štvrtok, 06 jún 2013 12:26

Kombajn SM - 500, ktorý sa nikdy nedostal do výroby

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Kombajn SM - 500, ktorý sa nikdy nedostal do výroby NZM Čáslav – expozice kombajny

Kombajn SM - 500 - Príbeh obrovského konštrukčného nadšenia, ktorému súdruhovia z RVHP dali STOP.

Prostějovský Agrostroj sa v roku 1968 pustil do veľkého konštrukčného projektu. Cieľom projektu mal byť kombajn, ktorý by s odstupom času predbehol ich vývoj o dobrých 15 rokov dopredu. Prvé stroje, ktoré sa začali na poliach bývalého socialistického Československa používať pochádzali zo Sovietskeho Zväzu. Priekopníkmi boli stroje s označením S 3, S 4, ktoré boli ťahané koňmi a neskôr sa stali ako sa v tej dobe tomu hovorilo - samohybnými strojmi. Bolo to obdobie kolektivizácie, kde sa dobrovoľne na silu stávali bývalí statkári a drobní samo hospodáriaci roľníci členmi JRD. Keďže technický vývoj napredoval, bolo potrebné pre socialistický štýl hospodárenia vyvíjať novú, lepšiu a hlavne pokrokovú socialistickú techniku. Keďže sa väčšina robôt robila ručne a strojov bolo málo (síce už existovali strojné mlátičky, kosy či strojné viazače) bolo potrebné prísť s niečim univerzálnym. Čo by dokázalo žať, vymlátiť a prípadne ešte zviazať slamu do snopov. Do roku 1968 sa vyrobilo niekoľko strojov, ktoré dokázali úspešne pomáhať poľnohospodárom pri žatvách na poliach. Prostějovský Agrostroj prišiel s myšlienkou vytvoriť nový typ kombajnu, ktorý by technicky vyhovoval zvyšovaniu produktivity práce. Bolo to obdobie výzvy pre konštruktérov prostějovského Agrostroja a zároveň to bola akási prestížna záležitosť Československého strojárstva. A tak sa začal rodiť projekt, ktorý sa mohol stať svetovou jedničkou.

Projekt mal ambície posunúť vývoj kombajnov a veľký kus dopredu, keďže doba pražskej jari bola plná eufórií socializmu s ľudskou tvárou. A skutočne sa jednalo o technicky dobrý projekt. Kombajn disponoval priečnym zberom, teda bolo ho možné nakloniť do určitej úrovne s veľmi dobrou priechodnosťou členitým terénom, disponoval odsávaním prachu priamo z lišty, hydrostatickým ovládaním žacej lišty s vyrovnávaním pri nerovností terénu, chladením motora, hydrostatickým pojazdom, hydrostatickým riadením,  hydraulicky sklopným komínom ktorý vyprazdňoval zásobník zrna a ďalšími technickými novinkami, ktorými sovietske kombajny v tých časoch nedisponovali. O pripravovanej strojárenskej novinke sa dozvedeli v NDR. A začala tak trocha rivalita medzi vývojármi z Agrostroja a vývojármi z NDR, ktorí tvorili svoj vlastný kombajn. Dokonca prvý prototyp SM 500 kombajnu nazvali Rival. V roku 1972 sa však všetko začalo obracať v neprospech SM - 500. V rokoch začínajúcej normalizácie sa začalo s dovozom kombajnov 512 z NDR , ktoré síce ani z ďaleka nedosahoval parametre SM - 500, ale súdruhovia pomaly, ale istom začali tento projekt smerovať k zániku. Keďže v tých dobách hrala nemalú úlohu RVHP a tá v podstate určovala čo sa v jednotlivých krajinách socialistického bloku bude vyrábať, nakoniec celý projekt SM -500 vláda zrušila a projekt bol predaný do Fortschrittu.

Zobrazené 6514 krát Naposledy zmenené utorok, 30 júl 2013 22:29
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Napíšte komentár

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

 

Vyhľadávanie

 

60. roky stagnácie

Přátelství se Sovětským svazem je nesmysl právě tak, jako nemůže existovat přátelství otroka a otrokáře.

ČSSR Pražské jaro 1968

Chceš-li ztratit přítele, puč mu peníze.

České přísloví

Jan Werich

Jiří Suchý

 

ONLINE

Práve tu je 429 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Prázdná hlava nebolí.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

  • Prostitúcia v ČSSR
    Prostitúcia v ČSSR Nevestinec, vykričali dom, verejný dom, dom radosti, dom rozkoše, erotický klub, hovorovo často bordel, budova používaná na poskytovanie najmä sexuálnych…
 

Kolektivizácia

 

Stagnácia

 

Normalizácia

  • Filmárik a Filmuška
    Filmárik a Filmuška Filmárik a Filmuška dve postavičky z televízie na ktoré si iste i vy z detstva spomeniete. Málo kto však vie,…
 

Socialismus

  • Ceny za socializmu
    Ceny za socializmu Socialistický štát bral svojim občanom z hrubej mzdy 20 percent. Pri dnešnej hospodárskej kríze, ktorá ešte stále hýbe Európskou úniou…
 

Privatizácia

  • Železná opona
    Železná opona Železná opona, termín ktorý vyjadroval imaginárnu hranicu rozdelenia Európu na dva politické póly. Na socialistický a kapitalistický. Išlo o hermeticky…
 

Globalizácia

  • Bohatý, bohatší a ešte bohatší
    Bohatý, bohatší a ešte bohatší V slovenskom parlamente 18.5.2005 poslanci Národnej rady rokovali o zákone o odškodnení ľudí, ktorí prišli o svoje vložené peniaze do…
 

Pripravované články

Vlakom cez Východné Karpaty - Lupkovský železničný tunel

Vlakom cez Východné Karpaty - Lupkovský železničný tunel

Ide o železničný tunel medzi Palotou a Łupkówom na trati Medzilaborce – Łupków (Poľsko). Tunelom prešiel i cisár František Jozef.Výstavba prebiehala pod vedením hlavného inžiniera Rudolfa Gunescha.

Bude publikované:
14.12.2019


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2019. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.