pondelok, 12 november 2018 15:56

Tatranské železnice a lanové dráhy

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Tatranské železnice Tatranské železnice wikipedia

Tatranské elektrické železnice tvoria jednokoľajné úzkorozchodné elektrifikované železničné trate Poprad Tatry – Starý Smokovec – Štrbské Pleso (29,110 km) a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica (5,950 km). Prvá trať z Popradu do Starého Smokovca sa začala stavať v roku 1906 a roku 1907 bola dostavaná. Pre technické problémy bola otvorená až 17. decembra 1908. Nahradila tzv. tatranský trolejbus (omnibus), ktorý tam premával v rokoch 1904 – 1905. Úsek železnice zo Starého Smokovca do Tatranskej Lomnice bol otvorený 16. decembra 1911 a posledný úsek, Starý Smokovec – Štrbské Pleso bol otvorený 13. augusta 1912. Od roku 1949 bola v správe Československých štátnych dráh, čiže od roku 1992 v správe Železníc Slovenskej republiky. V rokoch 1965 – 1969 bola rekonštruovaná (rekonštrukcia zahŕňala tiež vytvorenie výhybne Štôla na kilometri 26,3 slúžiacej hlavne na odstavovanie vlakov Tatranských elektrických železníc počas Majstrovstiev sveta v lyžovaní. Jej využitie poslúžilo aj pre odstavenie pracovných vlakov a vykládku uhlia pre tatranské osady) a od roku 1970 slúži výlučne na osobnú dopravu. Jazdili tu elektrické jednotky (EMU) radu 420.95 vyrobené na začiatku 70. rokov 20. storočia. Od roku 2003 boli nahradené novými radu 425.95 s odlišným dizajnom, vyrobenými vo Vrútkach použitím švajčiarskej licencie. Za čias Rakúska - Uhrorska sa uvažovalo aj o ďalších tratiach, napríklad Štrbské Pleso – Liptovský Hrádok. Tieto ambície ukončila prvá svetová vojna. Na túto sieť nadväzuje ozubnicová železnica Štrba – Štrbské Pleso a pozemná lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok, ktoré však nie sú súčasťou TEŽ.

História v kocke

Ozubnicová železnica Štrba – Štrbské Pleso bola postavená už na existujúcej časti pôvodnej ozubnicovej železnici na parný pohon a patrí v Čekoslovensku k najstarším horským železniciam svojho druhu. Jej výstavba trvala presne jeden rok. Prevádzka parnej ozubnicovej železnice bola spustená 30 júla 1896 a slúžila až do roku 1932. Vo vozovom parku v tedy boli dva parné rušne, 4 osobné a 2 nákladné vozne. U parných rušňov je zaujímavé to, že ich konštrukcia bola postavená na takzvanej šikmine aby zaručovalo, že parný kotol bude počas prevádzky vo vodorovnej polohe. Osobné vozne boli drevenné a nastupovalo sa do nich nie z boku, ale z čela vozňa. Na čele bola nie len malá nástupná plošina, ale nachádzala sa tu i ručná brzda, ktorú obsluhoval zriadenec pri ceste vlaku z kopca. Teda v smere Štbrské pleso - Štrba. Vlak sa zo Štrby na Štrbské pleso  prepravil zhruba za 37 minút (pri naplnenosti dvoch osobných vozňov 100 cestujúcimi).  Nová etapa prevádzky ozubnicovej železnice začala v tedajšom Československu až rokom 1970.

Lanovka na Hrebienok bola súčasťou Tatranskej elektrickej železnice a do prevádzky bola uvedená v roku 1908. Na prepravu osôb boli určené dve kabíny. Výškový rozdiel medzi stanicami bolo 254 metrov. Pôvodná trasa lanovky slúžila až do roku 1967. Následne nasledovala rozsiahla rekonštrukcia. Boli postavené moderné koncové stanice v Starom Smokovci a na Hrebienku. Poslednou rekonštrukciou lanovka prešla v roku 2007.

Visutá lanová dráha z Tatranskej Lomnice cez medzistanicu Štart až na Skalnaté pleso sa začala stavať v roku 1936. Prevádzka započala v decembri 1937. Súčasne s lanovkou na Skalnaté pleso sa začal stavať aj druhý úsek zo Skalnatého plesa na Lomnický štít. Lanovka bola spustená do prevádzky v roku 1940. Materiál potrebný na výstavbu vysutej lanovky bol na Skalnaté pleso dovezený koňmi a na Lomnický štít  bol vynášaný ľuďmi. Na vrchol Lomnického štítu (2 634 m) bolo vynesené takmer 300 ton stavebného materiálu. Vtej dej dobe vyniesol jeden muž za celý týždeňn na vrchol na svojom chrbte 750 kg. Na jeden výstup to činilo 63 kg čo v tomto zložitom horskom teréne nebolo jednoduché. Dvaja robotníci zahynuli v strminách Lomnického štítu. Počas druhej svetovej vojny v januári 1945 ustupujúce nemecké vojská poškodili objekty lanovky. Prevádzka sa obnovila až roku 1949. Lanovku stavalo približne 70 ľudí z Lendaku, Spišskej Belej a Kežmarku. Jedno montážne lano nieslo vo svojich rukách na štít 36 mužov. Dĺžka lana 1850 metrov. Prevys lana dosahuje priemerne 235 metrov. Sklon szúpania činí približne 515 promile. Budovy lanoviek boli vytesané z kameňa.

Technické parametre:

  • Dolná stanica: 1751 m.n.m.
  • Horná stanica: 2634 m.n.m.
  • Dĺžka dráhy: 1867,2 m
  • Rýchlosť jazdy: 4,1 m/s
  • Počet kabín: 1
  • Kabína pre 15 osôb.
  • Posledná modernizácia: 1988.
  • Výrobca: Von Roll - Švajčiarsko
  • Doba jazdy: 8,8 min.
Zobrazené 648 krát Naposledy zmenené nedeľa, 04 november 2018 12:55
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

Horská doprava ČSD youtube

Napíšte komentár

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

 

Vyhľadávanie

 

70. roky normalizácie

  • Chlieb
    Chlieb Zvyčajne sa dnes zvykne hovorievať, že chuť chleba za socializmu bola lepšia. Pri výrobe chleba sa v tých časoch používala…
  • Začiatky hodinárskej výroby značky PRIM
    Začiatky hodinárskej výroby značky PRIM Za začiatok priemyselnej hodinárskej výroby v povojnovom Československu možno považovať rok 1946 a to podnikom Chronotechna v Liberci. Komunistická vláda…
  • Vodné dielo Liptovská Mara
    Vodné dielo Liptovská Mara Liptovská Mara vodné dielo na strednom Liptove na Slovensku, pri Liptovskom Mikuláši. Vodné dielo je súčasťou systému priehrad Vážskej kaskády.…
  • Chuť socializmu. Sortiment, predaj, podpultovky, alebo čo a ako sa kupovalo
    Chuť socializmu. Sortiment, predaj, podpultovky, alebo čo a ako sa kupovalo Chuť potravín v zážitkoch. Možno aj takto by som ja z môjho retro pohľadu mohol nazvať chuť socializmu na tanieri.…
  • Československá diaľnica D1
    Československá diaľnica D1 Diaľnica D1 (tiež Brnenská diaľnica) je najstaršia a najdlhšia diaľnica na území Česka (a historicky prvá diaľnica Československa), ktorá mala…
  • Životospráva za socializmu
    Životospráva za socializmu Večná téma. I v súčasnosti. Dnes na nás takmer zo všetkých strán pôsobia rôzne médiá, reklamy o tom, ako sa…
Sklenka vína ti neuškodí, a plnou bečku nevypiješ.

Slovácké přísloví

Jiří Menzel

Tolerance není lhostejnost, ale moudrá víra, že i ten druhý může mít pravdu.

 

ONLINE

Práve tu je 78 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Nedal pán boh svini rohy, ani žene mužské nohy.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

 

Kolektivizácia

  • ABC - časopis mladých pionierov
    ABC - časopis mladých pionierov ABC nazývané "abecečko", česky "abíčko" je dvojtýždenník technického a prírodovedného zamerania pre mládež. Jeho súčasťou sú kreslené seriály, vystrihovačky papierových…
 

Stagnácia

  • Výkonný počítaci stroj URAL 2
    Výkonný počítaci stroj URAL 2 Sovietsky univerzálny samočinný číslicový počítací stroj URAL 2 Filmový týždenník z roku 1963 o tejto udalosti priniesol krátku filmovú ukážku.…
 

Normalizácia

  • Rysavá jalovica
    Rysavá jalovica Martin Kukučín predbehol svoju dobu pretože mentalita Slovákov sa za tie roky skutočne nezmenila. Ani v dnešných časoch. Je skutočne…
 

Socialismus

 

Privatizácia

  • Bavlnárske závody Ružomberok
    Bavlnárske závody Ružomberok Bavlnárske závody Ružomberok - na vrchole 80. rokov 20.storočia pod názvom Bavlnárske závody Vladimíra Iľjiča Lenina (skratka BZVIL). Továreň na…
 

Globalizácia

  • KGB
    KGB KGB. Táto skratka je známa hádam väčšine ľudí. Ale málo kto by si si z tejto skratky vytvoril na Slovensku…
 

Pripravované články

Pozor, zákruta! Motoristický rozhlasový magazín.

Pozor, zákruta! Motoristický rozhlasový magazín.

Magazín o cestovnom ruchu, motorizme a pre motoristov vysielaný Československým rozhlasom od roku 1962.

Bude publikované:
22.11.2019


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2019. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.