štvrtok, 07 február 2013 12:38

Škoda 720

Napísal(a)
Ohodnoťte tento článok
(0 hlasov)
Škoda 720 Škoda 720 wikimedia.org

Poznáte automobil Škoda 720?

Nie? Ani nemôžete. V dobách reálneho socializmu existoval, ako prototyp. Do sériovej výroby sa však nikdy nedostal. A prečo? Možno preto, že jeho technická úroveň v tej dobe by predčil autá sovietskych značiek. S vývojom Škody 720 sa začalo v roku 1967 a vývoj trval približne do roku 1971 kedy bol vývoj ukončený. Škoda 720 bolo vozidlo klasickej koncepcie na pomerne vysokej technologickej úrovni, ohlasy niektorých ľudí ho dokonca prirovnávali k vozidlám BMW tej doby. Išlo o ucelenú modelovú radu v ktorej boli zastúpené sedan, kombi, hatchback a pre priaznivcov športovej jazdy kupé. Na tvorbe karosérií sa podieľali českí dizajnéri Žáček a Brokeš, ale aj taliansky designer Giugiaro pre ktorého to bola prvá veľká objednávka v jeho živote. Vozidlo bolo v základnej verzii vybavené motormi s objemom 1250 a 1500 cm3 OHC.Motor bol od začiatku riešený ako skladačka, bol dostatočne veľký takže ľahko vznikli jeho modifikácie s objemom 1600, 1800 a 2000cm3.

Vývoj modelu bol prakticky kompletne hotový, boli urobené aj skúšky životnosti ale k sériovej výrobe nikdy nedošlo. Dôvodov prečo sa tak stalo kolovalo medzi zasvätenou verejnosťou veľa najčastejší bol že si to údajne neprial vtedajší ZSSR. Realita bola ale predsa len iná. ZSSR žiadnu výrobu nezakazoval, práve naopak. Vedenie ZSSR tlačilo na svoje bratské štáty aby vyvíjali a vyrábali svoje vlastné automobily, pretože ich závod LADA v Togliatti nestíhal výrobu ani pre domáci trh a nie ešte pre bratské štáty. Pravdou však je že príchod automobilu bol nešťastne načasovaný na obdobie normalizácie, kedy sa vymenilo vedenie prakticky na všetkých úrovniach. Ďalej sa investovali veľké peniaze do industrializácie Slovenska a pre České investície peniaze neostali. Ako pamiatka Škody 720 zostal motor. Motor vynikajúcich parametrov ktoré si ihneď pobrali závodníci rôznych úrovní a montovali ich do svojich automobilov. Motor sa dočkal aj svojho ďalšieho vývoja, stúpol jeho výkon, dočkal sa aj preplňovanej verzie a štvorventilového rozvodu. Bohužiaľ však došlo k zmene športových predpisov a automobily s týmito motormi mohli štartovať iba v závodoch do kopca a autokrose. V týchto kategóriách si však počínali veľmi dobre a niektoré jazdia dodnes.

Ceny mali začínať na 30 000 Kčs (základná verzia s motorom 1236 cm3). Za silnejší motor by ste museli prihodiť ďalších 5 000 Kčs. Príplatková výbava mala byť skutočne nevídaná, samočinná (automatická) prevodovka, klimatizácia, vzduchové pruženie a kotúčové brzdy vzadu.

Zo Škody 720 sa zachovalo len pár exemplárov, ktoré môžete vidieť v Múzeum Škoda.

Sériová verzia-1250,1500

Vŕtanie x zdvih-80 x 61,5 80 x 74,5
Počet valcov-4
Zdvihový objem-1236ccm,OHC 1498ccm,OHC
Max.výkon-48,5kW/5500 ot 62,5kW/5300 ot
Krútiaci moment 98Nm/4000ot 125Nm/4000ot

Športová verzia-1600,1800

Vŕtanie x zdvih-82 x 74,5 87 x 74,5
Počet valcov-4
Zdvihový objem-1592ccm,OHC 1771ccm,OHC
Max.výkon-106,7kW/6250 ot 113,3kW/6250 ot
Krútiaci moment 183Nm/5000ot

Športová verzia-200,1800 turbo

Vŕtanie x zdvih-87 x 84 87 x 74,5
Počet valcov-4
Zdvihový objem-1997ccm,OHC 1771ccm,OHC
Max.výkon-119,8kW/6000 ot 175,2kW/6000 ot
Krútiaci moment 210Nm/5000ot



Tento článok si prečítalo 2898 ľudí Naposledy zmenené utorok, 30 júl 2013 22:39
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Viac z tejto kategórie: « Škoda 120L Slade »

Komentáre k tomuto článku

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený. UPOZORNENIE. Z dôvodu veľkého počtu nechcených reklamných oznámení v komentároch, všetky novo vložené komentáre podliehajú schváleniu našim administrátorom, ktorý ich následne zverejní. Sloboda slova tým nie je dotknutá. Nezverejňujú sa len tie komentáre, ktoré obsahujú reklamné oznamy, alebo komentáre, ktoré sú hanlivé, či urážajúce.

 

Vyhľadávanie

 

70. roky normalizácie

Sklenka vína ti neuškodí, a plnou bečku nevypiješ.

Slovácké přísloví

Jiří Menzel

Tolerance není lhostejnost, ale moudrá víra, že i ten druhý může mít pravdu.

 

ONLINE

Práve tu je 218 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Nedal pán boh svini rohy, ani žene mužské nohy.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

 

Kolektivizácia

  • Kombajny
    Kombajny Čo myslíte. Je to americký, alebo sovietsky stroj? Kombajn bol je a bude dôležitý stroj v poľnohospodárstve, ktorý zbiera úrodu…
 

Stagnácia

  • Nikita Sergejevič Chruščov
    Nikita Sergejevič Chruščov 14.10.1964 bol N.S.Chruščov zbavený všetkých funkcií. Jeho nástupcom sa stal L.I.Brežněv. Pre niekoho možno spomienka na minulosť a pre niekoho…
 

Normalizácia

  • Danka a Janka
    Danka a Janka Mária Ďuríčková Mária Ďuríčková vlastným menom Mária Masaryková, rodená Piecková, slovenská spisovateľka sa narodila vo Zvolenskej Slatine. Do ľudovej a…
 

Socialismus

  • Sexmisia
    Sexmisia Sexmisia film z poľskej produkcie ktorá sa objavila v kinách bývalého Československa v roku 1985 Alebo 1986 a vyvolala u…
 

Privatizácia

  • Čiernohronská železnica
    Čiernohronská železnica Čiernohronská železnica je úzkokoľajná lesná železnica s rozchodom 760 mm. Železnica sa tiahne na trase Chvatimech – Hronec – Čierny…
 

Globalizácia

 

Pripravované články

Bavlnárske závody Ružomberok

Bavlnárske závody Ružomberok

Počas jej najúspešnejšieho obdobia v 60. a 70. rokoch 20. storočia zamestnávala až 5 000 ľudí nielen z Ružomberka a okolia.

Bude publikované:
01.05.2019 08:05


Zväzarm (Zväz pre spoluprácu s armádou)

Zväzarm (Zväz pre spoluprácu s armádou)

Aká je história tejto organizácie, čo bolo jej poslaním a ako za čias socializmu vlastne fungovala?

Bude publikované:
10.05.2019 06:05


Otvorenie prvého obchodného domu PRIOR, Bratislava 1968

Otvorenie prvého obchodného domu PRIOR, Bratislava 1968

Architektonický návrh, podľa ktorého sa postavil obchodný dom PRIOR aj celé Kamenné námestie vytvoril architekt Ivan Matušík.

Bude publikované:
20.05.2019 08:05


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2019. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.