štvrtok, 07 február 2013 12:38

Škoda 720

Napísal(a)
Tento článok má slov
Čas čítania: min.
Úroveň obtiažnosti čítania :
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Škoda 720 Škoda 720 wikimedia.org

Poznáte automobil Škoda 720?

Nie? Ani nemôžete. V dobách reálneho socializmu existoval, ako prototyp. Do sériovej výroby sa však nikdy nedostal. A prečo? Možno preto, že jeho technická úroveň v tej dobe by predčil autá sovietskych značiek. S vývojom Škody 720 sa začalo v roku 1967 a vývoj trval približne do roku 1971 kedy bol vývoj ukončený. Škoda 720 bolo vozidlo klasickej koncepcie na pomerne vysokej technologickej úrovni, ohlasy niektorých ľudí ho dokonca prirovnávali k vozidlám BMW tej doby. Išlo o ucelenú modelovú radu v ktorej boli zastúpené sedan, kombi, hatchback a pre priaznivcov športovej jazdy kupé. Na tvorbe karosérií sa podieľali českí dizajnéri Žáček a Brokeš, ale aj taliansky designer Giugiaro pre ktorého to bola prvá veľká objednávka v jeho živote. Vozidlo bolo v základnej verzii vybavené motormi s objemom 1250 a 1500 cm3 OHC.Motor bol od začiatku riešený ako skladačka, bol dostatočne veľký takže ľahko vznikli jeho modifikácie s objemom 1600, 1800 a 2000cm3.

Vývoj modelu bol prakticky kompletne hotový, boli urobené aj skúšky životnosti ale k sériovej výrobe nikdy nedošlo. Dôvodov prečo sa tak stalo kolovalo medzi zasvätenou verejnosťou veľa najčastejší bol že si to údajne neprial vtedajší ZSSR. Realita bola ale predsa len iná. ZSSR žiadnu výrobu nezakazoval, práve naopak. Vedenie ZSSR tlačilo na svoje bratské štáty aby vyvíjali a vyrábali svoje vlastné automobily, pretože ich závod LADA v Togliatti nestíhal výrobu ani pre domáci trh a nie ešte pre bratské štáty. Pravdou však je že príchod automobilu bol nešťastne načasovaný na obdobie normalizácie, kedy sa vymenilo vedenie prakticky na všetkých úrovniach. Ďalej sa investovali veľké peniaze do industrializácie Slovenska a pre České investície peniaze neostali. Ako pamiatka Škody 720 zostal motor. Motor vynikajúcich parametrov ktoré si ihneď pobrali závodníci rôznych úrovní a montovali ich do svojich automobilov. Motor sa dočkal aj svojho ďalšieho vývoja, stúpol jeho výkon, dočkal sa aj preplňovanej verzie a štvorventilového rozvodu. Bohužiaľ však došlo k zmene športových predpisov a automobily s týmito motormi mohli štartovať iba v závodoch do kopca a autokrose. V týchto kategóriách si však počínali veľmi dobre a niektoré jazdia dodnes.

Ceny mali začínať na 30 000 Kčs (základná verzia s motorom 1236 cm3). Za silnejší motor by ste museli prihodiť ďalších 5 000 Kčs. Príplatková výbava mala byť skutočne nevídaná, samočinná (automatická) prevodovka, klimatizácia, vzduchové pruženie a kotúčové brzdy vzadu.

Zo Škody 720 sa zachovalo len pár exemplárov, ktoré môžete vidieť v Múzeum Škoda.

Sériová verzia-1250,1500

Vŕtanie x zdvih-80 x 61,5 80 x 74,5
Počet valcov-4
Zdvihový objem-1236ccm,OHC 1498ccm,OHC
Max.výkon-48,5kW/5500 ot 62,5kW/5300 ot
Krútiaci moment 98Nm/4000ot 125Nm/4000ot

Športová verzia-1600,1800

Vŕtanie x zdvih-82 x 74,5 87 x 74,5
Počet valcov-4
Zdvihový objem-1592ccm,OHC 1771ccm,OHC
Max.výkon-106,7kW/6250 ot 113,3kW/6250 ot
Krútiaci moment 183Nm/5000ot

Športová verzia-200,1800 turbo

Vŕtanie x zdvih-87 x 84 87 x 74,5
Počet valcov-4
Zdvihový objem-1997ccm,OHC 1771ccm,OHC
Max.výkon-119,8kW/6000 ot 175,2kW/6000 ot
Krútiaci moment 210Nm/5000ot



Zobrazené 4414 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Viac z tejto kategórie: « Škoda 120L Slade »

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

70. roky normalizácie

Sklenka vína ti neuškodí, a plnou bečku nevypiješ.

Slovácké přísloví

Jiří Menzel

Tolerance není lhostejnost, ale moudrá víra, že i ten druhý může mít pravdu.

 

ONLINE

Práve tu je 302 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Nedal pán boh svini rohy, ani žene mužské nohy.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

  • JUDr. Vladimír Clementis
    JUDr. Vladimír Clementis Vladimír Clementis (pseudonymy Peter Hron, Ján Krokavec, V. Podtisovský, V. Sopko a i.) narodený 20. september 1902 v Tisoveci bol…
 

Kolektivizácia

  • Šťastie príde v nedeľu
    Šťastie príde v nedeľu Šťastie príde v nedeľu - filmová veselohra natočená v roku 1958 režisérom Jánom Lackom rozpráva príbeh o troch priateľoch, notorických…
 

Stagnácia

  • Radošínske naivné divadlo
    Radošínske naivné divadlo Radošínske naivné divadlo slovenský profesionálny divadelný súbor, sídliaci v Bratislave, za založený 25. decembra 1963 v Radošine Stanislavom Štepkom Patrí…
 

Normalizácia

  • Cesta pre Tjumenský plyn
    Cesta pre Tjumenský plyn Už od toku 1967 k nám prúdi zemný plyn zo ZSSR. Slúži ako základná surovina pri výrobe umelých hnojív v…
 

Socialismus

  • Výroba telefónov Tesla
    Výroba telefónov Tesla TESLA Liptovský Hrádok Znárodnením priemyslu v októbri 1945 sa šesť výrobcov slaboprúdovej techniky zlúčilo do národného podniku TESLA s podnikovým…
 

Privatizácia

  • Rozkopávková vojna
    Rozkopávková vojna Rozkopávka vojna je špecifický československý variant zákopovej vojny. A predsa nikdy nestrácame nádej. Keď sa zjavia chlapi so zbíjačkou, lopatou,…
 

Globalizácia

  • KGB
    KGB KGB. Táto skratka je známa hádam väčšine ľudí. Ale málo kto by si si z tejto skratky vytvoril na Slovensku…
 

Pripravované články

Nafukovacie člny, madrace na vodu a voľnočasové produkty do prírody

Nafukovacie člny, madrace na vodu a voľnočasové produkty do prírody

Dobová socialistická reklama - s cieľom zvýšiť predaj voľnočasových produktov hlavne pre mládež. Nafukovacie lehátka od 145 do 160, - Kčs, veľké od 175 do 190, - Kčs. No nekúpte to (v porovnaní s dnešnými cenami).

Bude publikované:
štvrtok, 01 jún 2023 07:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2023. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.