utorok, 10 december 2019 13:41

Vlakom zo Slovenska do Poľska cez Východné Karpaty - Lupkovským železničným tunelom

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Lupkovský železničný tunel Lupkovský železničný tunel wikipedia

Železničný tunel v Łupkówe leží medzi železničnými stanicami Medzilaborce (za socializmu konečná stanica nočného rýchlika Laborec z Prahy) a Łupków (Poľsko). Prvý návrh železničnej trate na trase Medzilaborce do osady Stary Łupków pochádza z roku 1854. Prvé návrhy sa začali plánovať v roku 1866. Železnica mala ísť údolím rieky Laborec a hrebeňom Karpát pri Lupkove. Karpatský hrebeň mal byť prekonaný údolím Vydranky popod Lupkovský priesmyk až do osady Stary Łupków v Haliči. Veľké prevýšenie si vyžadovalo budovať trať s výrazným stúpaním a najvyššiu časť hrebeňa bolo potrebné prekonať 461 metrov dlhým tunelom. Tunel leží z časti na poľskom a z časti na slovenskom území (hraničná čiara vedie cez tunel). Tunel bol vybudovaný ako dvojkoľajný a tunelom sa začalo premávať od 12. júna 1873. Do prevádzky bol odovzdaný 31.5.1873. Pomenovaný bol podľa neďalekej obce Lupków.

Stavba sa začala pod vedením hlavného inžiniera Rudolfa Gunescha. Úloha výstavby bola náročná, pretože sa započalo bez dostatočného geologického prieskumu na ktorý neboli peniaze. Pôvodný projekt počítal s dĺžkou tunela 750 m a spolu s predzárezmi hlbokými až 20 m sa z neho malo vyťažiť 350 000 m3 horniny. Harmonogram prác predpokladal dobu výstavby na 3,5 roka. Dĺžka úseku medzi stanicami Medzilaborce a Łupków je 15,613 km, z toho 14,547 km trate leží na slovenskom území. Maximálne stúpanie dosahuje 26 ‰. Železničná trať v tuneli má stúpanie 22 ‰ a dosahuje nadmorskú výšku 655 m n. m. Šlo teda o smelé technické plánovanie, pretože ak to tak nazvem, severovýchodná časť (dnešného Slovenska) bola v dobách monarchie bohom zabudnutá krajina bez ciest a bez potrebnej stavebnej infraštruktúry s nízkou úrovňou pracovnej sily a chorobami (počas výstavby vypukla epidémia cholery, čo zapríčinilo, že robotníci zo stavby začali hromadne utekať). 31. mája 1874 sa podarilo dokončiť strategicky mimoriadne dôležitú 1,6 km dlhú železničnú trať Habsburskej monarchie s tunelom šírky 8,2 m a výšky 6,3 m. Pred tunelom, nad obcou Palota, bola vybudovaná správna budova Uhorskej spoločnosti, ktorá v povojnových rokoch ČSR bola využívaná štátnou správou, ako colnica a stanica finančnej stráže. Tunelom prešiel roku 1880 cisár František Jozef špeciálnym vlakom na návštevu Haliče a v čase prvej svetovej vojny potom tisícky vojakov vrátane Švejka (Haška) na východný front. Na hlavnej stanici v Humennom dodnes stojí bronzová socha tohoto literárneho hrdinu (v životnej veľkosti). Po tejto trati sa vrátil do čiastočne oslobodeného Československa špeciálnym vlakom z Moskvy i prezident Edvard Beneš.

V rokoch 1882 - 1920 bola celá trať dvojkoľajná, po rozpade Rakúsko - Uhorska bola na základe Trianonskej zmluvy z 4.6.1920 druhá koľaj z Michaloviec, až za tunel do Lupkova demontovaná a dopravné toky zo severojužného smeru zmenil na východozápadný a železnica na tomto úseku stratila svoj strategický význam. Tunel zažil vo svojom období niekoľko dramatických udalostí. Počas I. svetovej vojny bol v zime 1914 zavalený ustupujúcou rakúsko-uhorskou armádou, v roku 1939 bol zatarasený poľskými ženistami, brániacimi prístup do tunela nemeckej armáde. Nemci ho v roku 1943 opravili a opätovne využívali na prepravu vojenskej techniky na východný front. Pred postupujúcou Červenou armádou bol tunel o rok neskôr opäť zatarasený, podmínovaný a vyradený z vlakovej prepravy. Červená armáda prekročením priesmyku v októbri 1944 (aby sa zabezpečilo zásobovanie vojsk na fronte počas karpatsko-dukelskej operácie) trať prebudovala (až do stanice Humenné) na širokorozchodnú povrchovú železnicu (obchádzajúc zatarasený tunel). Po skončení 2. svetovej vojny tunel odmínovali a obnovili (v auguste 1945 prišla do Medzilaboriec z Leningradu stavebná brigáda “Putrem”). Celá trať až do Humenného bola následne prebudovaná na štandardný rozchod koľají (1435 mm). Tunel bol znovu otvorený 7. novembra 1946 (oficiálne uvedenie do prevádzky 7.11.1946) . K tejto príležitosti bol vypravený špeciálny vlak. Trať sa až do 70.rokov 20. storočia v podstate oficiálne nevyužívala aj keď cez tunel jazdili sporadicky vlaky osobnej prepravy až do roku 1977 a následne v roku 1988 bola úplne zastavená i nákladná preprava (nákladnú dopravu za socializmu predstavovalo hlavne poľské uhlie smerom na Balkán). Po rekonštrukcii v rokoch 1995 - 1996 bol tunel znova sprístupnený a osvetlený, konkrétne pre nákladnú dopravu 3.6.1997 (otvorený železničný pohraničný prechod Medzilaborce - Lupków) . Osobná doprava cez tunel bola obnovená 27.6.1999. Počas sezóny, od 30. júna do 2. septembra 2 x denne v sobotu a 1 x v nedeľu z Medzilaboriec jazdí cez tunel moderná poľská motorová súprava. Tunel je osvetlený a krátko na to už vlak stojí v prvej poľskej stanici Lupków. Veľká stanica s piatimi koľajami a svietiacimi semaformi, nikde však žiadna obec ani mesto. Pôvodná osada Stary Lupkow s lemkovským obyvateľstvom zanikla krátko po druhej svetovej vojne počas bojov s banderovcami a v rámci presídľovacej a vyhladzovacej akcie Wisla. Cesta vlakom stála jedno euro (4,40 zlotých).

Zdroj: wikipedia

Zobrazené 1521 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

M152 0004 Medzilaborce Lupkow (CABVIEW) youtube

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

40. vojnové roky

Abychom dokázali velké věci, musíme žít, jako bychom nikdy neměli zemřít.

Oldřich Nový

Když se starý člověk jednoho rána probudí a nic ho nebolí, znamená to, že je mrtvý.

České přísloví

Bolek Polívka

Ideální rozměry manžela: 90-60-40 To znamená 90 let, 60 miliónů korun na kontě a 40 stupňů horečky.

Miloš Kopecký

Žena by měla být kuchařkou v kuchyni, dámou ve společnosti a gejšou v posteli. A tragédie je, když se to přehází.

Vlasta Burian

Žena se dívá do prázdna jen tehdy, nemá-li zrcadlo.

 

ONLINE

Práve tu je 231 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Ak chcete podporiť finančným darom rozvoj RETROMANIA.SK

PAY BY SQUARE: 1 €

Donate retromania

ALEBO: ĽUBOVOĽNÁ SUMA


EUR

Každý cigán svojho koňa chválí.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

  • Vlakom zo Zvolena do Vrútok
    Vlakom zo Zvolena do Vrútok Všetci, ktorí pravidelne cestujú vlakom medzi Zvolenom a Vrútkami, vidia krajinu len z pohľadu cestujúceho. Určite by možno mnohých z…
 

Kolektivizácia

 

Stagnácia

  • Prvé Majstrovstvá ČSSR v kulturistike
    Prvé Majstrovstvá ČSSR v kulturistike Legenda československej kulturistiky Juraj Višný, patril v šesťdesiatych rokoch 20. storočia k najvýznamnejším predstaviteľom kulturistiky v bývalom Československu. V roku…
 

Normalizácia

 

Socialismus

  • Lasica & Satinský
    Lasica & Satinský Milan Lasica a Július Satinský dvojica intelektuálnych komikov z čias spoločného Československa. Kto by si ich nepamätal. Československo vo svojej…
 

Privatizácia

  • Mečiarizmus
    Mečiarizmus Mečiarizmus - pojem, ktorý sa stal na Slovensku "legendou". O mečiarizme sa toho v slovenskej tlači veľmi veľa popísalo. Písali…
 

Globalizácia

 

Pripravované články

V tejto chvíli redakcia nepripravuje žiadne nové články pre zverejnenie.
Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2021. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.