streda, 06 február 2013 18:02

Škoda 1000 MB

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(1 Hlasovať)
Škoda 1000 MB Škoda 1000 MB wikimedia.org

Československá automobilka Škoda vystupujúca pod obchodným názvom Automobilové Závody Národní Podnik

dostala na sklonku päťdesiatych rokov za úlohu postaviť vozidlo pre ľudové masy. Znamenalo to okrem iného zvýšiť produkciu automobilov a znížiť ich výrobné náklady. V roku 1955 vtedajšie ministerstvo všeobecného strojárstva stanovilo predpoklady pre nový automobil. Malo sa jednať o minimálne štvormiestny automobil s pohotovostnou hmotnosťou približne 700 kg a spotrebou paliva od 6 do 7 litrov na 100km.Po niekoľkých prototypových skúškach sa ukázalo, že v Škodovke zaužívaná koncepcia s ktorou mali veľké skúsenosti je nevhodná, pretože neúmerne zvyšuje hmotnosť a teda i cenu vozidla. Rozhodovanie medzi predným náhonom a zadným náhonom ukončilo nariadenie, že automobilka pre výrobu vozidla nesmie žiadne diely dovážať, všetky sa musia vyrobiť v ČSSR. Pre konštrukciu prednej hnanej nápravy boli potrebné kĺbové hriadele, ktoré v ČSSR nedokázal nikto vyrobiť, teda bolo nutné zakúpiť licenciu, dovážať ich, alebo podstúpiť náročný a nákladný vývoj.

Víťaznou koncepciou sa preto stal zadný náhon, ktorý bol v tej dobe proklamovaný mnohými západnými automobilkami v segmente malých automobilov. Pre pohon automobilu sa v prototypoch skúšali dva rôzne motory OHV.Vzduchom chladený agregát sa vyznačoval vysokou hlučnosťou a nízkym výkonom, preto bol do finálneho automobilu prepracovaný  vodou chladený agregát. Chladenie vodou znížilo jeho hlučnosť. Pri previerkách sa však ukázalo, že používaná technológia výroby dielov motora je nevyhovujúca z časového hľadiska a preto sa pri výrobe uchýlili k možnosti tlakového liania hliníkových dielov. Vo svojej dobe bol na európskom kontinente spôsob výroby hliníkového bloku motora Škoda 1000MB technologickou novinkou.

Nultá séria automobilov v roku 1962 v rámci testovania najazdila milióny kilometrov azerbajdžanskou púšťou, zamrznutými moskovskými ulicami a východonemeckými diaľnicami, aby sa preverila jej trvácnosť. Nebolo preto žiadnym prekvapením, že po oficiálnom uvedení Škody 1000MB v roku 1964 na trh sa stalo medzinárodne uznávaným modelom. Niektoré testy tvrdili, že automobil je jeden z najlepších automobilov v objemovej triede jedného litra navyše s najmodernejšou koncepciou pohonu. Pád však spôsobil model Renault 16 z roku 1965, v ktorom bola po prvý krát použitá koncepcia predného náhonu. To spôsobilo odliv zahraničných automobiliek od zadného náhonu, čím Škoda 1000 MB z roka na rok zastarala a jej ďalšie modernizácie boli len slepou vývojovou vetvou.

Škoda 1000 MB sa zvykla ľudovo označovať aj ako Škoda Tisíc Malých Bolestí

Toto pomenovanie si vyslúžilo autíčko v prvopočiatkoch svojej výroby, kedy sa veľa vecí tak povediac robilo na kolene. Vznikal rad technických nedostatkov čo sa následne prejavovalo v poruchovosti vozidla. Preto to označenie tisíc malých bolestí. Sú to problémy, keď sa to pod kapotou začne hádať. A každá rada je dobrá. A poznať tých rád čo najviac - i to bolo motto medzinárodného mítingu majiteľov Škoda 100 MB v Jablonci nad Jizerou konaného v roku 1968.

Zobrazené 3481 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

Škoda 1000 MB v pořadu Retro youtube
Viac z tejto kategórie: « Radošínske naivné divadlo Velorex »

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

60. roky stagnácie

Přátelství se Sovětským svazem je nesmysl právě tak, jako nemůže existovat přátelství otroka a otrokáře.

ČSSR Pražské jaro 1968

Chceš-li ztratit přítele, puč mu peníze.

České přísloví

Jan Werich

Jiří Suchý

 

ONLINE

Práve tu je 180 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Ak chcete podporiť finančným darom rozvoj RETROMANIA.SK

PAY BY SQUARE: 1 €

Donate retromania

ALEBO: ĽUBOVOĽNÁ SUMA


EUR

Prázdná hlava nebolí.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

  • Baťove závody v Partizánskom
    Baťove závody v Partizánskom Baťove závody v Partizánskom vznikli v roku 1939. Partizánske bolo jedným z miest, kde známy podnikateľ Tomáš Baťa rozvíjal svoje…
 

Kolektivizácia

  • Anděl na horách
    Anděl na horách Zlaté filmové 50' roky boli tým pravým v propagácii rekreácií ROH (revolučné odborové hnutie) o ktoré nebol z počiatku ani…
 

Stagnácia

  • Zasedání ÚV KSČ 31. 5. 1969
    Zasedání ÚV KSČ 31. 5. 1969 Soudružky a soudruzi dnešnímu zasedání ÚV se předkládá návrh, aby byli někteří soudruzi vyloučeni z pléna ÚV, mezi nimi i…
 

Normalizácia

  • Slade
    Slade K skupine SLADE som sa po prvý krát dostal na mojich štúdiách na gymnáziu (VG SNP) v Banskej Bystrici, keď…
 

Socialismus

 

Privatizácia

  • Retro pohľad na ČSD
    Retro pohľad na ČSD V tomto článku poodhalíme, ako vyzerali železnice, železničné stanice, vlakové nástupištia, samotné vlaky a všetko čo súviselo s prepravou po…
 

Globalizácia

  • Kauza Gorila
    Kauza Gorila Únik tajných dokumentov zo SIS spôsobilo na Slovensku prebudenie do mrazivej politickej noci. Na verejnosť sa prevalilo politické Status Quo.…
 

Pripravované články

Závod 29. augusta v Partizánskom

Závod 29. augusta v Partizánskom

Aj topánky majú svoje tajomstvá, alebo malá exkurzia do histórie i prítomnosti Závodov 29. augusta v Partizánskom z roku 1973.

Bude publikované:
sobota, 01 máj 2021 10:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2021. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.