piatok, 18 november 2016 20:51

Motocykel JAWA 90

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(1 Hlasovať)
JAWA 90 JAWA 90 Ing.V.Porubský

Považské strojárne n.p. Považská Bystrica, 1967-1973

V roku 1918 vznikla v Mníchove Hradišti dielňa na výrobu presných nástrojov. O jej vznik sa zaslúžili traja spoločníci. Jedným z nich bol aj pán Dr. Ing. František Janeček (23.1.1878 - 6.6.1941). K pôvodnej dielni v roku 1922 pribudla ďalšia, a to v Prahe. Jej názov bol "Zbrojovka ing. František Janeček". V roku 1926 sa výroba rozšírila aj do závodu v Kvasinách u Rychnova nad Kněžnou a v roku 1928 vzniká zlieváreň v Týnci nad Sázavou. V roku 1929 začali z výrobných liniek závodu v Prahe vďaka útlmu výroby zbraní schádzať prvé motocykle so značkou JAWA.

Názov Jawy 90 - SK 90 korešponduje s prvotným označením typového radu CZ. Išlo totiž o tzv. "Motocykel stavebnicovej koncepcie." Bola plánovaná výroba motorov v obsahových triedach 50, 70, 75 a 90 ccm, postavená na dvoch druhoch motorových skríň. Podvozky okrem cestnej a terénne verzii bolí pripravované aj s kapotážou ako Sprint a Skúter. Povodne označenie PS na nádrži znamenalo Považskej strojárne.

Úplne najstarší názov, ktorý motocykel dostal, bol LIZARD (jašterica). Potom bol obchodným oddelením prekrstený na Roadster a Cross. Trail je len zmena názvu u Crossu, a to z dôvodov lepšieho uplatnenia motocykla na americkom trhu. Motocykle Cross a Trail sú inak úplne identické. Motocyklov s názvom Lizard bolo vyrobených asi 25 kusov. Značka JAWA bola motocykla dodatočne pridelená na príkaz Motokovu. Na americkom trhu Motokov propagoval motocykle aj naša skútre len pod Jawa / ČZ. Prípadne boli predávané pod menom nejakého obchodného domu, či katalógového obchodu aj v Kanade. V Londýne a inde v Európe, Ázii, či Afrike poznali aj značku Manet.

Symbol Považských strojární, používaný u súťažných motocyklov TATRAN, musel byť z pravého veka motora CZ - 90 odstránený. V tých rokoch si mohli konštruktéri - motorármi dovoliť odmietnuť odstránenie loga Považských strojární aj z plastového viečka zapaľovanie, ktoré tam zostalo natrvalo. Niet sa preto čo čudovať, keď dnes pre neznalých je za autormi tohto motocykla považovaný vývoj v Prahe.

Vznik JAWA 90

Vtedajší generálny riaditeľ ZVL koncernu, sídliacom v Považskej Bystrici, zjednal dodávku súťažných motocyklov Tatran v čiernom prevedení - prvý modelový rad z r.1964, a to pre Kanadskú poštu. Siahlo sa vlastne po jedinom vhodnom, už vyvinutom malom motocykly, ktorý bol v ČSSR k dispozícii a mohol sa uplatniť vonku. Z obchodu však nakoniec zišlo. Po zrušení kontraktu sa pristúpilo k vývoju zjednodušenú verziu motocykla športového charakteru, vhodnejšieho pre sériovú výrobu. Projektant motora, Ing. Pavel Nekoranec, využil skúsenosti z konštrukcie súťažných motocyklov Považských strojární, 6 - rýchlostných TATRAN 50, 75 a 100 ccm. Motorové skrine SK 90 sú datované 22.12.1965, prevody 16.11.1965. Ako základný typ bol zvolený objem 50 ccm. Obchodníci si však vybrali najprv kubatúru 90 ccm, čo situáciu skomplikovalo.

Na začiatku leta v r. 1967 navštívil generálny riaditeľ koncernu ZVL s námestníkom rozvoja Považských strojární Svetovú výstavu v Montreale, kde sa prototyp CZ - 90 vystavoval. Po ich návrate zadali príkaz - do roku dať motocykel do výroby.

Technické údaje - JAWA 90 

  • Obsah válca: 88,7 ccm
  • Vrtanie válca / zdvih piestu: 48/49 mm
  • Výkon motoru: 8,5 k / 6.000 ot / min.
  • Primární prevod: šikmé ozubenie, 20/61
  • Spojka: lamelová, mokrá, lamely - plech a korok
  • Prevodovka: 5 prevodových stupňov
  • Sekundárny prevod: 15 (príp. 14) / 34 zubov - reťazové koliesko / rozeta
  • Váha stroja : 83 kg
  • Pneumatiky - rozmer (predná / zadná): 2.75 x 18
  • Brzdy: bubnové, priemer 125 mm, obloženie 25 mm
  • Obsah palivovej nádrže: 10,5 l (rezerva 1,5 l)
  • Nosnosť: 160 kg (2 osoby + batožina)
  • Maximálna rýchlosť: 85 - 90 km / hod

Zdroj informácií k článku: Historie motocyklů Jawa 90

Zobrazené 5177 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

Jawa 90 (1967) Youtube

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

60. roky stagnácie

Přátelství se Sovětským svazem je nesmysl právě tak, jako nemůže existovat přátelství otroka a otrokáře.

ČSSR Pražské jaro 1968

Chceš-li ztratit přítele, puč mu peníze.

České přísloví

Jan Werich

Jiří Suchý

 

ONLINE

Práve tu je 152 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Ak chcete podporiť finančným darom rozvoj RETROMANIA.SK

PAY BY SQUARE: 1 €

Donate retromania

ALEBO: ĽUBOVOĽNÁ SUMA


EUR

Prázdná hlava nebolí.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

 

Kolektivizácia

  • Disko ala 50. roky
    Disko ala 50. roky ROH vás srdečne pozýva na tanečnú zábavu! Príďte sa pobaviť, zatancovať, stretnúť starých známych! Točený plzeňský Prazdroj. Dobré jedlo a…
 

Stagnácia

 

Normalizácia

  • Džez v Československu
    Džez v Československu V KLUB Ak chápeme pojem džez širšie a veľkorysejšie (a veľkorysosť je priam základný kameň džezu), do hudby tejto oblasti…
 

Socialismus

 

Privatizácia

  • Michal Kováč
    Michal Kováč Ing. Michal Kováč, CSc., prvý prezident Slovenskej republiky. Do tejto ústavnej funkcie bol zvolený dňa 15. februára 1993 Prezidentský mandát…
 

Globalizácia

 

Pripravované články

Závod 29. augusta v Partizánskom

Závod 29. augusta v Partizánskom

Aj topánky majú svoje tajomstvá, alebo malá exkurzia do histórie i prítomnosti Závodov 29. augusta v Partizánskom z roku 1973.

Bude publikované:
sobota, 01 máj 2021 10:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2021. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.