piatok, 18 november 2016 20:51

Motocykel JAWA 90

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
JAWA 90 JAWA 90 Ing.V.Porubský

Považské strojárne n.p. Považská Bystrica, 1967-1973

V roku 1918 vznikla v Mníchove Hradišti dielňa na výrobu presných nástrojov. O jej vznik sa zaslúžili traja spoločníci. Jedným z nich bol aj pán Dr. Ing. František Janeček (23.1.1878 - 6.6.1941). K pôvodnej dielni v roku 1922 pribudla ďalšia, a to v Prahe. Jej názov bol "Zbrojovka ing. František Janeček". V roku 1926 sa výroba rozšírila aj do závodu v Kvasinách u Rychnova nad Kněžnou a v roku 1928 vzniká zlieváreň v Týnci nad Sázavou. V roku 1929 začali z výrobných liniek závodu v Prahe vďaka útlmu výroby zbraní schádzať prvé motocykle so značkou JAWA.

Názov Jawy 90 - SK 90 korešponduje s prvotným označením typového radu CZ. Išlo totiž o tzv. "Motocykel stavebnicovej koncepcie." Bola plánovaná výroba motorov v obsahových triedach 50, 70, 75 a 90 ccm, postavená na dvoch druhoch motorových skríň. Podvozky okrem cestnej a terénne verzii bolí pripravované aj s kapotážou ako Sprint a Skúter. Povodne označenie PS na nádrži znamenalo Považskej strojárne.

Úplne najstarší názov, ktorý motocykel dostal, bol LIZARD (jašterica). Potom bol obchodným oddelením prekrstený na Roadster a Cross. Trail je len zmena názvu u Crossu, a to z dôvodov lepšieho uplatnenia motocykla na americkom trhu. Motocykle Cross a Trail sú inak úplne identické. Motocyklov s názvom Lizard bolo vyrobených asi 25 kusov. Značka JAWA bola motocykla dodatočne pridelená na príkaz Motokovu. Na americkom trhu Motokov propagoval motocykle aj naša skútre len pod Jawa / ČZ. Prípadne boli predávané pod menom nejakého obchodného domu, či katalógového obchodu aj v Kanade. V Londýne a inde v Európe, Ázii, či Afrike poznali aj značku Manet.

Symbol Považských strojární, používaný u súťažných motocyklov TATRAN, musel byť z pravého veka motora CZ - 90 odstránený. V tých rokoch si mohli konštruktéri - motorármi dovoliť odmietnuť odstránenie loga Považských strojární aj z plastového viečka zapaľovanie, ktoré tam zostalo natrvalo. Niet sa preto čo čudovať, keď dnes pre neznalých je za autormi tohto motocykla považovaný vývoj v Prahe.

Vznik JAWA 90

Vtedajší generálny riaditeľ ZVL koncernu, sídliacom v Považskej Bystrici, zjednal dodávku súťažných motocyklov Tatran v čiernom prevedení - prvý modelový rad z r.1964, a to pre Kanadskú poštu. Siahlo sa vlastne po jedinom vhodnom, už vyvinutom malom motocykly, ktorý bol v ČSSR k dispozícii a mohol sa uplatniť vonku. Z obchodu však nakoniec zišlo. Po zrušení kontraktu sa pristúpilo k vývoju zjednodušenú verziu motocykla športového charakteru, vhodnejšieho pre sériovú výrobu. Projektant motora, Ing. Pavel Nekoranec, využil skúsenosti z konštrukcie súťažných motocyklov Považských strojární, 6 - rýchlostných TATRAN 50, 75 a 100 ccm. Motorové skrine SK 90 sú datované 22.12.1965, prevody 16.11.1965. Ako základný typ bol zvolený objem 50 ccm. Obchodníci si však vybrali najprv kubatúru 90 ccm, čo situáciu skomplikovalo.

Na začiatku leta v r. 1967 navštívil generálny riaditeľ koncernu ZVL s námestníkom rozvoja Považských strojární Svetovú výstavu v Montreale, kde sa prototyp CZ - 90 vystavoval. Po ich návrate zadali príkaz - do roku dať motocykel do výroby.

Technické údaje - JAWA 90 

  • Obsah válca: 88,7 ccm
  • Vrtanie válca / zdvih piestu: 48/49 mm
  • Výkon motoru: 8,5 k / 6.000 ot / min.
  • Primární prevod: šikmé ozubenie, 20/61
  • Spojka: lamelová, mokrá, lamely - plech a korok
  • Prevodovka: 5 prevodových stupňov
  • Sekundárny prevod: 15 (príp. 14) / 34 zubov - reťazové koliesko / rozeta
  • Váha stroja : 83 kg
  • Pneumatiky - rozmer (predná / zadná): 2.75 x 18
  • Brzdy: bubnové, priemer 125 mm, obloženie 25 mm
  • Obsah palivovej nádrže: 10,5 l (rezerva 1,5 l)
  • Nosnosť: 160 kg (2 osoby + batožina)
  • Maximálna rýchlosť: 85 - 90 km / hod

Zdroj informácií k článku: Historie motocyklů Jawa 90

Zobrazené 3102 krát Naposledy zmenené piatok, 18 november 2016 21:14
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

Jawa 90 (1967) Youtube

Napíšte komentár

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

 

Vyhľadávanie

 

60. roky stagnácie

Přátelství se Sovětským svazem je nesmysl právě tak, jako nemůže existovat přátelství otroka a otrokáře.

ČSSR Pražské jaro 1968

Chceš-li ztratit přítele, puč mu peníze.

České přísloví

Jan Werich

Jiří Suchý

 

ONLINE

Práve tu je 151 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Prázdná hlava nebolí.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

  • Sovietske piesne
    Sovietske piesne Sovietske piesne z druhej svetovej vojny a tesne po nej sú určite nezabudnuteľným pojmom, ak ste ich už niekedy počuli.…
 

Kolektivizácia

  • Pozor na vesnické boháče
    Pozor na vesnické boháče Škůdci veřejného zásobování - Pozor na vesnické boháče Vláda naší republiky učinila nedávno rázná opatření proti rušitelům a škůdcům veřejného…
 

Stagnácia

 

Normalizácia

  • Tatranské železnice a lanové dráhy
    Tatranské železnice a lanové dráhy Tatranské elektrické železnice tvoria jednokoľajné úzkorozchodné elektrifikované železničné trate Poprad Tatry – Starý Smokovec – Štrbské Pleso (29,110 km) a…
 

Socialismus

  • Spartakiáda 1985
    Spartakiáda 1985 Posledná Spartakiáda 1985 Bol som na poslednej spartakiáde v histórii bývalého Československa. Ako príslušník Československej ľudovej armády. Hádam aj dnes…
 

Privatizácia

  • Retro pohľad na ČSD
    Retro pohľad na ČSD V tomto článku poodhalíme, ako vyzerali železnice, železničné stanice, vlakové nástupištia, samotné vlaky a všetko čo súviselo s prepravou po…
 

Globalizácia

  • Bohatý, bohatší a ešte bohatší
    Bohatý, bohatší a ešte bohatší V slovenskom parlamente 18.5.2005 poslanci Národnej rady rokovali o zákone o odškodnení ľudí, ktorí prišli o svoje vložené peniaze do…
 

Pripravované články

V tejto chvíli redakcie nepripravuje žiadne nové články pre zverejnenie
Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2019. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.