štvrtok, 08 august 2013 12:56

Zemplínska šírava

Napísal(a)
Tento článok má slov
Čas čítania: min.
Úroveň obtiažnosti čítania :
Ohodnotiť túto položku
(1 Hlasovať)
Zemplínska šírava Zemplínska šírava wikimedia.org

Zemplínska šírava (pôvodne Zemplínska sĺňava) je vodné dielo na východnom Slovensku v povodí Bodrogu. Vodná plocha zaberá rozlohu 33 km² (druhá najväčšia na Slovensku), maximálnu dĺžku 11 km, maximálnu šírku 3,5 km, priemernú hĺbku 9,5 m a maximálnu hĺbku 14 m. Zemplínska šírava bola vybudovaná v rokoch 1962 - 1965. Nádrž je vytvorená 6 až 8  metrovými hrádzami dlhými 7 346 m. Vodnú nádrž napájajú prevažne vody rieky Laborec prostredníctvom prívodného, takzvaného Šíravského kanála a vodu odvádza Zalužický kanál (do Laborca). Súčasťou nádrže je aj suchá nádrž (polder) Beša. Šírava slúži na rekreačné účely, plavbu, ochranu pred povodňami, na zavlažovanie a ako zdroj pre priemysel. Šírava neskôr získala prívlastok „Slovenské more“.

Stavebné práce sa začali v máji 1962 na východnej hrádzi v dĺžke 5,3 km. V júli 1963 sa započalo sypanie juhozápadnej hrádze v dĺžke 2,0 km. Napúšťanie vodnej nádrže sa dátuje od novembra 1965. Výstavba si vyžiadala čiastočné presídlenie obcí Kaluža, Klokočov a Kusín. Športovo-rekreačnú funkciu začala plniť až v roku 1966. V tomto období začali vznikať i prvé strediská. Už v auguste 1966, kedy bolo dielo dané do prevádzky, prilákala šírava tisíce návštevníkov, ktorých počet z roka na rok stúpal. Nikto taký obrovský záujem nečakal a to malo za následok nekoncepčnú socialistickú výstavbu rekreačných zariadení. Často to boli len dočasné zariadenia s provizórnymi sociálnymi a hygienickými bunkami a na úpravu okolitého prostredia sa tiež veľmi nedbalo. V roku 1975 sa Zemplínska šírava stala najvyhľadávanejším miestom rekreácie pri vode v celom Československu. A nechodili sem len čechoslováci, ale šírava bola vždy plná východných nemcov, poliakov a maďarov. Menej známa je informácia, že dnes na zatopenom území Zemplínskej šíravy, konkrétne v časti Blatná v priestore medzi dnešnými rekreačnými strediskami Hôrka a Medvedia hora sa počas druhej svetovej vojny nachádzalo nemecké poľné vojenské letisko. Pristávali tu bombardéry (šlo o 35 útočiacich bombardérov Junkers) a dopravné lietadlá (Dornier Do-17Z). Lietadlá patrili do zostavy 2. eskadry lietadiel 3. skupiny Sturzkampfgeschwader 2. Príslušníkom a neskôr veliteľom tejto skupiny bol i známy pilot Hans-Ulrich Rudel. Pri výstavbe vodného diela došlo aj k zmene toku viacerých riek a vybudovaniu vodných kanálov, ktoré pretínajú celý Zemplín.

Na jej brehoch sa dnes nachádza 8 rekreačných stredísk. Na západnom brehu, v blízkosti mesta Michalovce, je lokalizované rekreačné stredisko Biela hora. Na severných brehoch ležia ďalšie rekreačné strediská: Hôrka (južne od obce Vinné),Lúč Medvedia hora, Kaluža, Kamenec, (pri obci Kaluža), Klokočov (pri obci Klokočov) a Paľkov (medzi Klokočovom a Kusínom). 

Zemplínska Šírava a Domaša v roku 1982

Zobrazené 9469 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

Zemplínska šírava - Budovanie (1962) youtube

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

60. roky stagnácie

Přátelství se Sovětským svazem je nesmysl právě tak, jako nemůže existovat přátelství otroka a otrokáře.

ČSSR Pražské jaro 1968

Chceš-li ztratit přítele, puč mu peníze.

České přísloví

Jan Werich

Jiří Suchý

 

ONLINE

Práve tu je 144 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Prázdná hlava nebolí.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

  • Operácia Barbarossa
    Operácia Barbarossa 18. decembra 1940 vydal Hitler tajný rozkaz č. 21, ktorý hovoril o napadnutí Sovietskeho Zväzu. Hitler o napadnutí ZSSR písal…
 

Kolektivizácia

  • Nový život v Novej Sedlici (1958)
    Nový život v Novej Sedlici (1958) Najvýchodnejším bodom Slovenskej republiky (bývalej Československej republiky) kde sa stretávajú hraničné pásma Slovenska, Poľska a Ukrajiny sa nachádza obec Nová…
 

Stagnácia

  • Kĺbový autobus ŠM
    Kĺbový autobus ŠM Kde bolo tam bolo, bola raz jeden autobus ... ... tak začína takmer každá rozprávka. Celkom sa však tento úvod…
 

Normalizácia

  • Chcete byť otužilý?
    Chcete byť otužilý? Aby sme pochopili podstatu procesu otužovania a zmeny, ktoré sa dejú v ľudskom tele účinkom tepla a chladu, treba poznať…
 

Socialismus

  • Elektronika 2
    Elektronika 2 DIGITÁLNE ZOBRAZOVANIE časového údaju je vo svete bežné, no náš hodinársky priemysel sa nemôže pochváliť ani jedným modelom číslicových hodín.…
 

Privatizácia

  • Železničná stanica Kraľovany
    Železničná stanica Kraľovany Železničná stanica Kraľovany je hlavná železničná stanica na smere Žilina - Košice. železničná stanica sa nachádza sa na severnom okraji…
 

Globalizácia

  • Helena Růžičková
    Helena Růžičková Helena Růžičková (Helena Málková) kurpulentná žena si zo svojej nadváhy dokázala spraviť ochrannú známku. Jej výzor a duch bol neopakovateľný.…
 

Pripravované články

Vyberáme z časopisu Roháč...

Vyberáme z časopisu Roháč...

Kam čert nemôže, pošle ženu, alebo niekoľko úryvkov humoru z dobového časopisu Roháč.

Bude publikované:
streda, 01 máj 2024 08:00


Raketoví modelári Topoľčianskeho okresu

Raketoví modelári Topoľčianskeho okresu

Dnes sa mládež venuje hlavne svojím herným tabletom. A čomu sa venovala mládež v 70.rokoch minulého storočia? Raketovému modelárstvu.

Bude publikované:
pondelok, 13 máj 2024 08:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2024. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.