pondelok, 12 november 2018 15:56

Tatranské železnice a lanové dráhy

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(1 Hlasovať)
Tatranské železnice Tatranské železnice wikipedia

Tatranské elektrické železnice tvoria jednokoľajné úzkorozchodné elektrifikované železničné trate Poprad Tatry – Starý Smokovec – Štrbské Pleso (29,110 km) a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica (5,950 km). Prvá trať z Popradu do Starého Smokovca sa začala stavať v roku 1906 a roku 1907 bola dostavaná. Pre technické problémy bola otvorená až 17. decembra 1908. Nahradila tzv. tatranský trolejbus (omnibus), ktorý tam premával v rokoch 1904 – 1905. Úsek železnice zo Starého Smokovca do Tatranskej Lomnice bol otvorený 16. decembra 1911 a posledný úsek, Starý Smokovec – Štrbské Pleso bol otvorený 13. augusta 1912. Od roku 1949 bola v správe Československých štátnych dráh, čiže od roku 1992 v správe Železníc Slovenskej republiky. V rokoch 1965 – 1969 bola rekonštruovaná (rekonštrukcia zahŕňala tiež vytvorenie výhybne Štôla na kilometri 26,3 slúžiacej hlavne na odstavovanie vlakov Tatranských elektrických železníc počas Majstrovstiev sveta v lyžovaní. Jej využitie poslúžilo aj pre odstavenie pracovných vlakov a vykládku uhlia pre tatranské osady) a od roku 1970 slúži výlučne na osobnú dopravu. Jazdili tu elektrické jednotky (EMU) radu 420.95 vyrobené na začiatku 70. rokov 20. storočia. Od roku 2003 boli nahradené novými radu 425.95 s odlišným dizajnom, vyrobenými vo Vrútkach použitím švajčiarskej licencie. Za čias Rakúska - Uhrorska sa uvažovalo aj o ďalších tratiach, napríklad Štrbské Pleso – Liptovský Hrádok. Tieto ambície ukončila prvá svetová vojna. Na túto sieť nadväzuje ozubnicová železnica Štrba – Štrbské Pleso a pozemná lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok, ktoré však nie sú súčasťou TEŽ.

História v kocke

Ozubnicová železnica Štrba – Štrbské Pleso bola postavená už na existujúcej časti pôvodnej ozubnicovej železnici na parný pohon a patrí v Čekoslovensku k najstarším horským železniciam svojho druhu. Jej výstavba trvala presne jeden rok. Prevádzka parnej ozubnicovej železnice bola spustená 30 júla 1896 a slúžila až do roku 1932. Vo vozovom parku v tedy boli dva parné rušne, 4 osobné a 2 nákladné vozne. U parných rušňov je zaujímavé to, že ich konštrukcia bola postavená na takzvanej šikmine aby zaručovalo, že parný kotol bude počas prevádzky vo vodorovnej polohe. Osobné vozne boli drevenné a nastupovalo sa do nich nie z boku, ale z čela vozňa. Na čele bola nie len malá nástupná plošina, ale nachádzala sa tu i ručná brzda, ktorú obsluhoval zriadenec pri ceste vlaku z kopca. Teda v smere Štbrské pleso - Štrba. Vlak sa zo Štrby na Štrbské pleso  prepravil zhruba za 37 minút (pri naplnenosti dvoch osobných vozňov 100 cestujúcimi).  Nová etapa prevádzky ozubnicovej železnice začala v tedajšom Československu až rokom 1970.

Lanovka na Hrebienok bola súčasťou Tatranskej elektrickej železnice a do prevádzky bola uvedená v roku 1908. Na prepravu osôb boli určené dve kabíny. Výškový rozdiel medzi stanicami bolo 254 metrov. Pôvodná trasa lanovky slúžila až do roku 1967. Následne nasledovala rozsiahla rekonštrukcia. Boli postavené moderné koncové stanice v Starom Smokovci a na Hrebienku. Poslednou rekonštrukciou lanovka prešla v roku 2007.

Visutá lanová dráha z Tatranskej Lomnice cez medzistanicu Štart až na Skalnaté pleso sa začala stavať v roku 1936. Prevádzka započala v decembri 1937. Súčasne s lanovkou na Skalnaté pleso sa začal stavať aj druhý úsek zo Skalnatého plesa na Lomnický štít. Lanovka bola spustená do prevádzky v roku 1940. Materiál potrebný na výstavbu vysutej lanovky bol na Skalnaté pleso dovezený koňmi a na Lomnický štít  bol vynášaný ľuďmi. Na vrchol Lomnického štítu (2 634 m) bolo vynesené takmer 300 ton stavebného materiálu. Vtej dej dobe vyniesol jeden muž za celý týždeňn na vrchol na svojom chrbte 750 kg. Na jeden výstup to činilo 63 kg čo v tomto zložitom horskom teréne nebolo jednoduché. Dvaja robotníci zahynuli v strminách Lomnického štítu. Počas druhej svetovej vojny v januári 1945 ustupujúce nemecké vojská poškodili objekty lanovky. Prevádzka sa obnovila až roku 1949. Lanovku stavalo približne 70 ľudí z Lendaku, Spišskej Belej a Kežmarku. Jedno montážne lano nieslo vo svojich rukách na štít 36 mužov. Dĺžka lana 1850 metrov. Prevys lana dosahuje priemerne 235 metrov. Sklon szúpania činí približne 515 promile. Budovy lanoviek boli vytesané z kameňa.

Technické parametre:

  • Dolná stanica: 1751 m.n.m.
  • Horná stanica: 2634 m.n.m.
  • Dĺžka dráhy: 1867,2 m
  • Rýchlosť jazdy: 4,1 m/s
  • Počet kabín: 1
  • Kabína pre 15 osôb.
  • Posledná modernizácia: 1988.
  • Výrobca: Von Roll - Švajčiarsko
  • Doba jazdy: 8,8 min.
Zobrazené 825 krát Naposledy zmenené nedeľa, 04 november 2018 12:55
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

Horská doprava ČSD youtube

Napíšte komentár

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

 

Vyhľadávanie

 

70. roky normalizácie

Sklenka vína ti neuškodí, a plnou bečku nevypiješ.

Slovácké přísloví

Jiří Menzel

Tolerance není lhostejnost, ale moudrá víra, že i ten druhý může mít pravdu.

 

ONLINE

Práve tu je 158 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Ak chcete podporiť RETROMANIA.SK

Donate retromania
Nedal pán boh svini rohy, ani žene mužské nohy.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

  • Prostitúcia v ČSSR
    Prostitúcia v ČSSR Nevestinec, vykričali dom, verejný dom, dom radosti, dom rozkoše, erotický klub, hovorovo často bordel, budova používaná na poskytovanie najmä sexuálnych…
 

Kolektivizácia

  • Prešovská pionierska železnica
    Prešovská pionierska železnica Pred železničným depom v Prešove stojí zakonzervovaná lokomotíva - maletka U47.002 Ktorá pôvodne premávala na jindřihohradeckých úzkokoľajkách a ťahala vagóniky…
 

Stagnácia

  • Retro pohľad na mesto Zvolen
    Retro pohľad na mesto Zvolen Zvolen patrí medzi najstaršie mestá na Slovensku Je okresným sídlom so spoločenským centrom regiónu, centrom vzdelania, vedy s komplexnou sieťou…
 

Normalizácia

  • Tatra T-148
    Tatra T-148 Tatra T 148 česko-slovenský nákladný automobil s podvozkom 6x6 Alebo 4x4 s nosnosťou 12 ton. V roku 1969 bola začatá…
 

Socialismus

 

Privatizácia

  • Malá Československá privatizácia?
    Malá Československá privatizácia? Malá privatizácia československej ekonomiky z centrálne plánovanej na trhovú ekonomiku v rokoch 1990 – 1993 znamenala riadený odpredaj štátneho majetku…
 

Globalizácia

  • Helena Růžičková
    Helena Růžičková Helena Růžičková (Helena Málková) kurpulentná žena si zo svojej nadváhy dokázala spraviť ochrannú známku. Jej výzor a duch bol neopakovateľný.…
 

Pripravované články

Čas dovoleniek a prázdnin

Čas dovoleniek a prázdnin

Čo ponúkali oddelenia autokozmetiky špeciálnych predajni DROGÉRIE motoristom v 80. rokoch 20. storočia?

Bude publikované:
pondelok, 01 jún 2020 10:00


Pionierska kotva po štvrtýkrát

Pionierska kotva po štvrtýkrát

Štvrtý ročník súťaže lodných modelárov Pionierska kotva, na Štrkoveckom jazere v Bratislave.

Bude publikované:
štvrtok, 04 jún 2020 07:00


Pôvab chémie v dievčenskej sukni

Pôvab chémie v dievčenskej sukni

Hana Humlová, študentka, budúca štvrtáčka na Gymnáziu v Plzni.

Bude publikované:
nedeľa, 07 jún 2020 07:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2020. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.