štvrtok, 08 august 2013 12:56

Zemplínska šírava

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(1 Hlasovať)
Zemplínska šírava Zemplínska šírava wikimedia.org

Zemplínska šírava (pôvodne Zemplínska sĺňava) je vodné dielo na východnom Slovensku v povodí Bodrogu. Vodná plocha zaberá rozlohu 33 km² (druhá najväčšia na Slovensku), maximálnu dĺžku 11 km, maximálnu šírku 3,5 km, priemernú hĺbku 9,5 m a maximálnu hĺbku 14 m. Zemplínska šírava bola vybudovaná v rokoch 1962 - 1965. Nádrž je vytvorená 6 až 8  metrovými hrádzami dlhými 7 346 m. Vodnú nádrž napájajú prevažne vody rieky Laborec prostredníctvom prívodného, takzvaného Šíravského kanála a vodu odvádza Zalužický kanál (do Laborca). Súčasťou nádrže je aj suchá nádrž (polder) Beša. Šírava slúži na rekreačné účely, plavbu, ochranu pred povodňami, na zavlažovanie a ako zdroj pre priemysel. Šírava neskôr získala prívlastok „Slovenské more“.

Stavebné práce sa začali v máji 1962 na východnej hrádzi v dĺžke 5,3 km. V júli 1963 sa započalo sypanie juhozápadnej hrádze v dĺžke 2,0 km. Napúšťanie vodnej nádrže sa dátuje od novembra 1965. Výstavba si vyžiadala čiastočné presídlenie obcí Kaluža, Klokočov a Kusín. Športovo-rekreačnú funkciu začala plniť až v roku 1966. V tomto období začali vznikať i prvé strediská. Už v auguste 1966, kedy bolo dielo dané do prevádzky, prilákala šírava tisíce návštevníkov, ktorých počet z roka na rok stúpal. Nikto taký obrovský záujem nečakal a to malo za následok nekoncepčnú socialistickú výstavbu rekreačných zariadení. Často to boli len dočasné zariadenia s provizórnymi sociálnymi a hygienickými bunkami a na úpravu okolitého prostredia sa tiež veľmi nedbalo. V roku 1975 sa Zemplínska šírava stala najvyhľadávanejším miestom rekreácie pri vode v celom Československu. A nechodili sem len čechoslováci, ale šírava bola vždy plná východných nemcov, poliakov a maďarov. Menej známa je informácia, že dnes na zatopenom území Zemplínskej šíravy, konkrétne v časti Blatná v priestore medzi dnešnými rekreačnými strediskami Hôrka a Medvedia hora sa počas druhej svetovej vojny nachádzalo nemecké poľné vojenské letisko. Pristávali tu bombardéry (šlo o 35 útočiacich bombardérov Junkers) a dopravné lietadlá (Dornier Do-17Z). Lietadlá patrili do zostavy 2. eskadry lietadiel 3. skupiny Sturzkampfgeschwader 2. Príslušníkom a neskôr veliteľom tejto skupiny bol i známy pilot Hans-Ulrich Rudel. Pri výstavbe vodného diela došlo aj k zmene toku viacerých riek a vybudovaniu vodných kanálov, ktoré pretínajú celý Zemplín.

Na jej brehoch sa dnes nachádza 8 rekreačných stredísk. Na západnom brehu, v blízkosti mesta Michalovce, je lokalizované rekreačné stredisko Biela hora. Na severných brehoch ležia ďalšie rekreačné strediská: Hôrka (južne od obce Vinné),Lúč Medvedia hora, Kaluža, Kamenec, (pri obci Kaluža), Klokočov (pri obci Klokočov) a Paľkov (medzi Klokočovom a Kusínom). 

Zemplínska Šírava a Domaša v roku 1982

Zobrazené 6977 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

Zemplínska šírava - Budovanie (1962) youtube

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

60. roky stagnácie

Přátelství se Sovětským svazem je nesmysl právě tak, jako nemůže existovat přátelství otroka a otrokáře.

ČSSR Pražské jaro 1968

Chceš-li ztratit přítele, puč mu peníze.

České přísloví

Jan Werich

Jiří Suchý

 

ONLINE

Práve tu je 138 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Ak chcete podporiť finančným darom rozvoj RETROMANIA.SK

PAY BY SQUARE: 1 €

Donate retromania

ALEBO: ĽUBOVOĽNÁ SUMA


EUR

Prázdná hlava nebolí.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

  • Baťove závody v Partizánskom
    Baťove závody v Partizánskom Baťove závody v Partizánskom vznikli v roku 1939. Partizánske bolo jedným z miest, kde známy podnikateľ Tomáš Baťa rozvíjal svoje…
 

Kolektivizácia

  • Pozor na vesnické boháče
    Pozor na vesnické boháče Škůdci veřejného zásobování - Pozor na vesnické boháče Vláda naší republiky učinila nedávno rázná opatření proti rušitelům a škůdcům veřejného…
 

Stagnácia

  • Kúpele Korytnica - sláva a pád
    Kúpele Korytnica - sláva a pád Korytnica kúpele sa nachádzali na úpätí horského masívu Nízkych Tatier - pod severnými svahmi Prašivej prístupná z hlavnej štátnej cesty…
 

Normalizácia

  • Tatra T-148
    Tatra T-148 Tatra T 148 česko-slovenský nákladný automobil s podvozkom 6x6 Alebo 4x4 s nosnosťou 12 ton. V roku 1969 bola začatá…
 

Socialismus

  • Škoda Favorit
    Škoda Favorit Koncepcia osobných automobilov sa u hlavných európskych výrobcov koncom 70. rokov orientovala na pohon prednej nápravy s priečne uloženým motorom.…
 

Privatizácia

  • Bavlnárske závody Ružomberok
    Bavlnárske závody Ružomberok Bavlnárske závody Ružomberok - na vrchole 80. rokov 20.storočia pod názvom Bavlnárske závody Vladimíra Iľjiča Lenina (skratka BZVIL). Továreň na…
 

Globalizácia

 

Pripravované články

Závod 29. augusta v Partizánskom

Závod 29. augusta v Partizánskom

Aj topánky majú svoje tajomstvá, alebo malá exkurzia do histórie i prítomnosti Závodov 29. augusta v Partizánskom z roku 1973.

Bude publikované:
sobota, 01 máj 2021 10:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2021. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.