pondelok, 12 november 2018 15:56

Tatranské železnice a lanové dráhy

Napísal(a)
Tento článok má slov
Čas čítania: min.
Úroveň obtiažnosti čítania :
Ohodnotiť túto položku
(1 Hlasovať)
Tatranské železnice Tatranské železnice wikipedia

Tatranské elektrické železnice tvoria jednokoľajné úzkorozchodné elektrifikované železničné trate Poprad Tatry – Starý Smokovec – Štrbské Pleso (29,110 km) a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica (5,950 km). Prvá trať z Popradu do Starého Smokovca sa začala stavať v roku 1906 a roku 1907 bola dostavaná. Pre technické problémy bola otvorená až 17. decembra 1908. Nahradila tzv. tatranský trolejbus (omnibus), ktorý tam premával v rokoch 1904 – 1905. Úsek železnice zo Starého Smokovca do Tatranskej Lomnice bol otvorený 16. decembra 1911 a posledný úsek, Starý Smokovec – Štrbské Pleso bol otvorený 13. augusta 1912. Od roku 1949 bola v správe Československých štátnych dráh, čiže od roku 1992 v správe Železníc Slovenskej republiky. V rokoch 1965 – 1969 bola rekonštruovaná (rekonštrukcia zahŕňala tiež vytvorenie výhybne Štôla na kilometri 26,3 slúžiacej hlavne na odstavovanie vlakov Tatranských elektrických železníc počas Majstrovstiev sveta v lyžovaní. Jej využitie poslúžilo aj pre odstavenie pracovných vlakov a vykládku uhlia pre tatranské osady) a od roku 1970 slúži výlučne na osobnú dopravu. Jazdili tu elektrické jednotky (EMU) radu 420.95 vyrobené na začiatku 70. rokov 20. storočia. Od roku 2003 boli nahradené novými radu 425.95 s odlišným dizajnom, vyrobenými vo Vrútkach použitím švajčiarskej licencie. Za čias Rakúska - Uhrorska sa uvažovalo aj o ďalších tratiach, napríklad Štrbské Pleso – Liptovský Hrádok. Tieto ambície ukončila prvá svetová vojna. Na túto sieť nadväzuje ozubnicová železnica Štrba – Štrbské Pleso a pozemná lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok, ktoré však nie sú súčasťou TEŽ.

História v kocke

Ozubnicová železnica Štrba – Štrbské Pleso bola postavená už na existujúcej časti pôvodnej ozubnicovej železnici na parný pohon a patrí v Čekoslovensku k najstarším horským železniciam svojho druhu. Jej výstavba trvala presne jeden rok. Prevádzka parnej ozubnicovej železnice bola spustená 30 júla 1896 a slúžila až do roku 1932. Vo vozovom parku v tedy boli dva parné rušne, 4 osobné a 2 nákladné vozne. U parných rušňov je zaujímavé to, že ich konštrukcia bola postavená na takzvanej šikmine aby zaručovalo, že parný kotol bude počas prevádzky vo vodorovnej polohe. Osobné vozne boli drevenné a nastupovalo sa do nich nie z boku, ale z čela vozňa. Na čele bola nie len malá nástupná plošina, ale nachádzala sa tu i ručná brzda, ktorú obsluhoval zriadenec pri ceste vlaku z kopca. Teda v smere Štbrské pleso - Štrba. Vlak sa zo Štrby na Štrbské pleso  prepravil zhruba za 37 minút (pri naplnenosti dvoch osobných vozňov 100 cestujúcimi).  Nová etapa prevádzky ozubnicovej železnice začala v tedajšom Československu až rokom 1970.

Lanovka na Hrebienok bola súčasťou Tatranskej elektrickej železnice a do prevádzky bola uvedená v roku 1908. Na prepravu osôb boli určené dve kabíny. Výškový rozdiel medzi stanicami bolo 254 metrov. Pôvodná trasa lanovky slúžila až do roku 1967. Následne nasledovala rozsiahla rekonštrukcia. Boli postavené moderné koncové stanice v Starom Smokovci a na Hrebienku. Poslednou rekonštrukciou lanovka prešla v roku 2007.

Visutá lanová dráha z Tatranskej Lomnice cez medzistanicu Štart až na Skalnaté pleso sa začala stavať v roku 1936. Prevádzka započala v decembri 1937. Súčasne s lanovkou na Skalnaté pleso sa začal stavať aj druhý úsek zo Skalnatého plesa na Lomnický štít. Lanovka bola spustená do prevádzky v roku 1940. Materiál potrebný na výstavbu vysutej lanovky bol na Skalnaté pleso dovezený koňmi a na Lomnický štít  bol vynášaný ľuďmi. Na vrchol Lomnického štítu (2 634 m) bolo vynesené takmer 300 ton stavebného materiálu. Vtej dej dobe vyniesol jeden muž za celý týždeňn na vrchol na svojom chrbte 750 kg. Na jeden výstup to činilo 63 kg čo v tomto zložitom horskom teréne nebolo jednoduché. Dvaja robotníci zahynuli v strminách Lomnického štítu. Počas druhej svetovej vojny v januári 1945 ustupujúce nemecké vojská poškodili objekty lanovky. Prevádzka sa obnovila až roku 1949. Lanovku stavalo približne 70 ľudí z Lendaku, Spišskej Belej a Kežmarku. Jedno montážne lano nieslo vo svojich rukách na štít 36 mužov. Dĺžka lana 1850 metrov. Prevys lana dosahuje priemerne 235 metrov. Sklon szúpania činí približne 515 promile. Budovy lanoviek boli vytesané z kameňa.

Technické parametre:

  • Dolná stanica: 1751 m.n.m.
  • Horná stanica: 2634 m.n.m.
  • Dĺžka dráhy: 1867,2 m
  • Rýchlosť jazdy: 4,1 m/s
  • Počet kabín: 1
  • Kabína pre 15 osôb.
  • Posledná modernizácia: 1988.
  • Výrobca: Von Roll - Švajčiarsko
  • Doba jazdy: 8,8 min.
Zobrazené 2274 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

Horská doprava ČSD youtube

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

70. roky normalizácie

  • Prenosné rádio Steratrans R 2310 z NDR
    Prenosné rádio Steratrans R 2310 z NDR PRI NÁVŠTEVE V NDR a pri zoznámení sa s prenosnými rádioprijímačmi a kazetovými magnetofónmi, zaujmú dve skutočnosti. Prvá, že v…
  • Námorný maják - od ohňa k laseru
    Námorný maják - od ohňa k laseru NA SVETE azda niet prímorskej krajiny bez majáku. Ťažko by sme tiež našli väčší ostrov, na ktorom by nebol aspoň…
  • Čo priniesla výstava ZENIT 79
    Čo priniesla výstava ZENIT 79 Všetci dobre vieme, že skratka ZENIT znamená zručnosť, elán, nápaditosť, iniciatíva, tvorivosť — teda obsah toho, čo je typické a…
  • Čas bilancovania
    Čas bilancovania V NÁRODNOM HOSPODÁRSTVE máme za sebou neľahký rok. Dobre sa pamätáme na zimnú kalamitu, na nezvyčajne suchú jar, ktoré spôsobili…
  • Prenosný radioprijímač VEF 206
    Prenosný radioprijímač VEF 206 Prenosný rádioprijímač - superhet pre príjem v pásmach DV, SV, 6x KV (13m, 16m, 19m, 25-31m, 41-60m, 60-150m) a pre…
  • Do múzea, alebo do šrotu.
    Do múzea, alebo do šrotu. Do múzea, alebo do šrotu? Boli sme sa na parnú lokomotívu pozrieť. Je tam, pomerne zachovalá a tróni na niekoľkometrovom…
Sklenka vína ti neuškodí, a plnou bečku nevypiješ.

Slovácké přísloví

Jiří Menzel

Tolerance není lhostejnost, ale moudrá víra, že i ten druhý může mít pravdu.

 

ONLINE

Práve tu je 261 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Nedal pán boh svini rohy, ani žene mužské nohy.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

  • O milionáři, který ukradl slunce
    O milionáři, který ukradl slunce Animovaný krátkometrážnych film z roku 1948 v dĺžke 10 min. Réžia: Zdeněk Miler. Príbeh bez slov, podľa námetu Jiřího Wolkera,…
 

Kolektivizácia

  • Dovolená s Andělem
    Dovolená s Andělem Kto žeby nevidel túto filmovú klasiku o trávení dovoleniek v päťdesiatych a šesťdesiatych rokoch minulého storočia. Dnes už v novom…
 

Stagnácia

  • Radošínske naivné divadlo
    Radošínske naivné divadlo Radošínske naivné divadlo slovenský profesionálny divadelný súbor, sídliaci v Bratislave, za založený 25. decembra 1963 v Radošine Stanislavom Štepkom Patrí…
 

Normalizácia

  • Čierny korzár
    Čierny korzár Corsaro nero - Kabir Bedi je taliansky názov známeho filmu, ktorý sa v Československých kinách premietal pod názvom ČIERNY KORZÁR…
 

Socialismus

  • Ako sa správne obliekať
    Ako sa správne obliekať VIETE, ŽE aj šaty a bielizeň môžu spôsobovať podráždenia až ochorenia kože? Na kožu nepriaznivo pôsobí buď samotná tkanina alebo…
 

Privatizácia

  • Rozkopávková vojna
    Rozkopávková vojna Rozkopávka vojna je špecifický československý variant zákopovej vojny. A predsa nikdy nestrácame nádej. Keď sa zjavia chlapi so zbíjačkou, lopatou,…
 

Globalizácia

 

Pripravované články

Spojári - Vojenské učilište Podjavorinských partizánov v Novom Meste nad Váhom

Spojári - Vojenské učilište Podjavorinských partizánov v Novom Meste nad Váhom

Ako vyzerala žurnalistická propaganda v roku 1979 v rozprávkovom opisovaní superlatív vojenského stredného učilišťa sa dozviete práve z tohoto článku.

Bude publikované:
sobota, 24 február 2024 06:00


Hus divá (čo možno neviete)

Hus divá (čo možno neviete)

Samička znesie už koncom marca 3 až 10 bielych hrubozrnných vajec, ktoré neskôr počas sedenia dostávajú bledožlté a hnedasté škvrny.

Bude publikované:
piatok, 01 marec 2024 08:00


F1 v Trenčíne?

F1 v Trenčíne?

Formula 1 pod trenčianskym hradom? Áno. Tohto roku sa totiž uskutočnil II. ročník Grand Prix Laugaricio RC automodelov kategórie V 1, V 2 a EB.

Bude publikované:
nedeľa, 10 marec 2024 08:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2024. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.