piatok, 26 február 2021 10:30

Vznášadlo VTM

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Vznášadlo VTM Vznášadlo VTM Časopis Elektrón

Z INICIATÍVY PRAŽSKEJ redakcie Věda a technika mládeži uzrel, svetlo sveta nový dopravný prostriedok — šesť metrákový ovál, vznášajúci sa na vzduchovom vankúši. Keď prišiel pred niekoľkými rokmi odborný spolupracovník redakcie, mladý Ing. Jindrich Leinweber s nápadom vznášadlo postaviť, púšťali sa všetci zúčastnení do malého dobrodružstva. Išlo predovšetkým o experiment: dokázať, že tak ako sú šikovní ľudia schopní postaviť model kozmickej lode či lietadla, možno dať dohromady aj vznášadlo. Kým tvorcovia rôznych modelov idú už väčšinou aspoň trocha vyšliapanou cestou, pustili sa mladi odborníci spolupracujúci s Ing. Leinweberom doslova na pole u nás neorané. Keď začínali, mali k dispozícii iba niekoľko fotografii podobných zariadení zahraničnej výroby a zopár údajov z odbornej tlače. Nadšenci z n. p. Avia Letňany a Aero Vodochody sa nedostatkom podkladov odradiť nedali. Ing. Leinweber všetko najskôr dôkladne prerátal. Potom začali s konštrukciou celého zložitého systému. Nešlo im totiž o to, postaviť vznášadlo, ktoré by sa na vzduchovom vankúši iba zdvihlo, tak ako sme to napríklad videli na výstave výsledkov technickej tvorivosti bulharskej mládeže v Plovdive. Cieľ bol náročnejší: postaviť dopravný prostriedok originálnej konštrukcie, dokonale ovládateľný tak, aby sa vznášadlo pohybovalo dopredu, dozadu i do strán.

Po zdanlivo nekonečnom maratóne zháňania materiálu a palubných prístrojov, odbornej pomoci i možností, kde rôzne súčiastky vyrobiť, je konečne vznášadlo po niekoľkých rokoch hotové. Lieta tak, ako si to tvorcovia predsavzali. Prví, ktorí sa o tom mohli presvedčiť, boli žiaci brnenských priemysloviek a učni podniku Zetor, ktorí sa prišli pozrieť na letisko Aeroklubu Zväzarmu pri Brne. Pri príležitosti Dňa tlače tam tohto roku 22. septembra redakcia Vědy a techniky mládeži, vznášadlo predviedli. Premiéra prvého československého amatérsky postaveného osobného vznášadla bola úspešná. Do kabíny vpredu sa vmestia tri sediace osoby. Celok, naplnený 50 litrami leteckého benzínu a s príslušnou dávkou oleja má hmotnosť 605 kilogramov. Pohon zabezpečuje motor z vrtuľníka typu M 110 H (výkon 84,6 kW), špeciálna prevodovka, ktorú skonštruoval Ing. Jiří Dopita (bola aj témou jeho diplomovej práce), poháňa zadnú vrtuľu a rotory v šachte uprostred vznášadla.

Rotory sú dva štvorlistové s priemerom 1,1 m a vháňajú vzduch do výtokovej dýzy po obvode vznášadla. Za sekundu je to úctyhodné množstvo: 40 kubických metrov (približne rovnaké množstvo vzduchu prebehne za sekundu motorom prúdového lietadla MIG-15). Aj keď pretlak vzduchu je iba 1,43 kPa, zodvihne celé vznášadlo — pokiaľ stojí na rovnej ploche — až do výšky 25 cm nad zem, štyri malé kolieska opustia pevnú základňu a stroj visí vo vzduchu. Drží ho vzduchový vankúš. Potom už záleží na umení pilota, ktorý nožnými a ručnými pákami ovláda pomerne zložitý systém riadenia. Tlačná vrtuľa, umiestnená vzadu v aerodynamickom prstenci, dá vznášadlu prvý impulz k pohybu dopredu. Pretože jej listy sú prestaviteľné až o 20 stupňov, nie je pre stroj problémom pohybovať sa aj dozadu. Dosiahne rýchlosť až 55 km/h. Vznášadlo sa môže pohybovať aj veľmi pomaly. Pomocou klapiek umiestnených v prúde vzduchu vo výtokovej dýze po obvode možno riadiť všetky pomalé posuny vznášadla na rôzne strany, teda aj šikmo do boku. O dokonalú stabilitu pri rýchlom pohybe dopredu sa stará smerové kormidlo namontované do prúdu vzduchu za vrtuľou v aerodynamickom prstenci. Pre úplnosť ešte celkové rozmery:
- dĺžka vznášadla je 4,30 m,
- šírka, 2,50 m,
- výška kabíny 1,41 m a výška aerodynamického prstenca je 2,02 m.
S prepravou vznášadla na jeho brnenskú premiéru boli starosti. Pri svojich rozmeroch sa ledva vošlo na korbu nákladného auta Tatra 148. Aké budú jeho ďalšie osudy ? Po prvých skúškach ho jeho konštruktéri budú ďalej zlepšovať. Dostane napríklad novú tlačnú vrtuľu, vstupy do kabíny zakryjú dvierka (aby bolo možné vznášadlo na jar budúceho roku vyskúša aj na vode). Experimenty s možnosťou využiť výhody vzduchového vankúša, napríklad na prepravu mimoriadne ťažkých bremien, povedzme transformátorov, či kotlov, sú vo svete stále častejšie. Skupina nadšencov z národného podniku Avia Letňany a Aero Vodochody, ktorých podporujú zväzácke organizácie a vedúci pracovníci oboch podnikov, bude preto v skúškach vznášadla pokračovať.

Zdroj: Časopis Elektrón

Zobrazené 250 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

70. roky normalizácie

  • Zorkij 4 a Sokol automat a Horizont, moderné fotoaparáty
    Zorkij 4 a Sokol automat a Horizont, moderné fotoaparáty Máte radi albumy so starými i novšími fotografiami? S napätím obraciate stránky v časopisoch a zaostrujete svoj zrak ak sa…
  • Fluorizácia
    Fluorizácia Vážnym problémom zdravého vývinu ľudského organizmu nie je iba liečba vrodených a získaných ochorení, ale predovšetkým spôsob a metodika preventívnej…
  • Prvý "stotisíckár"
    Prvý "stotisíckár" Výzva Ing. Jaromira Maršálka zo Závodu SNP v Žiari nad Hronom, ušetriť ročne nášmu národnému hospodárstvu stotisíc korún, je dnes…
  • Lodní majstri na chodbách Krajského domu pionierov v Banskej Bystrici
    Lodní majstri na chodbách Krajského domu pionierov v Banskej Bystrici Na chodbách Krajského domu pionierov a mládeže v Banskej Bystrici som si pozeral malý skanzen lietadiel, lodi, autíčiek a výšiviek.…
  • Podťe na kávu
    Podťe na kávu Kaviareň UFO na bratislavskom moste SNP Pravdaže, zatiaľ' môžeme isť na kávu do kaviarne na pylóne nového bratislavského Mosta SNP…
  • Ako sa robí krištáľ
    Ako sa robí krištáľ Na návšteve vo Valaskej Belej. Jeden z najznámejších našich vývozných tovarov je nesporne krištáľové sklo. K podstatnému menu „krištáľ nás…
Sklenka vína ti neuškodí, a plnou bečku nevypiješ.

Slovácké přísloví

Jiří Menzel

Tolerance není lhostejnost, ale moudrá víra, že i ten druhý může mít pravdu.

 

ONLINE

Práve tu je 618 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Ak chcete podporiť finančným darom rozvoj RETROMANIA.SK

PAY BY SQUARE: 1 €

Donate retromania

ALEBO: ĽUBOVOĽNÁ SUMA


EUR

Nedal pán boh svini rohy, ani žene mužské nohy.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

  • Parašutizmus v Partizánskom
    Parašutizmus v Partizánskom Zrod športového parašutizmu v Partizánskom sa datuje od roku 1947. Vtedy z podnetu Slovenského leteckého zboru v Baťovanoch bol založený…
 

Kolektivizácia

 

Stagnácia

 

Normalizácia

 

Socialismus

  • Ceny za socializmu
    Ceny za socializmu Socialistický štát bral svojim občanom z hrubej mzdy 20 percent. Pri dnešnej hospodárskej kríze, ktorá ešte stále hýbe Európskou úniou…
 

Privatizácia

  • Michal Kováč
    Michal Kováč Ing. Michal Kováč, CSc., prvý prezident Slovenskej republiky. Do tejto ústavnej funkcie bol zvolený dňa 15. februára 1993 Prezidentský mandát…
 

Globalizácia

  • Pavel Ján Buvala na cestách po Slovensku
    Pavel Ján Buvala na cestách po Slovensku Obávaný šéfredaktor internetového portálu sduchodci.cz, veľký československý patriot a mediálny kritik Pavel Ján Buvala sa práve v týchto dňoch pohybuje…
 

Pripravované články

V tejto chvíli redakcia nepripravuje žiadne nové články pre zverejnenie.
Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2021. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.