pondelok, 05 november 2018 12:24

Parné rušne na československých koľajniciach

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(1 Hlasovať)
Parné rušne na československých koľajniciach Parné rušne na československých koľajniciach

Po vzniku samostatného štátu Čechov a Slovákov, vznikol podnik Československé štátne dráhy (ČSD). Riadil sa rakúskym ríšskym poriadkom, ktorý za najvyšší orgán štátnej správy a súčasne najvyšší orgán podnikového riadenia železníc určil Ministerstvo železníc. V čase vzniku Slovenského štátu a Protektorátu Čechy a Morava v 1939 došlo k prvému zániku ČSD, na Slovensku vznikla organizácia Slovenské železnice a v Protektoráte Českomoravské dráhy, ktoré boli pod kontrolou Nemeckých ríšskych železníc Deutsche Reichesbahn. Po obnovení Československa došlo i k obnoveniu ČSD. Veľkým úderom československej železničnej doprave v predvečer 2. svetovej vojny bol Mníchovský diktát a Viedenská arbitráž, ktoré pripravili ČSR o časť pohraničných území, tým stratilo (na území Slovenska) takmer tretinu dĺžky svojich tratí a tomu zodpovedajúce počty rušňov i vozňov. Plánované hospodárstvo v päťdesiatych rokoch zmenilo výrobné štruktúry štátu. Štrukturálne zmeny mali za následok, že jednotkový národný produkt vyžadoval oveľa väčší rozsah prepravy tovaru, než pred rokom 1938.

V povojnových rokoch na koľajniciach bývalého Československa čo do počtu vlakov, najviac prevládali parné rušne. A to nie len v nákladnej doprave.

Parná lokomotíva 498.104 – Albatros

Jeden z 15 rušňov pre ťažké rýchliky z 50. rokov 20. storočia, bol najrýchlejší a najťažší parný rušeň v dejinách ČSD vyrobený v roku 1954 s cestovnou rýchlosťov tesne nad 140 km/h. Denne najzdil až 900 km a spálil približne 30 ton uhlia. Príprava rušňa na jazdu trvala až 24 hodín, pričom samotné zakurovanie rušna na prevádzkový tlak pary trvalo približne 6 hodín.

Univerzálny rušeň 475.1

Rušeň pre prímestské vlaky z 40. rokov 20. storočia. Lokomotíva bola vyrábaná v rokoch 1947-1950 Škodovými závody v Plzni pre Československé štátne dráhy v celkovom počte 172 kusov.

477.0 „Papagáj“

Rušeň pre ťažké prímestské vlaky z 50. rokov 20. storočia. Rušeň bol posledným typom parné lokomotívy, vyrobeným v ČKD pre Československé štátne dráhy. Jeho výroba prebiehla v rokoch 1951-1952 a 1955 a vývoj bol pôvodne realizovaný pod radovým označením 476.1. Vzhľadom k prekročeniu nápravové hmotnosti počas vývoja ale došlo k preznačenie typu na rad 477.0. Takmer celá prvá séria 38 kusov, dokončená v roku 1952, bola ešte dodaná s týmto označením, druhá séria o 22 kusoch dodaná v roku 1955 už niesla nové označenie.

Rušeň 556.0 „Štoker“

Bol najrozšírenejším rado parných rušňov pre nákladnú dopravu od 50. rokov 20. Bol typickým pre ťažkú nákladnú dopravu, vyrábaným v plzenskej Škode (v čase výroby pod názvom Preteky V. I. Lenina) v rokoch 1951-1958 v celkovom počte 510 kusov. Ide o najdokonalejší nákladnú lokomotívu v československu a tiež vôbec o najpočetnejší typ parnej lokomotívy v tuzemsku. Lokomotívy boli určené pre najťažšie nákladné vlaky na hlavných tratiach naprieč celým Československom.

Zdroj: Bc. STANISLAVA BAJZÁTOVÁ a wikipedia

Zobrazené 2344 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

Parní lokomotiva - DOKUMENT (1955) youtube

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

40. vojnové roky

Abychom dokázali velké věci, musíme žít, jako bychom nikdy neměli zemřít.

Oldřich Nový

Když se starý člověk jednoho rána probudí a nic ho nebolí, znamená to, že je mrtvý.

České přísloví

Bolek Polívka

Ideální rozměry manžela: 90-60-40 To znamená 90 let, 60 miliónů korun na kontě a 40 stupňů horečky.

Miloš Kopecký

Žena by měla být kuchařkou v kuchyni, dámou ve společnosti a gejšou v posteli. A tragédie je, když se to přehází.

Vlasta Burian

Žena se dívá do prázdna jen tehdy, nemá-li zrcadlo.

 

ONLINE

Práve tu je 150 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Ak chcete podporiť finančným darom rozvoj RETROMANIA.SK

PAY BY SQUARE: 1 €

Donate retromania

ALEBO: ĽUBOVOĽNÁ SUMA


EUR

Každý cigán svojho koňa chválí.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

  • Retro hity
    Retro hity Retro hity. Pesničky z dôb našich starých otcov a mám v časoch, v ktorých im bolo vekovo rovnako ako nám…
 

Kolektivizácia

  • Šťastie príde v nedeľu
    Šťastie príde v nedeľu Šťastie príde v nedeľu - filmová veselohra natočená v roku 1958 režisérom Jánom Lackom rozpráva príbeh o troch priateľoch, notorických…
 

Stagnácia

  • Zemplínska šírava
    Zemplínska šírava Zemplínska šírava (pôvodne Zemplínska sĺňava) je vodné dielo na východnom Slovensku v povodí Bodrogu. Vodná plocha zaberá rozlohu 33 km²…
 

Normalizácia

 

Socialismus

  • Univerzita Komenského - nositeľka Radu Republiky
    Univerzita Komenského - nositeľka Radu Republiky Prírodovedná fakulta Univerzity Komenského v Bratislave vás pozýva študovať BIOLOGICKÉ VEDY VŠEOBECNÁ BIOLÓGIAMOLEKULÁRNA BIOLÓGIA A GENETIKASYSTEMATICKÁ BIOLÓGIA A EKOLÓGIA GEOGRAFICKÉ…
 

Privatizácia

  • Malá Československá privatizácia?
    Malá Československá privatizácia? Malá privatizácia československej ekonomiky z centrálne plánovanej na trhovú ekonomiku v rokoch 1990 – 1993 znamenala riadený odpredaj štátneho majetku…
 

Globalizácia

  • Pavel Ján Buvala na cestách po Slovensku
    Pavel Ján Buvala na cestách po Slovensku Obávaný šéfredaktor internetového portálu sduchodci.cz, veľký československý patriot a mediálny kritik Pavel Ján Buvala sa práve v týchto dňoch pohybuje…
 

Pripravované články

V tejto chvíli redakcia nepripravuje žiadne nové články pre zverejnenie.
Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2021. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.