Myslím si, že patrili karosársky a komfortom jazdenia medzi exkluzívne tátoše, po ktorých túžil (hádam) každý socialistický motorista. Ja mám doteraz v živej pamäti tesne po revolúcii, keď sa otvorili hranice a začal k nám prúdiť prílev bazarových tátošov zo škaredého kapitalizmu, keď som cestoval v mojej škode 120L z Čiech na Slovensko (v neskutočnej horúčave s pootváranými všetkými oknami v rýchlosti 100 km/h s vetrom vo vlasoch) a strašne som sa čudoval tým západným autám, ako môžu mať v tej horúčave zavreté všetky okná a prefrčať vôkol mňa s grimasou na tvári, ako keby sa ani nechumelilo. Dnes už viem, prečo mali zatvorené okná a široký kapitalistický úsmev východniara toho času pracujúceho v bani Ostrava . Ale za čias reálneho socializmu som sa nikde v aute s klimatizáciou nestretol. A viete čo ešte bolo paradoxom tej doby? Že aj tie naše škodovky, ktoré putovali na kapitalistický trh si nebolo možné len tak kúpiť s ostatnými obyčajnými škodovkami určenými pre vnútorný trh, ale len pekne krásne za bony. A aby som nespomínal len sám za seba, pripravil som pre vás niekoľko zaujímavých informácií z tých čias.
V rokoch 1945 až 1990 sa v ČSSR predávali osobné vozidlá týchto typov (predávané obchodnou sieťou Mototechna a Tuzex).
1950 - Škoda 1101 Tudor, Škoda 1200 1201, Škoda 440 Spartak, Octavia, Škoda 445, 445 Felicie, Tatra 600, Tatra 603, Gaz M20 Paběda, Ifa P 70, Renault R4cv
1960 - Škoda 1202, Škoda 1000MB, Škoda 1100, Škoda 1100MBX, Škoda 100, Škoda 110L, Moskvič 470, Hillman Minx, Simca Aronde, Simca 1300 / 1500 1301 / 1501, Fiat 600, Fiat 500, Fiat 850, Fiat 125, Fiat 1300, Fiat 1500, Ford Taunus, Ford Cortina 1300, Renault R-8/R-16/R-6, Trabant 600/601, Wartburg311, Gaz 21 Volga, Saab 96
1970 - Škoda 110R, ŠKODA 105/120, Fiat 125P, Fiat 126p, Fiat 128, Fiat 127, Fiat 131, Simca 1307, Chrysler 160/180, Gaz 24 Volga, Talbot Horizont, Toyota Corona, Renault R12, Renault R5, R17 / 15, Wartburg 353, Zastava 101, Dacia 1300, Vaz Lada 2101/2102/2103/2105, Austin Alegro, Tatra 613, Saab 99
1980 - Škoda 105M/120M Škoda Garde / Rapid, Škoda Favorit, Vaz lada 2105/2107/2121 Niva / Samara, Renault R-9 / R-11/R-18 / R-21/R20, Peugot 205, Fiat Uno, Ford Escort, Ford Sierra, ZAZ 1102 Tavria, Olcit Club, Moskvič 2141 Aleko, Volvo 340, Daewoo Racer, Toyota Corola,.
Cenník vozidiel - Mototechna n. p.
Osobné automobily
Škoda 100 standart 45 000 Kčs 10 000 Tk, 110lux 47 000 Kčs. 110lux 50 200 Kčs, 110lux-super 59 000 Kčs, 110R 79 000 Kčs, 105 S 56 000 Kčs, 120L 58 000 Kčs, 120LS 62 000 Kčs, 120GLS 65 000 Kčs, 135 Rapid 88 000 Kčs, 136L Favorit 89 000 Kčs, 1203 skriňa 39 000 Kčs, 1203 sanita 45 000 Kčs , 1203 minibus Lux 126 000 Kčs. Trabant 601limusina 35 000 Kčs, 601 kombi 38 000 Kčs, Wartburg 353 standart 52 000 Kčs, 353Lux 54 000 Kčs, 353 Tourist 61 000 Kčs, Vaz 1200 58 000 kčs, 1200 universal 66 000 Kčs, 1500 74 000 Kčs, Moskvič 408 46 000 Kčs, 412 52 000 Kčs, 427 univerzál 65 000 Kčs, GAZ 24 110 000 Kčs, TATRA 603 190 000 Kčs, 613 290 000 Kčs, TOYOTA CORONA 79 000 Kčs, COROLA 1989 79 000Tk, Honda Civic 1975 18 000 Tk., Renault 5, 96 000 Kčs, R 17 116 000 Kčs.
Škodu 1101 bolo tiež možné zakúpiť bez poukazu vo voľnom predaji, ale za cenu 400 000 Kčs vrátane pneumatík.
V júni 1953 v ČSSR prebehla menová reforma kedy sa koruna menila za novú menu v kurze pri hotovosti do 300 Kčs v pomere 5:1, a 50:1 pri vyšších sumách. Celkovo sa v roku 1953 predalo 3805 automobilov z tohto súkromným osobám iba 74 kusov.
Predaj nových automobilov v Československu na poukaz prebiehal do roku 1962, napríklad na Škodu 440 sa musel záujemca po obdržaní poukazu pre obmedzený počet vyrobených automobilov zapísať do poradovníka, alebo si zakúpiť auto vo voľnom predaji, ako Škodu Feliciu za vyššiu cenu (44 000Kčs) pretože Felicia patrila do kategórie luxusného tovaru. Po roku 1969 bol poplatok pri preregistrácii 1. rok starého automobilu na druhú osobu 9000 Kčs, za auto staré do dvoch rokov 8000 Kčs a do troch rokov veku vozidla 7000 Kčs.
V roku 1973 bol zvolený jednotný poplatok pri registrácii vozidla 600 Kčs, Slovenská sporiteľňa poskytovala pôžičky na nákup dostatkových automobilov do výšky 30% z ceny s úrokovou sadzbou 5%.
Colný sadzobník rok 1987 pre dovoz vozidiel zo zahraničia
Motorové vozidlá do 1600cm3, 50% z colnej hodnoty (za každý 1cm3 z obsahu motora sa platí 50 Kčs a súčet tvorí colnú hodnotu)
Motorové vozidlá od 1601 do 1800cm3, 50% colnej hodnoty (1cm3 60Kčs)
Motorové vozidlá od 1801 cm3, 50% colnej hodnoty (1cm3 70Kčs)
Spaľovacie motory motorových vozidiel 50% colnej hodnoty, za 1cm3 obsahu motora sa platí 17 Kčs.
Súčasti motorových vozidiel vrátane náhradných dielov do týchto vozidiel - 50% z ceny (do tejto položky nepatria duše, pneumatiky, autorádiá, reproduktory).
Kčs - korun Československých, Tk- tuzexových korun (bony) 1 Kčs =3 Tk (oficiálny kurz)
Cena benzínu v ČSSR v roku 1964: 2,10Kčs/1 liter, 1974: 4,30Kčs/1 liter, 1988: 8,80Kčs/1 liter
Cena motorového oleja mogul 1 liter 25 Kčs v roku 1988.
Povinné poistenie motorových vozidiel rok 1988 - motorka do 50cm3 12 Kčs, nad 100cm3 48 Kčs osobné auto do 500cm3 60Kčs nad 500cm3 144 Kčs.
Nákladný automobil do 1000 kg 216 Kčs, nad 1000 kg 300 Kčs.
Hrubá mzda v roku 1973 bola 2 237 Kčs. V rolu 1988 už 3 095 Kčs .
Cena Škody 105 r.1987: 55 000Kčs
Zdroj: mototechna.wbs.cz