pondelok, 25 január 2021 16:58

Znovu vzducholode?

Napísal(a)
Tento článok má slov
Čas čítania: min.
Úroveň obtiažnosti čítania :
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Znovu vzducholode? Znovu vzducholode? Sedmička pioníru

Zaujali nás dve nedávne správy: "Prvý nadzvukové lietadlo TU-144 s cestovnou rýchlosťou okolo 2000 km/hod., bude od októbra lietať na pravidelných linkách." "Sovietski konštruktéri pracujú na vzducholodi pre 500 cestujúcich, ktorá bude lietať rýchlosťou 200 km/hod. " Rozdiel v rýchlostiach bije do očí. Má cenu prebúdzať k životu pomaly lietajúci "Brontosaurus"? V roku 1900 vzlietla prvá vzducholoď, "Zeppelin 1". V roku 1926 začal lietať z Európy do Ameriky nemecký "Grof Zeppelin ", obrovitý cigarus s dĺžkou 245 metrov a do vyradenia slúžil sedem rokov! Tiež ZSSR a iné štáty venovali vzducholodiam svoju pozornosť. Do roku 1937 cestovalo v pohodlných gondolách dopravných vzducholodí vyše pol milióna osôb bez najmenšej nehody. Výbuch novej nemeckej vzducholode "Hindenburg" 4. mája 1937 pripomenul nebezpečenstvo vodíkových náplní. Naďalej využívali vzducholode v obmedzenej miere len armády. Minulé desaťročia znovu oživilo záujem o plavidlá ľahších ako vzduch. Nové zliatiny a plastickej hmoty, silné pohonné jednotky, vyhliadka na atómovej motory, ktoré sa viac než kde inde môžu uplatniť aj vo vzducholodiach, používanie hélia namiesto vodíka praje staronovej myšlienke. Obstarávacie aj prevádzkové náklady budú nižšie ako u veľko lietadiel. K pohonu postačí desatina sily turbovrtuľových motorov, životnosť strojov má byť neporovnateľne vyššia, zvýši sa aj bezpečnosť cestujúcich. Ak najsilnejší letecký transportér "Galaxia" unesie na vzdialenosť 5000 kilometrov náklad o váhe 110 ton, niektoré vzducholode prepraví na väčšiu vzdialenosť 1000 ton.

Namiesto nákladných letiskových plôch s niekoľkometrovými vrstvami betónu sa uspokojí s pristávacím stožiarom. Rýchlosťou nebudú síce vzducholode konkurovať lietadlám, aj keby dosiahli možných 500 km/hod., zato však väčším pohodlím pre cestujúcich. Atómová vzducholoď podľa projektu bostonského konštruktéra Francisa Morseho má byť 300 m dlhá, vyše 50 m široká, priemerná cestovná rýchlosť je prepočítaná na 150 km. O 400 cestujúcich sa bude starať 95 členov posádky. Kabíny pasažierov nebudú v osobitnej gondole, ale vo vnútri vzducholode. Rýchlovýťahy vynesú cestujúci no jej vrchol, kde bude vyhliadková plexisklom zasklená terasa a tanečná sála, či do "prízemia", do jedálne, promenádnej haly, čitárne, kina alebo iných zábavných podnikov. Cesta z Európy do Ameriky bude trvať namiesto dnes u lietadiel bežných sedem hodín dva dni. Ale má to byť skôr zábavná plavba, rýchlejšia a lacnejšia ako v luxusných parníkoch. Na palube bude aj lietadlo pre 18 osôb. Podobných plánov je vo svete niekoľko. v NSR navrhuje inž. Tannes, vzducholoď s dĺžkou 510 metrov pre 900 pasažierov o 130 tonách nákladu, rakúsky inžinier EV Veres zverejnil plány na 324 m dlhú vzducholoď, ktorá by prepravovala 500 cestujúcich rýchlosťou 300 až 400 km/h, vo Francúzsku sa uvažuje o stavbe vzducholodí s užitočnou nosnosťou tisíc ton. V Sovietskom zväze je niekoľko štátom riadených konštrukčných kancelárií vzducholodí. Leningradskí konštruktéri vypracovali projekty niekoľkých špecializovaných aj viacúčelových vzducholodí. Sú medzi nimi "žeriavy" pre usadzovanie štyroch panelákových bytových jednotiek naraz, nosiče vrtných veží, ako je trojtrupý L-300, aj iné nákladné stroje. Tiež konštruktéri v Novosibirsku a na Ukrajine projektujú nové konštrukcie vzducholodí. Ale konštrukčnej kancelárie nezostali len u plánov - v ZSSR vzducholode už lietajú!

Skončíme tým, čím sme začali: projektom vzducholodi pre 500 osôb. Má to byť osobné variant vzducholodi s atómovými motormi o sile 70 000 koní, pod názvom 100-MA. Chystá ju konštrukčná kancelária vzduchoplavby K. E. Ciolkovského v Leningrade. Vzducholoď má mať nosnosť tisíc ton, šesť plavákov ju umožní pristávať aj na vode. V inej variante môže byť nosičom lietadiel - na chrbte má mať malé letisko. Ako sa teda zdá, vzducholodiam začína naozaj nový život.

Zdroj: Sedmička pionýrů

Zobrazené 1217 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

70. roky normalizácie

  • Incheba 1974
    Incheba 1974 Posledné júnové dni v Bratislave patria chémii. Znova sa tu zišli tisícky odborníkov - chemikov, výrobcov a pochopiteľne aj obchodníkov,…
  • Záhady jazier a riek
    Záhady jazier a riek Medzi státisícami jazier a riek na zemeguli sú i také, ktoré svojimi rozdielnými zvláštnosťami patria k divom sveta. Napríklad v…
  • Zenit SSM
    Zenit SSM V marci usporiadali v Brne už tretí ročník krajského veľtrhu mladých — ZENIT. V pavilóne F brnianskeho výstaviska sa predstavilo…
  • Raketoví modelári Topoľčianskeho okresu
    Raketoví modelári Topoľčianskeho okresu Raketoví modelári Topoľčianskeho okresu sa zišli na letisku v Malých Bieliciach, aby si v okresnom kole zmerali sily. Usporiadateľom bol…
  • Predajne - v roku 1979
    Predajne - v roku 1979 Viete čo sa predávalo v obchodoch s elektrom, domácimi potrebami a športovým potrebami či hračkami v roku 1979. A za…
  • Rozhovor pomocou hvízdania? A prečo nie.
    Rozhovor pomocou hvízdania? A prečo nie. ĽUDIA SA dorozumievajú rečou. V niektorých prípadoch sa však bežný jazyk nedá použiť a tak sa uplatňujú iné dorozumievacie prostriedky.…
Sklenka vína ti neuškodí, a plnou bečku nevypiješ.

Slovácké přísloví

Jiří Menzel

Tolerance není lhostejnost, ale moudrá víra, že i ten druhý může mít pravdu.

 

ONLINE

Práve tu je 398 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Nedal pán boh svini rohy, ani žene mužské nohy.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

  • Retro hity
    Retro hity Retro hity. Pesničky z dôb našich starých otcov a mám v časoch, v ktorých im bolo vekovo rovnako ako nám…
 

Kolektivizácia

  • Šťastie príde v nedeľu
    Šťastie príde v nedeľu Šťastie príde v nedeľu - filmová veselohra natočená v roku 1958 režisérom Jánom Lackom rozpráva príbeh o troch priateľoch, notorických…
 

Stagnácia

  • Kúpele Korytnica - sláva a pád
    Kúpele Korytnica - sláva a pád Korytnica kúpele sa nachádzali na úpätí horského masívu Nízkych Tatier - pod severnými svahmi Prašivej prístupná z hlavnej štátnej cesty…
 

Normalizácia

  • F1 v Trenčíne?
    F1 v Trenčíne? DO ZÁKRUTY sa veľkou rýchlosťou ženie zelený Lotus a za nim v tesnej blízkosti Renault Turbo. Počuť škripot bŕzd, hučanie…
 

Socialismus

  • Autá značky Trabant
    Autá značky Trabant Trabant 601 Kto by si nepamätal túto skvelú značku, ktorú si bolo možno v období socializmu kúpiť síce na poradovník,…
 

Privatizácia

  • Vyberáme z časopisu Roháč...
    Vyberáme z časopisu Roháč... Vážení srandisti Týmto záväzne prihlasujem seba aj všetkých starých mládencov do Vášho hnutia — pokiaľ to už voľakto neurobil. Dôvody:…
 

Globalizácia

 

Pripravované články

Esá vo vzduchu - rozhovor s veliteľom leteckej školy

Esá vo vzduchu - rozhovor s veliteľom leteckej školy

Dostali ste sa už niekedy do situácie, v ktorej ste si povedali, že to je koniec, že nieto východiska . A čo bolo potom?

Bude publikované:
štvrtok, 20 jún 2024 08:00


Prečo musíme spať?

Prečo musíme spať?

Spánku musíme dať to, čo mu prirodzene patri. Škoda mu je dávať viac, ale nemožno ho okradnúť.

Bude publikované:
pondelok, 01 júl 2024 08:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2024. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.