streda, 20 apríl 2022 15:57

Avia A 15 / A 20 / A 30

Napísal(a)
Tento článok má slov
Čas čítania: min.
Úroveň obtiažnosti čítania :
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Avia-A31 Avia-A31 wikipedia

AVIA bol ľahký nákladný automobily československej výroby. Tento typ sa vyrábal v rokoch 1968 až 1983 v národnom podniku Avia v pražských Letňanoch. V roku 1983 prešiel tento typ nákladného vozidla rozsiahlou modernizácii a ďalej sa začal označovať ako A 21/A 31. Základom pre výrobu celého typového radu vozidiel bola licencia zakúpená od francúzskeho výrobcu Renault-Saviem. V Letňanoch bola výroba motorov, kabín vodiča a kompletizácia podvozkov pre dodávateľov nadstavieb. Najvýznamnejším kompletným prevedením vozidiel z Letňan boli valníkové nadstavby. Projekt výroby vozidiel A 15/A 30 bol koncipovaný tak, aby kompletné vozidlá bolo možné vyrábať v Československu, bez potreby dovozu dielov zo zahraničia. Súčasne bolo pri prípadných náhradách maximálne dbané na to, aby do vozidiel vyrobených v Československu bolo možné montovať diely pôvodných výrobcov. Hoci rozbehové série vozidiel boli montované čiastočne z československých a čiastočne z pôvodných dielov, určité konštrukčné skupiny boli prispôsobené československým materiálom, normám a výrobným možnostiam. Bola prekonštruovaná pôvodná jednookruhová brzdová sústava s podtlakovým posilňovačom na dvojokruhovú sústavu s pretlakovým posilňovačom. Preto bol motor vybavený kompresorom namiesto vývevy. Rotačné vstrekovacie čerpadlo bolo nahradené radovým čerpadlom, s ktorého výrobou už boli v Československu skúsenosti. Novo boli vyvinuté a vyrábané bezdušové pneumatiky, diskové kolesá, spúšťač, alternátor, akumulátory, chladič, prístrojová doska, volant a niektoré ďalšie komponenty. Tiež elektrická výzbroj bola upravená pre prístroje vyrábané v Československu. Celá valníková karoséria vrátane kovania a oblúkov s plachtou bola prekonštruovaná na tuzemské materiály. Československé valníky mali drevené bočnice aj podlahy na rozdiel od francúzskej predlohy, ktorá mala kovové bočnice.

Počas výroby prebehli niektoré výrazné zmeny:

  • Od januára 1977 mali motory vŕtania valcov zväčšené z 98 na 102 mm a znížené maximálne otáčky. Zámerom bolo zvýšenie výkonu motora.
  • V roku 1979 boli vykonané úpravy na podvozku a brzdovom systéme vozidla A 15, ktoré umožnili zvýšiť užitočnú hmotnosť o 250 kg. Následne bolo vozidlo označované ako A 20.
  • Začiatkom roku 1983 skončila výroba typov A 20/A 30 a po podstatných úpravách motora, prevodovky, riadenia, rámov, kabíny vodiča i valníkovej nadstavby boli vozidlá následne označované A 21/A 31. Tieto vozidlá boli vybavené päťstupňovou prevodovkou.
  • Od polovice roku 1988 bola radiaca páka premiestnená z miesta pod volantom na podlahu kabíny medzi sedadlo vodiča a sedadlo spolujazdca na kryte motora.
  • Začiatkom roku 1993 boli pôvodné atmosférické motory radu 712 nahradené motormi radu D407 s turbodúchadlom. Motory dosahovali vyšší krútiaci moment a plnili aktuálnu emisnú normu EURO1. Vozidlá s týmito motormi boli označované A 21 Turbo / A 31 Turbo, prípadne A 21T / A 31T.
  • Posledná veľká inovácia prebehla v roku 1996, kedy boli použité niektoré riešenia pripravené už pre nový rad vozidiel A 60/A 70/A 75/A 80. Motor D421.76.01 už spĺňal EURO2, bolo použité rotačné vstrekovacie čerpadlo Bosch, nové trysky, piesty , nová hlava motora. Bola použitá úplne nová palubná doska.
  • Z vonkajších zmien najnápadnejšie bolo použitie plastovej čiernej masky chladiča s guľatými svetlometmi. Výroba tohto prevedenia skončila s koncom roku 1998.
Avia
Motor A30 A31 A31 T
Zdvihový objem [cm3] 3319 3595 3595
Válce/ventily 4 4 4
Výkon [kW/min] 58,5/3200 61/3000 65/2600
Točivý moment [N.m/min] 205/1800 213/1800 275/2600
Prevodovka 4 st 5 st 5 st
Max. [km/h] 77 km/h 86 km/h 110 km/h
Komb. spotreba [l/100 km] 13 12 11
Zobrazené 606 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

Avia v 60. rokoch youtube

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

70. roky normalizácie

  • Bratislavské Metro
    Bratislavské Metro Plány na vybudovanie metra pod Bratislavou, ktorá by prepájala všetky kúty hlavného mesta Slovenskej socialistickej republiky v priebehu niekoľkých minút…
  • Predvianočné nákupy
    Predvianočné nákupy I keď je už o päť minút dvanásť a neviete ani vy, ani rodičia, aké vianočné darčeky nakúpiť, nie je…
  • Bratislavský prístav
    Bratislavský prístav V roku 1981 sa má dokončiť kanál Rýn — Mohan — Dunaj. Dunaj sa tak stane súčasťou transeurópskej magistrály medzi…
  • SALIMA Brno 1974
    SALIMA Brno 1974 Pod heslom „Potraviny sveta — úroda zeme a práce človeka" sa začiatkom tohto roku v Brne stretlo 530 vystavovateľov z…
  • Ako sa robí ohňostroj
    Ako sa robí ohňostroj 9. mája ožiaril Bratislavu ohňostroj — tmavé nebo sa naplnilo kyticami pestrofarebných kvetov, ktorými si uctievame pamiatku tých, ktorí pre…
  • Povojnový sovietsky raketomet BM-14-17
    Povojnový sovietsky raketomet BM-14-17 Bol júlový deň roku 1941. Jednotky Červenej armády, prinútené ustupovať pred veľkou nepriateľskou presilou, stavajú obranu neďaleko mestečka Orše. Náhle…
Sklenka vína ti neuškodí, a plnou bečku nevypiješ.

Slovácké přísloví

Jiří Menzel

Tolerance není lhostejnost, ale moudrá víra, že i ten druhý může mít pravdu.

 

ONLINE

Práve tu je 353 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Nedal pán boh svini rohy, ani žene mužské nohy.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

 

Kolektivizácia

 

Stagnácia

  • Motorizmus za socializmu
    Motorizmus za socializmu Dnes mať auto, je v podstate takmer nevyhnutnosťou vlastnej mobility. Výber typov vozidiel a značiek je v súčasnosti tak rozsiahly,…
 

Normalizácia

  • Reklama za socializmu
    Reklama za socializmu Reklamu v Československu od roku 1954 určovali takzvané Reklamné podniky. Na začiatku 70. rokov sa dostáva do povedomia obyvateľov najmä…
 

Socialismus

  • Autá značky Trabant
    Autá značky Trabant Trabant 601 Kto by si nepamätal túto skvelú značku, ktorú si bolo možno v období socializmu kúpiť síce na poradovník,…
 

Privatizácia

 

Globalizácia

 

Pripravované články

V tejto chvíli redakcia nepripravuje žiadne nové články pre zverejnenie.
Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2023. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.