štvrtok, 31 október 2019 10:55

Škoda Rapid (120) - automobil z roku 1986 pre domácich automechanikov

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(1 Hlasovať)
Škoda Rapid Škoda Rapid wikipedia

Dodatok k názvu článku je zámerný a dozviete sa, čo spôsobovali prvé vyrábané verzie tohoto vozidla, ktoré malo mať športového ducha.
Škoda Rapid bol automobil vyrábaný v Automobilových závodoch Mladá Boleslav n. p. v Československu v rokoch 1984 – 1990. Šlo o dvojmiestne kupé (2+2) s dvoma núdzovými sedadlami v zadu a s motorom vzadu. Ľudovo nazývaná Rapidka bola priamym nástupcom vozidla Škoda Garde.

Rapidka na tú dobu disponovala športovo ladenou karosériou, 4-stupňovou prevodovkou, rozšíreným rozchodom náprav vpredu aj vzadu, platovými nárazníkmi. Základný koncept automobilu Škoda Rapid vznikol aplikovaním úprav verzie M na automobil Škoda Garde. Škoda Rapid bola vždy dodávaná v najvyššej úrovní výbavy, ktorá bola v danom modelovom ročníku k dispozícii. Súčasťou výbavy bol vždy posilňovač brzdného účinku, cyklovač stieračov, prístrojová doska s otáčkomerom s uzamykateľnou priehradkou pred spolujazdcom a niekedy aj s poličkou pod prístrojovou doskou. Interiérové čalúnenie je najčastejšie vyhotovené z kombinácie čiernej a bielej koženky. Sedadlá majú poťahy v kombinácii látky a koženky. Predné sedačky sú pozdĺžne nastaviteľné s operadlom s nastaviteľným sklonom, takisto je možné nastaviť aj výšku sedačky nezávisle pre predný a zadný okraj sedáka. Pre posledné modely Rapid 135 a 136 bola charakteristická čierna poťahová látka sedadiel s bielymi pozdĺžnymi pruhmi.

Pohonný agregát tvorí motor zhodný so Škodou 120LS s liatinovou hlavou valcov a 5-kanálovou technológiou (v hlave 2 sacie kanály a 3 výfukové kanály) a rozvodom OHV, ktorý mal zvýšený výkon a zvýšený kompresný pomer vďaka piestom s vypuklým dnom.
Zdvihový objem: 1 174 cm³
Počet válcov: 4
Čistý výkon: 40,5 kW pri 5 200 /min
Vlastniť rapidku nebolo vôbec jednoduché. Na cestách ich bolo ako šafranu a ja si pamätám, že keď som videl zaparkovanú Rapidku, obzeral som si ju, ako keby šlo o luxusný športiak so silným motorom, ktoré šoférovať by bolo úžasné. Vlastniť Rapidku v časoch socializmu bolo spoločensky podobné, ako dnes vlastniť luxusné auto a odlišovať sa od ostatných. Ale skutočne bolo vlastníctvo tohoto prémiového československého vozidla také úžasné, ako sa mi v tedy zdalo?

Rapidky boli na dnešné pomery stavané pomerne subtílne a ich karoséria sa nevyznačovala výraznejšou odolnosťou voči korózii, aj keď v porovnaní s predchádzajúcimi typmi Š-1000/1100 a Š-100/110 sa situácia citeľne zlepšila. A aké skúsenosti s Rapidkami mali vtedajší vodiči? V Československej televízii v motoristickej relácii položili niekoľko otázok majiteľom týchto vozidiel, aby zhodnotili svoje očakávania (podľa slov televízneho moderátora) od tohoto špičkového výrobku . A tu sú ich odpovede:

    • "S týmto vozidlom som spokojný. Viac, ako by som očakával", hovorí jeden z protagonistov televíznej relácie. "Je to pohodlný voz, ktorý nevyžaduje zvláštnu námahu pri jazde".
    • Svedectvo vodiča, ktorého náplňou práce sú aj vzdialené služobné cesty do zahraničia "Bohužiaľ musím povedať, že som veľmi sklamaný..." a ďalej pokračuje " ... po troch dňoch trocha napršalo a z auta som mal kúpalisko" a ďalšie závady " štartér nešiel, tachometer sa pokazil,olej vytiekol, pri štartovaní okamžite idú stierače."
    • "V októbri 1986 sme kúpili škodu Rapid a skoro po 4 mesačnom používaní tohoto auta sme veľmi sklamaní." je názor vodičky, ktorá ďalej hovorí, "Kúpili sme ho v Komárne a po ceste do Bratislavy sa pokazil tachometer. Ďalší týždeň sa pokazilo kúrenie, nebolo možné zatvoriť dvere, nebolo možné zatvoriť kufor. Druhého januára sa odtrhlo plynové lanko. Týždeň na to sa rozsypala spojka.

    Naskytá sa otázka. Šlo o chybnú vývojovú radu, alebo o nekvalitnú výrobu. Čo vy nato? Vlastnili ste takéto auto? Aké sú vaše skúsenosti s Rapidkou?

    Zdroj: wikipédia

    Zobrazené 1232 krát
    R.F.K.

    Šéfredaktor magazínu

    Media

    Škoda Rapid - nekvalitná verzia zo Slovenska (1986) youtube

    Napíšte komentár

    Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

     

    Vyhľadávanie

     

    80. roky socializmu

    Chodí štěstí dokola, sem tam padne na vola.

    České přísloví

    Len dotial človek bez starosti žije, dokial si gombík zapät nevie.

    Slovenské príslovie

     

    Zdeněk Svěrák

     

    ONLINE

    Práve tu je 550 návštevníkov a žiadni členovia on-line

    Ak chcete podporiť finančným darom rozvoj RETROMANIA.SK

    PAY BY SQUARE: 1 €

    Donate retromania

    ALEBO: ĽUBOVOĽNÁ SUMA


    EUR

     

    Vojnové roky

    • Dejiny Slovenského filmu
      Dejiny Slovenského filmu Filmové laboratóriá na Slovensku začali svoju činnosť v roku 1947. V nadväznosti na dekrét prezidenta republiky Eduarda Beneša č. 50/1945…
     

    Kolektivizácia

    • Motocykel značky Pionier
      Motocykel značky Pionier Pionier JAWA 50 legendárny stroj Československej mládeže Najobľúbenejší na vidieku, kde vznikali celé klany motorkárov a prevážali sa medzi obcami…
     

    Stagnácia

    • Vodné dielo Veľká Domaša
      Vodné dielo Veľká Domaša Vodná nádrž Domaša leží v Ondavskej vrchovine v doline Ondavy, pod ňou je malá vyrovnávacia nádrž Malá Domaša. Vodná nádrž…
     

    Normalizácia

    • Čierny korzár
      Čierny korzár Corsaro nero - Kabir Bedi je taliansky názov známeho filmu, ktorý sa v Československých kinách premietal pod názvom ČIERNY KORZÁR…
     

    Socialismus

    • Terminator
      Terminator Arnold Schwarzenegger alias Terminator Robot z budúcnosti, ktorý prišiel vykonať zločin tisícročia, aby sa ľudstvo už nikdy v budúcnosti znova…
     

    Privatizácia

    • Železná opona
      Železná opona Železná opona, termín ktorý vyjadroval imaginárnu hranicu rozdelenia Európu na dva politické póly. Na socialistický a kapitalistický. Išlo o hermeticky…
     

    Globalizácia

    • Pavel Ján Buvala na cestách po Slovensku
      Pavel Ján Buvala na cestách po Slovensku Obávaný šéfredaktor internetového portálu sduchodci.cz, veľký československý patriot a mediálny kritik Pavel Ján Buvala sa práve v týchto dňoch pohybuje…
     

    Pripravované články

    V tejto chvíli redakcia nepripravuje žiadne nové články pre zverejnenie.
    Loading ...
    Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
    Retromania 2010 - 2021. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
    Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
    Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.