pondelok, 05 november 2018 12:24

Parné rušne na československých koľajniciach

Napísal(a)
Tento článok má slov
Čas čítania: min.
Úroveň obtiažnosti čítania :
Ohodnotiť túto položku
(2 hlasov)
Parné rušne na československých koľajniciach Parné rušne na československých koľajniciach

Po vzniku samostatného štátu Čechov a Slovákov, vznikol podnik Československé štátne dráhy (ČSD). Riadil sa rakúskym ríšskym poriadkom, ktorý za najvyšší orgán štátnej správy a súčasne najvyšší orgán podnikového riadenia železníc určil Ministerstvo železníc. V čase vzniku Slovenského štátu a Protektorátu Čechy a Morava v 1939 došlo k prvému zániku ČSD, na Slovensku vznikla organizácia Slovenské železnice a v Protektoráte Českomoravské dráhy, ktoré boli pod kontrolou Nemeckých ríšskych železníc Deutsche Reichesbahn. Po obnovení Československa došlo i k obnoveniu ČSD. Veľkým úderom československej železničnej doprave v predvečer 2. svetovej vojny bol Mníchovský diktát a Viedenská arbitráž, ktoré pripravili ČSR o časť pohraničných území, tým stratilo (na území Slovenska) takmer tretinu dĺžky svojich tratí a tomu zodpovedajúce počty rušňov i vozňov. Plánované hospodárstvo v päťdesiatych rokoch zmenilo výrobné štruktúry štátu. Štrukturálne zmeny mali za následok, že jednotkový národný produkt vyžadoval oveľa väčší rozsah prepravy tovaru, než pred rokom 1938.

V povojnových rokoch na koľajniciach bývalého Československa čo do počtu vlakov, najviac prevládali parné rušne. A to nie len v nákladnej doprave.

Parná lokomotíva 498.104 – Albatros

Jeden z 15 rušňov pre ťažké rýchliky z 50. rokov 20. storočia, bol najrýchlejší a najťažší parný rušeň v dejinách ČSD vyrobený v roku 1954 s cestovnou rýchlosťov tesne nad 140 km/h. Denne najzdil až 900 km a spálil približne 30 ton uhlia. Príprava rušňa na jazdu trvala až 24 hodín, pričom samotné zakurovanie rušna na prevádzkový tlak pary trvalo približne 6 hodín.

Univerzálny rušeň 475.1

Rušeň pre prímestské vlaky z 40. rokov 20. storočia. Lokomotíva bola vyrábaná v rokoch 1947-1950 Škodovými závody v Plzni pre Československé štátne dráhy v celkovom počte 172 kusov.

477.0 „Papagáj“

Rušeň pre ťažké prímestské vlaky z 50. rokov 20. storočia. Rušeň bol posledným typom parné lokomotívy, vyrobeným v ČKD pre Československé štátne dráhy. Jeho výroba prebiehla v rokoch 1951-1952 a 1955 a vývoj bol pôvodne realizovaný pod radovým označením 476.1. Vzhľadom k prekročeniu nápravové hmotnosti počas vývoja ale došlo k preznačenie typu na rad 477.0. Takmer celá prvá séria 38 kusov, dokončená v roku 1952, bola ešte dodaná s týmto označením, druhá séria o 22 kusoch dodaná v roku 1955 už niesla nové označenie.

Rušeň 556.0 „Štoker“

Bol najrozšírenejším rado parných rušňov pre nákladnú dopravu od 50. rokov 20. Bol typickým pre ťažkú nákladnú dopravu, vyrábaným v plzenskej Škode (v čase výroby pod názvom Preteky V. I. Lenina) v rokoch 1951-1958 v celkovom počte 510 kusov. Ide o najdokonalejší nákladnú lokomotívu v československu a tiež vôbec o najpočetnejší typ parnej lokomotívy v tuzemsku. Lokomotívy boli určené pre najťažšie nákladné vlaky na hlavných tratiach naprieč celým Československom.

Zdroj: Bc. STANISLAVA BAJZÁTOVÁ a wikipedia

Zobrazené 4988 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

Parní lokomotiva - DOKUMENT (1955) youtube

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

40. vojnové roky

Abychom dokázali velké věci, musíme žít, jako bychom nikdy neměli zemřít.

Oldřich Nový

Když se starý člověk jednoho rána probudí a nic ho nebolí, znamená to, že je mrtvý.

České přísloví

Bolek Polívka

Ideální rozměry manžela: 90-60-40 To znamená 90 let, 60 miliónů korun na kontě a 40 stupňů horečky.

Miloš Kopecký

Žena by měla být kuchařkou v kuchyni, dámou ve společnosti a gejšou v posteli. A tragédie je, když se to přehází.

Vlasta Burian

Žena se dívá do prázdna jen tehdy, nemá-li zrcadlo.

 

ONLINE

Práve tu je 146 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Každý cigán svojho koňa chválí.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

  • Dejiny Slovenského filmu
    Dejiny Slovenského filmu Filmové laboratóriá na Slovensku začali svoju činnosť v roku 1947. V nadväznosti na dekrét prezidenta republiky Eduarda Beneša č. 50/1945…
 

Kolektivizácia

  • Anděl na horách
    Anděl na horách Zlaté filmové 50' roky boli tým pravým v propagácii rekreácií ROH (revolučné odborové hnutie) o ktoré nebol z počiatku ani…
 

Stagnácia

  • Nikita Sergejevič Chruščov
    Nikita Sergejevič Chruščov 14.10.1964 bol N.S.Chruščov zbavený všetkých funkcií. Jeho nástupcom sa stal L.I.Brežněv. Pre niekoho možno spomienka na minulosť a pre niekoho…
 

Normalizácia

  • Obrazy starého sveta
    Obrazy starého sveta Vznik celovečernej snímky režiséra Dušana Hanáka Obrazy starého sveta sprevádzalo viacero ťažkostí Ale napriek týmto ťažkostiam vytvoril pozoruhodné dielo, ktoré…
 

Socialismus

  • Michal Dočolomanský
    Michal Dočolomanský Michal Dočolomanský sa narodil 25. marca 1942 v Nedeci, (Nedeca patrila v tomto období Slovensku, dnes je to Poľské územie)…
 

Privatizácia

  • Michal Kováč
    Michal Kováč Ing. Michal Kováč, CSc., prvý prezident Slovenskej republiky. Do tejto ústavnej funkcie bol zvolený dňa 15. februára 1993 Prezidentský mandát…
 

Globalizácia

  • KGB
    KGB KGB. Táto skratka je známa hádam väčšine ľudí. Ale málo kto by si si z tejto skratky vytvoril na Slovensku…
 

Pripravované články

Vyberáme z časopisu Roháč...

Vyberáme z časopisu Roháč...

Kam čert nemôže, pošle ženu, alebo niekoľko úryvkov humoru z dobového časopisu Roháč.

Bude publikované:
streda, 01 máj 2024 08:00


Raketoví modelári Topoľčianskeho okresu

Raketoví modelári Topoľčianskeho okresu

Dnes sa mládež venuje hlavne svojím herným tabletom. A čomu sa venovala mládež v 70.rokoch minulého storočia? Raketovému modelárstvu.

Bude publikované:
pondelok, 13 máj 2024 08:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2024. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.