Tento článok má slov
Čas čítania: min.
Úroveň obtiažnosti čítania :
Velorex
wikimedia.org
Velorex v Česku ľudovo nazývaný Hadrák
na Slovensku jednoducho Velorex. V tomto článku nazrieme do histórie tohoto ľudového vozítka bratov Stránskych, ktorý za socializmu bol určený pre invalidov. Zvláštne, že práve pre invalidov. Mám z toho čudný pocit, že pri bezpečnosti, ktorá bola neporovnateľná z bezpečnosťou napríklad pri čelnej zrážke v "plechovom" aute si komunisti hádam mysleli, že čo už. Invalid je aj tak "postihnutým človekom" a takéto lacné autíčko je preň, ako stvorené - čo tam po bezpečnosti. Hlavne že dokáže odviesť. A čuduj sa svete - jazdilo to po vtedajších cestách s espéžetkou. Ale musím priznať, že to malo niečo do seba. Dnes by som takéto vozítko prijal i ja. Ideálne na letné horúce dni v putovaní za krásami na území bývalého Československa.
A teraz troška z histórie. Pri sériovej výrobe vozítok Velorex bol vykonávaný vývoj štvorkolesového prototypu. V roku 1960 bol vyvinutý typ ktorý bol z laminátu a strecha bola plátenná. Konštrukciu navrhol p. Chamrád pracovník AZNP Na vývojovom type pracoval p.Kábrt, Přibyl a Neuman. Prototyp bol zhotovený v závode v Novom Hrádku vo "Šmalcovně", bývalej tkáčovni. Tento typ bol potom úspešne prezentovaný aj na Brnianskom strojárskom veľtrhu v roku 1960 a boli vytlačené letáky a pripravená sériová výroba. Vývoj potom pokračoval v roku 1963 výrobou piatich kusov prototypov s celolaminátovou karosériou so zdvojeným zadným kolesom pri zachovaní koncepcie trojkolesového vozidla a rovnakého typu koncepcie štvorkolky. Ďalšie návrhy zostali len na papieri kresliacich stolov.