piatok, 18 november 2016 20:51

Motocykel JAWA 90

Napísal(a)
Ohodnoťte tento článok
(0 hlasov)
JAWA 90 JAWA 90 Ing.V.Porubský

Považské strojárne n.p. Považská Bystrica, 1967-1973

V roku 1918 vznikla v Mníchove Hradišti dielňa na výrobu presných nástrojov. O jej vznik sa zaslúžili traja spoločníci. Jedným z nich bol aj pán Dr. Ing. František Janeček (23.1.1878 - 6.6.1941). K pôvodnej dielni v roku 1922 pribudla ďalšia, a to v Prahe. Jej názov bol "Zbrojovka ing. František Janeček". V roku 1926 sa výroba rozšírila aj do závodu v Kvasinách u Rychnova nad Kněžnou a v roku 1928 vzniká zlieváreň v Týnci nad Sázavou. V roku 1929 začali z výrobných liniek závodu v Prahe vďaka útlmu výroby zbraní schádzať prvé motocykle so značkou JAWA.

Názov Jawy 90 - SK 90 korešponduje s prvotným označením typového radu CZ. Išlo totiž o tzv. "Motocykel stavebnicovej koncepcie." Bola plánovaná výroba motorov v obsahových triedach 50, 70, 75 a 90 ccm, postavená na dvoch druhoch motorových skríň. Podvozky okrem cestnej a terénne verzii bolí pripravované aj s kapotážou ako Sprint a Skúter. Povodne označenie PS na nádrži znamenalo Považskej strojárne.

Úplne najstarší názov, ktorý motocykel dostal, bol LIZARD (jašterica). Potom bol obchodným oddelením prekrstený na Roadster a Cross. Trail je len zmena názvu u Crossu, a to z dôvodov lepšieho uplatnenia motocykla na americkom trhu. Motocykle Cross a Trail sú inak úplne identické. Motocyklov s názvom Lizard bolo vyrobených asi 25 kusov. Značka JAWA bola motocykla dodatočne pridelená na príkaz Motokovu. Na americkom trhu Motokov propagoval motocykle aj naša skútre len pod Jawa / ČZ. Prípadne boli predávané pod menom nejakého obchodného domu, či katalógového obchodu aj v Kanade. V Londýne a inde v Európe, Ázii, či Afrike poznali aj značku Manet.

Symbol Považských strojární, používaný u súťažných motocyklov TATRAN, musel byť z pravého veka motora CZ - 90 odstránený. V tých rokoch si mohli konštruktéri - motorármi dovoliť odmietnuť odstránenie loga Považských strojární aj z plastového viečka zapaľovanie, ktoré tam zostalo natrvalo. Niet sa preto čo čudovať, keď dnes pre neznalých je za autormi tohto motocykla považovaný vývoj v Prahe.

Vznik JAWA 90

Vtedajší generálny riaditeľ ZVL koncernu, sídliacom v Považskej Bystrici, zjednal dodávku súťažných motocyklov Tatran v čiernom prevedení - prvý modelový rad z r.1964, a to pre Kanadskú poštu. Siahlo sa vlastne po jedinom vhodnom, už vyvinutom malom motocykly, ktorý bol v ČSSR k dispozícii a mohol sa uplatniť vonku. Z obchodu však nakoniec zišlo. Po zrušení kontraktu sa pristúpilo k vývoju zjednodušenú verziu motocykla športového charakteru, vhodnejšieho pre sériovú výrobu. Projektant motora, Ing. Pavel Nekoranec, využil skúsenosti z konštrukcie súťažných motocyklov Považských strojární, 6 - rýchlostných TATRAN 50, 75 a 100 ccm. Motorové skrine SK 90 sú datované 22.12.1965, prevody 16.11.1965. Ako základný typ bol zvolený objem 50 ccm. Obchodníci si však vybrali najprv kubatúru 90 ccm, čo situáciu skomplikovalo.

Na začiatku leta v r. 1967 navštívil generálny riaditeľ koncernu ZVL s námestníkom rozvoja Považských strojární Svetovú výstavu v Montreale, kde sa prototyp CZ - 90 vystavoval. Po ich návrate zadali príkaz - do roku dať motocykel do výroby.

Technické údaje - JAWA 90 

  • Obsah válca: 88,7 ccm
  • Vrtanie válca / zdvih piestu: 48/49 mm
  • Výkon motoru: 8,5 k / 6.000 ot / min.
  • Primární prevod: šikmé ozubenie, 20/61
  • Spojka: lamelová, mokrá, lamely - plech a korok
  • Prevodovka: 5 prevodových stupňov
  • Sekundárny prevod: 15 (príp. 14) / 34 zubov - reťazové koliesko / rozeta
  • Váha stroja : 83 kg
  • Pneumatiky - rozmer (predná / zadná): 2.75 x 18
  • Brzdy: bubnové, priemer 125 mm, obloženie 25 mm
  • Obsah palivovej nádrže: 10,5 l (rezerva 1,5 l)
  • Nosnosť: 160 kg (2 osoby + batožina)
  • Maximálna rýchlosť: 85 - 90 km / hod

Zdroj informácií k článku: Historie motocyklů Jawa 90

Tento článok si prečítalo 1690 ľudí Naposledy zmenené piatok, 18 november 2016 21:14
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

Jawa 90 (1967) Youtube

Komentáre k tomuto článku

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený. UPOZORNENIE. Z dôvodu veľkého počtu nechcených reklamných oznámení v komentároch, všetky novo vložené komentáre podliehajú schváleniu našim administrátorom, ktorý ich následne zverejní. Sloboda slova tým nie je dotknutá. Nezverejňujú sa len tie komentáre, ktoré obsahujú reklamné oznamy, alebo komentáre, ktoré sú hanlivé, či urážajúce.

Vyhľadávanie

 

60. roky stagnácie

  • Kúpele Korytnica - sláva a pád
    Kúpele Korytnica - sláva a pád Korytnica kúpele sa nachádzali na úpätí horského masívu Nízkych Tatier - pod severnými svahmi Prašivej prístupná z hlavnej štátnej cesty…
  • Motorizmus za socializmu
    Motorizmus za socializmu Dnes mať auto, je v podstate takmer nevyhnutnosťou vlastnej mobility. Výber typov vozidiel a značiek je v súčasnosti tak rozsiahly,…
  • Motocykel JAWA 90
    Motocykel JAWA 90 Považské strojárne n.p. Považská Bystrica, 1967-1973 V roku 1918 vznikla v Mníchove Hradišti dielňa na výrobu presných nástrojov. O jej…
  • Krčmy a pivo v ČSSR
    Krčmy a pivo v ČSSR Krčmy v minulom storočí za éry ČSSR neboli len miestom, kde sa čapovalo pivo a tvrdý alkohol či podával guľáš…
  • Motocykle, skútre a mopedy na doplnkové pôžičky
    Motocykle, skútre a mopedy na doplnkové pôžičky Ako sa nakupovalo za socializmu pracujúcim v šesťdesiatych rokoch minulého storočia ? Čo takto motocykel ? Aké to bolo kúpiť…
  • Kofola
    Kofola Nápoj vznikol začiatkom 60. rokov 20. storočia v československom farmaceutickom závode Galena Opava (národný podnik so zameraním na výrobu liečiv…
Přátelství se Sovětským svazem je nesmysl právě tak, jako nemůže existovat přátelství otroka a otrokáře.

ČSSR Pražské jaro 1968

Chceš-li ztratit přítele, puč mu peníze.

České přísloví

Jan Werich

Jiří Suchý

 

ON LINE

Práve tu je 245 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Prázdná hlava nebolí.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

  • Baťove závody v Partizánskom
    Baťove závody v Partizánskom Baťove závody v Partizánskom vznikli v roku 1939. Partizánske bolo jedným z miest, kde známy podnikateľ Tomáš Baťa rozvíjal svoje…
 

Kolektivizácia

  • Kapitán Dabač
    Kapitán Dabač Film Paľa Bielika z roku 1959 natočený, patril hádam v päťdesiatych rokoch v kinách k tým najnavštevovanejším. Hlavnú postavu si…
 

Stagnácia

  • Chuligánstvo za socializmu
    Chuligánstvo za socializmu Chuligánstvo, záškoláctvo a vyhýbanie sa práci bola častou témou výchovno vzdelávacích činností doby socialistického realizmu. Veľa vecí bolo za socializmu…
 

Normalizácia

  • Autá z Tuzexu
    Autá z Tuzexu Kúpiť si auto zahraničnej značky v socialistickom Československu si nemohol dovoliť hocikto To šťastie mali len robotníci a pracujúca inteligencia,…
 

Socialismus

  • Maturita
    Maturita Pamätáte sa ešte na obdobie maturít? Keď sme s malou dušičkou stáli u maturitnej komisie v očakávaní čo s nami…
 

Privatizácia

 

Globalizácia

 

Pripravované články

Rada vzájomnej hospodárskej pomoci

RVHP vznikla za účelom koordinácie hospodárskeho vývoja členských krajín na princípoch centrálne plánovanej ekonomiky.

Bude publikované:
18.12.2018 16:12


Čo deťom pod stromček? Alebo Vianoce z dôb dávno minulých.

V 30. rokoch 20. storočia, deti z majetnejších rodín dostávali pod stromček hračky zvyčajne z plechu. Niektoré z nich boli dokonca aj naťahovacie.

Bude publikované:
25.12.2018 15:12


Mlieko a mliečne výrobky za socializmu

Mlieko bolo najskôr vozené do obchodov v mliekarenských konviciach, odkiaľ bolo spotrebiteľom rozlievanié do prinesených nádob (konvičky).

Bude publikované:
26.12.2018 08:12


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2018. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk