štvrtok, 07 február 2013 12:38

Škoda 720

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Škoda 720 Škoda 720 wikimedia.org

Poznáte automobil Škoda 720?

Nie? Ani nemôžete. V dobách reálneho socializmu existoval, ako prototyp. Do sériovej výroby sa však nikdy nedostal. A prečo? Možno preto, že jeho technická úroveň v tej dobe by predčil autá sovietskych značiek. S vývojom Škody 720 sa začalo v roku 1967 a vývoj trval približne do roku 1971 kedy bol vývoj ukončený. Škoda 720 bolo vozidlo klasickej koncepcie na pomerne vysokej technologickej úrovni, ohlasy niektorých ľudí ho dokonca prirovnávali k vozidlám BMW tej doby. Išlo o ucelenú modelovú radu v ktorej boli zastúpené sedan, kombi, hatchback a pre priaznivcov športovej jazdy kupé. Na tvorbe karosérií sa podieľali českí dizajnéri Žáček a Brokeš, ale aj taliansky designer Giugiaro pre ktorého to bola prvá veľká objednávka v jeho živote. Vozidlo bolo v základnej verzii vybavené motormi s objemom 1250 a 1500 cm3 OHC.Motor bol od začiatku riešený ako skladačka, bol dostatočne veľký takže ľahko vznikli jeho modifikácie s objemom 1600, 1800 a 2000cm3.

Vývoj modelu bol prakticky kompletne hotový, boli urobené aj skúšky životnosti ale k sériovej výrobe nikdy nedošlo. Dôvodov prečo sa tak stalo kolovalo medzi zasvätenou verejnosťou veľa najčastejší bol že si to údajne neprial vtedajší ZSSR. Realita bola ale predsa len iná. ZSSR žiadnu výrobu nezakazoval, práve naopak. Vedenie ZSSR tlačilo na svoje bratské štáty aby vyvíjali a vyrábali svoje vlastné automobily, pretože ich závod LADA v Togliatti nestíhal výrobu ani pre domáci trh a nie ešte pre bratské štáty. Pravdou však je že príchod automobilu bol nešťastne načasovaný na obdobie normalizácie, kedy sa vymenilo vedenie prakticky na všetkých úrovniach. Ďalej sa investovali veľké peniaze do industrializácie Slovenska a pre České investície peniaze neostali. Ako pamiatka Škody 720 zostal motor. Motor vynikajúcich parametrov ktoré si ihneď pobrali závodníci rôznych úrovní a montovali ich do svojich automobilov. Motor sa dočkal aj svojho ďalšieho vývoja, stúpol jeho výkon, dočkal sa aj preplňovanej verzie a štvorventilového rozvodu. Bohužiaľ však došlo k zmene športových predpisov a automobily s týmito motormi mohli štartovať iba v závodoch do kopca a autokrose. V týchto kategóriách si však počínali veľmi dobre a niektoré jazdia dodnes.

Ceny mali začínať na 30 000 Kčs (základná verzia s motorom 1236 cm3). Za silnejší motor by ste museli prihodiť ďalších 5 000 Kčs. Príplatková výbava mala byť skutočne nevídaná, samočinná (automatická) prevodovka, klimatizácia, vzduchové pruženie a kotúčové brzdy vzadu.

Zo Škody 720 sa zachovalo len pár exemplárov, ktoré môžete vidieť v Múzeum Škoda.

Sériová verzia-1250,1500

Vŕtanie x zdvih-80 x 61,5 80 x 74,5
Počet valcov-4
Zdvihový objem-1236ccm,OHC 1498ccm,OHC
Max.výkon-48,5kW/5500 ot 62,5kW/5300 ot
Krútiaci moment 98Nm/4000ot 125Nm/4000ot

Športová verzia-1600,1800

Vŕtanie x zdvih-82 x 74,5 87 x 74,5
Počet valcov-4
Zdvihový objem-1592ccm,OHC 1771ccm,OHC
Max.výkon-106,7kW/6250 ot 113,3kW/6250 ot
Krútiaci moment 183Nm/5000ot

Športová verzia-200,1800 turbo

Vŕtanie x zdvih-87 x 84 87 x 74,5
Počet valcov-4
Zdvihový objem-1997ccm,OHC 1771ccm,OHC
Max.výkon-119,8kW/6000 ot 175,2kW/6000 ot
Krútiaci moment 210Nm/5000ot



Zobrazené 3242 krát Naposledy zmenené štvrtok, 19 december 2019 18:08
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Viac z tejto kategórie: « Škoda 120L Slade »

Napíšte komentár

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

 

Vyhľadávanie

 

70. roky normalizácie

Sklenka vína ti neuškodí, a plnou bečku nevypiješ.

Slovácké přísloví

Jiří Menzel

Tolerance není lhostejnost, ale moudrá víra, že i ten druhý může mít pravdu.

 

ONLINE

Práve tu je 301 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Ak chcete podporiť RETROMANIA.SK

Donate retromania
Nedal pán boh svini rohy, ani žene mužské nohy.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

 

Kolektivizácia

 

Stagnácia

  • Louis de Funes
    Louis de Funes Louis de Funes Známa to postava z vynikajúcich francúzskych komédií, ktoré tak skvele nadaboval František Filipovský. V tomto článku sa…
 

Normalizácia

  • Filmárik a Filmuška
    Filmárik a Filmuška Filmárik a Filmuška dve postavičky z televízie na ktoré si iste i vy z detstva spomeniete. Málo kto však vie,…
 

Socialismus

  • Karel Kryl
    Karel Kryl Karel Kryl spevák slobody bol jedným z najvýznamnejších predstaviteľov českého protestsongu v rokoch 1968-1993. Piesne si písal sám, v jeho…
 

Privatizácia

  • Malá Československá privatizácia?
    Malá Československá privatizácia? Malá privatizácia československej ekonomiky z centrálne plánovanej na trhovú ekonomiku v rokoch 1990 – 1993 znamenala riadený odpredaj štátneho majetku…
 

Globalizácia

  • Arcibiskup Róber Bezák
    Arcibiskup Róber Bezák ThLic. Róbert Bezák, duchovný vodca, symbol nádeje a oázy duchovného pokoja, arcibiskup bez úradu, zosadený bez verejne známeho dôvodu, sa…
 

Pripravované články

Od veľtrhu k veľtrhu

Od veľtrhu k veľtrhu

Aké novinky priniesla medzinárodná výstava v Brne v roku 1977? Kto vystavoval a čo vystavoval?

Bude publikované:
streda, 29 január 2020 07:00


ŠVOČ - skratka štyroch slov

ŠVOČ - skratka štyroch slov

Čo je ŠVOČ ? Za socializmu šlo u mládeže o pomerne frekventovanú slovnú skratku.

Bude publikované:
piatok, 07 február 2020 10:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2020. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.