piatok, 08 február 2013 10:38

Autá značky Trabant

Napísal(a)
Tento článok má slov
Čas čítania: min.
Úroveň obtiažnosti čítania :
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Trabant 601 Trabant 601 wikimedia.org

Trabant 601

Kto by si nepamätal túto skvelú značku, ktorú si bolo možno v období socializmu kúpiť síce na poradovník, ale relatívne povedané za málo peňazí. Aj keď čo znamenalo za málo peňazí v tej dobe sa dá polemizovať.

Nový Trabant 601 sa prvýkrát predstavil verejnosti na jarnom veľtrhu v Lipsku v marci 1964, jeho sériová výroba však začala až o štvrť roku neskôr. Priestrannejšia karoséria typu 601 sa mimo iné vyznačovala o štvrtinu väčšou zasklenou plochou, o niečo priestrannejším interiérom, ale predovšetkým vydarenými vonkajšími tvarmi, s ktorými Trabant bez zásadných zmien prežil nasledujúcich 27 rokov.

O dielčie úpravy a modernizácie však núdza nebola. Už na jar 1965 sa objavil Trabant 601-H s elektrohydraulicky ovládanou samočinnou spojkou Hycomat, v lete debutovalo nové kombi Trabant 601 Universal, na jeseň 1967 boli zdokonalené predné brzdy a od februára 1969 vzrástol výkon motoru na 19 kW. Dvojdverový Trabant 601 s rázvorom 2020 mm, vonkajšími rozmermi 3555x1504x1437 mm a pohotovostnou hmotnosťou 620 kg dosahoval najväčšiu rýchlosť 105 km/h, pričom priemerná spotreba paliva sa podľa dobového prospektu pohybovala mezi 6,0 až 8,5 l na 100 km. O málo dlhší (3560 mm) a vyšší (1467 mm) kombík s pohotovostnou hmotnosťou 660 kg jazdil najviac 100 km/h.

Novinkou sezóny 1978 bol otvorený model Trabant 601 Tramp, civilná verzia pôvodne policajného a vojenského vozidla vyrábaného už od roku 1966 v Halle. Koncom šesťdesiatych rokov začal vývoj modelu P603 s novou Duroplastovou karosériou a Wankelovým motorom. Vývoj tohto motoru prebiehal v NDR v spolupráci s firmou NSU. K jeho nasadeniu však nedošlo kvôli právnym nejasnostiam a taktiež z dôvodu, že zloženie výfukových plynov bolo horšie ako u klasických piestových motorov. Termín 1967 pre nábeh sériovej výroby tohto nasledovníka bol tým ohrozený. Aj keď Wankelov motor mohol byť nahradený iným, k realizácii nedošlo vzhľadom k nezaisteniu dostatku financií na výstavbu nového závodu na výrobu motorov.

Skutočnú revolúciu však priniesla až jar 1990. To sa vedľa klasického "trabiho" s dvojtaktným motorom objavil výrazne modernizovaný Trabant 1.1 vybavený kvapalinou chladeným štvorvalcom 1043 cm3 s výkonom 30 kW vyrábaným v licencii VW firmou Barkas v Chemnitz. Navonok sa vyznačoval upravenou maskou a prednou kapotou, väčšími plastovými nárazníkmi, ale tiež nalievacím hrdlom nádrže na pravom zadnom blatníku (ná- drž s objemom 28 l bola konečne vzadu). Pod kabátom skrýval novú prednú nápravu s vinutými pružinami, kotúčovými brzdami a priečnym stabilizátorom, nehovoriac o prepracovanom interiéri s radiacou pákou na podlahe. Na pneumatikách rozmeru 155/70 SR13 dosahoval Trabant 1.1 s pohotovostnou hmotnosťou 700 kg (kombi 740 kg) najväčšiu rýchlosť 125 km/h a pri 90 km/h spotreboval 5,9 l benzínu.

Posledný z viac ako 3 miliónov vozidiel s dvojdobým dvojvalcom opustil výrobnú linku koncom júla 1990, do septembra 1991 potom ešte pokračovala výroba automobilov Trabant 1.1 so štvordobým motorom - celkom ich vzniklo necelých 39 tisíc. Do Československa bolo do roku 1983 dovezených cez 132 tisíc automobilov Trabant. Zatiaľ čo sa z klasického "bakeliťáka" rýchlo stával predmet zberateľského záujmu, v Cvikove sa po roku 1991 pokúšali zachrániť aspoň zlomok z toho, čo prežilo. A tak sa ešte na jeseň 1995, štyri roky po oficiálnom ukončení výroby, objavila na trhu séria 444 vozidiel Trabant 1.1 Universal s bohato vybavenou karosériou (nechýbali koženkové sedadlá a štandardne dodávané rádio s kazetovým prehrávačom) a štvortaktným motorom opatreným neriadeným katalyzátorom. Osud týchto úplne posledných vozidiel Trabant bol vskutku pohnutý. Pôvodne putovali v roku 1990 do Poľska, kde už o ne nebol záujem, a tak ich odkúpil istý turecký podnikateľ. Ten pre ne ale nezískal dovozné povolenie, a tak po štyroch rokoch pobytu v tureckom prístave cestovali starnúce vozidlá naspäť do Cvikova. O ďalšom osude sa nepíše. Posledný Trabant 1.1 zišiel 30.4.1991 z výrobného pásu priamo do auto-múzea AUGUST HORCH v Cvikove.

Celkom bolo vyrobených 3.096.099 Trabantov.

Reklama na Trabant

Výrobný proces

Kontrola kvality

Zdroj: spartak

Zobrazené 5756 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

80. roky socializmu

  • Ako sa správne obliekať
    Ako sa správne obliekať VIETE, ŽE aj šaty a bielizeň môžu spôsobovať podráždenia až ochorenia kože? Na kožu nepriaznivo pôsobí buď samotná tkanina alebo…
  • Statočná Alena
    Statočná Alena „JE TO DIEVČA, ktoré má nesmierne statočný vzťah ku svojej práci i k životu.” Toľko nám povedal na začiatku nášho…
  • Civilná obrana ČSSR
    Civilná obrana ČSSR V POSLEDNOM trojročnom období snažia sa vojenské kruhy USA a jeho satelity v NATO zbrzdiť dlhodobú mierovú iniciatívu ZSSR a…
  • ZDŠ - zberači liečivých rastlín v Alekšinciach
    ZDŠ - zberači liečivých rastlín v Alekšinciach Medzi najaktívnejších zberačov liečivých rastlín patria iskry a pionieri ZDŠ v Topoľčiankach a Alekšinciach. Tak ich pochválila súdružka Ondriašová —…
  • Súťaž zručnosti ZENIT v profesii mäsiar
    Súťaž zručnosti ZENIT v profesii mäsiar V Nitre (píše sa november rok 1981 - pozn. redakcie) sa zišlo 30 mladých ľudí zo Západoslovenského kraja, aby si…
  • Škoda GARDE
    Škoda GARDE NÁVŠTEVNÍCI tohtoročného Medzinárodného strojárske-ho veľtrhu v Brne v expozícii AZNP Mladá Boleslav mali možnosť si prezrieť nový československý automobil ŠKODA…
Chodí štěstí dokola, sem tam padne na vola.

České přísloví

Len dotial človek bez starosti žije, dokial si gombík zapät nevie.

Slovenské príslovie

 

Zdeněk Svěrák

 

ONLINE

Práve tu je 205 návštevníkov a žiadni členovia on-line

 

Vojnové roky

  • Dejiny Slovenského filmu
    Dejiny Slovenského filmu Filmové laboratóriá na Slovensku začali svoju činnosť v roku 1947. V nadväznosti na dekrét prezidenta republiky Eduarda Beneša č. 50/1945…
 

Kolektivizácia

  • Figaro Bratislava
    Figaro Bratislava V roku 1958 vznikol národný podnik Figaro Všetkým deckám v tej dobe známy, ako sladký raj Československých cukroviniek. Veď kto…
 

Stagnácia

  • Kúpele Korytnica - sláva a pád
    Kúpele Korytnica - sláva a pád Korytnica kúpele sa nachádzali na úpätí horského masívu Nízkych Tatier - pod severnými svahmi Prašivej prístupná z hlavnej štátnej cesty…
 

Normalizácia

  • Rysavá jalovica
    Rysavá jalovica Martin Kukučín predbehol svoju dobu pretože mentalita Slovákov sa za tie roky skutočne nezmenila. Ani v dnešných časoch. Je skutočne…
 

Socialismus

  • Elektronika 2
    Elektronika 2 DIGITÁLNE ZOBRAZOVANIE časového údaju je vo svete bežné, no náš hodinársky priemysel sa nemôže pochváliť ani jedným modelom číslicových hodín.…
 

Privatizácia

  • Retro pohľad na ČSD
    Retro pohľad na ČSD V tomto článku poodhalíme, ako vyzerali železnice, železničné stanice, vlakové nástupištia, samotné vlaky a všetko čo súviselo s prepravou po…
 

Globalizácia

  • Arcibiskup Róber Bezák
    Arcibiskup Róber Bezák ThLic. Róbert Bezák, duchovný vodca, symbol nádeje a oázy duchovného pokoja, arcibiskup bez úradu, zosadený bez verejne známeho dôvodu, sa…
 

Pripravované články

Predajne - v roku 1979

Predajne - v roku 1979

Viete čo sa predávalo v obchodoch s elektrom v roku 1979. A za aké ceny? Nuž, čítajte.

Bude publikované:
piatok, 26 apríl 2024 08:00


Vyberáme z časopisu Roháč...

Vyberáme z časopisu Roháč...

Kam čert nemôže, pošle ženu, alebo niekoľko úryvkov humoru z dobového časopisu Roháč.

Bude publikované:
streda, 01 máj 2024 08:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2024. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.