pondelok, 25 január 2021 16:58

Znovu vzducholode?

Napísal(a)
Tento článok má slov
Čas čítania: min.
Úroveň obtiažnosti čítania :
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Znovu vzducholode? Znovu vzducholode? Sedmička pioníru

Zaujali nás dve nedávne správy: "Prvý nadzvukové lietadlo TU-144 s cestovnou rýchlosťou okolo 2000 km/hod., bude od októbra lietať na pravidelných linkách." "Sovietski konštruktéri pracujú na vzducholodi pre 500 cestujúcich, ktorá bude lietať rýchlosťou 200 km/hod. " Rozdiel v rýchlostiach bije do očí. Má cenu prebúdzať k životu pomaly lietajúci "Brontosaurus"? V roku 1900 vzlietla prvá vzducholoď, "Zeppelin 1". V roku 1926 začal lietať z Európy do Ameriky nemecký "Grof Zeppelin ", obrovitý cigarus s dĺžkou 245 metrov a do vyradenia slúžil sedem rokov! Tiež ZSSR a iné štáty venovali vzducholodiam svoju pozornosť. Do roku 1937 cestovalo v pohodlných gondolách dopravných vzducholodí vyše pol milióna osôb bez najmenšej nehody. Výbuch novej nemeckej vzducholode "Hindenburg" 4. mája 1937 pripomenul nebezpečenstvo vodíkových náplní. Naďalej využívali vzducholode v obmedzenej miere len armády. Minulé desaťročia znovu oživilo záujem o plavidlá ľahších ako vzduch. Nové zliatiny a plastickej hmoty, silné pohonné jednotky, vyhliadka na atómovej motory, ktoré sa viac než kde inde môžu uplatniť aj vo vzducholodiach, používanie hélia namiesto vodíka praje staronovej myšlienke. Obstarávacie aj prevádzkové náklady budú nižšie ako u veľko lietadiel. K pohonu postačí desatina sily turbovrtuľových motorov, životnosť strojov má byť neporovnateľne vyššia, zvýši sa aj bezpečnosť cestujúcich. Ak najsilnejší letecký transportér "Galaxia" unesie na vzdialenosť 5000 kilometrov náklad o váhe 110 ton, niektoré vzducholode prepraví na väčšiu vzdialenosť 1000 ton.

Namiesto nákladných letiskových plôch s niekoľkometrovými vrstvami betónu sa uspokojí s pristávacím stožiarom. Rýchlosťou nebudú síce vzducholode konkurovať lietadlám, aj keby dosiahli možných 500 km/hod., zato však väčším pohodlím pre cestujúcich. Atómová vzducholoď podľa projektu bostonského konštruktéra Francisa Morseho má byť 300 m dlhá, vyše 50 m široká, priemerná cestovná rýchlosť je prepočítaná na 150 km. O 400 cestujúcich sa bude starať 95 členov posádky. Kabíny pasažierov nebudú v osobitnej gondole, ale vo vnútri vzducholode. Rýchlovýťahy vynesú cestujúci no jej vrchol, kde bude vyhliadková plexisklom zasklená terasa a tanečná sála, či do "prízemia", do jedálne, promenádnej haly, čitárne, kina alebo iných zábavných podnikov. Cesta z Európy do Ameriky bude trvať namiesto dnes u lietadiel bežných sedem hodín dva dni. Ale má to byť skôr zábavná plavba, rýchlejšia a lacnejšia ako v luxusných parníkoch. Na palube bude aj lietadlo pre 18 osôb. Podobných plánov je vo svete niekoľko. v NSR navrhuje inž. Tannes, vzducholoď s dĺžkou 510 metrov pre 900 pasažierov o 130 tonách nákladu, rakúsky inžinier EV Veres zverejnil plány na 324 m dlhú vzducholoď, ktorá by prepravovala 500 cestujúcich rýchlosťou 300 až 400 km/h, vo Francúzsku sa uvažuje o stavbe vzducholodí s užitočnou nosnosťou tisíc ton. V Sovietskom zväze je niekoľko štátom riadených konštrukčných kancelárií vzducholodí. Leningradskí konštruktéri vypracovali projekty niekoľkých špecializovaných aj viacúčelových vzducholodí. Sú medzi nimi "žeriavy" pre usadzovanie štyroch panelákových bytových jednotiek naraz, nosiče vrtných veží, ako je trojtrupý L-300, aj iné nákladné stroje. Tiež konštruktéri v Novosibirsku a na Ukrajine projektujú nové konštrukcie vzducholodí. Ale konštrukčnej kancelárie nezostali len u plánov - v ZSSR vzducholode už lietajú!

Skončíme tým, čím sme začali: projektom vzducholodi pre 500 osôb. Má to byť osobné variant vzducholodi s atómovými motormi o sile 70 000 koní, pod názvom 100-MA. Chystá ju konštrukčná kancelária vzduchoplavby K. E. Ciolkovského v Leningrade. Vzducholoď má mať nosnosť tisíc ton, šesť plavákov ju umožní pristávať aj na vode. V inej variante môže byť nosičom lietadiel - na chrbte má mať malé letisko. Ako sa teda zdá, vzducholodiam začína naozaj nový život.

Zdroj: Sedmička pionýrů

Zobrazené 1153 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

70. roky normalizácie

Sklenka vína ti neuškodí, a plnou bečku nevypiješ.

Slovácké přísloví

Jiří Menzel

Tolerance není lhostejnost, ale moudrá víra, že i ten druhý může mít pravdu.

 

ONLINE

Práve tu je 179 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Nedal pán boh svini rohy, ani žene mužské nohy.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

 

Kolektivizácia

  • Žiť či nežiť.
    Žiť či nežiť. Mám v rukách časopis Roháč z roku 1957. Čo som v ňom našiel? Čítajte: Kostlivec v prijímacej kancelárii záhrobí prezrel…
 

Stagnácia

 

Normalizácia

  • Od veľtrhu k veľtrhu
    Od veľtrhu k veľtrhu Od veľtrhu k veľtrhu ... to je obdobie, v ktorom sa jeden veľtrh konči, aby sa začali prípravy na ďalší.…
 

Socialismus

  • Vodárenská nádrž Starina
    Vodárenská nádrž Starina Vodárenská nádrž Starina sa nachádza v najvýchodnejšej časti Slovenska, v severovýchodnej časti Zemplína na území okresu Snina a momentálne je…
 

Privatizácia

  • Železná opona
    Železná opona Železná opona, termín ktorý vyjadroval imaginárnu hranicu rozdelenia Európu na dva politické póly. Na socialistický a kapitalistický. Išlo o hermeticky…
 

Globalizácia

  • Arcibiskup Róber Bezák
    Arcibiskup Róber Bezák ThLic. Róbert Bezák, duchovný vodca, symbol nádeje a oázy duchovného pokoja, arcibiskup bez úradu, zosadený bez verejne známeho dôvodu, sa…
 

Pripravované články

Hus divá (čo možno neviete)

Hus divá (čo možno neviete)

Samička znesie už koncom marca 3 až 10 bielych hrubozrnných vajec, ktoré neskôr počas sedenia dostávajú bledožlté a hnedasté škvrny.

Bude publikované:
piatok, 01 marec 2024 08:00


F1 v Trenčíne?

F1 v Trenčíne?

Formula 1 pod trenčianskym hradom? Áno. Tohto roku sa totiž uskutočnil II. ročník Grand Prix Laugaricio RC automodelov kategórie V 1, V 2 a EB.

Bude publikované:
nedeľa, 10 marec 2024 08:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2024. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.