štvrtok, 07 február 2013 12:38

Škoda 720

Napísal(a)
Ohodnoťte tento článok
(0 hlasov)
Škoda 720 Škoda 720 wikimedia.org

Poznáte automobil Škoda 720?

Nie? Ani nemôžete. V dobách reálneho socializmu existoval, ako prototyp. Do sériovej výroby sa však nikdy nedostal. A prečo? Možno preto, že jeho technická úroveň v tej dobe by predčil autá sovietskych značiek. S vývojom Škody 720 sa začalo v roku 1967 a vývoj trval približne do roku 1971 kedy bol vývoj ukončený. Škoda 720 bolo vozidlo klasickej koncepcie na pomerne vysokej technologickej úrovni, ohlasy niektorých ľudí ho dokonca prirovnávali k vozidlám BMW tej doby. Išlo o ucelenú modelovú radu v ktorej boli zastúpené sedan, kombi, hatchback a pre priaznivcov športovej jazdy kupé. Na tvorbe karosérií sa podieľali českí dizajnéri Žáček a Brokeš, ale aj taliansky designer Giugiaro pre ktorého to bola prvá veľká objednávka v jeho živote. Vozidlo bolo v základnej verzii vybavené motormi s objemom 1250 a 1500 cm3 OHC.Motor bol od začiatku riešený ako skladačka, bol dostatočne veľký takže ľahko vznikli jeho modifikácie s objemom 1600, 1800 a 2000cm3.

Vývoj modelu bol prakticky kompletne hotový, boli urobené aj skúšky životnosti ale k sériovej výrobe nikdy nedošlo. Dôvodov prečo sa tak stalo kolovalo medzi zasvätenou verejnosťou veľa najčastejší bol že si to údajne neprial vtedajší ZSSR. Realita bola ale predsa len iná. ZSSR žiadnu výrobu nezakazoval, práve naopak. Vedenie ZSSR tlačilo na svoje bratské štáty aby vyvíjali a vyrábali svoje vlastné automobily, pretože ich závod LADA v Togliatti nestíhal výrobu ani pre domáci trh a nie ešte pre bratské štáty. Pravdou však je že príchod automobilu bol nešťastne načasovaný na obdobie normalizácie, kedy sa vymenilo vedenie prakticky na všetkých úrovniach. Ďalej sa investovali veľké peniaze do industrializácie Slovenska a pre České investície peniaze neostali. Ako pamiatka Škody 720 zostal motor. Motor vynikajúcich parametrov ktoré si ihneď pobrali závodníci rôznych úrovní a montovali ich do svojich automobilov. Motor sa dočkal aj svojho ďalšieho vývoja, stúpol jeho výkon, dočkal sa aj preplňovanej verzie a štvorventilového rozvodu. Bohužiaľ však došlo k zmene športových predpisov a automobily s týmito motormi mohli štartovať iba v závodoch do kopca a autokrose. V týchto kategóriách si však počínali veľmi dobre a niektoré jazdia dodnes.

Ceny mali začínať na 30 000 Kčs (základná verzia s motorom 1236 cm3). Za silnejší motor by ste museli prihodiť ďalších 5 000 Kčs. Príplatková výbava mala byť skutočne nevídaná, samočinná (automatická) prevodovka, klimatizácia, vzduchové pruženie a kotúčové brzdy vzadu.

Zo Škody 720 sa zachovalo len pár exemplárov, ktoré môžete vidieť v Múzeum Škoda.

Sériová verzia-1250,1500

Vŕtanie x zdvih-80 x 61,5 80 x 74,5
Počet valcov-4
Zdvihový objem-1236ccm,OHC 1498ccm,OHC
Max.výkon-48,5kW/5500 ot 62,5kW/5300 ot
Krútiaci moment 98Nm/4000ot 125Nm/4000ot

Športová verzia-1600,1800

Vŕtanie x zdvih-82 x 74,5 87 x 74,5
Počet valcov-4
Zdvihový objem-1592ccm,OHC 1771ccm,OHC
Max.výkon-106,7kW/6250 ot 113,3kW/6250 ot
Krútiaci moment 183Nm/5000ot

Športová verzia-200,1800 turbo

Vŕtanie x zdvih-87 x 84 87 x 74,5
Počet valcov-4
Zdvihový objem-1997ccm,OHC 1771ccm,OHC
Max.výkon-119,8kW/6000 ot 175,2kW/6000 ot
Krútiaci moment 210Nm/5000ot



Tento článok si prečítalo 2748 ľudí Naposledy zmenené utorok, 30 júl 2013 22:39
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Viac z tejto kategórie: « Škoda 120L Slade »

Komentáre k tomuto článku

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený. UPOZORNENIE. Z dôvodu veľkého počtu nechcených reklamných oznámení v komentároch, všetky novo vložené komentáre podliehajú schváleniu našim administrátorom, ktorý ich následne zverejní. Sloboda slova tým nie je dotknutá. Nezverejňujú sa len tie komentáre, ktoré obsahujú reklamné oznamy, alebo komentáre, ktoré sú hanlivé, či urážajúce.

Vyhľadávanie

 

70. roky normalizácie

  • Československá diaľnica D1
    Československá diaľnica D1 Diaľnica D1 (tiež Brnenská diaľnica) je najstaršia a najdlhšia diaľnica na území Česka (a historicky prvá diaľnica Československa), ktorá mala…
  • Životospráva za socializmu
    Životospráva za socializmu Večná téma. I v súčasnosti. Dnes na nás takmer zo všetkých strán pôsobia rôzne médiá, reklamy o tom, ako sa…
  • Tatranské železnice a lanové dráhy
    Tatranské železnice a lanové dráhy Tatranské elektrické železnice tvoria jednokoľajné úzkorozchodné elektrifikované železničné trate Poprad Tatry – Starý Smokovec – Štrbské Pleso (29,110 km) a…
  • Náradie stavbárov v roku 1973
    Náradie stavbárov v roku 1973 Dláto a kladivo bolo v rokoch socializmu pravdepodobne jedným z načastejšie používaných náradí v stavebníctve. Ak myslím dláto a kladivo,…
  • Neľahké nákupy, alebo svet bez konzumu
    Neľahké nákupy, alebo svet bez konzumu Možno, málo kto z vás v súčasnosti pozná pocit, ísť do obchodu a nekúpiť si v podstate nič, pretože výber,…
  • Legendárne československé autobusy
    Legendárne československé autobusy Vydajte sa s nami na malú restro cestu za autobusmi z Československa. Už pred druhou svetovou vojnou boli automobilové továrne,…
Sklenka vína ti neuškodí, a plnou bečku nevypiješ.

Slovácké přísloví

Jiří Menzel

Tolerance není lhostejnost, ale moudrá víra, že i ten druhý může mít pravdu.

 

ON LINE

Práve tu je 125 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Nedal pán boh svini rohy, ani žene mužské nohy.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

 

Kolektivizácia

  • Československá televízia
    Československá televízia Kľúčový dátum vzniku televízie bol 3. November 1956. Vtedy sa začalo po prvý krát oficiálne vysielať. Televízia ani zďaleka nevysielala…
 

Stagnácia

 

Normalizácia

  • Filmárik a Filmuška
    Filmárik a Filmuška Filmárik a Filmuška dve postavičky z televízie na ktoré si iste i vy z detstva spomeniete. Málo kto však vie,…
 

Socialismus

  • Škoda 110 Supersport
    Škoda 110 Supersport Škoda Super Sport Ferat Prototyp dvojmiestného kupé s odklopným strednom dielom karosérie Motor uprostred pred zadnou nápravou a pohonom zadných…
 

Privatizácia

  • Retro pohľad na ČSD
    Retro pohľad na ČSD V tomto článku poodhalíme, ako vyzerali železnice, železničné stanice, vlakové nástupištia, samotné vlaky a všetko čo súviselo s prepravou po…
 

Globalizácia

 

Pripravované články

Rada vzájomnej hospodárskej pomoci

RVHP vznikla za účelom koordinácie hospodárskeho vývoja členských krajín na princípoch centrálne plánovanej ekonomiky.

Bude publikované:
18.12.2018 16:12


Čo deťom pod stromček? Alebo Vianoce z dôb dávno minulých.

V 30. rokoch 20. storočia, deti z majetnejších rodín dostávali pod stromček hračky zvyčajne z plechu. Niektoré z nich boli dokonca aj naťahovacie.

Bude publikované:
25.12.2018 15:12


Mlieko a mliečne výrobky za socializmu

Mlieko bolo najskôr vozené do obchodov v mliekarenských konviciach, odkiaľ bolo spotrebiteľom rozlievanié do prinesených nádob (konvičky).

Bude publikované:
26.12.2018 08:12


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2018. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk