streda, 20 apríl 2022 15:57

Avia A 15 / A 20 / A 30

Napísal(a)
Tento článok má slov
Čas čítania: min.
Úroveň obtiažnosti čítania :
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Avia-A31 Avia-A31 wikipedia

AVIA bol ľahký nákladný automobily československej výroby. Tento typ sa vyrábal v rokoch 1968 až 1983 v národnom podniku Avia v pražských Letňanoch. V roku 1983 prešiel tento typ nákladného vozidla rozsiahlou modernizácii a ďalej sa začal označovať ako A 21/A 31. Základom pre výrobu celého typového radu vozidiel bola licencia zakúpená od francúzskeho výrobcu Renault-Saviem. V Letňanoch bola výroba motorov, kabín vodiča a kompletizácia podvozkov pre dodávateľov nadstavieb. Najvýznamnejším kompletným prevedením vozidiel z Letňan boli valníkové nadstavby. Projekt výroby vozidiel A 15/A 30 bol koncipovaný tak, aby kompletné vozidlá bolo možné vyrábať v Československu, bez potreby dovozu dielov zo zahraničia. Súčasne bolo pri prípadných náhradách maximálne dbané na to, aby do vozidiel vyrobených v Československu bolo možné montovať diely pôvodných výrobcov. Hoci rozbehové série vozidiel boli montované čiastočne z československých a čiastočne z pôvodných dielov, určité konštrukčné skupiny boli prispôsobené československým materiálom, normám a výrobným možnostiam. Bola prekonštruovaná pôvodná jednookruhová brzdová sústava s podtlakovým posilňovačom na dvojokruhovú sústavu s pretlakovým posilňovačom. Preto bol motor vybavený kompresorom namiesto vývevy. Rotačné vstrekovacie čerpadlo bolo nahradené radovým čerpadlom, s ktorého výrobou už boli v Československu skúsenosti. Novo boli vyvinuté a vyrábané bezdušové pneumatiky, diskové kolesá, spúšťač, alternátor, akumulátory, chladič, prístrojová doska, volant a niektoré ďalšie komponenty. Tiež elektrická výzbroj bola upravená pre prístroje vyrábané v Československu. Celá valníková karoséria vrátane kovania a oblúkov s plachtou bola prekonštruovaná na tuzemské materiály. Československé valníky mali drevené bočnice aj podlahy na rozdiel od francúzskej predlohy, ktorá mala kovové bočnice.

Počas výroby prebehli niektoré výrazné zmeny:

  • Od januára 1977 mali motory vŕtania valcov zväčšené z 98 na 102 mm a znížené maximálne otáčky. Zámerom bolo zvýšenie výkonu motora.
  • V roku 1979 boli vykonané úpravy na podvozku a brzdovom systéme vozidla A 15, ktoré umožnili zvýšiť užitočnú hmotnosť o 250 kg. Následne bolo vozidlo označované ako A 20.
  • Začiatkom roku 1983 skončila výroba typov A 20/A 30 a po podstatných úpravách motora, prevodovky, riadenia, rámov, kabíny vodiča i valníkovej nadstavby boli vozidlá následne označované A 21/A 31. Tieto vozidlá boli vybavené päťstupňovou prevodovkou.
  • Od polovice roku 1988 bola radiaca páka premiestnená z miesta pod volantom na podlahu kabíny medzi sedadlo vodiča a sedadlo spolujazdca na kryte motora.
  • Začiatkom roku 1993 boli pôvodné atmosférické motory radu 712 nahradené motormi radu D407 s turbodúchadlom. Motory dosahovali vyšší krútiaci moment a plnili aktuálnu emisnú normu EURO1. Vozidlá s týmito motormi boli označované A 21 Turbo / A 31 Turbo, prípadne A 21T / A 31T.
  • Posledná veľká inovácia prebehla v roku 1996, kedy boli použité niektoré riešenia pripravené už pre nový rad vozidiel A 60/A 70/A 75/A 80. Motor D421.76.01 už spĺňal EURO2, bolo použité rotačné vstrekovacie čerpadlo Bosch, nové trysky, piesty , nová hlava motora. Bola použitá úplne nová palubná doska.
  • Z vonkajších zmien najnápadnejšie bolo použitie plastovej čiernej masky chladiča s guľatými svetlometmi. Výroba tohto prevedenia skončila s koncom roku 1998.
Avia
Motor A30 A31 A31 T
Zdvihový objem [cm3] 3319 3595 3595
Válce/ventily 4 4 4
Výkon [kW/min] 58,5/3200 61/3000 65/2600
Točivý moment [N.m/min] 205/1800 213/1800 275/2600
Prevodovka 4 st 5 st 5 st
Max. [km/h] 77 km/h 86 km/h 110 km/h
Komb. spotreba [l/100 km] 13 12 11
Zobrazené 1082 krát Naposledy zmenené nedeľa, 10 apríl 2022 16:17
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

Avia v 60. rokoch youtube
 

Vyhľadávanie

 

70. roky normalizácie

Sklenka vína ti neuškodí, a plnou bečku nevypiješ.

Slovácké přísloví

Jiří Menzel

Tolerance není lhostejnost, ale moudrá víra, že i ten druhý může mít pravdu.

 

ONLINE

Práve tu je 372 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Nedal pán boh svini rohy, ani žene mužské nohy.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

 

Kolektivizácia

 

Stagnácia

  • Chuligánstvo za socializmu
    Chuligánstvo za socializmu Chuligánstvo, záškoláctvo a vyhýbanie sa práci bola častou témou výchovno vzdelávacích činností doby socialistického realizmu. Veľa vecí bolo za socializmu…
 

Normalizácia

  • Malé dejiny práčiek v Československu
    Malé dejiny práčiek v Československu Pračky, vysávače, mixéry, chladničky, fény, mrazničky a ďalšie výrobky československého priemyslu boli neoddeliteľnou súčasťou modernej socialistickej domácnosti. Niektoré značky známe…
 

Socialismus

 

Privatizácia

  • Malá Československá privatizácia?
    Malá Československá privatizácia? Malá privatizácia československej ekonomiky z centrálne plánovanej na trhovú ekonomiku v rokoch 1990 – 1993 znamenala riadený odpredaj štátneho majetku…
 

Globalizácia

  • Pavel Ján Buvala na cestách po Slovensku
    Pavel Ján Buvala na cestách po Slovensku Obávaný šéfredaktor internetového portálu sduchodci.cz, veľký československý patriot a mediálny kritik Pavel Ján Buvala sa práve v týchto dňoch pohybuje…
 

Pripravované články

Vedou očarení

Vedou očarení

Socialistická ekonomická integrácia — základ úspešného rozvoja krajín RVHP. Alebo - dobový článok z roku 1979 o Medzinárodnej sútaže študentskej vedeckej a odbornej činnosti

Bude publikované:
streda, 20 november 2024 08:00


Lyžiarsky vlek s pohonom z JAWA 250

Lyžiarsky vlek s pohonom z JAWA 250

Čo tí východniari nevymyslia. Lyžiarsky vlek poháňaný motorom z motorky. Píše sa rok 1980.

Bude publikované:
piatok, 22 november 2024 08:00


Predstavujeme: Ing.Dušan Turanský

Predstavujeme: Ing.Dušan Turanský

Ing.Dušan Turanský počúva hudbu, fotografuje, zostavuje modely leteckých konštrukcii a študuje technickú literatúru.

Bude publikované:
utorok, 26 november 2024 08:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2024. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.