streda, 20 apríl 2022 15:57

Avia A 15 / A 20 / A 30

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Avia-A31 Avia-A31 wikipedia

AVIA bol ľahký nákladný automobily československej výroby. Tento typ sa vyrábal v rokoch 1968 až 1983 v národnom podniku Avia v pražských Letňanoch. V roku 1983 prešiel tento typ nákladného vozidla rozsiahlou modernizácii a ďalej sa začal označovať ako A 21/A 31. Základom pre výrobu celého typového radu vozidiel bola licencia zakúpená od francúzskeho výrobcu Renault-Saviem. V Letňanoch bola výroba motorov, kabín vodiča a kompletizácia podvozkov pre dodávateľov nadstavieb. Najvýznamnejším kompletným prevedením vozidiel z Letňan boli valníkové nadstavby. Projekt výroby vozidiel A 15/A 30 bol koncipovaný tak, aby kompletné vozidlá bolo možné vyrábať v Československu, bez potreby dovozu dielov zo zahraničia. Súčasne bolo pri prípadných náhradách maximálne dbané na to, aby do vozidiel vyrobených v Československu bolo možné montovať diely pôvodných výrobcov. Hoci rozbehové série vozidiel boli montované čiastočne z československých a čiastočne z pôvodných dielov, určité konštrukčné skupiny boli prispôsobené československým materiálom, normám a výrobným možnostiam. Bola prekonštruovaná pôvodná jednookruhová brzdová sústava s podtlakovým posilňovačom na dvojokruhovú sústavu s pretlakovým posilňovačom. Preto bol motor vybavený kompresorom namiesto vývevy. Rotačné vstrekovacie čerpadlo bolo nahradené radovým čerpadlom, s ktorého výrobou už boli v Československu skúsenosti. Novo boli vyvinuté a vyrábané bezdušové pneumatiky, diskové kolesá, spúšťač, alternátor, akumulátory, chladič, prístrojová doska, volant a niektoré ďalšie komponenty. Tiež elektrická výzbroj bola upravená pre prístroje vyrábané v Československu. Celá valníková karoséria vrátane kovania a oblúkov s plachtou bola prekonštruovaná na tuzemské materiály. Československé valníky mali drevené bočnice aj podlahy na rozdiel od francúzskej predlohy, ktorá mala kovové bočnice.

Počas výroby prebehli niektoré výrazné zmeny:

  • Od januára 1977 mali motory vŕtania valcov zväčšené z 98 na 102 mm a znížené maximálne otáčky. Zámerom bolo zvýšenie výkonu motora.
  • V roku 1979 boli vykonané úpravy na podvozku a brzdovom systéme vozidla A 15, ktoré umožnili zvýšiť užitočnú hmotnosť o 250 kg. Následne bolo vozidlo označované ako A 20.
  • Začiatkom roku 1983 skončila výroba typov A 20/A 30 a po podstatných úpravách motora, prevodovky, riadenia, rámov, kabíny vodiča i valníkovej nadstavby boli vozidlá následne označované A 21/A 31. Tieto vozidlá boli vybavené päťstupňovou prevodovkou.
  • Od polovice roku 1988 bola radiaca páka premiestnená z miesta pod volantom na podlahu kabíny medzi sedadlo vodiča a sedadlo spolujazdca na kryte motora.
  • Začiatkom roku 1993 boli pôvodné atmosférické motory radu 712 nahradené motormi radu D407 s turbodúchadlom. Motory dosahovali vyšší krútiaci moment a plnili aktuálnu emisnú normu EURO1. Vozidlá s týmito motormi boli označované A 21 Turbo / A 31 Turbo, prípadne A 21T / A 31T.
  • Posledná veľká inovácia prebehla v roku 1996, kedy boli použité niektoré riešenia pripravené už pre nový rad vozidiel A 60/A 70/A 75/A 80. Motor D421.76.01 už spĺňal EURO2, bolo použité rotačné vstrekovacie čerpadlo Bosch, nové trysky, piesty , nová hlava motora. Bola použitá úplne nová palubná doska.
  • Z vonkajších zmien najnápadnejšie bolo použitie plastovej čiernej masky chladiča s guľatými svetlometmi. Výroba tohto prevedenia skončila s koncom roku 1998.
Avia
Motor A30 A31 A31 T
Zdvihový objem [cm3] 3319 3595 3595
Válce/ventily 4 4 4
Výkon [kW/min] 58,5/3200 61/3000 65/2600
Točivý moment [N.m/min] 205/1800 213/1800 275/2600
Prevodovka 4 st 5 st 5 st
Max. [km/h] 77 km/h 86 km/h 110 km/h
Komb. spotreba [l/100 km] 13 12 11
Zobrazené 224 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

Avia v 60. rokoch youtube

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

70. roky normalizácie

  • Škoda Felicia - dobový filmový dokument
    Škoda Felicia - dobový filmový dokument Pripravil som na dnes pre Vás dobový inštruktážny film pre autoškoly. Ako inak, so Škodou Felíciou.
  • Avia A 15 / A 20 / A 30
    Avia A 15 / A 20 / A 30 AVIA bol ľahký nákladný automobily československej výroby. Tento typ sa vyrábal v rokoch 1968 až 1983 v národnom podniku Avia…
  • Sanatórium Helios, Štrbské Pleso
    Sanatórium Helios, Štrbské Pleso Malá retro spomienka na jeden z najmodernejších zdravotníckych ústavov bývalého Československa. Sanatórium Helios sa nachádza v pohľadovo menej exponovanej polohe…
  • Magazín Roháča 1979
    Magazín Roháča 1979 Rodinný spravodajca. Dnes som pre vás pripravil retro náhľad do Magazínu Roháč z roku 1979. Šťastný rodinný život. Panské Maniere…
  • Čo by ste mali vedieť o RVHP?
    Čo by ste mali vedieť o RVHP? PREČO VYTVORILI RVHP Vďaka sociálno-ekonomickým premenám a internacionálnej pomoci Sovietskeho zväzu dosiahli východoeurópske socialistické krajiny v roku 1948 vcelku predvojnovú…
  • Likové textilné závody v Revúcej
    Likové textilné závody v Revúcej V Likových a textilných závodoch v Revúcej príchodom nových zväzákov z iných školských a závodných organizácií sa práca zväzáckeho kolektívu…
Sklenka vína ti neuškodí, a plnou bečku nevypiješ.

Slovácké přísloví

Jiří Menzel

Tolerance není lhostejnost, ale moudrá víra, že i ten druhý může mít pravdu.

 

ONLINE

Práve tu je 453 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Ak chcete podporiť finančným darom rozvoj RETROMANIA.SK

PAY BY SQUARE: 1 €

Donate retromania

ALEBO: ĽUBOVOĽNÁ SUMA


EUR

Nedal pán boh svini rohy, ani žene mužské nohy.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

  • Ave Eva
    Ave Eva Ján Kostra pochádzal z rodiny maloroľníka a vzdelanie získaval v Žiline, v rokoch 1928 - 1934 študoval na umeleckej priemyslovke…
 

Kolektivizácia

  • Čo do domácnosti
    Čo do domácnosti Domácnosť 50 rokov je na míle vzdialená tej našej, súčasnej. Potrebujem niečo pre domácnosť? Nič jednoduchšie. Navštívim hociktorý hypermarket, alebo…
 

Stagnácia

  • Prvé Majstrovstvá ČSSR v kulturistike
    Prvé Majstrovstvá ČSSR v kulturistike Legenda československej kulturistiky Juraj Višný, patril v šesťdesiatych rokoch 20. storočia k najvýznamnejším predstaviteľom kulturistiky v bývalom Československu. V roku…
 

Normalizácia

  • Pyrotechnik ZNB Jána Parobka
    Pyrotechnik ZNB Jána Parobka Boli rôzne povolania, ktoré lákali mládež socialistického Československa. Veľa chlapcov chcelo byť letcom, námorníkom, výzkumníkom, ale len málo kto by…
 

Socialismus

 

Privatizácia

  • Bavlnárske závody Ružomberok
    Bavlnárske závody Ružomberok Bavlnárske závody Ružomberok - na vrchole 80. rokov 20.storočia pod názvom Bavlnárske závody Vladimíra Iľjiča Lenina (skratka BZVIL). Továreň na…
 

Globalizácia

  • Pavel Ján Buvala na cestách po Slovensku
    Pavel Ján Buvala na cestách po Slovensku Obávaný šéfredaktor internetového portálu sduchodci.cz, veľký československý patriot a mediálny kritik Pavel Ján Buvala sa práve v týchto dňoch pohybuje…
 

Pripravované články

V tejto chvíli redakcia nepripravuje žiadne nové články pre zverejnenie.
Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2022. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.