nedeľa, 08 január 2023 14:27

Bratislavský prístav

Napísal(a)
Tento článok má slov
Čas čítania: min.
Úroveň obtiažnosti čítania :
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Bratislavský prístav Bratislavský prístav Časopis Elektrón

V roku 1981 sa má dokončiť kanál Rýn — Mohan — Dunaj. Dunaj sa tak stane súčasťou transeurópskej magistrály medzi Severným a Čiernym morom a Bratislava bude hlavným československým prístavom, spojeným vodnou cestou s trinástimi štátmi. Sú to perspektívy veľmi blízke, a preto sa už na budúci rok začne so stavbou nového bratislavského prístavu. Bratislavský prístav sa začal budovať v roku 1897 Hlavná výstavba sa uskutočnila v rokoch 1924 --34, keď pristav dosiahol ročnú kapacitu až 1,4 mil ton. Od vtedy sa prístav nejako podstatnejšie nezväčšil. Cez druhú svetovú vojnu bol veľmi poškodený a v povojnových rokoch sa hlavné úsilie zameriavalo na jeho obnovu. Z väčších investícií v poslednom období možno spomenúť obrovský stabilný žeriav 2x110 Mp. Stavia sa nová lodenica s opravárenskými priestormi, ktorú dokončia v roku 1975. Vlani dali do prevádzky betonárku, ktorá vyrába betónovú zmes z dunajských štrkov. Terajšia kapacita prístavu je 1.7 — 1.9 mil ton ročne. Prístav má malú hĺbku zázemia a navyše bude treba uvoľniť pre centrálnu mestskú výstavbu čast terajšieho prístavného územia (od starého mostu po Košickú ulicu). Ďalším ukazovateľom technickej úrovne prístavov je čakací čas plavidiel pri nakladaní a vykladaní tovaru. V moderných prístavoch sa lode zdržia vrátane naloženia a vyloženia tovaru 2 až 3 dni. V Bratislave to bolo v roku 1969 až 21 dni Výstavba nového prístavu Bratislava -Pálenisko je rozdelená do dvoch etáp. Prvá z nich sa uskutočni v rokoch 1975-79 a po jej dokončení bude mat pristav kapacitu 4.25 mil ton ročne. Druhá etapa výstavby sa uskutočni v rokoch 1980 - 85 a má sa v nej dosiahnuť celkový výkon prekladu 8 mil ton ročne.

V prvej etape sa vybudujú treto hlavné objekty :

    • Bazén o rozmeroch 180.700 m
    • Pre hromadné tovary 3 polohy s troma portálovými žeriavmi o rozchode 63 m a nosnosti 12,5 Mp. Žeriavy budú mat výkon 200 t/h . Pre kusové tovary sa vybudujú do polohy, na ktorých budú manipulovať 4 portálové žeriavy o rozchode 40 m a nosnosti 8 Mp
    • Prístav bude mat al špeciálnu polohu pre prekladanie kontajnerov
    • Krytý sklad kusového tovaru o ploche 6 800 m2 bude mat strešnú konštrukciu vysunutú nad plavidlá, takže sa tovar bude môcť prekladať aj v nepriaznivých poveternostných podmienkach
    • Silo na obilie bude mať kapacitu 21 tisíc ton

    Celková plocha prístavu Pálenisko bude 60 ha a vodná plocha bazénu 17 ha. Plocha voľných skládok bude 39 000 m2, dĺžka nových koľajníc 34 km a dĺžka ciest 5 km.

    Zobrazené 194 krát
    R.F.K.

    Šéfredaktor magazínu

    Media

    Bratislava - Prístav na Dunaji (1958) youtube

    Napíšte komentár

    Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

     

    Vyhľadávanie

     

    70. roky normalizácie

    Sklenka vína ti neuškodí, a plnou bečku nevypiješ.

    Slovácké přísloví

    Jiří Menzel

    Tolerance není lhostejnost, ale moudrá víra, že i ten druhý může mít pravdu.

     

    ONLINE

    Práve tu je 294 návštevníkov a žiadni členovia on-line

    Nedal pán boh svini rohy, ani žene mužské nohy.

    Slovenské príslovie

     

    Vojnové roky

    • Prostitúcia v ČSSR
      Prostitúcia v ČSSR Nevestinec, vykričali dom, verejný dom, dom radosti, dom rozkoše, erotický klub, hovorovo často bordel, budova používaná na poskytovanie najmä sexuálnych…
     

    Kolektivizácia

    • Pozor na vesnické boháče
      Pozor na vesnické boháče Škůdci veřejného zásobování - Pozor na vesnické boháče Vláda naší republiky učinila nedávno rázná opatření proti rušitelům a škůdcům veřejného…
     

    Stagnácia

    • Louis de Funes
      Louis de Funes Louis de Funes Známa to postava z vynikajúcich francúzskych komédií, ktoré tak skvele nadaboval František Filipovský. V tomto článku sa…
     

    Normalizácia

    • Sandokan
      Sandokan Seriál Sandokan si na sklonku sedemdesiatych rokov v bývalom Československu našiel veľkú skupinu fanúšikov. Taký dobrodružný seriál v tej dobe…
     

    Socialismus

    • Československé státní dráhy
      Československé státní dráhy Československé státní dráhy boli za čias socialistického Československa najvyťaženejším diaľkovým prepravcom. Autobusmi sa chodievalo z väčša z dedín za prácou…
     

    Privatizácia

    • Kysuca, kysuca, netečie vodička
      Kysuca, kysuca, netečie vodička Súdiac podľa listu podpísaného viacerými obyvateľmi obce Olešná (časť Potôčky) z horných Kysúc, nemajú kysucké predajne domácich potrieb problémy s…
     

    Globalizácia

    • Bohatý, bohatší a ešte bohatší
      Bohatý, bohatší a ešte bohatší V slovenskom parlamente 18.5.2005 poslanci Národnej rady rokovali o zákone o odškodnení ľudí, ktorí prišli o svoje vložené peniaze do…
     

    Pripravované články

    V tejto chvíli redakcia nepripravuje žiadne nové články pre zverejnenie.
    Loading ...
    Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
    Retromania 2010 - 2023. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
    Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
    Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.