované:
nedeľa, 07 jún 2020 07:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2020. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.