Tento článok má slov
Čas čítania: min.
Úroveň obtiažnosti čítania :
Bratislavský prístav
Časopis Elektrón
V roku 1981 sa má dokončiť kanál Rýn — Mohan — Dunaj. Dunaj sa tak stane súčasťou transeurópskej magistrály medzi Severným a Čiernym morom a Bratislava bude hlavným československým prístavom, spojeným vodnou cestou s trinástimi štátmi. Sú to perspektívy veľmi blízke, a preto sa už na budúci rok začne so stavbou nového bratislavského prístavu. Bratislavský prístav sa začal budovať v roku 1897 Hlavná výstavba sa uskutočnila v rokoch 1924 --34, keď pristav dosiahol ročnú kapacitu až 1,4 mil ton. Od vtedy sa prístav nejako podstatnejšie nezväčšil. Cez druhú svetovú vojnu bol veľmi poškodený a v povojnových rokoch sa hlavné úsilie zameriavalo na jeho obnovu. Z väčších investícií v poslednom období možno spomenúť obrovský stabilný žeriav 2x110 Mp. Stavia sa nová lodenica s opravárenskými priestormi, ktorú dokončia v roku 1975. Vlani dali do prevádzky betonárku, ktorá vyrába betónovú zmes z dunajských štrkov. Terajšia kapacita prístavu je 1.7 — 1.9 mil ton ročne. Prístav má malú hĺbku zázemia a navyše bude treba uvoľniť pre centrálnu mestskú výstavbu čast terajšieho prístavného územia (od starého mostu po Košickú ulicu). Ďalším ukazovateľom technickej úrovne prístavov je čakací čas plavidiel pri nakladaní a vykladaní tovaru. V moderných prístavoch sa lode zdržia vrátane naloženia a vyloženia tovaru 2 až 3 dni. V Bratislave to bolo v roku 1969 až 21 dni Výstavba nového prístavu Bratislava -Pálenisko je rozdelená do dvoch etáp. Prvá z nich sa uskutočni v rokoch 1975-79 a po jej dokončení bude mat pristav kapacitu 4.25 mil ton ročne. Druhá etapa výstavby sa uskutočni v rokoch 1980 - 85 a má sa v nej dosiahnuť celkový výkon prekladu 8 mil ton ročne.
V prvej etape sa vybudujú treto hlavné objekty :
- Bazén o rozmeroch 180.700 m
- Pre hromadné tovary 3 polohy s troma portálovými žeriavmi o rozchode 63 m a nosnosti 12,5 Mp. Žeriavy budú mat výkon 200 t/h . Pre kusové tovary sa vybudujú do polohy, na ktorých budú manipulovať 4 portálové žeriavy o rozchode 40 m a nosnosti 8 Mp
- Prístav bude mat al špeciálnu polohu pre prekladanie kontajnerov
- Krytý sklad kusového tovaru o ploche 6 800 m2 bude mat strešnú konštrukciu vysunutú nad plavidlá, takže sa tovar bude môcť prekladať aj v nepriaznivých poveternostných podmienkach
- Silo na obilie bude mať kapacitu 21 tisíc ton
Celková plocha prístavu Pálenisko bude 60 ha a vodná plocha bazénu 17 ha. Plocha voľných skládok bude 39 000 m2, dĺžka nových koľajníc 34 km a dĺžka ciest 5 km.
Media
Bratislava - Prístav na Dunaji (1958)
youtube