streda, 26 jún 2013 22:33

Motorová jednotka Köln - Modrý blesk

Napísal(a)
Ohodnoťte tento článok
(2 hlasov)
Motorová jednotka M494.001 typu Köln Motorová jednotka M494.001 typu Köln wikimedia.org

Po 2. svetovej vojne pripadlo ČSD, ako vojnová korisť nemecká trojvagónová motorová jednotka SVT 137.852 typu Köln, ktorá bola v ČSD označená radou M494.001 a ľudovo nazvaná Modrý blesk. Táto vlaková súprava premávala v Československu na trase Praha – Bratislava. Tento vlak bol pýchou predvojnového nemeckého inžinierstva. Vznikali v rokoch 1936-38 v nemeckom Breslau. Maximálna rýchlosť bola 160 km/h, avšak vzhľadom na rýchlostné obmedzenia a stav vtedajších koľajníc, vlak jazdil maximálne 130km/h. V roku 1949 bola táto vlaková súprava navrátená do NDR, kde bola do 70. rokov v pravidelnej prevádzke. Tieto motorovej jednotky (SVT 137 273-278, 851-858) boli pokračovaním vývoja rýchlych motorových jednotiek DRG. U novej jednotky bola požiadavka na oddielové usporiadanie interiéru a zariadení jedálenskej časti. Nová jednotka bola opäť trojdielna, avšak predĺženie vozov si vyžiadalo opustenie koncepcie Jakobsových podvozkov. Jednotky mali nižšie čelné okná a boli celkovo zaoblenejšie, vrátane aerodynamických krytov na spodkoch vozidiel.

Prechody medzi vagónmi boli opatrené dvojitými mechmi. Interiér bol luxusný, vykladaný drevom, s fotografiami významných nemeckých miest. Na vykurovanie bolo použité teplovodné kúrenie s naftovým kotlom. Jednotky boli opatrené fialovo - krémovým náterom, strecha a spodok mali farbu hliníkovú, ozdobné linky boli čierne. Jednotky boli pridelené do Berlína, v máji 1939 prešli dve jednotky do Dortmundu. Jednotky mali veľmi priaznivý ohlas, avšak aj niektoré nedostatky. Vadil im prudký dážď, kedy dochádzalo k poruchám, ďalej dochádzalo k únikom oleja, praskanie pružín a znečisťovanie spodku bŕzd. 22. 8. 1939 bola prevádzka siete rýchlych vlakov zastavená z dôvodov blížiacej sa vojny. Počas vojny slúžili jednotky potrebám vlády a Wehrmachtu. Ku koncu vojny bola väčšina jednotiek odstavená. V rokoch 1963 - 1965 boli jednotky modernizované a dostali nové motory 12 V 170 DR s výkonom 470 kW z ČKD Praha. Inštalácia nového sania a výfuku trochu narušila hladké línie strechy. Usporiadanie sedadiel v strednom diele sa zmenilo na 0 +4, takže jednotky získali kapacitu 48 miest v prvej a 72 v druhej triede. Z batožinového oddielu vzniklo zázemie jedálneho personálu. Jednotky boli ešte prečíslovali podľa novej schémy podľa UIC: SVT 137 273 dostala označenie 182 003 - 503 - 004, SVT 137 278 bola označená 182 005-505-006, SVT 137 853 182 007-507-008, SVT 137 856 182 009 - 509-010. Medzi rokmi 1972 a 1982 boli všetky jednotky vyradené. Niektoré vozidlá boli využité pre stavebné vlaky. To bol prípad aj jednotky 182 009-509-010 odstavenej v roku 1979 v Berlíne Lichtenberg, ako kancelárie po elektrizácii železníc. Následne slúžila ako sklad a odpočinková miestnosť v Berlíne Schöneweide. V roku 1992 bola prevzatá ako múzejný depom v Lipsku a v roku 1998 prevezená do Lipska.

Tento článok si prečítalo 1680 ľudí Naposledy zmenené utorok, 30 júl 2013 22:29
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Komentáre k tomuto článku

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený. UPOZORNENIE. Z dôvodu veľkého počtu nechcených reklamných oznámení v komentároch, všetky novo vložené komentáre podliehajú schváleniu našim administrátorom, ktorý ich následne zverejní. Sloboda slova tým nie je dotknutá. Nezverejňujú sa len tie komentáre, ktoré obsahujú reklamné oznamy, alebo komentáre, ktoré sú hanlivé, či urážajúce.

Vyhľadávanie

 

40. vojnové roky

Abychom dokázali velké věci, musíme žít, jako bychom nikdy neměli zemřít.

Oldřich Nový

Když se starý člověk jednoho rána probudí a nic ho nebolí, znamená to, že je mrtvý.

České přísloví

Bolek Polívka

Ideální rozměry manžela: 90-60-40 To znamená 90 let, 60 miliónů korun na kontě a 40 stupňů horečky.

Miloš Kopecký

Žena by měla být kuchařkou v kuchyni, dámou ve společnosti a gejšou v posteli. A tragédie je, když se to přehází.

Vlasta Burian

Žena se dívá do prázdna jen tehdy, nemá-li zrcadlo.

 

ON LINE

Práve tu je 195 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Každý cigán svojho koňa chválí.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

 

Kolektivizácia

  • Motocykel značky Pionier
    Motocykel značky Pionier Pionier JAWA 50 legendárny stroj Československej mládeže Najobľúbenejší na vidieku, kde vznikali celé klany motorkárov a prevážali sa medzi obcami…
 

Stagnácia

  • Mesto Humenné v minulom storočí
    Mesto Humenné v minulom storočí Mesto Humenné v roku 1960 Podarilo sa mi nájsť archívne zábery jedného z východoslovenských miest a to konkrétne mesta Humenné…
 

Normalizácia

 

Socialismus

  • Bony a klid
    Bony a klid Vít Olmer Jeden z výborných českých filmov na sklonku 80. rokov 20.storočia, ktorý nastavil zrkadlo absurdite socialistického systému, aj keď…
 

Privatizácia

  • Železná opona
    Železná opona Železná opona, termín ktorý vyjadroval imaginárnu hranicu rozdelenia Európu na dva politické póly. Na socialistický a kapitalistický. Išlo o hermeticky…
 

Globalizácia

  • Helena Růžičková
    Helena Růžičková Helena Růžičková (Helena Málková) kurpulentná žena si zo svojej nadváhy dokázala spraviť ochrannú známku. Jej výzor a duch bol neopakovateľný.…
 

Pripravované články

Prvé Majstrovstvá ČSSR v kulturistike

Kto z vás skôr narodených sa v čase socializmu venoval aktívne, alebo len tak pre radosť kulturistike?

Bude publikované:
08.02.2019 09:02


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2019. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk