Preto sa aj prekonávajú, a tým aj zanikajú mnohé doterajšie tradičné profesie a vznikajú nové robotnícke povolania s vyšším podielom duševnej práce. Od kvalifikovaného robotníka sa vyžaduje tvorivosť v práci, zmysel pre novú techniku a technológiu, pre modernizáciu výroby a inováciu výrobkov ako aj sústavné zvyšovanie produktivity práce. Do obsahu robotníckych činností sa stále viac zaradujú funkcie mechanika, programátora, regulátora, operátora a pod. Prirodzene, že základným predpokladom pre dosiahnutie náročného cieľa musela byť obsahová a organizačná prestavba učňovského školstva, ktoré sa takto integruje do sústavy stredných škôl a stáva sa jej kľúčovým článkom. Nová sústava učebných odborov a študijných smerov účinne prispieva k odstráneniu doterajšej odtrhnutosti učňovského školstva od ostatných typov a stupňov škôl a umožňuje mládeži v systéme prípravy na robotnícke povolania získavať spoločensky rovnocenné vzdelanie.
Novú sústavu tvoria:
a) DVOJROČNÉ UČEBNÉ ODBORY (v počte 23) poskytujú stredné vzdelanie a kvalifikáciu pre málo náročné robotnícke povolania;
b) TROJROČNÉ UČEBNÉ ODBORY (102) — poskytujú stredné vzdelanie a robotnícku kvalifikáciu s vyváženými požiadavkami na rozumové schopnosti a praktické zručnosti;
c) ŠTVORROČNÉ UČEBNÉ ODBORY (23) — poskytujú úplné stredná vzdelanie a kvalifikáciu pre robotnícke povolania náročné na teoretické vedomosti a vyžadujúce zložité manuálne zručnosti;
d) ŠTUDIJNÉ SMERY (34) — v nadväznosti na trojročné a dvojročné učebné odbory poskytujú úplné stredné vzdelanie a kvalifikáciu na vykonávanie náročných robotníckych povolaní a technickohospodárskych funkcií v prevádzkach.
Odrazom kvalitatívnych zmien v učňovskom školstve je vznik stredného odborného učilišťa. Stredné odborné učilištia postupne nahradia doterajšie odborné učilištia, učňovské školy a učňovské strediská. Budú hlavným článkom sústavy stredných škôl a najpočetnejším prúdom stredoškolského vzdelávania mládeže. V nadväznosti na základnú školu budú stredné odborné školy zabezpečovať aj posledné dva roky povinnej desaťročnej. školskej dochádzky. A tak ako na ostatných stredných školách, robotnícka mládež môže priamou cestou a za rovnaký čas získať v stredných odbor-ných učilištiach úplné stredné vzdelanie a na základe toho pokračovať aj v ďalšom štúdiu na vysokej škole.
Zdroj: Časopis Elektrón