streda, 26 jún 2013 22:33

Motorová jednotka Köln - Modrý blesk

Napísal(a)
Ohodnoťte tento článok
(2 hlasov)
Motorová jednotka M494.001 typu Köln Motorová jednotka M494.001 typu Köln wikimedia.org

Po 2. svetovej vojne pripadlo ČSD, ako vojnová korisť nemecká trojvagónová motorová jednotka SVT 137.852 typu Köln, ktorá bola v ČSD označená radou M494.001 a ľudovo nazvaná Modrý blesk. Táto vlaková súprava premávala v Československu na trase Praha – Bratislava. Tento vlak bol pýchou predvojnového nemeckého inžinierstva. Vznikali v rokoch 1936-38 v nemeckom Breslau. Maximálna rýchlosť bola 160 km/h, avšak vzhľadom na rýchlostné obmedzenia a stav vtedajších koľajníc, vlak jazdil maximálne 130km/h. V roku 1949 bola táto vlaková súprava navrátená do NDR, kde bola do 70. rokov v pravidelnej prevádzke. Tieto motorovej jednotky (SVT 137 273-278, 851-858) boli pokračovaním vývoja rýchlych motorových jednotiek DRG. U novej jednotky bola požiadavka na oddielové usporiadanie interiéru a zariadení jedálenskej časti. Nová jednotka bola opäť trojdielna, avšak predĺženie vozov si vyžiadalo opustenie koncepcie Jakobsových podvozkov. Jednotky mali nižšie čelné okná a boli celkovo zaoblenejšie, vrátane aerodynamických krytov na spodkoch vozidiel.

Prechody medzi vagónmi boli opatrené dvojitými mechmi. Interiér bol luxusný, vykladaný drevom, s fotografiami významných nemeckých miest. Na vykurovanie bolo použité teplovodné kúrenie s naftovým kotlom. Jednotky boli opatrené fialovo - krémovým náterom, strecha a spodok mali farbu hliníkovú, ozdobné linky boli čierne. Jednotky boli pridelené do Berlína, v máji 1939 prešli dve jednotky do Dortmundu. Jednotky mali veľmi priaznivý ohlas, avšak aj niektoré nedostatky. Vadil im prudký dážď, kedy dochádzalo k poruchám, ďalej dochádzalo k únikom oleja, praskanie pružín a znečisťovanie spodku bŕzd. 22. 8. 1939 bola prevádzka siete rýchlych vlakov zastavená z dôvodov blížiacej sa vojny. Počas vojny slúžili jednotky potrebám vlády a Wehrmachtu. Ku koncu vojny bola väčšina jednotiek odstavená. V rokoch 1963 - 1965 boli jednotky modernizované a dostali nové motory 12 V 170 DR s výkonom 470 kW z ČKD Praha. Inštalácia nového sania a výfuku trochu narušila hladké línie strechy. Usporiadanie sedadiel v strednom diele sa zmenilo na 0 +4, takže jednotky získali kapacitu 48 miest v prvej a 72 v druhej triede. Z batožinového oddielu vzniklo zázemie jedálneho personálu. Jednotky boli ešte prečíslovali podľa novej schémy podľa UIC: SVT 137 273 dostala označenie 182 003 - 503 - 004, SVT 137 278 bola označená 182 005-505-006, SVT 137 853 182 007-507-008, SVT 137 856 182 009 - 509-010. Medzi rokmi 1972 a 1982 boli všetky jednotky vyradené. Niektoré vozidlá boli využité pre stavebné vlaky. To bol prípad aj jednotky 182 009-509-010 odstavenej v roku 1979 v Berlíne Lichtenberg, ako kancelárie po elektrizácii železníc. Následne slúžila ako sklad a odpočinková miestnosť v Berlíne Schöneweide. V roku 1992 bola prevzatá ako múzejný depom v Lipsku a v roku 1998 prevezená do Lipska.

Tento článok si prečítalo 1427 ľudí Naposledy zmenené utorok, 30 júl 2013 22:29
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Komentáre k tomuto článku

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený. UPOZORNENIE. Z dôvodu veľkého počtu nechcených reklamných oznámení v komentároch, všetky novo vložené komentáre podliehajú schváleniu našim administrátorom, ktorý ich následne zverejní. Sloboda slova tým nie je dotknutá. Nezverejňujú sa len tie komentáre, ktoré obsahujú reklamné oznamy, alebo komentáre, ktoré sú hanlivé, či urážajúce.

Vyhľadávanie

 

40. vojnové roky

  • Magická osmička
    Magická osmička Pod tlakom Veľkonemeckej ríše a domácich slovenských a českých politických strán, došlo k odštiepeniu veľkého územia od ČSR a k…
  • Ako prišlo Československo o Podkarpatskú Rus
    Ako prišlo Československo o Podkarpatskú Rus Československá republika pri svojom vzniku disponovala územím od najzápadnejšej až po najvýchodnejšiu časť vo vzdialenosti viac ako 900 km. Napríklad…
  • Pohľad na Slovensko 1919-1938
    Pohľad na Slovensko 1919-1938 Vzácne zábery, ktoré odvysielala Česká televize zo svojho archívu pri filmovom pohľade na Slovensko v období 1919-1938.
  • JUDr. Vladimír Clementis
    JUDr. Vladimír Clementis Vladimír Clementis (pseudonymy Peter Hron, Ján Krokavec, V. Podtisovský, V. Sopko a i.) narodený 20. september 1902 v Tisoveci bol…
  • Ako sa financovalo Slovenské národné povstanie
    Ako sa financovalo Slovenské národné povstanie Asi 14 dní pred vypuknutím SNP (Slovenského národného povstania ) jednotky pravidelnej slovenskej armády strážili všetky prístupové cesty do Banskej…
  • Vlakom zo Zvolena do Vrútok
    Vlakom zo Zvolena do Vrútok Všetci, ktorí pravidelne cestujú vlakom medzi Zvolenom a Vrútkami, vidia krajinu len z pohľadu cestujúceho. Určite by možno mnohých z…
Abychom dokázali velké věci, musíme žít, jako bychom nikdy neměli zemřít.

Oldřich Nový

Když se starý člověk jednoho rána probudí a nic ho nebolí, znamená to, že je mrtvý.

České přísloví

Bolek Polívka

Ideální rozměry manžela: 90-60-40 To znamená 90 let, 60 miliónů korun na kontě a 40 stupňů horečky.

Miloš Kopecký

Žena by měla být kuchařkou v kuchyni, dámou ve společnosti a gejšou v posteli. A tragédie je, když se to přehází.

Vlasta Burian

Žena se dívá do prázdna jen tehdy, nemá-li zrcadlo.

ON LINE

Práve tu je 20 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Každý cigán svojho koňa chválí.

Slovenské príslovie

Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2017. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk