ČSR 60. roky 20. storočia

ČSR 60. roky 20. storočia (50)

streda, 06 február 2013 17:24

Louis de Funes

Napísal(a)

Louis de Funes

Známa to postava z vynikajúcich francúzskych komédií, ktoré tak skvele nadaboval František Filipovský. V tomto článku sa nebudem venovať vymenúvaním jednotlivých filmov, ktoré Louis natočil, skôr moje pisateľské snaženie nasmerujem na jeho súkromný život. Svedectvá na jeho súkromný život sa diametrálne líšia. Jedni hovoria o jeho neznášanlivosti, druhí o jeho láskavosti. Jedni zdôrazňujú jeho lakomstvo, druhí veľkodušnosť. Ľudia v bretónskej dedinke Cellier, v ktorej si v  roku 1967 zakúpil za 830 000 frankov zámok Clermont, o ňom hovorili ako o prostom, milom a ľahko prístupnom človeku. Kolegovia herci už tak zhovievaví neboli. Jean Marais s ktorým Louis nakrútil tri diely Fantomasa, o ňom povedal: "Jeho talent je založený na zlej nálade. Nemám takých ľudí rád. So mnou sa do naozajstného konfliktu nikdy nedostal, ale na ostatných, ktorí hrali malé úlohy, bol protivný, a to ešte vážim slová. Nikdy som nepochopil, ako sa tento herec druhoradých úloh mohol dostať medzi hviezdy. "

streda, 06 február 2013 17:18

Kremienok a Chocholúšik

Napísal(a)

Ktoré slovenské či české socialistické dieťa by nepoznalo animovanú rozprávku

Kremienka a Chocholúšika (Křemílka a Vochumůrku)?  Veselo spolu hospodária a pritom stíhajú kopec zábavných a užitočných vecí. Patrili k najobľúbenejším hrdinom večerníčkov. Rozkošné príbehy kamarátov, ktorí žijú v chalúpke z pňa, majú svoje nezabudnuteľné čaro. Pre slovenské deti sa stala rozprávka nezabudnuteľnou pre úžasný dabing Jozefa Krónera, kým českú verziu narozprávala herečka Jiřina Bohdalová.

streda, 06 február 2013 17:15

Kĺbový autobus ŠM

Napísal(a)

Kde bolo tam bolo, bola raz jeden autobus ...

... tak začína takmer každá rozprávka. Celkom sa však tento úvod hodí k prípadu nové kĺbového autobusu, ktorý bol vyvinutý v šesťdesiatych rokoch dvadsiateho storočia v národnom podniku Karosa Vysoké Mýto. Hoci predbehol dobu, nezostalo po ňom nič. Kĺbový autobus ŠM 16,5 bol na svoju dobu unikát. Moderný, priestranný, pohodlný, ekonomický. Mohol byť používaný v mestskej doprave nielen u nás, ale aj v iných krajinách. Bol to autobus, ktorý spĺňal všetky požiadavky pre mestskú dopravu. Tí, ktorí sa na jeho vývoji podieľali, dúfali, že sa o neho budú doslova prať všetky mestské dopravné podniky. Doba a politická situácia mu ale nepriali ...

streda, 06 február 2013 17:13

Kiná v Československu

Napísal(a)

Kiná v Československu boli veľmi obľúbené

Filmy za veľa nestáli, počítačové hry neboli a televízia sa veľmi pozerať nedala. Bratislava mala 27 kín. Lístok stál 2,50 Kčs.  Kino bolo obľúbeným miestom záškolákov. Bola tam tma a teplo a tak sa dalo komfortne blicovať. Údajne príslušníci ZNB (zbor národnej bezpečnosti - dnes im hovoríme polícia) robili v kinách doobeda záťahy na záškolákov. Nachytali ich kopec. A nie len detí. Filmy boli zväčša sovietske a nepozerateľné. Premietali však aj západné. Tie mali oveľa vyššiu navštevovanosť. Boli tak obľúbené, že podnikavé typy ľudí lístky nakúpili popredu a predávali ich za vyššiu cenu. Medi najnavštevovanejším filmom bol bezpochyby Winnetou. Ja si ešte pamätámna časy,eďmalimoji rodičia vo svojej spálni v skrini celú sadu pohľadníc,ktoré bolo v tej dobe možné zakúpiť le na kolotočoch.

Bol to rozšírený a obľúbený biznis. Pred každým filmom premietali filmový týždenník Žurnál. Bol zameraný politicky, komunistickej propagácie nebolo nikdy dosť. Potom ešte premietali týždenník sovietsky. Niektorý teda chodili do kina až po týchto “obľúbených“ žurnáloch.  Zvláštnou postavou kín 60. Rokov boli tzv. Uvádzačky. Stáli pri dverách aj na to, aby kontrolovali mládež zvedavú na neprístupné filmy. Vyrábali sa aj falošné preukazy, jednoducho sa robilo všetko pre šťastie mládeže ale vraj bola hrozná hanba ak niekoho nechytali...

streda, 06 február 2013 17:05

Jurij Gagarin

Napísal(a)

Prvý človek vo vesmíre Jurij Alexejevič Gagarin

A po ňom nasledovali ďalší a ďalší kozmonauti a astronauti. Jurij Gagarin oznamoval ľuďom v riadiacom stredisku, že štart do vesmíru prebieha bez ťažkostí: "Všetko prebieha normálne. Cítim sa výborne. Nálada dobrá, všetko v poriadku ...". Bola streda ráno 12. apríla 1961. Pred necelým mesiacom oslávil nadporučík dvadsiate piate narodeniny. A pred niekoľkými dňami ho velitelia vybrali k tomuto historickému letu. Keď už sedel pred štartom v uzavretej kabíne, signalizovala kontrolné žiarovka závadu a technici museli znovu otvoriť dvere, aby urobili ešte drobnú kontrolu - jeho to však z pokoja nevyviedlo.

Gagarin štartoval z kozmodrómu Bajkonur. Sedel v kabíne na špici rakety R-7 vysokej 38 metrov. Kabína kozmickej lodi Vostok 1 mala tvar gule s priemerom 230 cm a hmotnosti 2,4 tony, spolu s ďalšími časťami vážila celkovo 4,7 tony. Kozmonaut sa tiesnil v tak malom priestore, ako vtedajší vodič osobného auta.

Loď Vostok 1 sa dostala na obežnú dráhu okolo Zeme vo výške 181 - 327 km. Po hodine a pol sa kozmická loď pripravovala k návratu späť na zem. To bola najnebezpečnejšia časť celého letu. Vo výške 7 km sa z kabíny vystrelilo kreslo s kozmonautom a potom sa nad ním rozvinul padák. Gagarin dopadol na pole pri dedine Smelovka v Saratovskej oblasti, niekoľko desiatok metrov od prudkého zrázu do rieky Volgy. Mal jednoducho obrovské šťastie. Počas letu i po pristáti.
streda, 06 február 2013 17:02

JAWA 250

Napísal(a)

JAWA 250 motorka pre veľkých chlapcov

Aspoň tak si hovorievali chalani z čias socialistického Československa, kde na Pionieroch o 50 cm kubických sa preháňali hore chotárom len pubertiaci. Vyššia šlachta vlastnila motocykle JAWA 250. Boli to tej dobe  (na sklonku  šesťdesiatych rokov) červení baróni. Jednoducho nebolo nad nich. Kto mal JAWU 250 bol postrach ciest. A teraz trošku histórie. Názov pochádza zo spojenia Janeček - Wanderer. Jej registrácia je datovaná 17. augusta 1929. Český majiteľ zbrojovky, podnikateľ a vynálezca František Janeček,  hľadal svoj nový výrobný program. Kúpil práva na motocykel nemeckej značky Wanderer, čo bol jednoválec s rozvodom OHV so zdvihovým objemom 500 ccm, hriadeľovým pohonom a rámom z oceľových profilov. Ľudovo nazývaný „Rumpál“, bol nedostatočne vyvinutý a pre množstvo detských chorôb sa mohol iba s čiastočným úspechom usadiť na trhu (firma Wanderer končila predovšetkým v dôsledku technických problémov s týmto motocyklom výrobu, možno práve preto sa mohli nazdávať Janečkovi ponúknuté podmienky ako výhodné). Predstavený bol na Pražskom autosalóne 23. októbra 1929. V tejto branži neskúsenej firme vytiahol tŕň z päty anglický motocyklový pretekár a konštruktér George William Patchett, ktorý začal konštruovať úspešný pretekársky stroj a roku 1932 bol uvedený na trh nový motocykel s motorom Villiers 175ccm. Patchett navrhol pre Jawu i dva cestné stroje so zdvihovým objemom 350ccm, verziu SV a OHV, potom však už prišli návrhy Ing. Josefa Jozífa, najprv dvojtaktný 100ccm. Po druhej svetovej vojne bola Jawa znárodnená a jadrom jej produkcie sa stali dvojtaktné stroje,  jednoválce 125 a 175 ccm, jedno, alebo dvojvalec 250ccm a dvojvalec 350ccm.

Strana 7 z 9
 

Vyhľadávanie

 

60. roky stagnácie

Přátelství se Sovětským svazem je nesmysl právě tak, jako nemůže existovat přátelství otroka a otrokáře.

ČSSR Pražské jaro 1968

Chceš-li ztratit přítele, puč mu peníze.

České přísloví

Jan Werich

Jiří Suchý

 

ONLINE

Práve tu je 91 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Prázdná hlava nebolí.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

  • Bratislava
    Bratislava Hlavné mesto Slovenskej Republiky Kto by to nevedel z nás Slovákov. O cudzincoch to už povedať nemožno. Ak sa spýtate…
 

Kolektivizácia

  • Motocykel značky Pionier
    Motocykel značky Pionier Pionier JAWA 50 legendárny stroj Československej mládeže Najobľúbenejší na vidieku, kde vznikali celé klany motorkárov a prevážali sa medzi obcami…
 

Stagnácia

 

Normalizácia

  • Čimčarara, čim čim čim
    Čimčarara, čim čim čim Rečňovanky, veršíky pre deti od Ľudmily Podjavorinskej Vstalo slnko z poza hory, po nebíčku kráča, ide budiť včielku, lienku na…
 

Socialismus

  • Iron Maiden
    Iron Maiden Iron Maiden moja obľúbená heavy metalová skupina a myslím si že jedna z najúspešnejších a kapiel na svete tej doby.…
 

Privatizácia

  • Michal Kováč
    Michal Kováč Ing. Michal Kováč, CSc., prvý prezident Slovenskej republiky. Do tejto ústavnej funkcie bol zvolený dňa 15. februára 1993 Prezidentský mandát…
 

Globalizácia

  • Helena Růžičková
    Helena Růžičková Helena Růžičková (Helena Málková) kurpulentná žena si zo svojej nadváhy dokázala spraviť ochrannú známku. Jej výzor a duch bol neopakovateľný.…
 

Pripravované články

V tejto chvíli redakcie nepripravuje žiadne nové články pre zverejnenie
Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2019. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.