utorok, 10 apríl 2018 15:53

Motorizmus za socializmu

Napísal(a)
Tento článok má slov
Čas čítania: min.
Úroveň obtiažnosti čítania :
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Motorizmus za socializmu Motorizmus za socializmu youtube.com

Dnes mať auto, je v podstate takmer nevyhnutnosťou vlastnej mobility. Výber typov vozidiel a značiek je v súčasnosti tak rozsiahly, že záujemca o vozidlo musí skutočne premýšľať, čo si vlastne má kúpiť. Pamätajú sa niektorí z vás, ako dlho sa za socializmu čakala na kúpu nového auta? A pamätáte si i na tie poloprázdne cesty? V tomto článku si pripomenieme, ako to s rozvojom motorizmom za socializmu v Československu vlastne bolo.

Dnes úvery, vtedy poradovníky

Získať dnes nové auto, aj dnes môže znamená vziať si pôžičku. No ani v minulosti to však s kúpou nebolo jednoduché. Síce tí, ktorí chceli nové auto, už mali našetrené, no boli na ne obrovské poradovníky. Viete si predstaviť, že by ste ako občan NDR mohli na svojho Trabanta čakať aj 13 rokov? V prvopočiatkoch automobilizmu sa aj v Československu čakalo niekoľko rokov, no neskôr sa táto hranica začala znižovať. Napríklad na vozidlá značky Favorit to bolo už len niekoľko týždňov a nebolo ničím nezvyčajným, ak si ľudia brávali dovolenky, aby si svoje nové autíčko  (koľkokrát na striedačku so susedom, alebo rodinnými príslušníkmi) vystáli v rade.

A ako sa po vojne nakupovali autá?

Ak by ste si chceli v tej dobe kúpiť nové auto, museli ste dostať od svojho zamestnávateľa takzvaný poukaz. A výber áut bol v podstate veľmi jednoduchý. Mohli ste si vybrať škodovku, alebo škodovku, alebo zas škodovku. Tí šťastnejší v druhej polovici 50-tych rokov i zahraničné autá. Ale aj napriek tomu, že by ste poukaz od zamestnávateľa dostali, neznamenalo by to, že si zaň skutočne aj auto kúpite. Ak by sa vám auto predsa len podarilo zakúpiť a zaplatiť zaň, paradox tej doby bol taký, že by ste neboli jeho majiteľom, ale len držiteľom. Majiteľom vozidla by bol štát. Na začiatku 50-tych rokov malo každé auto pre ich držiteľov veľmi veľkú hodnotu. A v podstate už v tej dobe sa začalo budovať motoristické podvedomie, že opraviť si auto je vždy lepšie, ako ho dať do servisu, pretože tí v servise z auta povyberajú dobré súčiastky a vymenia ich za menej spoľahlivé a tak sa čo si šofér urobil doma sám na kolene sa počítalo k dobru. Po roku 1956 sa začali dovážať do Československa prvé nové zahraničné autá, nazývané aj ako ľudové vozidlá. Dovoz týchto vozidiel však nepostačoval dopytu a rozmach motorizmu nenapredoval takým tempom, ako by sa mohlo predpokladať.

Za ojazdené auto viac, ako za nové?

Čuduj sa svete, áno! Z dnešného pohľadu nepredstaviteľné. Ale ak by ste mali čakať na nové auto tak dlhú dobu, radšej si hádam kúpite ojazdené. A ojazdené auto ste mohli mať takmer ihneď. A ak bolo niečo takmer ihneď, bolo potrebné si za to aj priplatiť. A neboli to malé sumy peňazí. Ale toto nebolo úplne rozhodujúce. Rozhodujúce bolo - cestovať autom. Do práce a z práce, na výlety, na dovolenky, na návštevy, alebo len tak sa povoziť. A tak sa autá udržiavali čo možno v prevádzky schopnom technickom stave, len aby vydržali jazdiť čo najdlhšie. Dnes sa na podobný príklad môžeme pozrieť na Kubu, kde takmer celý ostrov je posiaty vozidlami z éry 50 a 60-rokov minulého storočia. A stále jazdia.

Benzín v premenách času

Zaujímavé na tom je, že v časoch keď chceli za nové auto horibilné sumy, ceny benzínu neboli nijako závratné. V náväznosti na štátnu menovú reformu bol v roku 1953 zrušený prídelový systém a predajná cena 63 oktánového benzínu Normál bola stanovená na 4 koruny, nafta sa predávala za 2 koruny liter. Nasledovalo dlhé obdobie s miernou infláciou a ceny pohonných hmôt sa nezvyšovali. V priebehu roku 1959 sa započal predaj 84 oktánového benzínu Špeciál a počet oktánov Normálu sa zvýšil zo stávajúcich 63 na 72. V roke 1964 došlo k zníženiu cien benzínu. Normál klesol z 4,40 na 2,10 Kčs, cena Špeciálu bola upravená na 2,40 a cena benzínu Super (96 oktánov) na 3 koruny. Od reformy po roku 1953 nebola prakticky po nejakú dobu citeľná inflácia a ceny benzínu v podstate zostávali až v roku 1973 po prvý krát stúpla cenu benzínu. Cena 90 oktánového Špeciálu, ktorý v roku 1978 nahradil 80 oktánový Normál, sa zvýšila na 6,50 korún, Super zdražil na 7,50 koruny. V priebehu 80-rokov se cena benzínu vyšplhala na 8 korún, koncom leta 1990 na 16 korún. V roku 1996 sa benzín predával za rovných dvadsať korún.

A aké ste mali vy autá?

koda 1201, typ 980 (1955 – 1961)

koda 1201, typ 980 (1955 – 1961)

Škoda 440

Škoda 440

Škoda Felicia, typ 994

Škoda Felicia, typ 994

Škoda Felicia Super, typ 996 (1963 – 1964)

Škoda Felicia Super, typ 996 (1963 – 1964)

Škoda Octavia, typ 985 (1959 – 1961)

Škoda Octavia, typ 985 (1959 – 1961)

Škoda 1100 MB

Škoda 1100 MB

Škoda 100

Škoda 100

Škoda 110 R Coupé

Škoda 110 R Coupé

Škoda 105

Škoda 105

Škoda Garde

Škoda Garde

Škoda 130

Škoda 130

Škoda Favorit

Škoda Favorit

Škoda Forman

Škoda Forman

Škoda 1203

Škoda 1203 

Škoda 1203 valník

 Škoda 1203 valník

Škoda Felicia

Škoda Felicia 

Zdroj: wikipedia

Zobrazené 10324 krát Naposledy zmenené štvrtok, 19 december 2019 17:20
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

Retro - Motorismus youtube.com
 

Vyhľadávanie

 

60. roky stagnácie

Přátelství se Sovětským svazem je nesmysl právě tak, jako nemůže existovat přátelství otroka a otrokáře.

ČSSR Pražské jaro 1968

Chceš-li ztratit přítele, puč mu peníze.

České přísloví

Jan Werich

Jiří Suchý

 

ONLINE

Práve tu je 338 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Prázdná hlava nebolí.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

  • Kristián
    Kristián Elegán a gavalier V roku 1939 bol natočený hádam jeden z najlepších filmov prvej Československej republiky - Kristián. Táto komédia…
 

Kolektivizácia

 

Stagnácia

  • Jurij Gagarin
    Jurij Gagarin Prvý človek vo vesmíre Jurij Alexejevič Gagarin A po ňom nasledovali ďalší a ďalší kozmonauti a astronauti. Jurij Gagarin oznamoval…
 

Normalizácia

 

Socialismus

 

Privatizácia

  • Rozkopávková vojna
    Rozkopávková vojna Rozkopávka vojna je špecifický československý variant zákopovej vojny. A predsa nikdy nestrácame nádej. Keď sa zjavia chlapi so zbíjačkou, lopatou,…
 

Globalizácia

 

Pripravované články

Vedou očarení

Vedou očarení

Socialistická ekonomická integrácia — základ úspešného rozvoja krajín RVHP. Alebo - dobový článok z roku 1979 o Medzinárodnej sútaže študentskej vedeckej a odbornej činnosti

Bude publikované:
streda, 20 november 2024 08:00


Lyžiarsky vlek s pohonom z JAWA 250

Lyžiarsky vlek s pohonom z JAWA 250

Čo tí východniari nevymyslia. Lyžiarsky vlek poháňaný motorom z motorky. Píše sa rok 1980.

Bude publikované:
piatok, 22 november 2024 08:00


Predstavujeme: Ing.Dušan Turanský

Predstavujeme: Ing.Dušan Turanský

Ing.Dušan Turanský počúva hudbu, fotografuje, zostavuje modely leteckých konštrukcii a študuje technickú literatúru.

Bude publikované:
utorok, 26 november 2024 08:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2024. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.