streda, 06 február 2013 17:37

Most SNP v Bratislave

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Most SNP v Bratislave Most SNP v Bratislave wikimedia.org

Nový most cez Dunaj postavený v rokoch 1967-1972

známy, ako most Slovenského národného povstania (SNP), získal označenie najcharakteristickejšia stavba mesta. Autori projektu J. Lacko a A. Tesár ho riešili ako zavesený oceľový most na jednom pylóne. Na vrchole pylónu sa vo výške 80 m nachádza reštaurácia, ktorá je v jednom ramene pylónu spojená so samotným mostom šikmým rýchlovýťahom a v druhom ramene sa nachádza núdzové schodište so 430 schodmi. Most je 431,8 m dlhý a 21 m široký. Celková váha oceľovej konštrukcie vrátane pylónu je 7537 ton. Je to jediný most v Bratislave, ktorý nemá žiadny pilier v prúde rieky Dunaj, čím je to bratislavský most s najväčším hlavným rozpätím a tým vo všeobecnosti klasifikovaný ako najväčší v Bratislave. V roku 2001 bol vyhlásený za stavbu storočia na Slovensku v kategórii mostné stavby. Most patrí do asociácie World Federation of Great Towers, pričom je to 28. a najnižšia stavba tejto asociácie a súčasne jediná stavba tejto asociácie, ktorá slúži ako pylón mosta.

Most postavili ho v rokoch 1967 až 1972 Doprastav Bratislava a Hutné montáže Ostrava. Do užívania bol daný 26. augusta 1972. Kvôli jeho výstavbe bola zbúraná značná časť bratislavského Podhradia vrátane historicky hodnotných častí Vydrice a Synagógy v maurskom štýle. Významne však urýchlil dopravu a tým i rozvoj petržalského sídliska. Nový most v kategórii zavesených mostov obsadil po svojom otvorení v roku 1972 hneď štvrté miesto na svete. V užšej kategórii zavesených mostov, teda mosty iba s jedným pylónom a iba s jednou závesnou rovinou, mu svetové prvenstvo zostalo dodnes. Na treťom mieste je medzi mostami so šikmým pylónom. V moste sa nachádza vodovodné potrubie na zásobovanie Starého Mesta z Petržalky. Pri výstavbe mosta sa objavil problém, keď sa zistila chyba v statickom výpočte, preto bolo treba most zabezpečiť doplnkovou podperou na ľavom brehu, čím sa znížilo aj jeho hlavné rozpätie na 303 metrov. Osvetlenie mosta bolo pôvodne riešené 3 000 svietidlami na držadlách zábradlí, v roku 1998 bolo nahradené stožiarovým osvetlením s 52 špeciálnymi svietidlami.

 

Zobrazené 21466 krát Naposledy zmenené nedeľa, 10 február 2019 13:06
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

Bratislava - Stavba mosta SNP (1969) youtube

Napíšte komentár

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

 

Vyhľadávanie

 

60. roky stagnácie

Přátelství se Sovětským svazem je nesmysl právě tak, jako nemůže existovat přátelství otroka a otrokáře.

ČSSR Pražské jaro 1968

Chceš-li ztratit přítele, puč mu peníze.

České přísloví

Jan Werich

Jiří Suchý

 

ONLINE

Práve tu je 161 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Prázdná hlava nebolí.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

  • Horský hotel Hrebienok
    Horský hotel Hrebienok Po prvej svetovej vojne sa majitelia pozemnej lanovky zo Starého Smokovca na Hrebienok (Legiobanka v Prahe) rozhodli presadiť výstavu ľudového…
 

Kolektivizácia

  • Nový život v Novej Sedlici (1958)
    Nový život v Novej Sedlici (1958) Najvýchodnejším bodom Slovenskej republiky (bývalej Československej republiky) kde sa stretávajú hraničné pásma Slovenska, Poľska a Ukrajiny sa nachádza obec Nová…
 

Stagnácia

  • Krčmy a pivo v ČSSR
    Krčmy a pivo v ČSSR Krčmy v minulom storočí za éry ČSSR neboli len miestom, kde sa čapovalo pivo a tvrdý alkohol či podával guľáš…
 

Normalizácia

  • Bratislavská Petržalka
    Bratislavská Petržalka Bratislavská Petržalka - mali to byť Benátky na Dunaji Na začiatku 70. rokov bolo v pláne vystavať na pravom brehu…
 

Socialismus

  • Škoda Favorit
    Škoda Favorit Koncepcia osobných automobilov sa u hlavných európskych výrobcov koncom 70. rokov orientovala na pohon prednej nápravy s priečne uloženým motorom.…
 

Privatizácia

  • Retro pohľad na ČSD
    Retro pohľad na ČSD V tomto článku poodhalíme, ako vyzerali železnice, železničné stanice, vlakové nástupištia, samotné vlaky a všetko čo súviselo s prepravou po…
 

Globalizácia

  • KGB
    KGB KGB. Táto skratka je známa hádam väčšine ľudí. Ale málo kto by si si z tejto skratky vytvoril na Slovensku…
 

Pripravované články

Pozor, zákruta! Motoristický rozhlasový magazín.

Pozor, zákruta! Motoristický rozhlasový magazín.

Magazín o cestovnom ruchu, motorizme a pre motoristov vysielaný Československým rozhlasom od roku 1962.

Bude publikované:
22.11.2019


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2019. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.