štvrtok, 31 október 2019 10:55

Škoda Rapid (120) - automobil z roku 1986 pre domácich automechanikov

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(1 Hlasovať)
Škoda Rapid Škoda Rapid wikipedia

Dodatok k názvu článku je zámerný a dozviete sa, čo spôsobovali prvé vyrábané verzie tohoto vozidla, ktoré malo mať športového ducha.
Škoda Rapid bol automobil vyrábaný v Automobilových závodoch Mladá Boleslav n. p. v Československu v rokoch 1984 – 1990. Šlo o dvojmiestne kupé (2+2) s dvoma núdzovými sedadlami v zadu a s motorom vzadu. Ľudovo nazývaná Rapidka bola priamym nástupcom vozidla Škoda Garde.

Rapidka na tú dobu disponovala športovo ladenou karosériou, 4-stupňovou prevodovkou, rozšíreným rozchodom náprav vpredu aj vzadu, platovými nárazníkmi. Základný koncept automobilu Škoda Rapid vznikol aplikovaním úprav verzie M na automobil Škoda Garde. Škoda Rapid bola vždy dodávaná v najvyššej úrovní výbavy, ktorá bola v danom modelovom ročníku k dispozícii. Súčasťou výbavy bol vždy posilňovač brzdného účinku, cyklovač stieračov, prístrojová doska s otáčkomerom s uzamykateľnou priehradkou pred spolujazdcom a niekedy aj s poličkou pod prístrojovou doskou. Interiérové čalúnenie je najčastejšie vyhotovené z kombinácie čiernej a bielej koženky. Sedadlá majú poťahy v kombinácii látky a koženky. Predné sedačky sú pozdĺžne nastaviteľné s operadlom s nastaviteľným sklonom, takisto je možné nastaviť aj výšku sedačky nezávisle pre predný a zadný okraj sedáka. Pre posledné modely Rapid 135 a 136 bola charakteristická čierna poťahová látka sedadiel s bielymi pozdĺžnymi pruhmi.

Pohonný agregát tvorí motor zhodný so Škodou 120LS s liatinovou hlavou valcov a 5-kanálovou technológiou (v hlave 2 sacie kanály a 3 výfukové kanály) a rozvodom OHV, ktorý mal zvýšený výkon a zvýšený kompresný pomer vďaka piestom s vypuklým dnom.
Zdvihový objem: 1 174 cm³
Počet válcov: 4
Čistý výkon: 40,5 kW pri 5 200 /min
Vlastniť rapidku nebolo vôbec jednoduché. Na cestách ich bolo ako šafranu a ja si pamätám, že keď som videl zaparkovanú Rapidku, obzeral som si ju, ako keby šlo o luxusný športiak so silným motorom, ktoré šoférovať by bolo úžasné. Vlastniť Rapidku v časoch socializmu bolo spoločensky podobné, ako dnes vlastniť luxusné auto a odlišovať sa od ostatných. Ale skutočne bolo vlastníctvo tohoto prémiového československého vozidla také úžasné, ako sa mi v tedy zdalo?

Rapidky boli na dnešné pomery stavané pomerne subtílne a ich karoséria sa nevyznačovala výraznejšou odolnosťou voči korózii, aj keď v porovnaní s predchádzajúcimi typmi Š-1000/1100 a Š-100/110 sa situácia citeľne zlepšila. A aké skúsenosti s Rapidkami mali vtedajší vodiči? V Československej televízii v motoristickej relácii položili niekoľko otázok majiteľom týchto vozidiel, aby zhodnotili svoje očakávania (podľa slov televízneho moderátora) od tohoto špičkového výrobku . A tu sú ich odpovede:

    • "S týmto vozidlom som spokojný. Viac, ako by som očakával", hovorí jeden z protagonistov televíznej relácie. "Je to pohodlný voz, ktorý nevyžaduje zvláštnu námahu pri jazde".
    • Svedectvo vodiča, ktorého náplňou práce sú aj vzdialené služobné cesty do zahraničia "Bohužiaľ musím povedať, že som veľmi sklamaný..." a ďalej pokračuje " ... po troch dňoch trocha napršalo a z auta som mal kúpalisko" a ďalšie závady " štartér nešiel, tachometer sa pokazil,olej vytiekol, pri štartovaní okamžite idú stierače."
    • "V októbri 1986 sme kúpili škodu Rapid a skoro po 4 mesačnom používaní tohoto auta sme veľmi sklamaní." je názor vodičky, ktorá ďalej hovorí, "Kúpili sme ho v Komárne a po ceste do Bratislavy sa pokazil tachometer. Ďalší týždeň sa pokazilo kúrenie, nebolo možné zatvoriť dvere, nebolo možné zatvoriť kufor. Druhého januára sa odtrhlo plynové lanko. Týždeň na to sa rozsypala spojka.

    Naskytá sa otázka. Šlo o chybnú vývojovú radu, alebo o nekvalitnú výrobu. Čo vy nato? Vlastnili ste takéto auto? Aké sú vaše skúsenosti s Rapidkou?

    Zdroj: wikipédia

    Zobrazené 1878 krát
    R.F.K.

    Šéfredaktor magazínu

    Media

    Škoda Rapid - nekvalitná verzia zo Slovenska (1986) youtube

    Napíšte komentár

    Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

     

    Vyhľadávanie

     

    80. roky socializmu

    • Predstavujeme vám - Alojz Kubica - Mechanik z Tatry
      Predstavujeme vám - Alojz Kubica - Mechanik z Tatry JE ŽENATÝ a má dve deti. Práve stavia rodinný domček. Jeho koníčkom sú knihy a technika. No predovšetkým malý traktor,…
    • Čo je IQ?
      Čo je IQ? INTENZÍVNY ZÁUJEM o podstatu inteligencie začali v minulom storočí prejavovať najmä biológovia a psychológovia. Slávni vedci Ch. Darwin a H.…
    • Kotúčové magnetofóny
      Kotúčové  magnetofóny V špeciálnych predajniach ELEKTRO, podnikov Domáce potreby vám ich ponúknu i bez hotovosti na účelovú pôžičku. A to znamená bez…
    • Nové autobusy Karosa
      Nové autobusy Karosa Z TOVÁRENSKEJ HALY VYSOKOMÝTSKEJ KAROSY vyšiel 21. júla posledný autobus radu Š 11 (celkom ich vyrobili 26 669) a od…
    • Živé teplomery
      Živé teplomery NIEKTORÍ Z VÁS sa snáď môžu pochváliť tým, že po dlhom tréningu dokážu rozlíšiť rukou teplotu vody alebo okolia s…
    • Prečerpávacia vodná elektráreň Čierny Váh
      Prečerpávacia vodná elektráreň Čierny Váh Táto vodná elektráreň je najväčšou prečerpávacou vodnou elektrárňou na Slovensku aj svojim inštalovaným výkonom. Horná nádrž, umiestnená v nadmorskej výške…
    Chodí štěstí dokola, sem tam padne na vola.

    České přísloví

    Len dotial človek bez starosti žije, dokial si gombík zapät nevie.

    Slovenské príslovie

     

    Zdeněk Svěrák

     

    ONLINE

    Práve tu je 702 návštevníkov a žiadni členovia on-line

     

    Vojnové roky

     

    Kolektivizácia

    • Prešovská pionierska železnica
      Prešovská pionierska železnica Pred železničným depom v Prešove stojí zakonzervovaná lokomotíva - maletka U47.002 Ktorá pôvodne premávala na jindřihohradeckých úzkokoľajkách a ťahala vagóniky…
     

    Stagnácia

     

    Normalizácia

    • Na veselú nôtu
      Na veselú nôtu — Je tvoja žena verná? — Pravdaže. Už päť rokov má toho istého milenca! Pýtali sa maliara izieb, aký si…
     

    Socialismus

    • Predpoveď počasia
      Predpoveď počasia OSOBITNÚ KAPITOLU V PREDPOVEDANÍ POČASIA tvoria pranostiky, čiže ľudové predpovede a porekadlá o počasí. Zdedili sme ich po našich predkoch,…
     

    Privatizácia

    • Železná opona
      Železná opona Železná opona, termín ktorý vyjadroval imaginárnu hranicu rozdelenia Európu na dva politické póly. Na socialistický a kapitalistický. Išlo o hermeticky…
     

    Globalizácia

    • KGB
      KGB KGB. Táto skratka je známa hádam väčšine ľudí. Ale málo kto by si si z tejto skratky vytvoril na Slovensku…
     

    Pripravované články

    Bratislavské Metro

    Bratislavské Metro

    Bratislavské metro sa viackrát aj reálne začalo stavať, ale "chyba lávky". V dnešnom článku si niečo to čo povieme o osude bratislavského metra.

    Bude publikované:
    piatok, 03 február 2023 08:00


    Loading ...
    Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
    Retromania 2010 - 2023. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
    Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
    Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.