piatok, 08 február 2013 10:38

Autá značky Trabant

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Trabant 601 Trabant 601 wikimedia.org

Trabant 601

Kto by si nepamätal túto skvelú značku, ktorú si bolo možno v období socializmu kúpiť síce na poradovník, ale relatívne povedané za málo peňazí. Aj keď čo znamenalo za málo peňazí v tej dobe sa dá polemizovať.

Nový Trabant 601 sa prvýkrát predstavil verejnosti na jarnom veľtrhu v Lipsku v marci 1964, jeho sériová výroba však začala až o štvrť roku neskôr. Priestrannejšia karoséria typu 601 sa mimo iné vyznačovala o štvrtinu väčšou zasklenou plochou, o niečo priestrannejším interiérom, ale predovšetkým vydarenými vonkajšími tvarmi, s ktorými Trabant bez zásadných zmien prežil nasledujúcich 27 rokov.

O dielčie úpravy a modernizácie však núdza nebola. Už na jar 1965 sa objavil Trabant 601-H s elektrohydraulicky ovládanou samočinnou spojkou Hycomat, v lete debutovalo nové kombi Trabant 601 Universal, na jeseň 1967 boli zdokonalené predné brzdy a od februára 1969 vzrástol výkon motoru na 19 kW. Dvojdverový Trabant 601 s rázvorom 2020 mm, vonkajšími rozmermi 3555x1504x1437 mm a pohotovostnou hmotnosťou 620 kg dosahoval najväčšiu rýchlosť 105 km/h, pričom priemerná spotreba paliva sa podľa dobového prospektu pohybovala mezi 6,0 až 8,5 l na 100 km. O málo dlhší (3560 mm) a vyšší (1467 mm) kombík s pohotovostnou hmotnosťou 660 kg jazdil najviac 100 km/h.

Novinkou sezóny 1978 bol otvorený model Trabant 601 Tramp, civilná verzia pôvodne policajného a vojenského vozidla vyrábaného už od roku 1966 v Halle. Koncom šesťdesiatych rokov začal vývoj modelu P603 s novou Duroplastovou karosériou a Wankelovým motorom. Vývoj tohto motoru prebiehal v NDR v spolupráci s firmou NSU. K jeho nasadeniu však nedošlo kvôli právnym nejasnostiam a taktiež z dôvodu, že zloženie výfukových plynov bolo horšie ako u klasických piestových motorov. Termín 1967 pre nábeh sériovej výroby tohto nasledovníka bol tým ohrozený. Aj keď Wankelov motor mohol byť nahradený iným, k realizácii nedošlo vzhľadom k nezaisteniu dostatku financií na výstavbu nového závodu na výrobu motorov.

Skutočnú revolúciu však priniesla až jar 1990. To sa vedľa klasického "trabiho" s dvojtaktným motorom objavil výrazne modernizovaný Trabant 1.1 vybavený kvapalinou chladeným štvorvalcom 1043 cm3 s výkonom 30 kW vyrábaným v licencii VW firmou Barkas v Chemnitz. Navonok sa vyznačoval upravenou maskou a prednou kapotou, väčšími plastovými nárazníkmi, ale tiež nalievacím hrdlom nádrže na pravom zadnom blatníku (ná- drž s objemom 28 l bola konečne vzadu). Pod kabátom skrýval novú prednú nápravu s vinutými pružinami, kotúčovými brzdami a priečnym stabilizátorom, nehovoriac o prepracovanom interiéri s radiacou pákou na podlahe. Na pneumatikách rozmeru 155/70 SR13 dosahoval Trabant 1.1 s pohotovostnou hmotnosťou 700 kg (kombi 740 kg) najväčšiu rýchlosť 125 km/h a pri 90 km/h spotreboval 5,9 l benzínu.

Posledný z viac ako 3 miliónov vozidiel s dvojdobým dvojvalcom opustil výrobnú linku koncom júla 1990, do septembra 1991 potom ešte pokračovala výroba automobilov Trabant 1.1 so štvordobým motorom - celkom ich vzniklo necelých 39 tisíc. Do Československa bolo do roku 1983 dovezených cez 132 tisíc automobilov Trabant. Zatiaľ čo sa z klasického "bakeliťáka" rýchlo stával predmet zberateľského záujmu, v Cvikove sa po roku 1991 pokúšali zachrániť aspoň zlomok z toho, čo prežilo. A tak sa ešte na jeseň 1995, štyri roky po oficiálnom ukončení výroby, objavila na trhu séria 444 vozidiel Trabant 1.1 Universal s bohato vybavenou karosériou (nechýbali koženkové sedadlá a štandardne dodávané rádio s kazetovým prehrávačom) a štvortaktným motorom opatreným neriadeným katalyzátorom. Osud týchto úplne posledných vozidiel Trabant bol vskutku pohnutý. Pôvodne putovali v roku 1990 do Poľska, kde už o ne nebol záujem, a tak ich odkúpil istý turecký podnikateľ. Ten pre ne ale nezískal dovozné povolenie, a tak po štyroch rokoch pobytu v tureckom prístave cestovali starnúce vozidlá naspäť do Cvikova. O ďalšom osude sa nepíše. Posledný Trabant 1.1 zišiel 30.4.1991 z výrobného pásu priamo do auto-múzea AUGUST HORCH v Cvikove.

Celkom bolo vyrobených 3.096.099 Trabantov.

Reklama na Trabant

Výrobný proces

Kontrola kvality

Zdroj: spartak

Zobrazené 5308 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

80. roky socializmu

  • Predstavujeme vám - Alojz Kubica - Mechanik z Tatry
    Predstavujeme vám - Alojz Kubica - Mechanik z Tatry JE ŽENATÝ a má dve deti. Práve stavia rodinný domček. Jeho koníčkom sú knihy a technika. No predovšetkým malý traktor,…
  • Čo je IQ?
    Čo je IQ? INTENZÍVNY ZÁUJEM o podstatu inteligencie začali v minulom storočí prejavovať najmä biológovia a psychológovia. Slávni vedci Ch. Darwin a H.…
  • Kotúčové magnetofóny
    Kotúčové  magnetofóny V špeciálnych predajniach ELEKTRO, podnikov Domáce potreby vám ich ponúknu i bez hotovosti na účelovú pôžičku. A to znamená bez…
  • Nové autobusy Karosa
    Nové autobusy Karosa Z TOVÁRENSKEJ HALY VYSOKOMÝTSKEJ KAROSY vyšiel 21. júla posledný autobus radu Š 11 (celkom ich vyrobili 26 669) a od…
  • Živé teplomery
    Živé teplomery NIEKTORÍ Z VÁS sa snáď môžu pochváliť tým, že po dlhom tréningu dokážu rozlíšiť rukou teplotu vody alebo okolia s…
  • Prečerpávacia vodná elektráreň Čierny Váh
    Prečerpávacia vodná elektráreň Čierny Váh Táto vodná elektráreň je najväčšou prečerpávacou vodnou elektrárňou na Slovensku aj svojim inštalovaným výkonom. Horná nádrž, umiestnená v nadmorskej výške…
Chodí štěstí dokola, sem tam padne na vola.

České přísloví

Len dotial človek bez starosti žije, dokial si gombík zapät nevie.

Slovenské príslovie

 

Zdeněk Svěrák

 

ONLINE

Práve tu je 335 návštevníkov a žiadni členovia on-line

 

Vojnové roky

  • Rada vzájomnej hospodárskej pomoci
    Rada vzájomnej hospodárskej pomoci Rada vzájomnej hospodárskej pomoci (zaužívaná skratka: RVHP, rusky: Совет Экономической Взаимопомощи) bola mnohostranná medzištátna hospodárska organizácia, prevažne východoeurópskych socialistických krajín,…
 

Kolektivizácia

  • Všetko pre efektívnosť
    Všetko pre efektívnosť Juraj Poličko sa vrútil do kancelárie výkupného podniku oko blesk. Kde je riaditeľ! — skríkol na sekretárku, že až okná…
 

Stagnácia

  • Bryndziareň vo Zvolenskej Slatine
    Bryndziareň vo Zvolenskej Slatine Bryndziareň vo Zvolenskej Slatine je najväčšou a najstaršou bryndziarňou na svete. Založila ju rodina Molecovcov v roku 1797 a od…
 

Normalizácia

  • Škoda 120L
    Škoda 120L Osobný automobil ŠKODA 120 bol priamym pokračovateľom vozidiel typovej rady ŠKODA 105. Vozidlo bolo vyrábané v rokoch 1976 - 1988.…
 

Socialismus

 

Privatizácia

  • Malá Československá privatizácia?
    Malá Československá privatizácia? Malá privatizácia československej ekonomiky z centrálne plánovanej na trhovú ekonomiku v rokoch 1990 – 1993 znamenala riadený odpredaj štátneho majetku…
 

Globalizácia

  • Helena Růžičková
    Helena Růžičková Helena Růžičková (Helena Málková) kurpulentná žena si zo svojej nadváhy dokázala spraviť ochrannú známku. Jej výzor a duch bol neopakovateľný.…
 

Pripravované články

V tejto chvíli redakcia nepripravuje žiadne nové články pre zverejnenie.
Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2023. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.