piatok, 26 február 2021 10:30

Vznášadlo VTM

Napísal(a)
Tento článok má slov
Čas čítania: min.
Úroveň obtiažnosti čítania :
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Vznášadlo VTM Vznášadlo VTM Časopis Elektrón

Z INICIATÍVY PRAŽSKEJ redakcie Věda a technika mládeži uzrel, svetlo sveta nový dopravný prostriedok — šesť metrákový ovál, vznášajúci sa na vzduchovom vankúši. Keď prišiel pred niekoľkými rokmi odborný spolupracovník redakcie, mladý Ing. Jindrich Leinweber s nápadom vznášadlo postaviť, púšťali sa všetci zúčastnení do malého dobrodružstva. Išlo predovšetkým o experiment: dokázať, že tak ako sú šikovní ľudia schopní postaviť model kozmickej lode či lietadla, možno dať dohromady aj vznášadlo. Kým tvorcovia rôznych modelov idú už väčšinou aspoň trocha vyšliapanou cestou, pustili sa mladi odborníci spolupracujúci s Ing. Leinweberom doslova na pole u nás neorané. Keď začínali, mali k dispozícii iba niekoľko fotografii podobných zariadení zahraničnej výroby a zopár údajov z odbornej tlače. Nadšenci z n. p. Avia Letňany a Aero Vodochody sa nedostatkom podkladov odradiť nedali. Ing. Leinweber všetko najskôr dôkladne prerátal. Potom začali s konštrukciou celého zložitého systému. Nešlo im totiž o to, postaviť vznášadlo, ktoré by sa na vzduchovom vankúši iba zdvihlo, tak ako sme to napríklad videli na výstave výsledkov technickej tvorivosti bulharskej mládeže v Plovdive. Cieľ bol náročnejší: postaviť dopravný prostriedok originálnej konštrukcie, dokonale ovládateľný tak, aby sa vznášadlo pohybovalo dopredu, dozadu i do strán.

Po zdanlivo nekonečnom maratóne zháňania materiálu a palubných prístrojov, odbornej pomoci i možností, kde rôzne súčiastky vyrobiť, je konečne vznášadlo po niekoľkých rokoch hotové. Lieta tak, ako si to tvorcovia predsavzali. Prví, ktorí sa o tom mohli presvedčiť, boli žiaci brnenských priemysloviek a učni podniku Zetor, ktorí sa prišli pozrieť na letisko Aeroklubu Zväzarmu pri Brne. Pri príležitosti Dňa tlače tam tohto roku 22. septembra redakcia Vědy a techniky mládeži, vznášadlo predviedli. Premiéra prvého československého amatérsky postaveného osobného vznášadla bola úspešná. Do kabíny vpredu sa vmestia tri sediace osoby. Celok, naplnený 50 litrami leteckého benzínu a s príslušnou dávkou oleja má hmotnosť 605 kilogramov. Pohon zabezpečuje motor z vrtuľníka typu M 110 H (výkon 84,6 kW), špeciálna prevodovka, ktorú skonštruoval Ing. Jiří Dopita (bola aj témou jeho diplomovej práce), poháňa zadnú vrtuľu a rotory v šachte uprostred vznášadla.

Rotory sú dva štvorlistové s priemerom 1,1 m a vháňajú vzduch do výtokovej dýzy po obvode vznášadla. Za sekundu je to úctyhodné množstvo: 40 kubických metrov (približne rovnaké množstvo vzduchu prebehne za sekundu motorom prúdového lietadla MIG-15). Aj keď pretlak vzduchu je iba 1,43 kPa, zodvihne celé vznášadlo — pokiaľ stojí na rovnej ploche — až do výšky 25 cm nad zem, štyri malé kolieska opustia pevnú základňu a stroj visí vo vzduchu. Drží ho vzduchový vankúš. Potom už záleží na umení pilota, ktorý nožnými a ručnými pákami ovláda pomerne zložitý systém riadenia. Tlačná vrtuľa, umiestnená vzadu v aerodynamickom prstenci, dá vznášadlu prvý impulz k pohybu dopredu. Pretože jej listy sú prestaviteľné až o 20 stupňov, nie je pre stroj problémom pohybovať sa aj dozadu. Dosiahne rýchlosť až 55 km/h. Vznášadlo sa môže pohybovať aj veľmi pomaly. Pomocou klapiek umiestnených v prúde vzduchu vo výtokovej dýze po obvode možno riadiť všetky pomalé posuny vznášadla na rôzne strany, teda aj šikmo do boku. O dokonalú stabilitu pri rýchlom pohybe dopredu sa stará smerové kormidlo namontované do prúdu vzduchu za vrtuľou v aerodynamickom prstenci. Pre úplnosť ešte celkové rozmery:
- dĺžka vznášadla je 4,30 m,
- šírka, 2,50 m,
- výška kabíny 1,41 m a výška aerodynamického prstenca je 2,02 m.
S prepravou vznášadla na jeho brnenskú premiéru boli starosti. Pri svojich rozmeroch sa ledva vošlo na korbu nákladného auta Tatra 148. Aké budú jeho ďalšie osudy ? Po prvých skúškach ho jeho konštruktéri budú ďalej zlepšovať. Dostane napríklad novú tlačnú vrtuľu, vstupy do kabíny zakryjú dvierka (aby bolo možné vznášadlo na jar budúceho roku vyskúša aj na vode). Experimenty s možnosťou využiť výhody vzduchového vankúša, napríklad na prepravu mimoriadne ťažkých bremien, povedzme transformátorov, či kotlov, sú vo svete stále častejšie. Skupina nadšencov z národného podniku Avia Letňany a Aero Vodochody, ktorých podporujú zväzácke organizácie a vedúci pracovníci oboch podnikov, bude preto v skúškach vznášadla pokračovať.

Zdroj: Časopis Elektrón

Zobrazené 1065 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

70. roky normalizácie

Sklenka vína ti neuškodí, a plnou bečku nevypiješ.

Slovácké přísloví

Jiří Menzel

Tolerance není lhostejnost, ale moudrá víra, že i ten druhý může mít pravdu.

 

ONLINE

Práve tu je 289 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Nedal pán boh svini rohy, ani žene mužské nohy.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

  • Dejiny Slovenského filmu
    Dejiny Slovenského filmu Filmové laboratóriá na Slovensku začali svoju činnosť v roku 1947. V nadväznosti na dekrét prezidenta republiky Eduarda Beneša č. 50/1945…
 

Kolektivizácia

  • Pyšná princezna
    Pyšná princezna Nad nikoho sa nepovyšuj a pred nikým sa neponižuj Filmová múdrosť z rozprávky o pyšnej princeznej. Film bol nakrútený podľa…
 

Stagnácia

  • Výkonný počítaci stroj URAL 2
    Výkonný počítaci stroj URAL 2 Sovietsky univerzálny samočinný číslicový počítací stroj URAL 2 Filmový týždenník z roku 1963 o tejto udalosti priniesol krátku filmovú ukážku.…
 

Normalizácia

  • Bratislavská Petržalka
    Bratislavská Petržalka Bratislavská Petržalka - mali to byť Benátky na Dunaji Na začiatku 70. rokov bolo v pláne vystavať na pravom brehu…
 

Socialismus

  • Iron Maiden
    Iron Maiden Iron Maiden moja obľúbená heavy metalová skupina a myslím si že jedna z najúspešnejších a kapiel na svete tej doby.…
 

Privatizácia

  • Čiernohronská železnica
    Čiernohronská železnica Čiernohronská železnica je úzkokoľajná lesná železnica s rozchodom 760 mm. Železnica sa tiahne na trase Chvatimech – Hronec – Čierny…
 

Globalizácia

 

Pripravované články

Súťaž zručnosti ZENIT v profesii mäsiar

Súťaž zručnosti ZENIT v profesii mäsiar

Najväčší počet bodov, a prvé miesto patrilo mladým mäsiarom zo závodu Trenčín, druhé získalo družstvo z nitrianskeho mäsokombinátu a tretie zo závodu Tmava.

Bude publikované:
piatok, 06 október 2023 08:00


Statočná Alena

Statočná Alena

Dobový článok o Alene Valáškovej členkou výboru ZO SZM a predsedníčkou CZV SZM v Gumárenskom závode.

Bude publikované:
piatok, 13 október 2023 10:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2023. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.